Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 10:45
Dala schreef: ↑07-06-2025 10:39Maar hoe slecht gaat het nu werkelijk met al die mensen dat ze een Grote Leider nodig hebben voor al hun problemen en daarmee zelfs het er voor over hebben dat democratische grondbeginselen wankel worden?
Onderschatten "wij" hoe erg sommige mensen het daadwerkelijk hebben?
Je maakt als fascist eerst iedereen wijs dat er Hel Grote Problemen zijn. Je wijst een zondebok aan, zorgt voor angst en verdeeldheid, gaat morrelen aan wetten en democratie. En intussen denkt ‘het volk’ dus dat zij het door die zondebok afschuwelijk hebben en dat hun grote leider dat gaat oplossen.
Het sneue is dat echte oplossingen voor hen die het minder hebben altijd uit blijven. Want dat kan een fascist niet gebruiken.
•
zaterdag 7 juni 2025 om 10:46
zaterdag 7 juni 2025 om 10:47
Absoluut. Maar het zijn duistere krachten die weloverwogen een verband proberen te leggen tussen de problemen die mensen hebben en 'de vreemdeling'. De problemen in Nl zijn het gevolg van doorgeschoten liberalisme en individualisme, niet van een zogenaamde stroom asielzoekers of moslims.Dala schreef: ↑07-06-2025 10:39Maar hoe slecht gaat het nu werkelijk met al die mensen dat ze een Grote Leider nodig hebben voor al hun problemen en daarmee zelfs het er voor over hebben dat democratische grondbeginselen wankel worden?
Onderschatten "wij" hoe erg sommige mensen het daadwerkelijk hebben?
zaterdag 7 juni 2025 om 10:49
Yeşilgöz weigert de PVV uit te sluiten, dus vooralsnog geen grote kans op een coalitie met VVD en GL/PvdA
zaterdag 7 juni 2025 om 10:54
Kamperfoelie schreef: ↑07-06-2025 10:49Yeşilgöz weigert de PVV uit te sluiten, dus vooralsnog geen grote kans op een coalitie met VVD en GL/PvdA
Dat lijkt mij eerder bedoeld om te voorkomen dat ze stemmen verliest dan dat ze nog eens met de PVV wil regeren.
•
zaterdag 7 juni 2025 om 11:04
Maar hoe slecht gaat het dan echt? Ik ben geneigd dat af te doen als verwend gedrag. Je hebt een huis, je hebt te eten en óveral zoeken ze mensen wegens "personeelstekort" (bv horeca) dus niemand kan zeggen dat er nergens banen zijn...GriebusDus schreef: ↑07-06-2025 10:47Absoluut. Maar het zijn duistere krachten die weloverwogen een verband proberen te leggen tussen de problemen die mensen hebben en 'de vreemdeling'. De problemen in Nl zijn het gevolg van doorgeschoten liberalisme en individualisme, niet van een zogenaamde stroom asielzoekers of moslims.
Dus hoe slecht heb je het dan? Maar ik wil het ook niet onderschatten.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:09
Deze peilingen dus:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/art ... 5-1482689/
CDA is centrumrechts. Dus als je echt links rechts kijkt dan links 57 en rechts 93.
Wil je CDA als links zien dan inderdaad 75 - 75 waarbij PVV de grootste partij is.
GL achterban heeft problemen met het Gaza standpunt van PvdA, ze vinden die niet uitgesproken genoeg. VVD wil PVV nog niet uitsluiten. Gevecht om de minister voor Asiel en Migratie op dit moment want VVD, BBB en in mindere mate NSC willen die post binnenhalen nu want dan kunnen ze op scoren bij de verkiezingen in oktober.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:14
Van wat ik begreep is de VVD achterban erg verdeeld over deze kwestie. De ene helft wil wel met de PVV want alles beter dan een linkse regering en die andere helft ziet de PVV als volkomen onbetrouwbaar.
Zelf zou ik een regering met VVD/CDA/PVDA/GL mooi vinden maar dat is vooralsnog dus moeilijk door de achterban van GL.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:15
zaterdag 7 juni 2025 om 11:25
Volkomen mee eens.GriebusDus schreef: ↑07-06-2025 10:47Absoluut. Maar het zijn duistere krachten die weloverwogen een verband proberen te leggen tussen de problemen die mensen hebben en 'de vreemdeling'. De problemen in Nl zijn het gevolg van doorgeschoten liberalisme en individualisme, niet van een zogenaamde stroom asielzoekers of moslims.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:26
Nou dat wordt een gezellige boel met formeren. Zie het al voor me. De SP is nauwelijks in staat concessies te doen, DENK is een one-issue partij met een partijleider die maar 1 emotie kent en dat is boos zijn, PvdD willen het liefst een krimp van minimaal 75% op de veestapel en af van het kapitalistische groeimodel, ik denk dat van al die partijen D66 en GL/PvdA het beste tot elkaar komen. En CDA is dan de fatsoenlijke partij die zich zal schikken naar anderen.

