Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 3 juni 2025 om 14:32
Die noodwet "mocht" niet omdat er geen wettelijke basis voor is. Er is namelijk geen asielcrisis..Inelly schreef: ↑03-06-2025 14:22In het hoofdlijnenakkoord staat dat er zo gauw mogelijk een noodwet komt. Uiteindelijk mocht dat toch niet van NSC (en ik denk ook niet van VVD, maar die hebben zich schuil gehouden achter Omtzigt). De rechtsstaat kun je gewoon negeren, kijk maar naar Trump. Dat is wat Wilders graag wil. Pro-Palestina demonstranten deporteren, Halsema afzetten en het land uit enz. enz. enz. Als je dat niet wilt, ga dan niet met Wilders regeren.
Ik vind alle vier de partijen precies even schuldig.
Haha, de rechtstaat negeren kan blijkbaar in de VS ja. Ik ben maar wat blij dat wij niet in zo'n land leven. Dan toch nog altijd liever dit gedoe.
dinsdag 3 juni 2025 om 14:32
Wilders heeft zelf ook wel eens aangegeven nooit in het kabinet te willen. Maar als grootste partij kwam hij er natuurlijk niet onderuit. Hij houdt van de oppositie.
Zelf weet hij donders goed dat je niet zomaar de grenzen kunt sluiten in Europa zonder uit de EU te stappen. Hij weet ook dat mensenrechten best wel vastgelegd zijn. En hij weet ook dat de grondwet niet voor hem wordt herschreven.
Dus kan hij roepen wat hij wil, maar uitvoerbaar is het niet. Dat weet hij, dus er zelf uit stappen is het minste gezichtsverlies.
Het asielbeleid is ooit in een samenwerkingsverband tussen landen in Europa vastgelegd zodat mensen elders een toekomst konden opbouwen vanwege oorlogssituaties. Mensen mochten zich daardoor elders vestigen, zoals in Australië, Nieuw Zeeland en Canada. Of Argentinië, maar dat lag een beetje aan welke kant je stond tijdens die oorlog. Dus het beleid om oorlogssituaties in een kapotgeschoten land te ontvluchten was in ons voordeel opgesteld. Maar blijkbaar mag het niet ingezet worden als mensen zich hier willen vestigen.
Je kunt niet eenzijdig de gemaakte afspraken wijzigen. Je kunt wél strenger worden, of lijken, zoals in bepaalde landen al het geval is, en dat heeft vooral een afschrikkend effect. Als je als vluchteling kunt kiezen tussen Nederland en Denemarken, dan ga je daar dus niet naar toe. En dat is eigenlijk het enige wat je kunt doen. Dus je kunt wel doen alsof je alle vluchtelingen naar Oeganda gaat sturen, ook al lukt dat juridisch gezien nog lang niet, waardoor vluchtelingen voor een ander land zullen kiezen.
En daar was Faber druk mee bezig.
Zelf weet hij donders goed dat je niet zomaar de grenzen kunt sluiten in Europa zonder uit de EU te stappen. Hij weet ook dat mensenrechten best wel vastgelegd zijn. En hij weet ook dat de grondwet niet voor hem wordt herschreven.
Dus kan hij roepen wat hij wil, maar uitvoerbaar is het niet. Dat weet hij, dus er zelf uit stappen is het minste gezichtsverlies.
Het asielbeleid is ooit in een samenwerkingsverband tussen landen in Europa vastgelegd zodat mensen elders een toekomst konden opbouwen vanwege oorlogssituaties. Mensen mochten zich daardoor elders vestigen, zoals in Australië, Nieuw Zeeland en Canada. Of Argentinië, maar dat lag een beetje aan welke kant je stond tijdens die oorlog. Dus het beleid om oorlogssituaties in een kapotgeschoten land te ontvluchten was in ons voordeel opgesteld. Maar blijkbaar mag het niet ingezet worden als mensen zich hier willen vestigen.
