Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
suzyqfive schreef:
06-11-2019 11:02
Het voelt ook niet als een spreekbeurt maar meer dat je iets uitlegt waar toevallig iedereen naar luistert ;)

Ik houd helemaal niet van uitleggen. Ja, één keer. Als mensen het dan niet snappen, vind ik dat hinderlijk. Ik begeleid wel stagiairs en trainees in een-op-eensituaties, maar dat zijn doorgaans mensen die zeer snel van begrip zijn en hun eigen leerproces kunnen en willen vormgeven.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
06-11-2019 11:06
Dit is een groot probleem, met name bij de bèta-vakken, ook omdat - laten we eerlijk zijn - die vaak ergens anders veel beter kunnen verdienen.
En daarnaast herken ik het ook heel erg dat de studie er niet op ingericht is. Ik werkte al een paar jaar toen ik voor het eerst vwo 5 kreeg en Beowulf moest gaan bespreken. Dat was voor het eerst dat ik dacht: oh kijk, dit heb ik in mijn opleiding ook gehad.

Ik vind mijn vak leuk hoor, daar niet van, maar dat de (universitaire) lerarenopleiding niet aansluit bij de praktijk herken ik heel erg. Op het hbo is dit gelukkig beter geregeld. Als je echt docent wil worden kun je volgens mij dan ook beter eerst je tweedegraads halen en dan daarna je eerstegraads nog.
Eens, alleen al het feit dat je meteen vanaf jaar 1 te maken hebt met pedagogiek en didactiek, ontwikkelingspsychologie etc. Daar doe je vier jaar over. Docenten die ik zelf had of vers van de uni kwamen spraken gewoon de taal niet (meer).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
06-11-2019 09:40
Ik wil geen docent worden om het beeld dat ze neerzetten van zichzelf. Ze zijn bang dat ze te weinig verdienen (terwijl dat volgens mij niet zo is), als je zegt dat ze veel vakantie hebben is er altijd wat te zeuren, en ze klagen over hoge werkdruk.
Ze zouden eens een maandje mee moeten lopen in het bedrijfsleven, liefst op een plek met veel deadlines, strakke budgetten en een autoritaire leidinggevende die ook nog eens heel wispelturig is. En met veel klantcontact, dat er constant dingen gewijzigd moeten worden.
:rofl:

Wauw! Zo'n slecht geïnformeerde post heb ik al lang niet gezien.

Een vriendin van mij werkte eerst in het bedrijfsleven, in de ICT waar het toen gigadruk was. Zij dacht dat ze keihard werkte met haar werkweken van zo'n 50-60 uur.

Totdat ze basisschooljuf werd. Ze zei: "Nu weet ik pas wat hard werken is."
Je bent gewoon nooit klaar, 's avonds thuis ook niet. En hoeveel stress en vermoeidheid het wel niet oplevert om te dealen met etterbakken die andere kinderen in elkaar slaan en vervolgens ouders die zeggen "dat zou mijn zoontje nóóit doen, dat liegt u!", en ouders die vinden dat hun vmbo-kind toch echt vwo-advies moet krijgen en anders dreigen ze met een rechtszaak, en alle nieuw opvoedkundige taken die ze erbij krijgen vanuit het rijk... Die vakanties hebben ze echt wel nodig om bij te komen en dan nog zijn ze de laatste week van de vakantie vaak alweer bezig met voorbereidingen, onbetaald.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 11:12
Ik houd helemaal niet van uitleggen. Ja, één keer. Als mensen het dan niet snappen, vind ik dat hinderlijk. Ik begeleid wel stagiairs en trainees in een-op-eensituaties, maar dat zijn doorgaans mensen die zeer snel van begrip zijn en hun eigen leerproces kunnen en willen vormgeven.
Geduld is wel belangrijk ja :mrgreen:
Grappige is dat ik van mijzelf helemaal niet zo heel geduldig ben maar met leerlingen heb ik daar totaal geen last van. Meerdere keren uitleggen, geen probleem, op tien verschillende manieren ook niet.
Maar bij mijn eigen kinderen moeten ze wel NU! dit of dat doen. En "heb ik niet al drie keer gezegd dat je schoenen in de bak horen? De volgende keer gooi ik ze weg en kan je op sokken naar school!" :whistle:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
06-11-2019 10:46
Ik ben niet zo goed met grote groepen en werk liever achter de schermen, dus het onderwijs is echt niets voor mij.
Ik waardeer de leerkrachten van mijn kinderen heel erg, ik heb ook meerdere docenten in mijn vriendenkring. Ik denk wel dat leerkrachten ervoor moeten waken dat ze met hun grieven niet de hele beroepsgroep om zeep helpen. Als ik nu 17/18 zou zijn en op het punt sta een studierichting te kiezen, zou ik me echt wel drie keer bedenken voor ik naar de Pabo ga. De huidige beeldvorming is echt killing voor het vak.
Dit. Echt helemaal met je eens, Nessemeisje.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
06-11-2019 11:06
Dit is een groot probleem, met name bij de bèta-vakken, ook omdat - laten we eerlijk zijn - die vaak ergens anders veel beter kunnen verdienen.
En daarnaast herken ik het ook heel erg dat de studie er niet op ingericht is. Ik werkte al een paar jaar toen ik voor het eerst vwo 5 kreeg en Beowulf moest gaan bespreken. Dat was voor het eerst dat ik dacht: oh kijk, dit heb ik in mijn opleiding ook gehad.

Ik vind mijn vak leuk hoor, daar niet van, maar dat de (universitaire) lerarenopleiding niet aansluit bij de praktijk herken ik heel erg. Op het hbo is dit gelukkig beter geregeld. Als je echt docent wil worden kun je volgens mij dan ook beter eerst je tweedegraads halen en dan daarna je eerstegraads nog.
De overgrote meerderheid van mijn beta-studiegenoten heeft gekozen voor werk waar ze plezier in hebben of werk dat aansluit bij hun idealen boven werk waar veel in te verdienen valt. Meer kúnnen verdienen betekent niet dat iedereen daar ook voor kiest.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
06-11-2019 11:15
:rofl:

Wauw! Zo'n slecht geïnformeerde post heb ik al lang niet gezien.

Een vriendin van mij werkte eerst in het bedrijfsleven, in de ICT waar het toen gigadruk was. Zij dacht dat ze keihard werkte met haar werkweken van zo'n 50-60 uur.

Totdat ze basisschooljuf werd. Ze zei: "Nu weet ik pas wat hard werken is."
Je bent gewoon nooit klaar, 's avonds thuis ook niet. En hoeveel stress en vermoeidheid het wel niet oplevert om te dealen met etterbakken die andere kinderen in elkaar slaan en vervolgens ouders die zeggen "dat zou mijn zoontje nóóit doen, dat liegt u!", en ouders die vinden dat hun vmbo-kind toch echt vwo-advies moet krijgen en anders dreigen ze met een rechtszaak, en alle nieuw opvoedkundige taken die ze erbij krijgen vanuit het rijk... Die vakanties hebben ze echt wel nodig om bij te komen en dan nog zijn ze de laatste week van de vakantie vaak alweer bezig met voorbereidingen, onbetaald.
Ik herken veel van die 'klachten' uit het onderwijs:
-nooit klaar: check, altijd nog administratie (word steeds meer), mensen verwachten je altijd te kunnen bereiken en altijd a la minute terecht te kunnen. Administratie is altijd eigen tijd.
-mensen die altijd klagen: heb je jezelf buiten je werktijden uit staan stukken om ze te helpen, zijn ze gepikeerd dat het niet allemaal 'over' is. Steeds meer mensen willen briefjes voor werk/school.
-daarnaast verplicht bijscholen en ook die eisen worden steeds strenger. Eigen tijd en eigen kosten (reis- en verblijfskosten, geen budgetten voor scholingen)

Al zeker 14 jaar geen salarisverhogingen gezien, en als je 'in loondienst' bent heb je geen stabiel inkomen en vakanties niet doorbetaald. Dat geld voor die vakantie zou dan bij je uurloon in zitten. :lol: Pensioenopbouw? Verplicht zelf betalen, en dan ook nog verplicht bij een dure.

En dat allemaal met een uurloon wat lager ligt dan het startsalaris in het basisonderwijs, en dat kan niet meer stijgen. Reken daar dan nog de pensioenpremie, vakantiedagen en scholingen af en je houdt helemaal geen bal over. Velen stappen er (al jaren) uit het vak. Zeker in de randstad is geen personeel meer te krijgen. Alleen staken zit er gewoon niet in, ik word dat ben zuur als ik het onderwijs nu al voor de zoveelste keer met hun pamfletten zie lopen.
RP7 schreef:
06-11-2019 11:32
, ik word dat ben zuur als ik het onderwijs nu al voor de zoveelste keer met hun pamfletten zie lopen.

Maar heb je zelf ook kinderen?
Ik wel en ik zie dus dat die pamfletten er niet alleen voor de belangen van de leraren zijn, maar ook en vooral voor de belangen van de kinderen.

De meeste kinderen krijgen op dit moment suboptimaal onderwijs! De klassen zijn veel te groot, er zitten veel te veel zorgleerlingen per klas en er zijn te weinig capabele leerkrachten.
Adelaide schreef:
06-11-2019 10:58
Tussen PO en VO zit natuurlijk nog wel een groot verschil. Salaris op het VO is wel beter, maar ik denk dat het status probleem daar meer speelt, vooral voor eerstegraads leraren. Van de 100 eerstejaars die met mijn (schoolvak)-studie ooit begonnen, had nog geen 10% de ambitie om voor de klas te eindigen. Allemaal wilden ze wat "coolers" doen: onderzoek bijvoorbeeld. De studie is ook helemaal niet ingericht op docent worden. Degenen die uiteindelijk voor de klas eindigden hadden toch regelmatig het gevoel dat ze overstag waren gegaan. Je bent op de universiteit jarenlang bezig de meeste complexe puzzels op te lossen en theorieën te formuleren, om vervolgens de rest van je werkende leven uit te leggen dat 1+1=2.

Ik ben parttime leraar VO, en parttime ZZP'er in een hele andere sector. Waarom ik niet fulltime leraar ben? Ik zou het gewoonweg echt niet volhouden. Voor mijn eigen bedrijfje maak ik regelmatig dagen van 12 uur, maar dan ben ik lang niet zo uitgeblust als na een dag lesgeven. Ik vind mijn andere werk echt chill vergeleken bij lesgeven: lekker geconcentreerd werken, een bakje koffie kunnen pakken als ik daar zin in heb, spreken met klanten die mijn diensten willen afnemen in plaats van mijn diensten opgedrongen worden (pubers). Wat ik ook mis in het onderwijs i.t.t. mijn andere werk is dat hard werk niet beloond wordt.

Ik vind lesgeven echt niet vreselijk en er zijn best veel grappige momenten in de klas want pubers zijn echt lachen soms. Maar het is uiteindelijk wel een baan die ik doe omdat het "moet" en ik zou met evenveel plezier stoppen als ik het me kon veroorloven.

Wat ik graag zou zien is dat er naast het standaard curriculum meer topklassen e.d. zouden komen, waar een soort toelating voor zou zijn (zodat je gemotiveerde scholieren daar hebt), en waar leraren als experts zouden kunnen staan. Dit bestaat al een beetje, en is echt heel tof en een goede manier om mensen die wel geïnteresseerd zijn in coachen en kennisoverdracht, maar niet in opvoeden en politie agentje spelen, bij het onderwijs -zo belangrijk- te betrekken. Dit kan zowel op het VWO als het VMBO. En misschien ook wel op de basisschool!
Het Nederlandse onderwijs is al zo erg in niveaus, en iedereen wil alleen maar met gemotiveerde kinderen werken.
Ik denk dat daar een deel van het probleem ligt, daarnaast hoor ik van collega's op de universiteit en op HBO dezelfde verhalen van ongemotiveerde studenten
Het is gewoon de leeftijd, daarnaast fluctueert het ook: krijgt Mohamed op zijn 17e serieus verkering dan is hij ineens gemotiveerd want wil trouwen, krijgt Boris op het vwo op zijn veertiende op een feestje zijn eerste joint is het een paar jaar feest en dag met de motivatie.
We moeten eens ophouden met jongeren levensbepalende zaken op te leggen tussen hun 12e en 19e, ze zijn dan amper toerekeningsvatbaar.
Gewoon allemaal hetzelfde aanbieden en verschillen in tempo zoals ze in andere landen doen en gratis zo ver kunnen studeren als je kunt tot een bepaalde leeftijd lijkt mij veel efficiënter.
Ik vind het daarnaast best triest om te lezen dat het nu ook al de schuld van de docenten is dat er zo'n slecht beeld over het beroep wordt neergezet.
En dat daarom jongeren er niet voor zouden kiezen.
Ze vertellen geen leugens dus waarop is dat beeld dan gebaseerd?
Ze vertellen gewoon hoe het is, luiden de noodklok en willen verandering.
Lijdzaam hopen op een verandering zou pas echt slecht zijn ten koste van onze kinderen en toekomstige collega's.
Ze hebben hun eigen arbeidsvoorwaarden niet ontworpen, dan zou dat een valide argument zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
06-11-2019 11:27
De overgrote meerderheid van mijn beta-studiegenoten heeft gekozen voor werk waar ze plezier in hebben of werk dat aansluit bij hun idealen boven werk waar veel in te verdienen valt. Meer kúnnen verdienen betekent niet dat iedereen daar ook voor kiest.
Klopt, maar als het verschil groot genoeg is ga je wel anders nadenken.
Er is een grens aan 'kiezen voor je idealen'.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 11:36
Maar heb je zelf ook kinderen?
Ik wel en ik zie dus dat die pamfletten er niet alleen voor de belangen van de leraren zijn, maar ook en vooral voor de belangen van de kinderen.

De meeste kinderen krijgen op dit moment suboptimaal onderwijs! De klassen zijn veel te groot, er zitten veel te veel zorgleerlingen per klas en er zijn te weinig capabele leerkrachten.
Ik werk zelf in de zorg en daar zie je dagelijks enorm mensonterende situaties. Waarom? Er is geen geld voor of iemand past net niet binnen de 'juiste' DBC code. Ja de groeten.

Mensen krijgen behandelingen die niet op niveau zijn. Omdat er ofwel geen scholingsbudget is ofwel er teveel administratie aan vast zit of je weer een of andere onzinnige vragenlijst moet invullen.

Dan is er ineens weer iets uit het basispakket verdwenen, en gaan ze DAARNA het effect eens onderzoeken. Blijken die mensen er veel zieker van te worden. Ondertussen overal collega's in de zorg die zelf omvallen omdat 'we' dan maar onbetaald werken. Omdat we gewoon zorg willen verlenen en niet de problemen van hoger hand, het probleem van de patient laten worden.

Nee ik heb geen kinderen en ik zeg ook niet dat er nu geen probleem is. Alleen zijn er in het onderwijs als toezeggingen gedaan, afgelopen week nog, maar toch gaan ze nu weer staken. Wanneer is het dan genoeg? Je kunt niet zomaar een potje nieuwe leerkrachten lostrekken. Dus je kunt wel 4x per jaar staken maar daarmee heb je het probleem niet vandaag opgelost.

Leuk feitje: er is dus veel verpleegkundig personeel gaan omscholen, die hebben afgelopen maand een brief gehad of ze alsjeblieft terug willen de zorg in. Maar denk je nu dat er geinvesteerd word in de zorg? Nee natuurlijk niet. Ten koste van je eigen gezondheid dan zorg verlenen, voor een schamel salaris. Je kunt je voorstellen dat dit tot cynisch hoongelach leidde.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 11:12
Ik houd helemaal niet van uitleggen. Ja, één keer. Als mensen het dan niet snappen, vind ik dat hinderlijk. Ik begeleid wel stagiairs en trainees in een-op-eensituaties, maar dat zijn doorgaans mensen die zeer snel van begrip zijn en hun eigen leerproces kunnen en willen vormgeven.
Ow dit heb ik ook.
Ik mis het geduld om iets uit te leggen aan mensen die langzamer leren.
Alle reacties Link kopieren
In huidige baan ben ik continue bezig met veranderingen. Ik heb veel vrijheid en veel flexibiliteit. Ik ben bezig om alle grondstoffen uit afval te halen, dus in ieder geval voor mij ook heel nuttig.

Ik zo gek worden om hele dagen in een schoolgebouw opgesloten te zitten. Daarnaast zitten er teveel verschillende kinderen in een klas. Er zijn een aantal leraren op de school van mijn kinderen die niet alleen naar de wc kunnen omdat er een kind in de klas zit die niet te vertrouwen is en in eens kan gaan slaan.

Als laatste ik verdien in 3,5 dag meer dan voltijds in het po. Terwijl ik niet eens de best betaalde baan in mijn vakgebied.
Het-groepje schreef:
06-11-2019 11:41
Ik vind het daarnaast best triest om te lezen dat het nu ook al de schuld van de docenten is dat er zo'n slecht beeld over het beroep wordt neergezet.
En dat daarom jongeren er niet voor zouden kiezen.
Ze vertellen geen leugens dus waarop is dat beeld dan gebaseerd?
Ze vertellen gewoon hoe het is, luiden de noodklok en willen verandering.
Lijdzaam hopen op een verandering zou pas echt slecht zijn ten koste van onze kinderen en toekomstige collega's.
Ze hebben hun eigen arbeidsvoorwaarden niet ontworpen, dan zou dat een valide argument zijn.

Het is niet hun ‘schuld’ maar je snapt toch wel dat het geen aantrekkelijk beeld is voor mogelijk aanstaande docenten?
RP7 schreef:
06-11-2019 11:57
Ik werk zelf in de zorg

Veel respect voor jou dan :redrose:
Ik snap je frustratie dan ook beter, want ik heb veel ervaring aan de andere kant van de zorg. Als patiënt dus. Ben het met je eens.

Maar dat het in de zorg ook niet goed gaat, maakt het probleem in het onderwijs helaas niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-11-2019 09:02
Ik heb de overstap gemaakt en wat mij tegen blijft vallen is dat het niet zo bij mijn persoon past de hele tijd de 'show' te moeten trekken.
Ik heb eigenlijk net als de leerlingen na een half uur het wel gezien, ik vind het vervelend dat ik het lokaal niet uit mag, opgesloten gevoel.
Mijn coach vond het hilarisch dat ik eens zei dat ik weleens om me heen kijk en denk: wat een kutsfeer eigenlijk, en me dan realiseer dat IK daar iets aan moet doen.
Dus die komt af en toe me coachen en doet dan een soort camera na, ik heb echt na drie kwartier de boel trekken
het wel gehad, en dan sta ik van 'oja, mijn lesplan'.
Vreemd genoeg doen de grote lobessen precies wat ik wil dus dan gooi ik er maar een activiteit in.

Ik werk met een doelgroep waar mensen huilend van weglopen, vind ik wel leuk.
De leerlingen halen mijn vak over het algemeen ook wel.
Als ik dan ga helpen op een basisschool en ik zie de juf de hele werkdag met tig kinderen in een lokaal zitten ben ik wel altijd blij dat ik naar huis mag en dat niet hoef te doen.
Ik zwerf met mijn klassen ook de halve school door, ik vind dat zo lastig, in een lokaal zitten.
En dat de hele tijd maar 'aan' staan. Wij hebben veel verzuim op het moment en dan komen er maar drie waar je anderhalf uur iets mee moet.
Zij vinden mij te intens, ik hen te sloom en ik weet wat ze nog moeten doen en wordt plaatsvervangend nerveus.
Eindstand is dat zij na anderhalf uur net op stoom komen en lekker bezig zijn en niet meer weg willen, en ik aan het zuurstof moet en kapot ben plus veel te veel persoonlijke info heb gekregen, een goede modus vind ik hierin heel lastig.
Dit herken ik heel erg.m, ik werk alleen wel met een tegenovergestelde doelgroep, maar ik herken precies dezelfde patronen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal keer overwogen om de PABO te gaan doen, maar ik weet van mezelf dat ik heel erg soft ben en ik ben bang dat ik geen orde kan houden in de klas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
06-11-2019 09:06
Ik heb vooral veel in het bedrijfsleven gewerkt en ik ben het deels wel met je eens. Maar als ik dan hoor van docenten (maar ook in de zorg) die niet eens de tijd krijgen om te plassen of koffie of thee te drinken... zo erg is het in het bedrijfsleven niet.
Die tijd moet je ook gewoon maken, maar 9.15 moeten plassen is nogal een onhandige tijd. Dat betekent dat ik het ophoud en de rest van de dag bezig ben met dingetjes en andere lessen en 4 uur denk: oh ja, ik moest het 2e uur al plassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben docent in het PO en ik vind het geweldig. Het werk zelf, de kinderen. En ik werk op een fantastische school waar we weinig vergaderen, leuke collega’s, veel vrijheid om jezelf te ontwikkelen. Ik sta dus ook niet in den Haag vandaag :)

Maar 1 ding stoort me wel een beetje. Veel mensen weten niet het grote verschil in salaris tussen VO en PO. Voor hetzelfde aantal uur scheelt het een aanzienlijk percentage. Terwijl ik mensen ken die in het VO werken: als we onze banen vergelijken is de werkdruk echt niet anders. Ook zijn beiden HBO-opleidingen. Dus die salariskloof, daar zou wat mij betreft verandering in moeten komen.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Dat is ook mijn zorg Susan. Ik heb het VO overwogen maar daar toch vanaf gestapt nadat mijn schoonzusje aangaf daar geen overwicht in te hebben. En dan is zij al jaren bekend in het onderwijs en echt geen doetje. Toen dacht ik: als zij er al moeite mee heeft, dan hoef ik het niet te proberen.

Ik krijg wel vaak te horen dat ik erg geschikt zou zijn met kinderen te werken maar groepen met kinderen is gewoon veel te veel voor me om te ordenen.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
06-11-2019 09:23
Dat is ook zo hoor, alleen vind ik mijn vak heel leuk en mensen niet zo. Dus dan zit de uitdaging net op het verkeerde vlak.

Het is ook echt persoonlijke beleving, ik denk helemaal niet dat docenten een saaie baan hebben, alleen qua vakinhoud blijft het enigszins beperkt tot een bepaald niveau omdat je nou eenmaal bij de basis moet beginnen.
En zelfs die vakinhoud stijgt bij mijn vak behoorlijk boven de basis en een bepaald niveau uit, maar goed, ik zit op vwo+ niveau. Ik ben ooit begonnen op een mbo en daar vond ik mijn baan inclusief lesstof al na een maand te saai.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
06-11-2019 12:26
Dat is ook mijn zorg Susan. Ik heb het VO overwogen maar daar toch vanaf gestapt nadat mijn schoonzusje aangaf daar geen overwicht in te hebben. En dan is zij al jaren bekend in het onderwijs en echt geen doetje. Toen dacht ik: als zij er al moeite mee heeft, dan hoef ik het niet te proberen.

Ik krijg wel vaak te horen dat ik erg geschikt zou zijn met kinderen te werken maar groepen met kinderen is gewoon veel te veel voor me om te ordenen.
Ik had dan in het basisonderwijs willen werken, maar mijn vader (al veertig jaar leerkracht) roept al jaren dat ik niet streng genoeg ben en ik weet ook gewoon dat hij gelijk heeft. Zelfs mijn dochter van tien zei het laatst, toen we het erover hadden dat ik best voor de klas had willen staan maar het nooit gedaan heb.

Als ik op de school van mijn dochter kom dan lijkt het me nog steeds leuk, vooral zo vanaf groep 5, maar als ik dan op de sportdag een groepje begeleid dan krijg ik al de zenuwen dat er een kind kwijtraakt als we van het ene naar het andere spelletje gaan, laat staan dat ik een hele klas onder mijn hoede heb.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Omdat het VSO mijn grote liefde is :)
Ik vind het heerlijk om mijn leerlingen dingen te leren, over zichzelf, elkaar, hun omgeving, de wereld, ze succes te laten ervaren, te laten ontdekken, te incasseren, samen te lachen, plannen te smeden, met zijn allen een doel behalen, Perspectief bieden, ze het gevoel te geven dat ze wat kunnen, dat ze er mogen zijn, ik geniet van het contact en laat ze voelen en dat ze helemaal niet zo moeilijk, kansloos en vervelend zijn zoals ze al bijna hun hele leven horen.
Daarbij vind ik het ontzettend leuk om lessen te ontwikkelen, uit te voeren en evt. beter passend te maken.
Ik geniet er van, mijn leerlingen geven me energie en een groot deel van mijn collega’s ook.

De nadelen: tekort aan mensen, materiaal en daardoor voortdurend wisselende teams, geen leidinggevende die voor dat salaris wil werken (terecht) zelfde cao als het basisonderwijs.
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 06-11-2019 12:37
11.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
06-11-2019 09:40
Ik wil geen docent worden om het beeld dat ze neerzetten van zichzelf. Ze zijn bang dat ze te weinig verdienen (terwijl dat volgens mij niet zo is), als je zegt dat ze veel vakantie hebben is er altijd wat te zeuren, en ze klagen over hoge werkdruk.
Ze zouden eens een maandje mee moeten lopen in het bedrijfsleven, liefst op een plek met veel deadlines, strakke budgetten en een autoritaire leidinggevende die ook nog eens heel wispelturig is. En met veel klantcontact, dat er constant dingen gewijzigd moeten worden.
‘Ze zouden eens een maandje mee moeten lopen’ is een zin die ik niet meer kan horen.
Wie zijn ze?
Ik heb jaren ervaring in het bedrijfsleven trouwens, met veel strakke deadlines, een autoritaire leidinggevende en heel veel klantcontact. Mijn workaholic collega die eveneens uit het bedrijfsleven kwam (het echte hardcore bedrijfsleven zeg maar) ervoer de onderwijsdeadlines trouwens als de meeste en strakste deadlines die hij ooit had meegemaakt.

Grappige was dat ik ooit mijn nieuwe baan aan oude collega’s moest uitleggen en de enige manier die ik me voor kon stellen was: beeld je de drukste dag hier in, maar dan elke dag. Zo ervoer ik dat eerste jaar voor de klas.

Een van de redenen om voor de klas te gaan staan: ik gedijde enorm goed op die drukke dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven