Vuurwerk? Afschaffen!

28-12-2013 11:14 1383 berichten
''De vuurwerkverkoop is begonnen. Om 6.00 uur vanochtend mochten de verkooppunten hun deuren openen. Zoals ieder jaar stonden er hier en daar meteen rijen van vooral jongeren die de pijlen en knallers zo snel mogelijk wilden hebben.

Het vuurwerk wordt vandaag, maandag en dinsdag verkocht. Er zijn 1500 verkooppunten bij onder meer tuincentra en bouwmarkten.

In België is de verkoop van vuurwerk dit jaar gehalveerd, omdat steeds meer Vlaamse steden vuurwerk afsteken verbieden. In steden als Mechelen en in Antwerpen mag je deze jaarwisseling geen vuurwerk afsteken. Wie dat toch doet, riskeert een forse boete.''

Wat mij betreft is dit het startpunt, en gaan we steeds meer toe naar een vuurwerk-vrij Nederland, waar burgers helemaal niet meer zelf vuurwerk mogen afsteken. Dit kunnen we mooi overlaten aan de gemeente, die op 1 plek in stad / dorp een knalvuurwerk organiseert. Het levert zoveel ontzettend overlast op en rommel, om nog maar te zwijgen over alle vuurwerkgewonden elk jaar.

Acht zwaargewonden door vuurwerk:

http://nos.nl/artikel/591 ... wonden-door-vuurwerk.html
Alle reacties Link kopieren
Maar nogmaals Mutsje, denk je dat het gehandhaafd kan worden? Waar jij woont, werd daar echt alleen maar vuurwerk afgestoken op de toegestane tijden?
Later is nu
Ik heb geen idee of ze het kunnen handhaven. Waar ik woon werd vorig jaar zoals in alle plaatsen op oudjaarsdag vanaf een uur of 10 in de ochtend tot een uur of 2 in de nacht de godganze dag vuurwerk afgestoken door zowel kinderen als volwassenen. En dat mocht omdat het landelijk vanaf 10:00 mocht en dan staan de kinderen al opgewonden buiten met die knalzooi. Je kon er de klok op gelijk zetten. En dan kan handhaven niet meer als het mag.

Hoe het dit jaar gaat nu het landelijk vanaf 18:00 mag weet ik niet maar ik hoop dat het tot die tijd rustig blijft nu men weet dat het pas vanaf die tijd mag. De overheid heeft dit, dit jaar wettelijk vastgelegd. Afsteken op oudjaarsdag alleen van 18:00 tot 2 uur in de nacht. Van mij mag het dus nog korter, net als vroeger vanaf 23:00 tot 01:00 dat is lang zat. Het gaat immers om het uitluiden van het oude jaar en dat hoeft van mij geen uren te duren.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Dan woon je in een rustige buurt. Tel je zegeningen. Hier knallen ze nu al, 's avonds dan, soms overdag. Zodra de kerstvakantie begint knallen ze de hele dag. Vanaf 10 uur op oudjaarsdag wordt het inderdaad erger, maar niet meer veel. Knallen neemt langzamerhand af tot eind januari. Daarom denk ik niet dan korter toestaan zin heeft.
Later is nu
In andere landen kunnen ze wel handhaven, dus waarom zou het hier niet kunnen.

Als de verkoop stopt, en je alleen via buitenland kan krijgen, neemt de animo vanzelf af.

Helaas is dit verbod nodig, veel te veel gewonden elk jaar. Om over de overlast maar te zwijgen.

Droevig dat het zo ver heeft moeten komen.
Geniet elke dag
Mijn beesten zouden zo dankbaar zijn..
Weet je wat het is? Wat de mensen nu doen heeft niets meer met oud en nieuw te maken, het is de bedoeling om gezellig met z'n allen met siervuurwerk het oude jaar in te luiden.

Maar het wordt nu aangegrepen om maar gewoon zo veel en zo hard mogelijk te knallen, niet meer voor de gezelligheid.
quote:pipootje schreef op 26 november 2014 @ 06:45:

Weet je wat het is? Wat de mensen nu doen heeft niets meer met oud en nieuw te maken, het is de bedoeling om gezellig met z'n allen met siervuurwerk het oude jaar in te luiden.

Maar het wordt nu aangegrepen om maar gewoon zo veel en zo hard mogelijk te knallen, niet meer voor de gezelligheid.En dat knallen is volgens jou iets nieuws? Volgens mij totaal niet, juist van alle tijden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hier zijn ze ook al bezig. Maar hier wordt ook het godganse jaar door midden in de nacht carbid geschoten
quote:tonkje schreef op 26 november 2014 @ 09:27:

[...]

En dat knallen is volgens jou iets nieuws? Volgens mij totaal niet, juist van alle tijden.

Dat het steeds vroeger begint en later eindigt (en ook steeds vaker 's nachts) is volgens mij wel nieuw.

Door dat gedrag komt afschaffing steeds dichterbij. Helaas (of misschien gelukkig) zijn ze niet slim genoeg om dat te beseffen.
quote:tonkje schreef op 26 november 2014 @ 09:27:

[...]

En dat knallen is volgens jou iets nieuws? Volgens mij totaal niet, juist van alle tijden.Absoluut niet van alle tijden, ik weet niet hoe oud je bent of waar je woont? vroeger was het gewoon vooral siervuurwerk ja, en wat rotjes, maar niet die belachelijke harde knallen waar je verder niets aan hebt. (en dan heb ik het over meer dan 20 jaar geleden helaas ja) Alsof je aan zo'n harde knal wat hebt? Ook liepen wij als kind niet rond met vuurwerk overdag in een tasje, zoals je nu ziet. We staken hooguit zo'n sterretje aan.
Ik herinner me van vroeger (ik ben uit 89) toen ik klein was dat we van die kleine rotjes kregen. En daar mochten we dan mee aan de gang. Mijn buurjongetjes spelen toch met ander spul. Daar mochten wij echt niet mee spelen toen. Hoogstens dat een volwassene het afstak en wij op gepaste afstand mochten kijken. En dat moet dan natuurlijk in ons trappenhuis. Heel fijn als je net naar beneden komt.
Ik kan me ook herinneren uit mijn jeugd dat het vuurwerk anders was. Niet al in september en hooguit wat rotjes. Een strijker was een uitzondering. Vanaf een uur of 23:00 begon het meestal wat meer te worden en dan rond middernacht vooral siervuurwerk. Gezelligheid is wat ik me vooral herinner.

Maar nu... ik heb door de afgelopen jaren een hekel gekregen aan oud en nieuw. Hier kun je de deur niet uit overdag met oud en nieuw. Het begint vroeg in de morgen en het lijkt net een scene uit een oorlogsfilm af en toe. Hele tassen en kofferbakken vol wat door jongens de hele dag wordt afgeschoten. Er wordt niet gelet op dieren, kinderen of voorbijgangers. Sterker nog, vorig jaar moest ik met mijn dochter een tuin invluchten om niet geraakt te worden door wat wel een mortiergranaat leek. Prullenbakken worden in brand gestoken, putten opgeblazen. Mijn dieren en dochter zijn erg bang erdoor geworden. Het is gewoon niet leuk meer. Politie komt amper. We hebben nog wel eens meldingen gedaan, zeker bij vandalisme en illegale bommen, maar kregen een reactie van de politie... niet dus.

Zat er aan te denken om dit jaar ergens anders heen te gaan... maar aan de andere kant, waar moet je heen en wil mijn dieren ook niet alleen laten.
En terwijl ik dit schrijf, gaat er net een grote bom af buiten
Nou inderdaad, ik vind oud en nieuw geen bal meer aan.

Er zijn zat landen waar ze zich wel aan de regels kunnen houden om tussen bepaalde toegestane tijden wat af te steken. Waarom zou dat hier niet kunnen?? Gewoon dom volk als ze dat niet (willen) snappen.

Ik ben er inmiddels wel klaar mee eigenlijk. Per gemeente handtekeningen verzamelen, ik denk dat er een hele hoop zijn die vuurwerk liever zien verdwijnen overdag.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Van mij mogen ze vuurwerk ook afschaffen. Het verpest oud en nieuw voor mij, ga dan ook niet naar buiten. Woon in een buurt waar jongeren gevaarlijk bezig zijn met vuurwerk.
Net wat Dollycat zegt dus.

Vroeger was het onschuldig, met een pakje rotjes en een pakje sterretjes. Tegenwoordig is het vooral baldadigheid, met zwaar vuurwerk zoals strijkers, worden er afvalbakken en brievenbus e.d. opgeblazen en letten die vuurwerk-gebruikers totaal niet op andere mensen (kinderen, ouderen, dieren).

Het is echt wel erger en heftiger geworden de afgelopen jaren. In andere landen is ook een vuurwerkverbod met een centrale vuurwerkshow, dat moet in Nederland ook gewoon kunnen.
Van mij mag het worden afgeschaft! Rotzooi! Dat er per gemeente op 1 plek iets geregeld wordt zou beter zijn. Minder overlast. Het wordt vaak niet gebruikt waarvoor het bedoelt is. Dan maar afschaffen!

Hier wordt ook al geknald. Een vriend van me is 3 maanden op uitzending geweest. Hij schrikt er telkens van omdat het hem aan zijn uitzendingstijd doet herinneren. Hij heeft er echt last van.
Carpe Diem!
Afschaffen, liever vandaag dan morgen!
Maar wat ik me dan afvraag: waar zijn dan de ouders van al die rotjochies die blijkbaar gewapend met oorlogsmunitie de straten afschuimen en vernielingen aanrichten en overlast veroorzaken met dat vuurwerk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
@pejeka: Hier in de wijk zijn het de jongens uit probleemgezinnen. Die ouders kunnen dus gewoon niet opvoeden. Andere cultuur ook. Kinderen worden de straat op gegooid, hebben binnen ook weinig ruimte (kleine huizen, grote gezinnen). Komen vaak al op basisschoolleeftijd in aanraking met kleine criminaliteit, altijd wel grote broers/neven die stoer doen. Ouders hebben dus geen toezicht, vader is overdag niet thuis meestal, moeder heeft niks te zeggen of wil niks zeggen ivm zonen (mannen) die op een voetstuk staan.

Verder kan ik me van vorig jaar herinneren dat hier ook moeders zijn die het prima vinden dat hun kinderen op Oudjaarsdag de hele dag met vuurwerk de hort op zijn.
quote:lechatrose schreef op 26 november 2014 @ 15:05:

Verder kan ik me van vorig jaar herinneren dat hier ook moeders zijn die het prima vinden dat hun kinderen op Oudjaarsdag de hele dag met vuurwerk de hort op zijn.Volgens mij is dat bij ons aan de hand. Ik woon in een keurige buurt en toch zie ik nu al groepjes 12-jarigen in de wijk rondlopen met vuurwerk. Ik ken wel één gezin waarvan de jongen al sinds jongs af aan buiten rondloopt. Toen hij nog kleiner was liep hij vaak een beetje doelloos rond, nu loopt hij met een groepje rottigheid uit te halen (vuurwerk, maar ook vlak voor auto's plotseling de weg oversteken).
quote:vrouwtje89 schreef op 26 november 2014 @ 12:18:

Nou inderdaad, ik vind oud en nieuw geen bal meer aan.

Er zijn zat landen waar ze zich wel aan de regels kunnen houden om tussen bepaalde toegestane tijden wat af te steken. Waarom zou dat hier niet kunnen?? Gewoon dom volk als ze dat niet (willen) snappen.

Ik ben er inmiddels wel klaar mee eigenlijk. Per gemeente handtekeningen verzamelen, ik denk dat er een hele hoop zijn die vuurwerk liever zien verdwijnen overdag.

In mijn thuisland gaat het zo dat vuurwerk echt pas vanaf 22h op oudjaarsdag wordt afgestoken. En dan nog weinig. Gemeente doet vuurwerk en particulieren mogen het ook doen maar doen het niet heel veel. Iedereen is egwoon gezellig buiten vuurwerk aan het kijken met elkaar, drankje drinken etc. Je ziet dan ook gelijk iedereen daar

maar, dat komt natuurlijk ook omdat als die rotjochies daar door pa betrapt worden op vroegtijdig vuurwerk afsteken ze gewoon een knal voor hun harses kunnen verwachten.
Desnoods stel je per wijk een club op die elk jaar, in overleg met de gemeente, het vuurwerk voor die wijk organiseert.
quote:lechatrose schreef op 26 november 2014 @ 15:05:

@pejeka: Hier in de wijk zijn het de jongens uit probleemgezinnen. Die ouders kunnen dus gewoon niet opvoeden. Andere cultuur ook. Kinderen worden de straat op gegooid, hebben binnen ook weinig ruimte (kleine huizen, grote gezinnen). Komen vaak al op basisschoolleeftijd in aanraking met kleine criminaliteit, altijd wel grote broers/neven die stoer doen. Ouders hebben dus geen toezicht, vader is overdag niet thuis meestal, moeder heeft niks te zeggen of wil niks zeggen ivm zonen (mannen) die op een voetstuk staan.

Verder kan ik me van vorig jaar herinneren dat hier ook moeders zijn die het prima vinden dat hun kinderen op Oudjaarsdag de hele dag met vuurwerk de hort op zijn.Ik kan me een moeder herinneren (niet bij naam) die het prima vond dat haar zoon de hele kerstvakantie aan het knallen was, en tegenstanders moesten niet zo zeuren. En zo zijn er natuurlijk ook veel meer. Heel eerlijk durf ik wel te zeggen dat ik zonder bange hond ook minder anti-vuurwerk zou zijn. Nooit voor vuurwerk, trouwens, van mij hoeft het niet. En mijn zoon zou van mij ook niet het hele jaar door mogen knallen. Nou kan ik makkelijk praten, want mijn zoon wil dat ook helemaal niet. 15 jaar en een hekel aan geknal. Die zijn er dus ook nog
Later is nu
Een vriendin van mij, ooit, vond het trouwens ook geen probleem dat haar zoon hele dagen aan het afsteken was. Was toch onschuldig vermaak en hij vond het zo leuk. Volgens haar kon ze het ook niet tegenhouden. Hij was toen 12 ofzo, vond ik belachelijk.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven