Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 755 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Organisator van uitjes voor zielige kinderen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Stootblok op een kopstation?
PvdA/GL trouwens. Het maakt me zoals altijd echt geen zak uit wie de lijsttrekker wordt.
BuzzieBee schreef:
03-06-2025 15:52
Ik stem wat ik altijd stem. Ik ben ondernemer en dus VVD. Dat is financieel beter. Niet voor mii. Maar vooral voor het vrijwilligerswerk wat ik daarmee kan doen voor mensen die door links en rechts over her hoofd worden gezien. Ik help met mijn inkomen een aantal gezinnen in nood in een ander land. En ja die ken ik persoonlijk. Daarbij krijgen we altijd geld te kort voor de activiteiten die we doen met kinderen en eenzame ouderen die in armoede leven in onze eigen omgeving, dus leg ik dat zelf bij. En nee, dat vraag ik niet terug aan de belastingdienst. Alhoewel dat kan. Maar geven is geven. Links of rechts vallen deze mensen tussen wal en schip. Door mijn eigen bedrijf kan ik ‘iets’ doen. Wachten op de politiek gaat jaren duren en die tijd hebben deze mensen niet.

Dus ik ben financieel rechts, maar met een links hart.
Maar eigenlijk komt het er dus vooral op neer dat jij zelf wil beslissen wat je met je geld doet? Dat is je goed recht overigens maar het komt op mij meer over dat jij dat zélf wil kunnen bepalen dan dat het vanuit de overheid wat eerlijker wordt verdeeld.
Het maakt mij ook niet uit. Graag positief, niet racistisch of populistisch en beschaafd.
Timmermans vind ik vaak net de verkeerde toon hebben, maar het kan alleen maar beter worden toch?
Kaartjesverkoper bij de Fata Morgana in de Efteling.
BuzzieBee schreef:
Ik stem wat ik altijd stem. Ik ben ondernemer en dus VVD. Dat is financieel beter. Niet voor mii. Maar vooral voor het vrijwilligerswerk wat ik daarmee kan doen voor mensen die door links en rechts over her hoofd worden gezien. Ik help met mijn inkomen een aantal gezinnen in nood in een ander land. En ja die ken ik persoonlijk. Daarbij krijgen we altijd geld te kort voor de activiteiten die we doen met kinderen en eenzame ouderen die in armoede leven in onze eigen omgeving, dus leg ik dat zelf bij. En nee, dat vraag ik niet terug aan de belastingdienst. Alhoewel dat kan. Maar geven is geven. Links of rechts vallen deze mensen tussen wal en schip. Door mijn eigen bedrijf kan ik ‘iets’ doen. Wachten op de politiek gaat jaren duren en die tijd hebben deze mensen niet.

Waar doe jij vrijwilligerswerk dat jouw stem op de VVD zo belangrijk is? Bij de Blaricumse golfclub?

Voor de rest doe ik geen klap voor de samenleving. Of misschien wel, wie zal het zeggen. Ik zelf niet, in elk geval.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Normaal stem ik tegenwoordig op Partij voor de Dieren. Maar waarschijnlijk ga ik strategisch kiezen voor PvdA/Groenlinks.
En als dat Timmermans is, dan maakt mij dat niet uit. Het gaat mij niet om het poppetje maar om de ideeën.
Ik denk overigens dat hij wel een 100 keer betere MP zou zijn dan Schoof was.
72Jelle schreef:
03-06-2025 18:03
Het maakt mij ook niet uit. Graag positief, niet racistisch of populistisch en beschaafd.
Timmermans vind ik vaak net de verkeerde toon hebben, maar het kan alleen maar beter worden toch?

Nee die toon van Wilders, die is lekker.
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 18:07
Waar doe jij vrijwilligerswerk dat jouw stem op de VVD zo belangrijk is? Bij de Blaricumse golfclub?

Iets met Rotary gok ik. Daar kom ik als GroenLinkser echt niet binnen al neem ik nog zo veel geld mee.
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 18:07

Voor de rest doe ik geen klap voor de samenleving. Of misschien wel, wie zal het zeggen. Ik zelf niet, in elk geval.
Best flauw, dit. Ik snap prima dat een ondernemer op de VVD stemt.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
03-06-2025 18:12
Best flauw, dit. Ik snap prima dat een ondernemer op de VVD stemt.
Daar reageerde Nana dan ook niet op.
(Herman Finkers)
Ik twijfel enorm tussen Volt, Esmah Lahlah van GL of (en dat heb ik echt nog nooit bedacht of gewild, maar) mirjam Bikker van CU. Dat laatste wordt het wrs niet want teveel standpunten waar ik niet achter kan staan. Maar ik vind Mirjam Bikker echt sterk.