Worden wel interessante tijden dan.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 7 juni 2025 om 11:28
Ik zou heel graag de VVD een keer buiten de regering houden.
Veel problemen die we nu hebben zijn direct te wijten aan VVD beleid. Bv. huisvesting. En ik verwijt Yesilguz ook dat ze het vorige kabinet heeft laten vallen op gefingeerde asielproblemen en vervolgens met Wilders in zee is gegaan.
Veel problemen die we nu hebben zijn direct te wijten aan VVD beleid. Bv. huisvesting. En ik verwijt Yesilguz ook dat ze het vorige kabinet heeft laten vallen op gefingeerde asielproblemen en vervolgens met Wilders in zee is gegaan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:30
1.7 miljoen onder of net boven de armoedegrens vind ik veel. En die banen met tekorten zijn vaak banen met een minimumloon en daar is bijna niet fatsoenlijk van te leven met de stijgende kosten. En je hebt een huis ben ik het ook niet mee eens. Heel veel mensen wachten juist op een huis en zitten in omstandigheden die verre van ideaal zijn. Statushouders in AZC's, kinderen die tot hun 30e bij hun ouders moeten blijven wonen, gescheiden stellen die nog gedwongen bij elkaar moeten blijven wonen.Dala schreef: ↑07-06-2025 11:04Maar hoe slecht gaat het dan echt? Ik ben geneigd dat af te doen als verwend gedrag. Je hebt een huis, je hebt te eten en óveral zoeken ze mensen wegens "personeelstekort" (bv horeca) dus niemand kan zeggen dat er nergens banen zijn...
Dus hoe slecht heb je het dan? Maar ik wil het ook niet onderschatten.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:31
Nee en aan de rechtse kant niet blij met FvD in de regering lijkt me.margreetder schreef: ↑07-06-2025 11:15Zes partijen, dat wordt elkaar de tent uitvechten. De kleine partijen is zo'n constructie verliezen hun gezicht. Los van de vraag of je blij moet worden met een partij als Denk in de regering.
Ik ook, maar ik vrees dat dat een nogal utopische gedachte is. Een coalitie met partijen die de VVD een beetje in het gareel weten te houden lijkt me wel haalbaar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Kamperfoelie schreef: ↑07-06-2025 10:49Yeşilgöz weigert de PVV uit te sluiten, dus vooralsnog geen grote kans op een coalitie met VVD en GL/PvdA
Maar heeft ze ook niet gezegd dat GL/PvdA uitgesloten is? En ik zou het echt een vorm van politieke zelfmoord vinden wanneer Yesilgoz zich wederom in het PVV verhaal laat meesleuren. Rutte heeft het geprobeerd, na jaren gaf Yesilgoz de PVV weer een kans, maar ik zou toch zeggen dat er momenteel geen enkele partij (behalve FvD dan) is die met de PVV in een coalitie wil stappen.
En de campagne is al gestart want Jimmy Dijks zei op de radio dat hij niet wil samenwerken met de VVD en riep alle linkse partijen op hetzelfde te doen.
Waar Bontenbal hoopt op een fatsoenlijke (ja sorry ik kan het niet laten) campagne met het oog op toekomstige samenwerking, zijn de anderen hun messen al aan het slijpen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 7 juni 2025 om 11:34
Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden want PVV uiteraard ook buiten de regering en dan moet je echt met zes of zeven partijen regeren.merano schreef: ↑07-06-2025 11:28Ik zou heel graag de VVD een keer buiten de regering houden.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:35
100% mee eensmerano schreef: ↑07-06-2025 11:28Ik zou heel graag de VVD een keer buiten de regering houden.
Pluviofiel
zaterdag 7 juni 2025 om 11:57
Nee? Heb je Dijk niet gehoord op de radio? Alle linkse partijen oproepen geen samenwerking aan te gaan met de VVD? Hij heeft ook gezegd dat meeregeren geen doel is, alleen wanneer er daadwerkelijk linkse koerswijzigingen komen/volgen.
En in 2006 met 25 zetels zijn ze door de informateur afgewezen omdat ze niet bereid waren water bij de wijn te doen. De PvdA vreesde voor teveel spanningen, het CDA vond ze te radicaal en de SP zelf eiste duidelijke inhoudelijke toezeggingen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 7 juni 2025 om 12:00
Lijkt me ook niet te kunnen.MrsM schreef: ↑07-06-2025 11:57Nee? Heb je Dijk niet gehoord op de radio? Alle linkse partijen oproepen geen samenwerking aan te gaan met de VVD? Hij heeft ook gezegd dat meeregeren geen doel is, alleen wanneer er daadwerkelijk linkse koerswijzigingen komen/volgen.
En in 2006 met 25 zetels zijn ze door de informateur afgewezen omdat ze niet bereid waren water bij de wijn te doen. De PvdA vreesde voor teveel spanningen, het CDA vond ze te radicaal en de SP zelf eiste duidelijke inhoudelijke toezeggingen.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:05
Maar dan is een zo rechts mogelijk beleid toch het allerstómste wat je juist kunt kiezen?Samar schreef: ↑07-06-2025 11:301.7 miljoen onder of net boven de armoedegrens vind ik veel. En die banen met tekorten zijn vaak banen met een minimumloon en daar is bijna niet fatsoenlijk van te leven met de stijgende kosten. En je hebt een huis ben ik het ook niet mee eens. Heel veel mensen wachten juist op een huis en zitten in omstandigheden die verre van ideaal zijn. Statushouders in AZC's, kinderen die tot hun 30e bij hun ouders moeten blijven wonen, gescheiden stellen die nog gedwongen bij elkaar moeten blijven wonen.
Als dit de situatie is zou je verwachten dat het links was die echt torenhoog in de peilingen zou staan. SP op 30 zetels ofzo.
En dat heel Nederland snakt naar een sociaal democratisch beleid.
Of heeft "links" zichzelf nou juist de afgelopen 20, 25 jaar zo fout op de kaart gezet.
Soms denk ik dit.... dat juist doordat mensen zoals ik links zijn gaan stemmen en in de media te zien zijn geweest (ik niet hoor) dat mensen voor wie links écht groot verschil zou uitmaken het niet meer willen.

Met andere woorden: heeft links links gekaapt?
dala wijzigde dit bericht op 07-06-2025 12:07
0.04% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 12:05
In 2006 heeft de SP zijn kiezers keihard in de steek gelaten door niet in het kabinet te willen. Schreeuwers vanaf de zijlijn, net als Wilders.
Wel grappig dat die Jimmy niet met de VVD wil, alsof de VVD ook maar iets zou willen met zijn partij.
Ik stel trouwens voor dat als het op strategisch stemmen aankomt, dat alle vrouwen gaan stemmen op de vrouwelijke SGP kandidaat. Ben ik super benieuwd wat de SGP gaat doen als zij met voorkeursstemmen gekozen wordt.
Wel grappig dat die Jimmy niet met de VVD wil, alsof de VVD ook maar iets zou willen met zijn partij.
Ik stel trouwens voor dat als het op strategisch stemmen aankomt, dat alle vrouwen gaan stemmen op de vrouwelijke SGP kandidaat. Ben ik super benieuwd wat de SGP gaat doen als zij met voorkeursstemmen gekozen wordt.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:13
Hoe denkt je dat onderhandelen voor een coalitie en meeregeren gaat? Elke partij wil in een coalitieakkoord eigen ideeën terugzien en punten binnenhalen. Niet bereid water bij de wijn te doen? Lees het verslag van informateur Hoekstra nog even terug. Het was Wouter Bos die overliep naar rechts. Vóór de verkiezingen had Bos alle opties opengehouden. Na de verkiezingen ging de deur naar links dicht en de deur naar rechts open. Resultaat: het minst geliefde kabinet ooit.MrsM schreef: ↑07-06-2025 11:57Nee? Heb je Dijk niet gehoord op de radio? Alle linkse partijen oproepen geen samenwerking aan te gaan met de VVD? Hij heeft ook gezegd dat meeregeren geen doel is, alleen wanneer er daadwerkelijk linkse koerswijzigingen komen/volgen.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:15
Ook voor jou het advies het verslag van informateur Hoekstra eens te lezen. Niks 'schreeuwers vanaf de zijlijn', als dat zo was nam de SP geen deel aan lokale colleges van B&W en provinciale colleges van GS.DronkenAardbei schreef: ↑07-06-2025 12:05In 2006 heeft de SP zijn kiezers keihard in de steek gelaten door niet in het kabinet te willen. Schreeuwers vanaf de zijlijn, net als Wilders.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in