Je kunt niet eenzijdig de gemaakte afspraken wijzigen. Je kunt wél strenger worden, of lijken, zoals in bepaalde landen al het geval is, en dat heeft vooral een afschrikkend effect. Als je als vluchteling kunt kiezen tussen Nederland en Denemarken, dan ga je daar dus niet naar toe. En dat is eigenlijk het enige wat je kunt doen. Dus je kunt wel doen alsof je alle vluchtelingen naar Oeganda gaat sturen, ook al lukt dat juridisch gezien nog lang niet, waardoor vluchtelingen voor een ander land zullen kiezen.
En daar was Faber druk mee bezig.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
dinsdag 3 juni 2025 om 14:39
VVD en NSC wisten heel goed dat die noodwet niet mocht, omdat er geen asielcrisis is. En toch hebben ze hun handtekening onder het hoofdlijnenakkoord gezet. Ga dan nu niet Wilders de schuld geven, maar kijk zelf eens in de spiegel waarom je gaat regeren met een partij die mensen wil deporteren.
dinsdag 3 juni 2025 om 14:48
Inelly schreef: ↑03-06-2025 14:39VVD en NSC wisten heel goed dat die noodwet niet mocht, omdat er geen asielcrisis is. En toch hebben ze hun handtekening onder het hoofdlijnenakkoord gezet. Ga dan nu niet Wilders de schuld geven, maar kijk zelf eens in de spiegel waarom je gaat regeren met een partij die mensen wil deporteren.
Omdat er een regering moest komen. Omdat je gehoor moet geven aan de stem van de kiezers. Water bij de wijn doen, concessies, een compromis.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
dinsdag 3 juni 2025 om 15:01
A2221100z schreef: ↑03-06-2025 13:26Ik bedoel ermee toen de pvv het grootste werd was het eerste wat werd geroepen wij willen niet met de pvv samenwerken met name van links ik vind je moet alles een kans geven en niet als gelijk beginnen zoals die timmermans wij willen niks met de pvv.
Het was uiteindelijk wel de grootste partij.
Koekoek. Wilders staat voor hele nare dingen. Ik ben alleen maar blij als een partij waar ik dan op gestemd heb, daar niet mee in zee gaat.
Heel goed van Timmermans dat hij zijn principes niet opzij zet. En heel slap van Caroline en Pieter en ook zelfs Dilan. Bah.
WIlders zelf is heel slim. Maar echt, iedereen die op hem stemt is alleen maar dom te noemen.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:16
dinsdag 3 juni 2025 om 15:18
Ah, jij bent iig al in zijn praatjes getrapt.Inelly schreef: ↑03-06-2025 13:08Waarom zou je als PVV'er niet weer op Wilders stemmen? Dat hij niets heeft bereikt op asiel ligt niet aan hem. De noodwet mocht niet van NSC en VVD en nu Wilders een handtekening vraagt onder (een deel van) de tien punten zeggen ze: 'Ga het eerst maar eens uitwerken'. Zonder garantie dat ze het dan wel steunen.
VVD en NSC hebben Wilders continu lopen klieren en tegenwerken. Wilders wil veel minder asielzoekers en VVD en NSC hebben geen enkele maatregel gesteund die daarvoor zorgt.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 15:20
Dat het allemaal de schuld van links is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 15:20
Yup, dat doe ik ook al heel wat jaartjes. Van de week weer in een aflevering van Lubach, PvdD is als een van de weinige partijen tegen ritueel slachten. En ritueel geslachte kippen zijn als enige nog allemaal plofkippen

Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
dinsdag 3 juni 2025 om 15:22
Logisch toch, dat links niet kan samenwerken met de pvv. Dat is gewoon zoals het werkt in de politiek.A2221100z schreef: ↑03-06-2025 13:26Ik bedoel ermee toen de pvv het grootste werd was het eerste wat werd geroepen wij willen niet met de pvv samenwerken met name van links ik vind je moet alles een kans geven en niet als gelijk beginnen zoals die timmermans wij willen niks met de pvv.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 15:24
Inelly schreef: ↑03-06-2025 14:22In het hoofdlijnenakkoord staat dat er zo gauw mogelijk een noodwet komt. Uiteindelijk mocht dat toch niet van NSC (en ik denk ook niet van VVD, maar die hebben zich schuil gehouden achter Omtzigt). De rechtsstaat kun je gewoon negeren, kijk maar naar Trump. Dat is wat Wilders graag wil. Pro-Palestina demonstranten deporteren, Halsema afzetten en het land uit enz. enz. enz. Als je dat niet wilt, ga dan niet met Wilders regeren.
Ik vind alle vier de partijen precies even schuldig.

Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 15:26
dinsdag 3 juni 2025 om 15:28
Ik volg Dilan Yesilgoz op Insta en dacht, ik zal een de reacties op haar verklaring over de val van het kabinet lezen. Bizar. Echt bizar wat ik daar las. Heeeeel veel PVV-stemmers die ‘links’ en de VVD de schuld geven. ‘Geert kon niet anders’ en ‘vanaf het begin is de PVV tegengewerkt’. Ik vind het echt eng dat mensen feiten zo stelselmatig kunnen negeren en zo blijk achter de blonde leider aanlopen. Tuurlijk, je kan van mening zijn dat de VVD had moeten tekenen bij het kruisje van Wilders. Maar waarom zou de VVD dat in hemelsnaam doen? En snappen mensen nou echt niet dat je ‘links’ niet de schuld kan blijven geven als het al zo lang geleden is dat we een links kabinet hebben gehad? En ook teksten als ‘links wil de hele wereld binnenlaten’. Uhm nee. Pfffff… ben er een beetje depri van, zulke mensen zijn niet met feiten te overtuigen, leven in PVV universum. Waarmee mijn hoop, dat kiezers na regeringsdeelname van de PVV zouden inzien dat het een prutser is die niks voor elkaar krijgt, is vervlogen…
Nog geen idee op wie ik ga stemmen. In ieder geval ook niet op de VVD. Na al die jaren Rutte zonder lange termijnvisie zitten we nu nog op de blaren. En ik trek de populistische koers van Dilan heel erg slecht. CDA en CU spreken mij aan vanwege de manier van oppositie voeren. CU valt echter af vanwege conservatieve ideeen. In het verleden heb ik vaak op D66 gestemd maar daar zie/hoor ik weinig van. Hetzelfde voor Volt. GL/PVdA… mwah,
Nog geen idee op wie ik ga stemmen. In ieder geval ook niet op de VVD. Na al die jaren Rutte zonder lange termijnvisie zitten we nu nog op de blaren. En ik trek de populistische koers van Dilan heel erg slecht. CDA en CU spreken mij aan vanwege de manier van oppositie voeren. CU valt echter af vanwege conservatieve ideeen. In het verleden heb ik vaak op D66 gestemd maar daar zie/hoor ik weinig van. Hetzelfde voor Volt. GL/PVdA… mwah,
dinsdag 3 juni 2025 om 15:31
Beetje late reactie, maar ik ben aan het bijlezen. Ik denk altijd: draai het eens om. Stel GL was de grootste partij, zou je dan van Wilders verwachten dat hij ermee gaat samenwerken, terwijl hun standpunten zo ver uit elkaar liggen? Die zullen toch nooit tot elkaar komen. Dan kun je beter de oppositie in gaan. De oppositie is er niet om dwars te liggen, maar om de stem van de rest van Nederland te vertolken. Wilders deed niets anders toen hij zelf in de oppositie zat.A2221100z schreef: ↑03-06-2025 13:26Ik bedoel ermee toen de pvv het grootste werd was het eerste wat werd geroepen wij willen niet met de pvv samenwerken met name van links ik vind je moet alles een kans geven en niet als gelijk beginnen zoals die timmermans wij willen niks met de pvv.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:37
Wanneer leren we eens dit soort politici serieus te nemen? Trump heeft precies uitgelegd in Project2025 hoe hij de democratie ging afbreken. Wilders roept al jaren over het deporteren van asielzoekers.
Hoezo denken VVD en NSC dan dat je Wilders even een 'rechtsstaatverklaring' kunt laten ondertekenen en dat je dan prima met Wilders kunt regeren? Je weet toch wat zijn plannen zijn?!
Een paar weken laten begon Wilders weer te roepen: Halsema het land uit en moslims weg.
Ik geloof dat Wilders zijn plannen serieus meent. Als hij aan de macht komt, gaat hij zich net zo gedragen als Trump. Hij zegt het zelf. Waarom geloven we hem dan niet?
En dus stem ik alleen op partijen die nooit met de PVV willen samenwerken.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:41
Misschien geloofden ze hem wel, maar probeerden ze de schade te beperken. Hij was tenslotte de grootste partij, wat denk je dat zijn verhaal was geweest als er niemand met hem had willen regeren? En hoe had zijn aanhang daarop gereageerd?Inelly schreef: ↑03-06-2025 15:37Wanneer leren we eens dit soort politici serieus te nemen? Trump heeft precies uitgelegd in Project2025 hoe hij de democratie ging afbreken. Wilders roept al jaren over het deporteren van asielzoekers.
Hoezo denken VVD en NSC dan dat je Wilders even een 'rechtsstaatverklaring' kunt laten ondertekenen en dat je dan prima met Wilders kunt regeren? Je weet toch wat zijn plannen zijn?!
Een paar weken laten begon Wilders weer te roepen: Halsema het land uit en moslims weg.
Ik geloof dat Wilders zijn plannen serieus meent. Als hij aan de macht komt, gaat hij zich net zo gedragen als Trump. Hij zegt het zelf. Waarom geloven we hem dan niet?
Neemt niet weg dat ik ook zwaar tegen samenwerking met de PVV ben.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:44
Ik denk dat iedereen gelooft dat Wilders het allemaal wil en ook allemaal zal proberen.Inelly schreef: ↑03-06-2025 15:37Wanneer leren we eens dit soort politici serieus te nemen? Trump heeft precies uitgelegd in Project2025 hoe hij de democratie ging afbreken. Wilders roept al jaren over het deporteren van asielzoekers.
Maar ik geloof iig nog dat we dan via de rechter dat soort maatregelen kunnen blokkeren of terugdraaien, zoals ook in de VS gebeurt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 15:51
Wilders heeft zelf zijn handtekening gezet onder het hoofdlijnenakkoord en het dan nu laten klappen omdat hij vind dat zijn extra eisen ingewilligd moeten worden. Waarom heeft hij dan 1,5 jaar terug zijn handtekening gezet? Ik vond dat gewoon eng, hij klonk als een dictator. En het klonk als een verkapte machtsgreep en dan niet van een democratisch gekozen partij maar van een 1 mans partij..... Eisen die ook helemaal niet kunnen omdat je te maken heb met (Europese) regelgeving waar ook een eenmanspartij zoals de PVV zich gewoon aan zal moeten houden!
En dan roepen dat hij tegengewerkt wordt door de overige 3 partijen........ Ik ben geen fan van de VVD en de NSC maar gaf ze gisteren gelijk dat hij eerst maar eens moest zorgen dat hij de plannen van het hoofdlijnenakkoord moest gaan uitwerken. Wat hebben ze nu bereikt in de afgelopen 1,5 jaar? Niets en dat komt echt niet omdat de PVV is tegen gewerkt!
En het roepen van mensen dat alle narigheid door links komt? Wanneer is het de laatste keer dat we een links kabinet hebben gehad? Juist.......
Het is altijd wijzen naar een ander, maar nooit eens de hand in eigen boezem steken.
De enige PVV'er die ik wel kan pruimen is mevrouw Coenradie, ben benieuwd wat zij nu gaat doen.
Ik snap dat NSC en de BBB wel een minderheidskabinet willen, die gaan weggevaagd worden als er nieuwe verkiezingen komen. CDA zal een hoop kiezers van de NSC weer terug krijgen denk ik zo. Mijn stem gaat overigens niet naar de CDA alhoewel ik meneer Bontebal wel een goede lijsttrekker vind. Ik vond ze ten tijde van Balkenende draaikonten. Eerst dit zeggen en als dan puntje bij paaltje komt wat anders zeggen..... Daar kan ik gewoon niets mee.
Misschien dat er nog best veel mensen op de PVV gaan stemmen wiens ogen nog steeds niet geopend zijn, maar ik denk niet dat hij een meerderheid gaat krijgen, dat zal betekenen dat hij weer moet gaan samenwerken met andere partijen en welke partij heeft daar nu nog trek in na vandaag? Want dit is de tweede keer dat Wilders dit al doet, de boel laten klappen. Als het te moeilijk wordt of hij krijgt niet zijn volledige zin rent ie weg. Ik zou daar als partij absoluut geen zin in hebben!