En ik vind dat Esmah Lahlah lijsttrekker moet worden bij PvdA/GL. Dan hebben ze sowieso mijn stem.

Voor wat betreft een nieuwe carrière voor Marjolein Faber: misschien kan ze verhalen gaan opschrijven van mensen die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire. Of zou dat nog steeds haar ogen niet openen...?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
SurferRosa schreef:
03-06-2025 16:07
Ik hoop dan ook dat in de toekomst wordt gekeken naar een hogere kiesdrempel.
Het is de vraag wat dat oplevert.

Het is een paardenmiddel en zal ook partijen buitensluiten. Mensen voelen zich dan minder gehoord.

Landen met een kiesdrempel zijn niet stabieler. Terwijl dat misschien wel zo kan lijken. Onvrede blijft en wordt zelfs groter. Polarisatie kan toenemen.

Nog niet zo lang geleden hadden we grote partijen en geen kiesdrempels nodig. Ligt het dan aan het systeem of aan de keuzes van mensen dat het lastig is stabiele regeringen te vormen?

Kiesdrempels sluiten ook waardevolle geluiden buiten. Zoals de Partij voor de Dieren.

Nederland is een land dat nog relatief stabiel is vergeleken met een hoop andere landen. Waarom dan een kiesdrempel opwerpen met het risico dat het instabieler wordt in Nederland?
BuzzieBee schreef:

Ik heb ook altijd VVD gestemd, vanwege hun standpunten tov ondernemers. Maar de VVD is meer bezig voor grote bedrijven en multinationals en minder met het MKB en de kleine ondernemers. Vandaar dat ik deze keer CDA ga stemmen. Die maken daar zover ik kan lezen wel meer onderscheid in.

Daarnaast is de CDA ook voor een strenger asielbeleid, maar wel binnen de wetten. Wat ik ook gewoon wel een belangrijk punt vindt, samen met het beperken van arbeidsmigratie waar mogelijk natuurlijk.

Ik vind klimaatbeleid ook belangrijk maar het moet wel in evenwicht zijn en blijven. Het moet haalbaar en betaalbaar zijn, en niet ten koste van alles gaan. (Bij wijze van spreken.)

En ja, ik ben een rechtse stemmer in alle opzichten bijna, dus ik zal altijd die richting op blijven kiezen.

Een midden kabinet zou het beste voor het land zijn denk ik.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Lady*Voldemort schreef:
03-06-2025 18:10
Nee die toon van Wilders, die is lekker.
Als je de lat zo laag wil leggen. Ik kan die nare, negatieve man ( Wilders) niet eens bekijken, laat staan beluisteren.
Maar bij Timmermans denk ik altijd, je wil goede dingen zeggen, maar weet het net niet goed te brengen. Hij mag het proberen van mij hoor.
Paradise schreef:
03-06-2025 18:21
Het is de vraag wat dat oplevert.

Het is een paardenmiddel en zal ook partijen buitensluiten. Mensen voelen zich dan minder gehoord.

Landen met een kiesdrempel zijn niet stabieler. Terwijl dat misschien wel zo kan lijken. Onvrede blijft en wordt zelfs groter. Polarisatie kan toenemen.

Nog niet zo lang geleden hadden we grote partijen en geen kiesdrempels nodig. Ligt het dan aan het systeem of aan de keuzes van mensen dat het lastig is stabiele regeringen te vormen?

Kiesdrempels sluiten ook waardevolle geluiden buiten. Zoals de Partij voor de Dieren.

Nederland is een land dat nog relatief stabiel is vergeleken met een hoop andere landen. Waarom dan een kiesdrempel opwerpen met het risico dat het instabieler wordt in Nederland?
We hebben al een kiesdrempel, door die iets te verhogen zorg je ervoor dat we niet niet meer honderd ‘kleine’ splinterpartijtjes hebben, j zou kunnen zeggen dat er minimaal 3 zetels te verkrijgen moeten zijn. De Partij voor de Dieren zit dan wss niet in de gevarenzone en daarnaast hebben we ook nog gewoon de regionale politiek.
Where is my mind?
Lady*Voldemort schreef:
03-06-2025 17:49
Ik vraag me wel af wat Faber nu gaat doen. Ik zou wel zin hebben om een topic te openen met loopbaansuggesties voor haar, maar dat is misschien een beetje flauw.
Vrijwilliger bij een AZC.
MrsM schreef:
03-06-2025 18:34

Daarnaast is de CDA ook voor een strenger asielbeleid, maar wel binnen de wetten. Wat ik ook gewoon wel een belangrijk punt vindt, samen met het beperken van arbeidsmigratie waar mogelijk natuurlijk.

Ik wil je nog een keer uitnodigen het standpunt van GL te bekijken, aangaande asielbeleid. Dat is best streng, maar ook gewoon menselijk. En het beperken van arbeidsmigratie is gewoon een heel dom idee. Kijk alleen maar bij mij op de wasserij: als er geen arbeidsmigranten zouden zijn konden wij echt wel gaan kakken en de cliënten waar we voor wassen ook. Er is namelijk geen Nederlander meer te vinden die in een wasserij wil werken en dat snap ik ook nog maar het moet nou eenmaal wel gebeuren.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
03-06-2025 18:46
Ik wil je nog een keer uitnodigen het standpunt van GL te bekijken, aangaande asielbeleid. Dat is best streng, maar ook gewoon menselijk. En het beperken van arbeidsmigratie is gewoon een heel dom idee. Kijk alleen maar bij mij op de wasserij: als er geen arbeidsmigranten zouden zijn konden wij echt wel gaan kakken en de cliënten waar we voor wassen ook. Er is namelijk geen Nederlander meer te vinden die in een wasserij wil werken en dat snap ik ook nog maar het moet nou eenmaal wel gebeuren.

Ja dat klopt maar GL/PvdA zijn wat mij betreft voor werkgevers niet ideaal, wel voor werknemers. En op dit moment (vind ik) is de balans tussen werkgevers en werknemers in Nederland een beetje zoek. Dus voor mij is dat ook een belangrijk punt.

En eens over arbeidsmigranten, maar er zou strengere regelgeving moeten komen vwb huisvesting, maar ik zou bijvoorbeeld graag zien dat er ipv arbeidsmigranten meer gebruik gemaakt wordt van asielzoekers, die eerder laten werken en de kennis van Nederlandse uitzendbureaus meenemen naar zoeken van werk voor asielzoekers ipv arbeidsmigranten.

Maar dat is haast net zo'n lastg vraagstuk als asiel. Alles ligt vast in Europese wetten en regels, en zo lang die niet veranderen kun je als individueel land heel weinig echt veranderen. Dus het hele migratie vraagstuk is een hele lastige. Maar dat is al wel gebleken de afgelopen jaren. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
SurferRosa schreef:
03-06-2025 18:39
We hebben al een kiesdrempel, door die iets te verhogen zorg je ervoor dat we niet niet meer honderd ‘kleine’ splinterpartijtjes hebben, j zou kunnen zeggen dat er minimaal 3 zetels te verkrijgen moeten zijn. De Partij voor de Dieren zit dan wss niet in de gevarenzone en daarnaast hebben we ook nog gewoon de regionale politiek.
Dan ben je 2 partijen kwijt als je kijkt naar de huidige samenstelling. Volt (2 zetels) en JA21 (1 zetel)

Wat levert dat precies op?

En ‘meer dan honderd kleine splinterpartijtjes’?

In de Tweede Kamer zitten nu 7 partijen met 3 of minder zetels. Samen goed voor 18 zetels. Hoe wordt het precies stabieler als men bijvoorbeeld een kiesdrempel vanaf 4 zetels invoert?
paradise wijzigde dit bericht op 03-06-2025 18:56
18.07% gewijzigd
Ik stem GL/ PvdA
lila01 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 18:53
22.58% gewijzigd
Of asperges steken. Horeca. Slachterijen. De zorg. Vrachtwagenchauffeurs.

Er zijn veel te weinig "Nederlanders" om al het werk hier te doen. We hebben arbeidsmigranten hard nodig.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lady*Voldemort schreef:
03-06-2025 17:49
Ik vraag me wel af wat Faber nu gaat doen. Ik zou wel zin hebben om een topic te openen met loopbaansuggesties voor haar, maar dat is misschien een beetje flauw.
Ze kan bij de Speld gaan werken.

https://speld.nl/2025/02/12/de-speld-so ... ter-faber/
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lady*Voldemort schreef:
03-06-2025 18:46
Ik wil je nog een keer uitnodigen het standpunt van GL te bekijken, aangaande asielbeleid.
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingspr ... nederland/

Staat ook gewoon van alles in over terugsturen van mensen die geen recht op asiel blijken te hebben, het aanpakken van overlast, en dat soort dingen. Maar om de één of andere duistere reden willen mensen nog altijd heel graag denken dat GL/PvdA iedereen maar wil binnen wil laten of zo. Dom gedoe.
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven