Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 3 juni 2025 om 20:43
dinsdag 3 juni 2025 om 20:50
Dit vind ik niet een hele eerlijke vergelijking met bijvoorbeeld mensen uit Syrië. Veel Oekraïners werkte hier al als arbeidsmigrant en konden niet terug vanwege de oorlog (en worden dus gerekend als oorlogsvluchteling). Omdat Oekraïners in Nederland recht hebben op opvang en medische zorg komen ook veel arbeidsmigranten uit Spanje (die dus ook niet terug kunnen) naar Nederland. Dat geeft dus een hele hoge arbeidsparticipatie. Het is niet realistisch om van mensen uit een oorlogsgebied of vluchtelingenkamp komen te verwachten dat 80% werkt. Voor Oekraïners geldt dat niet omdat veel daarvan dus nooit in een vluchtelingenkamp hebben gezeten.
dinsdag 3 juni 2025 om 20:54
Daar gaat het niet om. Oekraieners mogen werken (en heel veel van hen komen wel degelijk rechtstreeks uit de Oekraïne, zijn mannen of vaders of zoons verloren).
Het ging er om dat de Syriër of Irakees niet mag werken tot er een status is.
En dat de Oekrainer geen Nederlands hoeft te leren en niet hoeft in te burgeren. En de Syrier na het verkrijgen van de status 2 jaar heeft om zijn B1 te halen.
Wat goed is he. Ik ben voor taal leren.
Maar het gaat me om de totale ongelijkheid tussen asielzoekers en oekraiense vluchtelingen.
En dat de Oekrainer geen Nederlands hoeft te leren en niet hoeft in te burgeren. En de Syrier na het verkrijgen van de status 2 jaar heeft om zijn B1 te halen.
Maar het gaat me om de totale ongelijkheid tussen asielzoekers en oekraiense vluchtelingen.
lucy wijzigde dit bericht op 03-06-2025 20:55
0.28% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 3 juni 2025 om 20:54
Steven1980 schreef: ↑03-06-2025 20:50Dit vind ik niet een hele eerlijke vergelijking met bijvoorbeeld mensen uit Syrië. Veel Oekraïners werkte hier al als arbeidsmigrant en konden niet terug vanwege de oorlog (en worden dus gerekend als oorlogsvluchteling). Omdat Oekraïners in Nederland recht hebben op opvang en medische zorg komen ook veel arbeidsmigranten uit Spanje (die dus ook niet terug kunnen) naar Nederland. Dat geeft dus een hele hoge arbeidsparticipatie. Het is niet realistisch om van mensen uit een oorlogsgebied of vluchtelingenkamp komen te verwachten dat 80% werkt. Voor Oekraïners geldt dat niet omdat veel daarvan dus nooit in een vluchtelingenkamp hebben gezeten.
En daar geldt de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn vanuit de EU. Een oorlog binnen Europa. Toch net iets anders dan bijvoorbeeld Syrië.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 3 juni 2025 om 20:57
Het gaat ondertussen misschien wel heel erg off topic.
Maar okee. Stel dat het dus volledig logisch is dat de een wel direct mag werken en de ander niet. En dat de een niet hoeft in te burgeren en de ander dit moet.
Waarom is het logisch dat er verschillende standaarden zijn in wat er vereist wordt aan de veiligheid van een lokatie?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 3 juni 2025 om 20:59
Dat geldt volgens mij voor heel veel mensen. Zowel ter linker- als ter rechterzijde.Nana_Mouskouri schreef: ↑03-06-2025 20:38Voor mijn eigen portemonnee zou ik beter op een andere partij kunnen stemmen.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:01
Lucy schreef: ↑03-06-2025 20:57Het gaat ondertussen misschien wel heel erg off topic.
Maar okee. Stel dat het dus volledig logisch is dat de een wel direct mag werken en de ander niet. En dat de een niet hoeft in te burgeren en de ander dit moet.
Waarom is het logisch dat er verschillende standaarden zijn in wat er vereist wordt aan de veiligheid van een lokatie?
Dit is meer een ethische en politieke kwestie vind ik, maar juridisch is het binnen de wet en dus toegestaan.
Of het logisch is of niet, dat is maar net aan wie je het vraagt. Voor mij is een oorlog op Europees grondgebied en dus opvang in de regio logisch. Ik pleit ook voor meer opvang in de regio van alle vluchtelingen.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 3 juni 2025 om 21:05
De vervlechting tussen Oekraïne en de EU is veel vergaander dan die van Irak of Syrie met de EU.Lucy schreef: ↑03-06-2025 20:54Daar gaat het niet om. Oekraieners mogen werken (en heel veel van hen komen wel degelijk rechtstreeks uit de Oekraïne, zijn mannen of vaders of zoons verloren).
Al decennia wordt er onderhandeld en worden er verdragen gesloten met Oekraïne. Met in eerste instantie vrijhandel en het afschaffen van visa op korte termijn. Op latere termijn een mogelijk EU lidmaatschap, waarvoor veel draagvlak is/was in Europa.
Europese instituten en Oekraïne werken al langer samen.
Je kunt Irak en Syrie wat dat betreft niet vergelijken met Oekraïne.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:07
Enerzijds gaat het off topic, anderzijds niet. Het gaat er om dat er verschillende situaties zijn die een verschillende aanpak nodig hebben. Het idee dat je ingewikkelde problemen eenvoudig kan oplossen werkt alleen tijdens de verkiezingen. Daarna volgt de rauwe werkelijkheid. Dat geldt ook voor het nieuwe kabinet. Weinig geld wegens hoge zorgkosten (vergrijzing), woningnood en enorme achterstallig onderhoud van civiele werken. Nu je ziet dat alleen het vervangen van de Brienenoord al 2 miljard kost kan ja alleen maar duizelen van onderhoud Afsluitdijk en deltawerken. Daarnaast wil je ook je steentje bijdragen op internationale vraagstukken als defensie en klimaat. Ik krijg al medelijden met de nieuwe ministersploeg. On Topic. Geen idee wat ik ga stemmen.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:07
Geen VVD in elk geval https://decorrespondent.nl/16148/dat-wa ... lYcNVd8Rvw
dinsdag 3 juni 2025 om 21:25
Jemig, het verbaast me een beetje dat links hier ineens zo populair lijkt te zijn. Ik hoor veel lovende woorden over Timmermans en Jetten en ik snap dat niet zo goed.
Willen we echt nog meer asielzoekers en nog minder woningbouw? Want dat is wat bij beide hoog op de agenda staat. Zo veel mogelijk mensen erin en ja, door de stikstofregels moet het bouwen van huizen natuurlijk echt beperkt worden. Verder veel vreemde regels zoals het verbieden van CV ketels. Wie zit hier nou op te wachten?
Begrijp me niet verkeerd, het zojuist gevallen kabinet was een drama en ze hebben er werkelijk niks van gebakken. Echter is de woningnood zo hoog, zijn er steeds meer gevallen met asielzoekers omdat we gewoon niet weten wat voor mensen er binnenkomen. Een stel jeugdige asielzoekers die een vrouw groepsverkrachten, waarbij een rechter dan zegt dat ze gewoon nog even moeten wennen aan de nederlandse maatschappij... Is dat wat we willen? Is veiligheid op straat niet meer belangrijk?
Ik wil vooral graag dat het weer een beetje normaal word in Nederland. Goede en betaalbare zorg, voldoende woningen zodat mensen niet tot hun 35e thuis hoeven te blijven wonen, dat de prijzen van boodschappen weer gaan normaliseren. Dat soort dingen. Ik ben er nog niet uit bij welke partij dat te halen valt, als dat uberhaupt ergens te halen valt. Maar links? Nee, die hebben duidelijk laten zien dat ze niet in staat zijn om bekwaam te handelen. Mensen een worst voorhouden met zonnepanelen en elektrische auto's om vervolgens de mensen te bestraffen omdat het netwerk het niet aankan. Nee, dat had je vooraf kunnen weten en kunnen beginnen met het netwerk en pas daarna dergelijke zaken uitrollen. Jetten neemt 0,0 verantwoordelijkheid voor zijn fouten, ook bij die ene wijk, waarbij het allemaal niet haalbaar was. Is dat intelligent? Niet in mijn boek. Ik zal het hierbij laten, mijn punt is wel duidelijk maar ik verbaas me gewoon over de reacties hier.
Willen we echt nog meer asielzoekers en nog minder woningbouw? Want dat is wat bij beide hoog op de agenda staat. Zo veel mogelijk mensen erin en ja, door de stikstofregels moet het bouwen van huizen natuurlijk echt beperkt worden. Verder veel vreemde regels zoals het verbieden van CV ketels. Wie zit hier nou op te wachten?
Begrijp me niet verkeerd, het zojuist gevallen kabinet was een drama en ze hebben er werkelijk niks van gebakken. Echter is de woningnood zo hoog, zijn er steeds meer gevallen met asielzoekers omdat we gewoon niet weten wat voor mensen er binnenkomen. Een stel jeugdige asielzoekers die een vrouw groepsverkrachten, waarbij een rechter dan zegt dat ze gewoon nog even moeten wennen aan de nederlandse maatschappij... Is dat wat we willen? Is veiligheid op straat niet meer belangrijk?
Ik wil vooral graag dat het weer een beetje normaal word in Nederland. Goede en betaalbare zorg, voldoende woningen zodat mensen niet tot hun 35e thuis hoeven te blijven wonen, dat de prijzen van boodschappen weer gaan normaliseren. Dat soort dingen. Ik ben er nog niet uit bij welke partij dat te halen valt, als dat uberhaupt ergens te halen valt. Maar links? Nee, die hebben duidelijk laten zien dat ze niet in staat zijn om bekwaam te handelen. Mensen een worst voorhouden met zonnepanelen en elektrische auto's om vervolgens de mensen te bestraffen omdat het netwerk het niet aankan. Nee, dat had je vooraf kunnen weten en kunnen beginnen met het netwerk en pas daarna dergelijke zaken uitrollen. Jetten neemt 0,0 verantwoordelijkheid voor zijn fouten, ook bij die ene wijk, waarbij het allemaal niet haalbaar was. Is dat intelligent? Niet in mijn boek. Ik zal het hierbij laten, mijn punt is wel duidelijk maar ik verbaas me gewoon over de reacties hier.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:35
Zo ineens is dat niet hoor, dat is al jaren zo. Elke verkiezing weer is PvdD zo ongeveer de grootste op Viva.ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 21:25Jemig, het verbaast me een beetje dat links hier ineens zo populair lijkt te zijn.
…
dinsdag 3 juni 2025 om 21:44
Wanneer dan?ikbenhetzozat schreef: ↑03-06-2025 21:25... Dat soort dingen. Ik ben er nog niet uit bij welke partij dat te halen valt, als dat uberhaupt ergens te halen valt. Maar links? Nee, die hebben duidelijk laten zien dat ze niet in staat zijn om bekwaam te handelen.
Ik ben zelf overigens van mening dat regeren het best lukt vanuit het midden, soms wat meer links, soms wat meer rechts, maar dat het links niet is gelukt? We hebben toch al geen eeuwigheid meer een links kabinet gehad?
dinsdag 3 juni 2025 om 21:53
Nee, niet een links kabinet, wel erg veel doorgedrukte plannen van de linkse partijen. Stikstofregels en de daaruitvoorvloeiende negatieve situaties, zonnepanelen en elektrische auto's voordat het netwerk het aankan. Het willen verbieden van CV ketels terwijl veel woningen helemaal niet geschikt zijn voor een warmtepomp (en het ook klachten regent over die dingen) en het geld er niet is om woningen gelijk op te knappen tot energielabel A. Verder willen ze nog meer asielzoekers, gewoon niet verstandig, geen ruimte, veel onveiligheid, geen handhaving, debiele situaties om escalatie te voorkomen (eigen buslijn ipv straf, uitje naar efteling om steekpartijen te voorkomen etc). Ook bij herhaaldelijk fout gedrag (geslacht laten zien, mensen lastigvallen en bedreigen) word er niks gedaan behalve een ritje terug naar het AZC. Deze standpunten komen van links, niet van rechts. Ik zeg niet dat rechts het goed doet maar zo links, nee zeker niet. Timmermans kan niet wachten om alles binnen te halen, dat laat hij telkens doorschemeren. Echter niet in zijn eigen dorp, voor in plaatsen waar hij nooit komt, dan dan weer wel. Nee. Sorry... We hebben geen volledig links kabinet gehad maar hun invloed is nu al veel te groot.
dinsdag 3 juni 2025 om 21:57
dinsdag 3 juni 2025 om 21:57
dinsdag 3 juni 2025 om 21:59
dinsdag 3 juni 2025 om 22:05
Desinformatie, ok. Dus het probleem met asielzoekers bestaat niet? geen wantoestanden, niets? In Ter Apel, ommaar eens een plaats te noemen, is het allemaal pais en vree en beregezellig? De woningcrisis bestaat niet? Hoe het geregeld is met zonnepanelen en elektrische auto's is heel slim? Bijzonder. Ik vraag me af of jij wel helemaal in de realiteit staat eigenlijk?
dinsdag 3 juni 2025 om 22:06
En de post waar ze naar verwijst zat wel vol nuance vond je?
Zo makkelijk om altijd maar te roepen dat alles de schuld van links is. Heel bepalend en doordrukkend qua plannen kan links niet zijn geweest, aangezien ze al jaren met een minderheid in de kamer zitten.
soumis wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:08
21.50% gewijzigd
dinsdag 3 juni 2025 om 22:08
Ik zeg niet dat we niets aan het klimaat moeten doen. Maar dan wel de juiste dingen die ook zoden aan de dijk zetten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in