Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 12:07
Veel respect voor jou dan :redrose:
Ik snap je frustratie dan ook beter, want ik heb veel ervaring aan de andere kant van de zorg. Als patiënt dus. Ben het met je eens.

Maar dat het in de zorg ook niet goed gaat, maakt het probleem in het onderwijs helaas niet minder.
Klopt zeker. Ik snap alleen ook dat het belastinggeld maar 1x uitgegeven kan worden. En wat ik aangeef. Best frustrerend dat het onderwijs nu al voor de zoveelste keer bezig is en 'wij' niet kunnen, want dan gaat het ten koste van onze patienten. En wat ik al zei: opa en oma kunnen niet een dagje op hen passen...