Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 880 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Charlotta schreef:
06-06-2025 14:49
Jeetje, wat is Pieter Derks spot on. Ik kan het woord asielzoeker echt niet meer horen. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien naar hoeveel mensen nu echt, in hun directe leefomgeving, last hebben van asielzoekers (en dan niet ze de schuld geven van de verrotte woningmarkt, dat is te makkelijk)

Ga gewoon echte problemen oplossen!
Ik kom ze regelmatig in mijn werk tegen en sommige weten gewoon echt niet precies hoe het werkt en dan ben ik bereid om ze te helpen zodat ze weten hoe het de volgende keer moet. Maar dan merk je ook aan deze mensen dat ze willen leren.
Maar ik kom ook asielzoekers tegen die wel degelijk weten hoe het moet, maar de boel voor de gek proberen te houden en dan ben ik er snel klaar mee.....

Ook een vluchteling tegen gekomen die op weg was naar een plaatsje waar hij een huisje toegewezen had gekregen en o ja, praat aub nederlands tegen mij zei hij tegen mij en de overbuurvrouw, want dat moet ik leren! Ik heb in mijn thuisland in een apotheek gewerkt, dat wil ik hier ook weer doen, daarom ga ik over 3 weken naar school en moet ik nederlands leren..... zo kan het dus óók!

Probleem met het bouwen van sociale huurwoningen volgens mij is, dat de bouwkosten zo hoog is dat het haast niet rendabel is om alleen maar sociale huurwoningen te bouwen......
Ander punt dat met het stemmen te maken heeft; ik ben in het buitenland vanaf 15 oktober en nog niet terug op de nu geplande verkiezingsdag (29 oktober). Nu vrees ik dat de stempassen dan nog niet binnen zijn en ik geen machtiging kan verzorgen. Of zou het er al eerder zijn? Ik meen dat ik dat een keer eerder aan de hand heb gehad met mijn man, dat hij al op reis was en de stempassen nog niet binnen. Ik zou het zo zonde vinden als mijn stem verloren gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mistborn schreef:
06-06-2025 16:43
Ik ben heel erg geneigd om puur tegen PVV/VVD te stemmen. Ik denk dat GL/PvdA de grootste kans maakt (en in die partij kan ik me grotendeels vinden) maar ben zelfs bereid om CDA te stemmen als blijkt dat zij de grootste tegenhanger zijn. Ik vind Bontebal intelligent en degelijk overkomen. En hoewel hun punten vaak niet mijn punten zijn, lijkt gewoon een partij met mensen die daadwerkelijk een land kunnen besturen ontzettend verfrissend.
Ik denk dat ik ook op GL/PvdA ga stemmen. In de peilingen de grootste partij op links
Maar mensen gaan voorbij
Yella78 schreef:
06-06-2025 19:22
Ander punt dat met het stemmen te maken heeft; ik ben in het buitenland vanaf 15 oktober en nog niet terug op de nu geplande verkiezingsdag (29 oktober). Nu vrees ik dat de stempassen dan nog niet binnen zijn en ik geen machtiging kan verzorgen. Of zou het er al eerder zijn? Ik meen dat ik dat een keer eerder aan de hand heb gehad met mijn man, dat hij al op reis was en de stempassen nog niet binnen. Ik zou het zo zonde vinden als mijn stem verloren gaat.
Uiterlijk veertien dagen vooraf worden ze verstuurd, dus dan heb je wel net pech als ze niet op tijd komen, vaak zit er wel wat marge in. Als je je echt zorgen maakt kun je zorgen voor een schriftelijke volmacht (dat is niet hetzelfde als je stempas aan iemand anders meegeven).
Ik zal het eens uitzoeken inderdaad, want ik ben vast niet de enige waarbij dit speelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
06-06-2025 19:22
Ik denk dat je je stempas wel op tijd krijgt. Ik heb die altijd weken of zelfs een maand van te voren al in huis.
merano schreef:
06-06-2025 15:00
Ik zei waar ik zelf naar op zoek was in een partij. Ik schreef geen verkiezingsprogram.
Jammer wel, dat je geen verkiezingsprogramma schrijft. Ik zou zo op je stemmen.
Yella78 schreef:
06-06-2025 20:16
Ik zal het eens uitzoeken inderdaad, want ik ben vast niet de enige waarbij dit speelt.
Op de site van de Kiesraad staat dat je de stempas uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingen ontvangt https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/ge ... en/stempas
Ik kwam net dit lijstje tegen over de PVV. Ik heb niet gecheckt of het allemaal klopt, ik hoop van wel. Maar dan blijkt daaruit dus dat PVV helemaal niet. An die linkse standpunten heeft voor het volk.

Pvv

1. **Motie over verhoging van het minimumloon**: De PVV stemde tegen deze motie op 15 februari 2024. De motie stelde een verhoging van het minimumloon voor.

2. **Motie over huurverlaging**: De PVV stemde tegen deze motie op 3 maart 2024. De motie stelde huurverlaging voor sociale huurwoningen voor.

3. **Motie over energietoeslag**: De PVV stemde tegen deze motie op 12 april 2024. De motie stelde een extra energietoeslag voor lage inkomens voor.

4. **Motie over kinderopvangtoeslag**: De PVV stemde tegen deze motie op 25 mei 2024. De motie stelde een verhoging van de kinderopvangtoeslag voor lage inkomens voor.

5. **Motie over zorgtoeslag**: De PVV stemde tegen deze motie op 7 juni 2024. De motie stelde een verhoging van de zorgtoeslag voor lage inkomens voor.

6. **Motie over voedselbanken**: De PVV stemde tegen deze motie op 19 juli 2024. De motie stelde extra financiering voor voedselbanken voor.

7. **Motie over schuldhulpverlening**: De PVV stemde tegen deze motie op 30 augustus 2024. De motie stelde extra financiering voor schuldhulpverlening voor.

8. **Motie over studiefinanciering**: De PVV stemde tegen deze motie op 10 september 2024. De motie stelde een verhoging van de studiefinanciering voor studenten uit lage inkomensgezinnen voor.

9. **Motie over huurtoeslag**: De PVV stemde tegen deze motie op 21 oktober 2024. De motie stelde een verhoging van de huurtoeslag voor lage inkomens voor.

10. **Motie over armoedebestrijding**: De PVV stemde tegen deze motie op 2 november 2024. De motie stelde extra maatregelen voor armoedebestrijding voor.
Er bestaat nog een veel uitgebreider lijstje Frizz, met wel twee- tot driehonderd voorbeelden van de PVV die heel anders stemde dan beweert te doen. Ik heb er even geen linkje van, ik dacht zelfs dat ik via ergens op dit forum het gelezen heb.
Het jammerlijke is alleen dat ik denk dat PVV-stemmers zich hier niet in verdiepen.
Ik vond opeens Schoof sympathiek, toen hij vreselijk in de lach schoot, toen hem werd gevraagd op wie hij ging stemmen.

Wat een poppenkast is het ook.

We zouden eigenlijk een polletje moeten doen, hoe snel we denken dat er een nieuw kabinet komt en voor wanneer dat nieuwe kabinet dan weer valt. En een polletje hoe vaak je dan je ramen zeemt, een keer per kabinetsperiode of vaker.
framboise-t schreef:
06-06-2025 22:04
Er bestaat nog een veel uitgebreider lijstje Frizz, met wel twee- tot driehonderd voorbeelden van de PVV die heel anders stemde dan beweert te doen. Ik heb er even geen linkje van, ik dacht zelfs dat ik via ergens op dit forum het gelezen heb.
Het jammerlijke is alleen dat ik denk dat PVV-stemmers zich hier niet in verdiepen.
Ja inderdaad. De PVV profileert zich naar buiten als links, maar is dat niet. Gezien het stemgedrag
Paradise schreef:
06-06-2025 22:28
Ja inderdaad. De PVV profileert zich naar buiten als links, maar is dat niet. Gezien het stemgedrag
Wilders was lid van de VVD voordat hij een eigen partij oprichtte. Dus ik weet niet waar de associatie met links vandaan komt?
Elodea schreef:
06-06-2025 22:33
Wilders was lid van de VVD voordat hij een eigen partij oprichtte. Dus ik weet niet waar de associatie met links vandaan komt?
Dat roept Wilders vaak. Dat hij opkomt voor de minderbedeelden. Veel mensen denken ook dat het een partij is met veel linkse standpunten (op de economische as).

Ik weet trouwens niet de vorige partij van Wilders ermee te maken heeft. Dilan Yeşilgöz was ooit lid van de SP en heeft gewerkt voor Groenlinks.
Elodea schreef:
06-06-2025 22:33

Op de linkse standpunten in het partijprogramma op sociaal economisch gebied.
Normaal gesproken blijf ik bij D66 maar ik ga nu strategisch voor PvdA /GroenLinks. Helemaal klaar met dit gezeur. Dus graag andere richting ja.
AnAppleADay schreef:
03-06-2025 09:49
Ik ga misschien voor het eerst in mijn leven links stemmen.
In principe zit D66 het meest in mijn hoek van het spectrum maar ik vond dat jarenlang een stelletje prutsers qua mensen dus veel VVD gestemd. Afgelopen verkiezingen toch weer naar D66 want Jetten vind ik wel echt een goeie (en was helemaal klaar met de VVD).
Grote kans dat ik nu dus ook weer voor D66 ga, maarrr ik twijfel ook om naar PvdA/GL te gaan.
Met het huidige geopolitieke klimaat vind ik een stem die kant op nu belangrijker dan de economische overwegingen die me in het verleden richting rechts hebben getrokken.
Dit is dus ook echt wel grotendeels mijn verhaal. En de reden dat ik dus voor PvdA /GroenLinks ga dit keer
Frizz schreef:
06-06-2025 22:40
Op de linkse standpunten in het partijprogramma op sociaal economisch gebied.
Dat is voor de bühne, om kiezers te trekken. In de praktijk stemt de PVV rechts. Wat je hierboven ook al liet zien.
Nadinexxx schreef:
06-06-2025 22:46
Normaal gesproken blijf ik bij D66 maar ik ga nu strategisch voor PvdA /GroenLinks. Helemaal klaar met dit gezeur. Dus graag andere richting ja.
Hier precies dit!
Elodea schreef:
06-06-2025 23:13
Dat is voor de bühne, om kiezers te trekken. In de praktijk stemt de PVV rechts. Wat je hierboven ook al liet zien.
Dan weet je toch waar die associatie met links vandaan komt?
Elodea schreef:
06-06-2025 23:13
Probleem is dat veel van zijn stemmers zich nauwelijks verdiepen in die moties. Misschien ook weinig verkiezingsprogramma's lezen. En Wilders hen voorhoudt dat hij een snelle en makkelijke oplossing heeft.
En makkelijk de schuld op een ander gooit.

Ik vraag me echt af wat hij - behalve chaos veroorzaken - nou eigenlijk echt hoopt te bereiken. Voor zichzelf of voor het land.
Dala schreef:
06-06-2025 23:27
Probleem is dat veel van zijn stemmers zich nauwelijks verdiepen in die moties. Misschien ook weinig verkiezingsprogramma's lezen. En Wilders hen voorhoudt dat hij een snelle en makkelijke oplossing heeft.

Ik vraag me echt af wat hij - behalve chaos veroorzaken - nou eigenlijk echt hoopt te bereiken. Voor zichzelf of voor het land.
Ik hoor het narratief dat Wilders ook links is vooral van linkse stemmers. Die verdiepen zich er ook niet in. Iedereen praat elkaar na.
Dala schreef:
06-06-2025 23:27

Wat willen facisten?
framboise-t schreef:
06-06-2025 22:04
Idd, ze zitten in een tunnelvisie, horen alleen maar wat ze horen willen. Blijven alleen maar over asiel roepen en vergeten gemakshalve de overige onderwerpen. Verdiepen zich totaal niet in decandere partijen. Dat hoeft ook niet want Wilders heeft in hun ogen helemaal gelijk.......
Frizz schreef:
06-06-2025 23:42
Wat willen facisten?
Volgens mij vooral controle.

Of doel je op iets anders?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven