Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 12:07
Veel respect voor jou dan :redrose:
Ik snap je frustratie dan ook beter, want ik heb veel ervaring aan de andere kant van de zorg. Als patiënt dus. Ben het met je eens.

Maar dat het in de zorg ook niet goed gaat, maakt het probleem in het onderwijs helaas niet minder.
Klopt zeker. Ik snap alleen ook dat het belastinggeld maar 1x uitgegeven kan worden. En wat ik aangeef. Best frustrerend dat het onderwijs nu al voor de zoveelste keer bezig is en 'wij' niet kunnen, want dan gaat het ten koste van onze patienten. En wat ik al zei: opa en oma kunnen niet een dagje op hen passen...

Ik kan dus geen doorbetaalde vakantie opnemen, ondanks de hoeveelheid overwerk en administratie en scholingen in eigen tijd. Door deze situatie afgelopen 4 jaar in totaal 5 weken vakantie gehad. Niet per jaar dus maar in totaal over die 4 jaar. Ik moet zelf namelijk ook mijn vaste lasten betalen. Meer salaris is niet mogelijk door de steeds maar doorgaande bezuinigingen...
RP7 schreef:
06-11-2019 12:54
Klopt zeker. Ik snap alleen ook dat het belastinggeld maar 1x uitgegeven kan worden. En wat ik aangeef. Best frustrerend dat het onderwijs nu al voor de zoveelste keer bezig is en 'wij' niet kunnen, want dan gaat het ten koste van onze patienten. En wat ik al zei: opa en oma kunnen niet een dagje op hen passen...

Ik kan dus geen doorbetaalde vakantie opnemen, ondanks de hoeveelheid overwerk en administratie en scholingen in eigen tijd. Door deze situatie afgelopen 4 jaar in totaal 5 weken vakantie gehad. Niet per jaar dus maar in totaal over die 4 jaar. Ik moet zelf namelijk ook mijn vaste lasten betalen. Meer salaris is niet mogelijk door de steeds maar doorgaande bezuinigingen...
De zorg staakt 20 november.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-11-2019 12:57
De zorg staakt 20 november.
Alleen ziekenhuizen. Niks wat niet onder CAO valt en dan ook nog niet eens alle ziekenhuizen.
Ik heb getwijfeld over zij-instromen.

Maar vind mezelf ongeschikt vanwege stemmingswisselingen. En weinig stressbestendig.

De differentiatie lijkt me te zwaar. En de frustratie dat je niet ieder kind 'slim' kunt maken.
RP7 schreef:
06-11-2019 12:59
Alleen ziekenhuizen. Niks wat niet onder CAO valt en dan ook nog niet eens alle ziekenhuizen.
Zelf initiatief nemen :)
Je bond alert maken.
-Lucille- schreef:
06-11-2019 13:00
Ik heb getwijfeld over zij-instromen.

Maar vind mezelf ongeschikt vanwege stemmingswisselingen. En weinig stressbestendig.

De differentiatie lijkt me te zwaar. En de frustratie dat je niet ieder kind 'slim' kunt maken.
Waarom zou je een kind ‘slim’ (wat is slim) willen maken?
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
06-11-2019 12:54
Klopt zeker. Ik snap alleen ook dat het belastinggeld maar 1x uitgegeven kan worden. En wat ik aangeef. Best frustrerend dat het onderwijs nu al voor de zoveelste keer bezig is en 'wij' niet kunnen, want dan gaat het ten koste van onze patienten. En wat ik al zei: opa en oma kunnen niet een dagje op hen passen...

Ik kan dus geen doorbetaalde vakantie opnemen, ondanks de hoeveelheid overwerk en administratie en scholingen in eigen tijd. Door deze situatie afgelopen 4 jaar in totaal 5 weken vakantie gehad. Niet per jaar dus maar in totaal over die 4 jaar. Ik moet zelf namelijk ook mijn vaste lasten betalen. Meer salaris is niet mogelijk door de steeds maar doorgaande bezuinigingen...
De zorg (niet alleen dat wat patienten ontvangen maar zéker ook de mensen die er werken) is een heel groot ding voor mij op het moment dat ik naar de stembus ga.
En het onderwijs heeft ook eindelijk (en nog veel te mild in mijn ogen) ervoor gekozen om de leerlingen nu maar even de dupe te laten zijn van het stakingsrecht.
Ik denk echt dat de zorg dat ook eens zou moeten doen. Met stug doorwerken, opvangen en uitvallen zorg je in ieder geval uiteindelijk niet zo goed.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
06-11-2019 11:25
Dit. Echt helemaal met je eens, Nessemeisje.
Hoe moet de beeldvorming dan?

