Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 994 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Paradise schreef:
06-06-2025 23:50
Volgens mij vooral controle.

Of doel je op iets anders?
Ik zou zeggen, het omver werpen van de democratie. En een herstel naar een oorspronkelijke "orde".

Maar zou dat dus ook echt zijn wat de kiezers van Wilders willen en hopen. En zijn zij er dan ook mee geholpen?

Even los van de gevolgen die er zijn voor de hele maatschappij. Is er dan überhaupt iemand die daar wél voordeel bij heeft? Of alleen tijdelijk zolang je tot de inner circle hoort?

En behoort zijn stemvee dat wel dan? Of komen die tot de conclusie dat dat niet zo was als het al te laat is.
Dat vraag ik me ook al even af, wat haalt Wilders hier uit? Hij bereikt niks en zijn hele leven is vergooid aan boos roepen vanaf X, af en toe bij een debat doen of zijn eigen macht vasthouden. En ondertussen niks kunnen doen ivm bedreigingen. Dit kan toch geen bevredigend, laat staan leuk, leven zijn? En wat is zijn doel?
Tavistock schreef:
06-06-2025 23:56
Dat vraag ik me ook al even af, wat haalt Wilders hier uit? Hij bereikt niks en zijn hele leven is vergooid aan boos roepen vanaf X, af en toe bij een debat doen of zijn eigen macht vasthouden. En ondertussen niks kunnen doen ivm bedreigingen. Dit kan toch geen bevredigend, laat staan leuk, leven zijn? En wat is zijn doel?

Hij wil kunnen heersen. Dat is heerlijk voor zijn ego.

Deze is ook interessant;
https://www.facebook.com/share/1BghGjGH ... tid=wwXIfr
Zelfs als dat je oprechte droom is, het zijn van een fascistisch leider die het volk dit voorhoudt, zo'n herstel. D'r is er toch ook nog nooit eentje geweest die het gelukt is en zijn land of rijk naar een glorieuze toestand wist te brengen waarbij er geen oorlog, bloedvergieten en economische wantoestanden uitbraken.

Ik geloof dus niet dat iemand er zelf in gelooft dat ie ook maar iets daarvan kan waarmaken. (En gelukkig maar natuurlijk...) maar wat wil je dan wel waarmaken? Of wil iemand dan alleen een tijdelijke nieuwe "elite" (die ze nu verafschuwen) creëren van hoge officieren en grote leiders terwijl 90% van de bevolking lijdt?
Tavistock schreef:

Ik denk dat die man zo verbitterd en verblind is door zijn leefomstandigheden en de haat in de richting van wie dit afkomt, dat hij gewoon niet meer iets anders kan zien. En het feit dat zoveel mensen hem steunen, steunen hem weer in zijn opvattingen. Van de ene kant vind ik dat het best heel triest is, als je zo je leven moet slijten.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
07-06-2025 00:05
Ik denk dat die man zo verbitterd en verblind is door zijn leefomstandigheden en de haat in de richting van wie dit afkomt, dat hij gewoon niet meer iets anders kan zien. En het feit dat zoveel mensen hem steunen, steunen hem weer in zijn opvattingen. Van de ene kant vind ik dat het best heel triest is, als je zo je leven moet slijten.
Dit!

Je bent scherp.
MrsM schreef:
07-06-2025 00:05
Wat zijn zijn leefomstandigheden dan en van wie komt dit af? Ik weet niet zoveel van die man dus ik vraag me dit echt af. Hoe kun je zoveel haat krijgen?
Ik denk zeker dat het klopt dat Wilders verbitterd en paranoïde is geraakt door het feit dat hij altijd beveiligd moet worden en geen echt privéleven heeft.

Aan de andere kant: het is nou niet dat hij eerst bedreigd werd en daardoor moslims en asielzoekers ging haten, hè? Hij is zelf begonnen met het zaaien van haat, en neemt de gevolgen daarvan op de koop toe.

Ik denk dat hij zichzelf volkomen misplaatst als een soort martelaar van de witte Nederlander beschouwt. Helaas zien veel van zijn volgelingen en aanhangers hem ook zo.
En hij is slim hè. En gewiekst. Hij heeft niet zomaar de overstap gemaakt van Marokkanen/moslims naar asielzoekers.
Hij gebruikt hele duidelijke tactieken om continu met zijn agenda in de spotlights te staan en zijn waarheden te poneren.
Frizz schreef:
07-06-2025 08:37
En hij is slim hè. En gewiekst. Hij heeft niet zomaar de overstap gemaakt van Marokkanen/moslims naar asielzoekers.
Hij gebruikt hele duidelijke tactieken om continu met zijn agenda in de spotlights te staan en zijn waarheden te poneren.
En dit vind ik dus het meest beangstigend. Want ik denk helemaal niet dat zijn geroep echt voortkomt uit de haat tegen die asielzoekers. Niet dat ik denk dat hij ze wel ok vindt maar ik denk dat hij vooral weet hoe hij op de kiezer moet inspelen. Juist misschien wel bij wat ik al een kwetsbare kiezer noemde:

Mensen die daadwerkelijk problematiek hebben met bijvoorbeeld wonen of zorgpremie betalen, mensen die echt menen dat het kan, een snelle oplossing, en die geen krant lezen of verkiezingsprogramma vergelijken...

En hoppa, je hebt de helft van je stemmen al aan deze mensen te danken.

Maar ik denk dat Wilders zich toch ook wel realiseert dat hij voor deze mensen nooit wat waar kan maken? Nu zeggen pvv'ers dat hij is tegengewerkt en geen kans heeft gekregen (onderdeel van zijn tactiek denk ik) maar wat hoopt Wilders nou? 76 zetels halen? Met een staatsgreep de democratie voorgoed afschaffen?

Zelfs als hij de alleenheerschappij zou kunnen krijgen gaat hij nooit zorgen voor fijnere leefomstandigheden dan regeert hij in een land dat hem zal haten. Ook iedereen die op hem gestemd heeft want die gaan er financieel echt niet op vooruit. Dan leef je dus, ook als leider, in een land dat continu onder spanning staat. Jij zelf. Je kiezers. De rest van het land die niet op jou heeft gestemd. Waarom zou je je land zo doelbewust naar de afgrond willen helpen? Ja, je hebt ze onder de duim maar het houdt elke groei en innovatie tegen.
Wilders ziet Orban, Poetin en ik denk ook Trump als zijn helden. Dat wil hij ook. Maar in Nederland is het kiesstelsel anders en kennen wij geen president. Wat dat betreft kan hij niet worden als zijn helden.

Wilders wil absolute controle, een van de redenen dat zijn partij geen leden heeft. De ministers hadden nu meer aandacht cq macht dan hij en dat zinde hem vast niet. En ja, hij weet heel goed dat je stemvee bereikt door het op asielzoekers te gooien. En dan vooral zeggen dat het aan anderen ligt, niet aan zijn minister. Hij is heel gewiekst en uiterst gevaarlijk. Ik vind het steeds moeilijker uitlegbaar worden dat de belastingbetaler zijn beveiliging betaald.
phlox24 wijzigde dit bericht op 07-06-2025 09:42
0.07% gewijzigd
Phlox24 schreef:
07-06-2025 09:10
Wilders ziet Orban, Poetin en ik denk ook Trump als zijn helden. Dat wil hij ook. Maar in Nederland is het kiesstelsel anders en kennen wij geen president. Wat dat betreft kan hij niet worden als zijn helden.

Wilders wil absolute controle, een van de redenen da zijn partij geen leden heeft. De ministers hadden nu meer aandacht cq macht dan hij en dat zinde hem vast niet. En ja, hij weet heel goed dat je stemvee bereikt door het op asielzoekers te gooien. En dan vooral zeggen dat het aan anderen ligt, niet aan zijn minister. Hij is heel gewiekst en uiterst gevaarlijk. Ik vind het steeds moeilijker uitlegbaar worden dat de belastingbetaler zijn beveiliging betaald.
Dit. En buiten de enorme kosten van zijn beveiliging hebben we ook 37 x 144000 euro jaarsalaris betaald aan gasten die zelden op hun werk kwamen. En die hebben ook nog recht op wachtgeld.
Niet mijn regering
Sun.lover schreef:
07-06-2025 09:26
Dit. En buiten de enorme kosten van zijn beveiliging hebben we ook 37 x 144000 euro jaarsalaris betaald aan gasten die zelden op hun werk kwamen. En die hebben ook nog recht op wachtgeld.
Dit is toch niet te geloven... Ik hoorde het Jimmy Dijk laatst zeggen. Dit is echt ongelooflijk! Alleen omdat ze gekozen zijn tot Kamerlid en verder dus niets hoeven te doen dan Kamerlid zijn?

Vind het sowieso erg dat er zo weinig mensen aanwezig zijn. Ik zou er altijd willen zitten, alles willen lezen en aan elk debat wel willen meedoen.
Dala schreef:
07-06-2025 09:31
Dit is toch niet te geloven... Ik hoorde het Jimmy Dijk laatst zeggen. Dit is echt ongelooflijk! Alleen omdat ze gekozen zijn tot Kamerlid en verder dus niets hoeven te doen dan Kamerlid zijn?

Vind het sowieso erg dat er zo weinig mensen aanwezig zijn. Ik zou er altijd willen zitten, alles willen lezen en aan elk debat wel willen meedoen.
Ik vind dat je dat ook aan je kiezers schuldig bent.
Maar de PVV stemmers vinden het geen probleem dat mensen veel belastinggeld ontvangen voor niets doen. Maar oh wee die nietsnutten van asielzoekers……
Niet mijn regering
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/pv ... iept-zich/

Volgens de laatste peiling staat de PVV (ongekend ook echt) nog steeds bovenaan met 30 zetels.

Snel geteld komen de rechtse partijen tezamen uit op 93 zetels. (PVV-VVD-CDA-FvD-JA21-BBB-SGP-CU-NSC)

De linkse partijen op 57 zetels. (GL/PvdA-D66-PvdD-SP-DENK-Volt)

Dan heb ik CDA als rechts meegerekend maar valt eigenlijk onder centrum rechts, en Volt onder links maar is meer centrum links.

Een coalitie zonder PVV is over links eigenlijk niet mogelijk zonder de VVD. Een coalitie over rechts zonder de PVV kan 75 halen met D66 erbij, maar dan krijg je dus alle rechtse partijen in een coalitie wat onwerkbaar is.

Meest voor de hand liggende uitkomst volgende deze peiling is een coalitie met GL/PvdA/VVD/CDA/D66. 79 zetels samen.

Dus GL/PvdA en VVD zullen hoe dan ook met elkaar moeten gaan samenwerken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
07-06-2025 09:31
Ik zou er altijd willen zitten, alles willen lezen en aan elk debat wel willen meedoen.
Mooie wens, maar onmogelijk, aangezien er parallelle vergaderingen zijn en de dossiers zo groot zijn dat je niet alles kunt lezen. Tenzij je een wondermens bent, jezelf kunt splitsen en er 72 uur in een dag zitten ;-)
Het is toch niet te geloven... 1 op de 5 kiezers hoopt dus eigenlijk dat de democratie wordt afgeschaft. Waarom zou je dat willen in hemelsnaam...
Kamperfoelie schreef:
07-06-2025 10:23
Mooie wens, maar onmogelijk, aangezien er parallelle vergaderingen zijn en de dossiers zo groot zijn dat je niet alles kunt lezen. Tenzij je een wondermens bent, jezelf kunt splitsen en er 72 uur in een dag zitten ;-)
Nee ben ik zeker niet. :-D
Natuurlijk is PVV de grootste, het is tenslotte niet de schuld van de PVV dat het kabinet gevallen is. Oh wacht....

Genoeg mensen die nu geloven dat de PVV juist meer stemmen zou moeten krijgen om minder last te hebben van de partijen die de PVV zogenaamd tegenwerken.
GriebusDus schreef:
07-06-2025 07:54
Ik denk zeker dat het klopt dat Wilders verbitterd en paranoïde is geraakt door het feit dat hij altijd beveiligd moet worden en geen echt privéleven heeft.

Aan de andere kant: het is nou niet dat hij eerst bedreigd werd en daardoor moslims en asielzoekers ging haten, hè? Hij is zelf begonnen met het zaaien van haat, en neemt de gevolgen daarvan op de koop toe.

Ik denk dat hij zichzelf volkomen misplaatst als een soort martelaar van de witte Nederlander beschouwt. Helaas zien veel van zijn volgelingen en aanhangers hem ook zo.
Wordt dat bedoeld met zijn leefomstandigheden? Dan lijkt me toch dat vooral hijzelf dat veroorzaakt heeft. Ik dacht dat hij iets meegemaakt heeft waardoor hij de partij heeft opgericht. Misschien ook wel? Maar zoals ik al zei, ik weet weinig van hem.
Maar hoe slecht gaat het nu werkelijk met al die mensen dat ze een Grote Leider nodig hebben voor al hun problemen en daarmee zelfs het er voor over hebben dat democratische grondbeginselen wankel worden?
Onderschatten "wij" hoe erg sommige mensen het daadwerkelijk hebben?
Voor stemmen bij linkse moties kan Wilders natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat mensen tevredener worden, en hij spint vooral garen bij de onvrede van mensen.
Wilders komt oorspronkelijk trouwens uit de VVD.

Overigens hebben Marrokanen en asielzoekers wel een ding gemeen: het zijn vaak arabieren.

Ik zocht nog even op internet naar de connecties tussen Wilders en Israël en vond dit artikel in Politico van juli 2024.
https://www.politico.eu/article/wilders ... ssad-ties/

Kennelijk trok Wilders zijn eerste keus voor het vice-premierschap, Gidi Markuszower, terug omdat die niet door de AIVD screening kwam.
Het artikel zegt: It is not the first time that security suspicions have interfered with Markuszower’s career. In 2010, he backed out from running for parliament after an AIVD screening tied him to Israel’s Mossad, according to media reports.

(Het vervolg is wel lachen nu in 2025: De tweede keus van Wilders was Marjolein Faber.)

Ik vraag me bij nader inzien af of een soortgelijk probleem misschien ook ten grondslag lag aan dit rare kabinet en het feit dat Wilders daarvan tegen iedere verwachting in geen premier werd.

Kan trouwens ook zijn vanwege de connecties met Rusland, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Follow the money schreef daarover.
https://www.ftm.nl/artikelen/de-banden- ... an-gedacht

Dat er sprake is van buitenlandse steun lijkt me wel waarschijnlijk. De PVV stemde in 2022 als enige partij tegen een onderzoek naar financiering van politieke partijen vanuit het buitenland zegt het FTM artikel.

Voor zover mij bekend is dat onderzoek er niet gekomen. De Raad van State deed eind 22 een uitspraak over de mogelijke aanpak en daar hield het op.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

MrsM schreef:
07-06-2025 10:16
Dus GL/PvdA en VVD zullen hoe dan ook met elkaar moeten gaan samenwerken.
En dat is eigenlijk gelijk aan de laatste verkiezingen. VVD moest of een coalitie vormen met PVV of GL/PvdA. De achterban van de VVD is daar heel verdeeld over. Maar gezien PVV mij nu uitgesloten lijkt, is de kans groot op een coalitie tussen VVD en GL/PvdA. maar de verkiezingen zijn pas over 5 maanden, er kan nog veel veranderen. Een coalitie met heelveel partijen vind ik eigenlijk niet wenselijk. De formatie zal weer ingewikkeld worden, net als de laatste formaties. Helaas zal het mij niet verbazen als PVV weer de grootste partij wordt.
Natuurlijk heeft Wilders geen enkele nobele intentie. Dat geldt voor geen enkele fascist.
Het gaat simpelweg over ego en macht.
Tavistock schreef:

Een salaris van 140.000 per jaar.

Edit: mosterd.
m3ll0n4 wijzigde dit bericht op 07-06-2025 10:47
1.81% gewijzigd
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven