Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
suzyqfive schreef:
06-11-2019 11:02
Het voelt ook niet als een spreekbeurt maar meer dat je iets uitlegt waar toevallig iedereen naar luistert ;)

Ik houd helemaal niet van uitleggen. Ja, één keer. Als mensen het dan niet snappen, vind ik dat hinderlijk. Ik begeleid wel stagiairs en trainees in een-op-eensituaties, maar dat zijn doorgaans mensen die zeer snel van begrip zijn en hun eigen leerproces kunnen en willen vormgeven.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
06-11-2019 11:06
Dit is een groot probleem, met name bij de bèta-vakken, ook omdat - laten we eerlijk zijn - die vaak ergens anders veel beter kunnen verdienen.