Ik loop altijd iedereen jaloers te maken. Ik vertel mijn dochter als ik een week op kamp ga dat ik élke avond disco heb, mensen die zuchten dat ik alweeeer vakantie heb dat ik deze vakantie ook nog eens gratis en voor niks de héle week de piste op en af kan en ‘s avonds een tailor made avondprogramma heb.
Sudrì schreef:
06-11-2019 13:02
Waarom zou je een kind ‘slim’ (wat is slim) willen maken?
Dat weet ik niet zo goed. Perfectionisme denk ik.

Maar ik zou dus het gevoel krijgen dat ik mijn werk niet goed doe bij cito V scores.
Alle reacties Link kopieren
8 uur per dag met 25 kinderen op uw dak die zich niet kunnen verdragen? goed zot gij! dat is een nachtmerrie !
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 13:10
Hoe moet de beeldvorming dan?
Ik kreeg deze van de directie :

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... TXSMke5DaU
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een zij-instromer in het onderwijs. Hiervoor heb ik jaren in het bedrijfsleven gewerkt en ook ik had vooroordelen: 'Overwerken moet ik hier ook.' / 'Je hebt wel lange vakanties.' / 'Het salaris is toch echt niet slecht.' / 'Je kunt na half 3 toch best wat doen?'

Toch ben ik hier behoorlijk van teruggekomen. Tijdens stages leek de werkdruk ook best te doen, tot ik helemaal zelfstandig voor de klas stond. Met 31 kinderen, waaronder een zwarte autist, twee ADHD'ers, twee dyslecten, een NT2-'er uit Syrië, vier kinderen met een moeilijke thuissituatie en twee met behoorlijke gedragsproblemen is elke dag een uitdaging. Tel daarbij de verschillende niveaus op (van praktijkonderwijs tot VWO) en je geeft vaak op minimaal 5 verschillende niveaus les. Wie denkt dat het om half 3 grotendeels klaar is, heeft het compleet mis. Vrijwel iedere dag vinden er afspraken met ouders plaats, vindt er overleg met collega's of IB plaats, of zijn er werkgroepen of cursussen gepland. Ik werk 3 dagen en word betaald voor 23 uur. Elke dag werk ik veel extra op school. Ik begin om 7.30 uur en ga niet voor 17.45 uur naar huis. En echt niet omdat ik dat zelf zo graag wil! Als ik geluk heb, heb ik 20 minuten pauze. Of niet, als een leerling zich misdraagt tijdens de pauze. Mijn nakijkwerk neem ik vaak deels mee naar huis en ook mijn lesvoorbereidingen doe ik thuis. Dan heb ik het nog niet eens over alle ouders die 's avonds en in het weekend mailen. Je doet het echt nooit voor iedereen goed! Knutselen in de klas? Prima, maar budget voor materialen (anders dan papier) is er niet. Als ik alles omreken naar een uursalaris, schrik je echt! De vakanties zijn natuurlijk heerlijk. Zeker! Toch sta ik in de vakantie ook 'aan' en ben ik zeer regelmatig dingen aan het voorbereiden voor school. Ik heb de eerste weken al zoveel extra gewerkt dat ik de vrije uren voor de herfstvakantie en kerstvakantie al ruimschoots heb gecompenseerd.

Ik staak vandaag niet eens voor mezelf, maar echt voor de kinderen. Het vak is namelijk echt leuk! Maar, hoe kun je nou in zo'n diverse klas iedereen goed helpen? Ik probeer het, echt! Maar ik merk dat vooral de sterkere leerlingen de dupe zijn. Ik wil voor mijn kids ook goed onderwijs in de toekomst. Ik heb gemerkt dat de opleiding pittiger is dan velen denken. Het is echt een vak dat je moet leren. Onbevoegde mensen voor de klas of het verlagen van de opleidingseisen voor de Pabo is echt funest!
senz wijzigde dit bericht op 06-11-2019 13:21
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
06-11-2019 13:15
Ik kreeg deze van de directie :

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... TXSMke5DaU
Ja, die ken ik.

Ik wil het eigenlijk wel horen van iemand die zo negatief is en best een scheef beeld heeft als ninanoname.
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 13:10
Hoe moet de beeldvorming dan?

Ik loop altijd iedereen jaloers te maken. Ik vertel mijn dochter als ik een week op kamp ga dat ik élke avond disco heb, mensen die zuchten dat ik alweeeer vakantie heb dat ik deze vakantie ook nog eens gratis en voor niks de héle week de piste op en af kan en ‘s avonds een tailor made avondprogramma heb.
:proud:

Sowieso ziet iemand die niet begrijpt wat ik doe ook niet dat ik wat doe.
Alle reacties Link kopieren
ik versta leerkrachten dat ze staken, ze besparen overal dan ouders die leerkrachten zien als goedkope opvoedkundige waardoor helft van de klas zich niet weet van te gedragen, uw ouders op uw dak als hun kleine gebuisd is of als ze een nota in de agenda krijgen. vroeger kregen de kinderen klappen nu krijgen de leerkrachten klappen en ge ziet resultaat van de jeugd van nu niks respect;
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-11-2019 13:21
:proud:

Sowieso ziet iemand die niet begrijpt wat ik doe ook niet dat ik wat doe.
Nee, dat is waar.
Tinkerbell1988 schreef:
06-11-2019 13:21
ik versta leerkrachten dat ze staken, ze besparen overal dan ouders die leerkrachten zien als goedkope opvoedkundige waardoor helft van de klas zich niet weet van te gedragen, uw ouders op uw dak als hun kleine gebuisd is of als ze een nota in de agenda krijgen. vroeger kregen de kinderen klappen nu krijgen de leerkrachten klappen en ge ziet resultaat van de jeugd van nu niks respect;
Valt allemaal wel mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-11-2019 13:26
Valt allemaal wel mee hoor.
sta ge dan ook in onderwijs? chapeau dan, ik zou het niet kunnen.
Tinkerbell1988 schreef:
06-11-2019 13:52
sta ge dan ook in onderwijs? chapeau dan, ik zou het niet kunnen.
Weet ik.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
06-11-2019 13:52
sta ge dan ook in onderwijs? chapeau dan, ik zou het niet kunnen.
Ik heb nog nooit klappen van ouders gekregen. En amper mentale.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben leraar op het VO, en god, wat is het heerlijk! Lekker gratis op werkweek naar Rome, altijd die eeuwige vakantie. Prima salaris, mijn werkdruk is vrij laag, doe bijna niets thuis. Nooit bedreigd door ouders, krijg juist aan het einde van het jaar de heerlijkste baksels van Turkse/Marokkaanse/Surinaamse ouders als bedankje.
Alle reacties Link kopieren
Niet dat het salaris niet genoeg zou zijn in ieder geval. Ik heb geen idee, maar dat zou geen reden zijn om mij al dan niet te motiveren.

* Ik heb geen idee of voor de klas staan wel mijn ding is sowieso :) : continu zorgen dat leerlingen hun aandacht erbij houden, voor een grote groep staan die niet altijd even gemotiveerd is. Vooral als je bij een klas (of een aantal ervan) niet in de smaak valt lijkt me dat knap lastig en heel erg bepalend.
* Je blijft hetzelfde doen, weinig overige mogelijkheden, behalve een andere groep.
* De hogere klassen (en vo) lijken me wel leuk, maar op de PABO moet je alle klassen doen. Vooral de kleuterklas zou mij echt niet liggen.
* De sfeer die er nu heerst onder leerkrachten. Inclusief wisselingen en dergelijke.
* De werkdruk die er nu heerst. Onder huidige omstandigheden klap ik gegarandeerd onderuit.

Ik wil met de laatste twee punten niet zeggen dat ik het niet begrijp of dat het hun eigen schuld is, want ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat als je op deze manier les moet geven dat je daar niet zo blij van wordt.
Ik start hopelijk in setptember met de verkorte lerarenopleiding Duits dus ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
06-11-2019 14:12
Ik ben leraar op het VO, en god, wat is het heerlijk! Lekker gratis op werkweek naar Rome, altijd die eeuwige vakantie. Prima salaris, mijn werkdruk is vrij laag, doe bijna niets thuis. Nooit bedreigd door ouders, krijg juist aan het einde van het jaar de heerlijkste baksels van Turkse/Marokkaanse/Surinaamse ouders als bedankje.
Heb je veel neventaken?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
06-11-2019 06:18
Alsof “docenten” zo weinig verdienen
Ik snap je reactie heel goed maar wil als docent in het voortgezet onderwijs toch even reageren. Ik werk op papier 0.82 fte en verdien bruto 2400. 6 jaar in het onderwijs nu.

Ik zit 4 dagen van 08.00 tot 17.30 uur op school. ‘S avonds eten en daarna vaak nakijkwerk of bereid ik lessen voor van de volgende dag. In het weekend ben ik een dag(deel) aan het nakijken, voorbereiden of bezig met studentenadministratie. Dit is een ‘normale’ week, zonder zieke collega’s.

Weekdagen zijn gevuld met je eigen lessen, ziektevervanging en begeleiden van individuele studenten. De meeste dagen hebben mijn collega’s en ik max een kwartier pauze. Verder zijn we bezig met differentieren van de klassen met gemiddeld 32 leerlingen.

Dus nee, op papier verdien ik misschien niet slecht maar het is dat ik mijn baan leuk vind want rijk word ik er niet van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven