Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
donderdag 5 juni 2025 om 18:39
Klopt, hier vaak grasgevoerd en anders biologisch.
Groente: lokaal en biologisch.
Bijvoorbeeld, in winter de geen biologische sperziebonen uit Egypte.
Nu, lokaal, ook niet want heel erg duur.
En asperges koop ik niet meer biologisch want daar worden geen gif/bestrijdingsmiddelen bij gebruikt.
Wij eten graag avg’tjes.
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 18:47
Ik vind het ook best wel meevallen hoor.Lady*Voldemort schreef: ↑05-06-2025 18:31Valt best mee hoor, als je geen rare dingen wilt uit verre vreemde landen omdat het hier vanwege het seizoen niet verbouwd kan worden. Vlees is hier echt de grootste kostenpost en dan eet ik het zelf nog niet eens.
Wij eten veel courgette, champignons,paprika, tomaten enz. Biologisch is dat heel goed betaalbaar.
Zelfs biologische aardappels zijn niet heel duur vind ik. Die zijn maar 1 euro duurder voor 3’kg dan de normale variant. Met rijst hetzelfde.
Fruit eet ik veel bananen, of biologisch diepvriesfruit wat ik dan door yoghurt of smoothie ofzo doe. Maargoed ik eet ook al die hele exotische groente en fruitsoorten ook niet.
Vind dat oprecht niet lekker hier, heeft vaak weken in containers enz gezeten.
donderdag 5 juni 2025 om 18:50
Ik vroeg op vorige pagina:
“ Maar alles wordt toch in Brussel bepaald?
Snap ook niet zo goed waarom we stemmen als de gewonnen partij uiteindelijk zn oren toch naar Brussel moet laten hangen.”
Of zie ik dat verkeerd?
Huh LV?
Dit gaat niet over vlees.
Snap ook niet zo goed waarom we stemmen als de gewonnen partij uiteindelijk zn oren toch naar Brussel moet laten hangen.”
Of zie ik dat verkeerd?
Huh LV?
Dit gaat niet over vlees.
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 05-06-2025 19:01
7.28% gewijzigd
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 18:52
Ik wou zeggen. Ik ben nogal een miep met vlees en ik kreeg van een slager (!) de tip om mijn vlees bij Lidl te halen, omdat ik daar de meeste zekerheid zou moeten kunnen hebben over de herkomst. Of bij een gecertificeerde biologische boer, natuurlijk. Maar de slagers hier in de buurt verkopen (op een enkele uitzondering na) echt plofkip en treurig varken.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
donderdag 5 juni 2025 om 18:57
Dat vlees zit je wel hoog he?noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 18:50Ik vroeg op vorige pagina:
Of zie ik dat verkeerd?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 5 juni 2025 om 18:58
Kwam net deze tegen op mijn tijdlijn, spot on vind ik;
https://www.facebook.com/share/v/191oFa ... tid=wwXIfr
•
donderdag 5 juni 2025 om 18:59
Mij niet, ik was allang toe aan de volgende (vraag).
Pieremachochel
donderdag 5 juni 2025 om 19:00
Zo'n 12.5 procent van onze wetten wordt beïnvloed door Brussel. (Beïnvloeding is niet hetzelfde als bepalen).noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 18:50Ik vroeg op vorige pagina:
Of zie ik dat verkeerd?
Hangt ook af van beleidsterrein. Bij onderwijs is dit slechts 6 procent. Bij milieu 66 procent.
https://pointer.kro-ncrv.nl/hoeveel-van ... it-brussel
paradise wijzigde dit bericht op 05-06-2025 19:03
8.97% gewijzigd
donderdag 5 juni 2025 om 19:02
Ik woon niet ergens waar een AH is.noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 18:57Nana, bij de AH heb je meer keus dan bij (onze) Lidl.
En op biologisch mag alleen de certificering (skal) staan met dat blaadje (zie mijn ava)
Dat is voor mij ook wel een belangrijk punt: de leefbaarheid van het platteland.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
donderdag 5 juni 2025 om 19:07
Er zullen heus wel een paar gezonde producten die betaalbaar zijn.
Ik lees echter ook andere opvattingen.
https://www.diabetesfonds.nl/gezond-lev ... en-zo-duur
De politieke partijen met de meeste stemmers zijn goed in het bagatelliseren van dit soort dingen.
donderdag 5 juni 2025 om 19:20
Die certificaten voor milieu zijn ook maar beperkt. Een ex leerling van mij, hebben thuis een apsergekwekerij, aardbeien, boontjes en aardappelen.
Ze werken met een robotautomaat voor de asperges, nu ben ik het verhaal een beetje kwijt want was vorig jaar, maar het kwam erop neer dat zij niet in aanmerking kwamen voor een certificaat vanwege die robot (was energieneutraal en elektrisch) omdat die (nog) niet meegenomen werd in de beoordeling. Nou ja, staat er een beetje vaag. Maar ze waren dus het meest milieuvriendelijk van de opties die wel beoordeeld werden, maar omdat deze er niet bij staat kregen ze geen keurmerk.
Heel gek.
Ze werken met een robotautomaat voor de asperges, nu ben ik het verhaal een beetje kwijt want was vorig jaar, maar het kwam erop neer dat zij niet in aanmerking kwamen voor een certificaat vanwege die robot (was energieneutraal en elektrisch) omdat die (nog) niet meegenomen werd in de beoordeling. Nou ja, staat er een beetje vaag. Maar ze waren dus het meest milieuvriendelijk van de opties die wel beoordeeld werden, maar omdat deze er niet bij staat kregen ze geen keurmerk.
Heel gek.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 19:33
Dat klopt hoor, als je er een beetje induikt weet je dat er altijd wel gedoe is met de eisen om biologisch genoemd te mogen worden. Toch is dat nog altijd beter dan al die greenwashing waar je helemaal niet goed van wordt. Ik las gisteren ineen artikel: in die dure nieuwe kartonnen chipsverpakking zit blijkbaar evenveel plastic en aluminium als in een zak.
donderdag 5 juni 2025 om 19:33
donderdag 5 juni 2025 om 19:37
noglangnietjarig schreef: ↑05-06-2025 19:33En voor kleine tuinders niet te betalen zo’n keurmerk Mrs M.
Vriendin van mij heeft zo’n kleinschalige tuin, wil ze dat certificaat dan zijn de kosten €3000,- per jaar.
Zoveel is haar omzet niet eens, kun je ook weer nagaan waarom alles zo duur is.
Ja precies. Die cerficaten kosten weer een heleboel geld, dat moet ook weer doorberekend worden.
Eigenlijk zouden die kosten niet voor de tuinder moeten zijn maar gedragen worden door de overheid. Want die kosten houden heel veel mensen tegen om wel voor zo'n keurmerk te willen gaan. Denk ik.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 19:41
framboise-t schreef: ↑05-06-2025 19:33Dat klopt hoor, als je er een beetje induikt weet je dat er altijd wel gedoe is met de eisen om biologisch genoemd te mogen worden. Toch is dat nog altijd beter dan al die greenwashing waar je helemaal niet goed van wordt. Ik las gisteren ineen artikel: in die dure nieuwe kartonnen chipsverpakking zit blijkbaar evenveel plastic en aluminium als in een zak.
Ja bizar eigenlijk dat zoiets gewoon kan en mag he? Want het is gewoon pure misleiding...
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 19:44
Wat grappig dat je nu ineens kiest voor overheidsbemoeienis, een typisch linkse hobby. Die jou nog belastingcenten gaan kosten ook.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 5 juni 2025 om 19:48
Lady*Voldemort schreef: ↑05-06-2025 19:44Wat grappig dat je nu ineens kiest voor overheidsbemoeienis, een typisch linkse hobby. Die jou nog belastingcenten gaan kosten ook.
Of... ik kom hier juist op voor de ondernemers die kosten moeten maken en deze moeten doorberekenen waardoor de consument een hogere prijs moet betalen.

Maar net vanuit welke kant je het bekijkt.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 19:50
Het is dezelfde kant hoor. Zelf uitzoeken is zelf uitzoeken, en niet alleen als het jou per ongeluk beter uitkomt.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 5 juni 2025 om 20:00
Lady*Voldemort schreef: ↑05-06-2025 19:50Het is dezelfde kant hoor. Zelf uitzoeken is zelf uitzoeken, en niet alleen als het jou per ongeluk beter uitkomt.
Ik snap deze niet helemaal denk ik?
Als de overheid aanstuurt op biologisch eten, op verantwoord telen, op keurmerken, waarom moeten die kosten die daardoor gemaakt moeten worden neergelegd worden bij de telers.
Zou het, zoals in dit geval, niet logischer zijn wanneer zoiets valt onder de NVWA?
Behoudens natuurlijk keuringen en onderzoeken die door de ondernemer zelf aangevraagd worden.
En als dit een links standpunt is dan is dat voor mij ook prima hoor, het is nou niet zo dat ik ieder idee of iedere wet die uit een linkse koker komt per direct afschiet omdat ik verder een rechtse stemmer ben. Ik kan me best vinden in sommige plannen van linkse partijen, maar meer bij de plannen van rechtse partijen. Alleen bekijk ik dit vanuit de ondernemer, en de kosten die deze moet maken. En niet naar extra belastinggeld wat ik dan zou moeten betalen alsof ik iedere euro belasting teveel vind.
En ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Ik ben niet extreem rechts in alle standpunten waardoor ik alle linkse partijen kut vind.

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 22:18
Nana_Mouskouri schreef: ↑05-06-2025 19:02Ik woon niet ergens waar een AH is.
Dat is voor mij ook wel een belangrijk punt: de leefbaarheid van het platteland.
En dan met name openbaar vervoer op het platteland.
Als ik in een half uurtje naar Zwolle kan met de auto en ik doe er met openbaar vervoer 1.45 uur over en dat OV kost ook nog eens vreselijk veel geld, dan zou ik gek zijn als ik met het OV zou gaan.
Mensen willen best milieubewust bezig zijn is mijn ervaring, maar dan moet het wel haalbaar zijn.
donderdag 5 juni 2025 om 22:49
Lucy schreef: ↑05-06-2025 10:52Jeetje Britt. Echt. Ga dan in Denemarken wonen.
Ten eerste: de instroom is, door het beëindigen van de oorlog in Syrië, al drastisch omlaag gegaan. Het merendeel van de instroom is geen asiel, maar arbeidsmigranten. En die hebben we nodig, anders stort de economie in elkaar.
Ten tweede: wij hebben ten opzichte van heel veel landen in Europa al een veel lagere cijfer (per 1000 inwoners van de bevolking, dus niet absoluut) aan asielzoekers. We hebben al járen de deur niet open staan
Ten derde: we hebben, zo heb ik begrepen, samen met Denemarken behoorlijke strenge toelatingseisen voor asielzoekers. Een van de redenen waarom de procedure zo lang duurt.
Ten vierde: we schijnen een samenwerking te hebben met Europa. Daar worden wetten en afspraken gemaakt waar we ons aan hebben te houden. Een van die verdragen is Schengen. Een andere is de verdeling en opnemen van asielzoekers.
Ten vijfde: je kunt grenzen niet dichtgooien. Het kan niet en je moet het niet willen.
En ja, je hebt huizen nodig. En daarvoor heb je competente politici nodig. Met Wilders ga je niet meer huizen krijgen, en ook geen beter asielbeleid. Stomweg omdat hij gebaat is bij verdeel en heers en chaos. Zijn belangrijkste doel is niet om problemen op te lossen, maar om macht te hebben. Er zijn banden met onder andere Poetin, waar je best bang voor mag zijn.
Het enge van een heke kleine groep mensen de schuld geven is goed terug te zien in Duitsland, 1935. Due kleine groep asielzoekers is niet de schuld vsn een tekort aan huizen. Ze zijn niet de schuld aan verreweg het grootste deel van de criminaliteit. Ze zijn niet de schuld van dat er een personeelstekort is, waardoor dingen niet goed draaien. Ze zorgen er niet voor dat over een paar jaar alle vrouwen hoofddoekjes moeten dragen en de Islam het overneemt en de Sharia wordt ingevoerd. En zo lang we een oversterfte hebben en er te weinig kinderen worden geboren, hebben we ze hard nodig om later onze aow te betalen. Ze zorgen niet voor een begrotingstekort.
Ze zijn niet de schuld van al onze problemen.

donderdag 5 juni 2025 om 23:04
Helemaal mee eens.MrsM schreef: ↑05-06-2025 20:00Ik snap deze niet helemaal denk ik?
Als de overheid aanstuurt op biologisch eten, op verantwoord telen, op keurmerken, waarom moeten die kosten die daardoor gemaakt moeten worden neergelegd worden bij de telers.
Zou het, zoals in dit geval, niet logischer zijn wanneer zoiets valt onder de NVWA?
Behoudens natuurlijk keuringen en onderzoeken die door de ondernemer zelf aangevraagd worden.
En als dit een links standpunt is dan is dat voor mij ook prima hoor, het is nou niet zo dat ik ieder idee of iedere wet die uit een linkse koker komt per direct afschiet omdat ik verder een rechtse stemmer ben. Ik kan me best vinden in sommige plannen van linkse partijen, maar meer bij de plannen van rechtse partijen. Alleen bekijk ik dit vanuit de ondernemer, en de kosten die deze moet maken. En niet naar extra belastinggeld wat ik dan zou moeten betalen alsof ik iedere euro belasting teveel vind.
En ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Ik ben niet extreem rechts in alle standpunten waardoor ik alle linkse partijen kut vind.
![]()
donderdag 5 juni 2025 om 23:15
Frizz schreef: ↑05-06-2025 18:58Kwam net deze tegen op mijn tijdlijn, spot on vind ik;
Absoluut!
donderdag 5 juni 2025 om 23:31
Nou dat lees ik er nu helemaal niet in haat en jaloezie. Grappig dat jij dat eruit haalt. Ik vind het juist een heel mooi en sociaal, ik zou dus ook direct op een partij met deze punten stemmen.Appletje schreef: ↑05-06-2025 13:09UIt een aantal punten klinkt eerder haat of jaloezie richting mensen die het beter hebben dan jij. Lijkt me geen gezonde basis voor beleid. Ik zou het wat meer uitwerken en objectiever beschrijven.
V.w.b. privatisering: open vervoer is nooit een overheidsvoorziening geweest. Hoogstens was de overheid aandeelhouder van OV-bedrijven, maar mensen die daar werkten zijn nooit ambtenaren geweest.
En gezondheidszorg heeft ook altijd een grote private component gehad. De meeste artsen waren altijd al zelfstandigen al dan niet in een maatschap, een groot deel van de bevolking was altijd al particulier verzekerd (met meer privileges dan die we in het huidige systeem hebben).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in