Ik ga in ieder geval links stemmen. En ik hoop dat er nu eens een daadkrachtigere kabinet komt die niet alles over twitter uitvecht en op elkaar zit te letten ipv het land te besturen.
En dan roepen dat hij tegengewerkt wordt door de overige 3 partijen........ Ik ben geen fan van de VVD en de NSC maar gaf ze gisteren gelijk dat hij eerst maar eens moest zorgen dat hij de plannen van het hoofdlijnenakkoord moest gaan uitwerken. Wat hebben ze nu bereikt in de afgelopen 1,5 jaar? Niets en dat komt echt niet omdat de PVV is tegen gewerkt!
En het roepen van mensen dat alle narigheid door links komt? Wanneer is het de laatste keer dat we een links kabinet hebben gehad? Juist.......
Het is altijd wijzen naar een ander, maar nooit eens de hand in eigen boezem steken.
De enige PVV'er die ik wel kan pruimen is mevrouw Coenradie, ben benieuwd wat zij nu gaat doen.
Ik snap dat NSC en de BBB wel een minderheidskabinet willen, die gaan weggevaagd worden als er nieuwe verkiezingen komen. CDA zal een hoop kiezers van de NSC weer terug krijgen denk ik zo. Mijn stem gaat overigens niet naar de CDA alhoewel ik meneer Bontebal wel een goede lijsttrekker vind. Ik vond ze ten tijde van Balkenende draaikonten. Eerst dit zeggen en als dan puntje bij paaltje komt wat anders zeggen..... Daar kan ik gewoon niets mee.
Misschien dat er nog best veel mensen op de PVV gaan stemmen wiens ogen nog steeds niet geopend zijn, maar ik denk niet dat hij een meerderheid gaat krijgen, dat zal betekenen dat hij weer moet gaan samenwerken met andere partijen en welke partij heeft daar nu nog trek in na vandaag? Want dit is de tweede keer dat Wilders dit al doet, de boel laten klappen. Als het te moeilijk wordt of hij krijgt niet zijn volledige zin rent ie weg. Ik zou daar als partij absoluut geen zin in hebben!
Ik ga in ieder geval links stemmen. En ik hoop dat er nu eens een daadkrachtigere kabinet komt die niet alles over twitter uitvecht en op elkaar zit te letten ipv het land te besturen.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:52
Ik stem wat ik altijd stem. Ik ben ondernemer en dus VVD. Dat is financieel beter. Niet voor mii. Maar vooral voor het vrijwilligerswerk wat ik daarmee kan doen voor mensen die door links en rechts over her hoofd worden gezien. Ik help met mijn inkomen een aantal gezinnen in nood in een ander land. En ja die ken ik persoonlijk. Daarbij krijgen we altijd geld te kort voor de activiteiten die we doen met kinderen en eenzame ouderen die in armoede leven in onze eigen omgeving, dus leg ik dat zelf bij. En nee, dat vraag ik niet terug aan de belastingdienst. Alhoewel dat kan. Maar geven is geven. Links of rechts vallen deze mensen tussen wal en schip. Door mijn eigen bedrijf kan ik ‘iets’ doen. Wachten op de politiek gaat jaren duren en die tijd hebben deze mensen niet.
Dus ik ben financieel rechts, maar met een links hart.
Dus ik ben financieel rechts, maar met een links hart.
dinsdag 3 juni 2025 om 15:58
dinsdag 3 juni 2025 om 16:06
dinsdag 3 juni 2025 om 16:07
Ik hoop dan ook dat in de toekomst wordt gekeken naar een hogere kiesdrempel.BuzzieBee schreef: ↑03-06-2025 15:58Ik hoop alleen een keer op verkiezingen met minder splinter partijtjes. Veel mensen gingen al weg van Forum, BBB wordt gedecimeerd. NCS van de kaart geveegd. En die eenmans fracties. Klaar mee. Gewoon eens een stabiel kabinet. Knopen doorhakken ipv lopen neuzelen en op elkaar inhakken om niks
Where is my mind?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in