Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 494 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 250

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (61%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (15%)
Anders. (6%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
en ik kan prima samenwerken met mensen met een andere overtuiging hoor, maar mag ik misschien zelf kiezen met wie ik bevriend wil zijn? Of maakt het mij een slechter mens als ik er voor kies geen vriendschap aan te gaan of te onderhouden met iemand die zich racistisch uit of racisme verdedigt? Moet ik verplicht contacten onderhouden met mensen waar ik me niet fijn bij voel?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SurferRosa schreef:
02-09-2025 12:36
Daarin verschillen wij dus. Want die FDF-er rijdt dan zelf misschien alleen met zijn trekker over eigen akker, door het lidmaatschap ondersteunt en faciliteert hij de andere zaken wel degelijk. Ik denk niet dat wij dan veel raakvlakken zullen hebben.
Eens, maar die boer is het misschien wel helemaal niet eens met die andere zaken, maar voelt zich wel gesteund door zijn mede leden. Heeft een klankbord gevonden en hoopt dat ze wat milder zullen worden waardoor hij wel lid blijft.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:22
Maar je snapt de kern van mijn vraag niet. Dat de PVV als partij onbetrouwbaar is ontken ik ook niet. Maar het gaat mij daar niet om. Het gaat mij om de mensen die op de PVV stemmen. Die mensen zijn niet onbetrouwbaar omdat de partij dat is, die mensen zijn niet racistisch omdat de partij dat is. Ik snap dus niet waarom mensen die op de PVV, JA21, FvD stemmen uitgesloten moeten worden omdat hun partij dat is. Of omdat hun partij minder asielzoekers wil (mensen dus uit wil sluiten).
Het is denk ik eerder andersom. Het gaat erom hoe iemand in het leven staat, of je een klik met hem of haar hebt. Als je visie op het leven heel erg anders is dan is de kans groot dat je met die persoon geen raakvlak hebt. Die visie uit zich vaak in stemgedrag. Daaruit kun je concluderen dat je waarschijnlijk geen klik hebt met iemand die een bepaalde politieke visie heeft. Maar een in beton gegoten waarheid is dat natuurlijk niet.
Hecamel schreef:
Maar dat is toch jammer, dat je dus iemand afwijst omdat een partij een voorwoord schrijft dat niet bij jou aansluit. Ik vermoed namelijk dan 75% van de stemmers helemaal geen partijprogramma's leest. En dus helemaal niet op de hoogte zijn van de inhoud, maar afgaan van wat ze lezen op socials, of zien in talkshows, maar jij wil niet met ze omgaan omdat ze er wel op stemmen.

Misschien is die persoon het wel helemaal niet eens met dat voorwoord, maar wel met de verhoging van zijn uitkering (ik noem ff wat, want ik heb nog geen enkel programma gelezen) en stemt daarom op de PVV.
als je nu nog niet weet waar de PVV voor staat....
rosanna08 schreef:
02-09-2025 12:37
en ik kan prima samenwerken met mensen met een andere overtuiging hoor, maar mag ik misschien zelf kiezen met wie ik bevriend wil zijn? Of maakt het mij een slechter mens als ik er voor kies geen vriendschap aan te gaan of te onderhouden met iemand die zich racistisch uit of racisme verdedigt? Moet ik verplicht contacten onderhouden met mensen waar ik me niet fijn bij voel?
Dat zegt niemand hier, wat ik zeg is dat je niet iemand bij voorbaat kan uitsluiten. Net zo min dat je asielzoekers bij voorbaat kan uitsluiten omdat ze misschien wel crimineel zouden kunnen zijn.

Alleen vinden we het een normaal, het ander vinden we niet kunnen. Dat is wat ik wil begrijpen, maar nog steeds het antwoord niet op heb.
Hecamel schreef:
Maar dat is toch jammer, dat je dus iemand afwijst omdat een partij een voorwoord schrijft dat niet bij jou aansluit. Ik vermoed namelijk dan 75% van de stemmers helemaal geen partijprogramma's leest. En dus helemaal niet op de hoogte zijn van de inhoud, maar afgaan van wat ze lezen op socials, of zien in talkshows, maar jij wil niet met ze omgaan omdat ze er wel op stemmen.

Misschien is die persoon het wel helemaal niet eens met dat voorwoord, maar wel met de verhoging van zijn uitkering (ik noem ff wat, want ik heb nog geen enkel programma gelezen) en stemt daarom op de PVV.
Als je de zin leest leest die voor het dikgedrukte staat dan kun je duidelijk lezen dat het daar niet alléén over gaat. Verder heeft de PVV de afgelopen anderhalf jaar duidelijk laten zien waar ze voor staan en vooral wat hun geen ene bal interesseert. Dus ja, degene die dit gedachtegoed uitdraagt, of hij er nu op stemt of niet, wijst mij af, waarom moet ik dan mijn best doen daar bevriend mee te willen worden?
Where is my mind?
Draaideurforummer schreef:
02-09-2025 12:38
Het is denk ik eerder andersom. Het gaat erom hoe iemand in het leven staat, of je een klik met hem of haar hebt. Als je visie op het leven heel erg anders is dan is de kans groot dat je met die persoon geen raakvlak hebt. Die visie uit zich vaak in stemgedrag. Daaruit kun je concluderen dat je waarschijnlijk geen klik hebt met iemand die een bepaalde politieke visie heeft. Maar een in beton gegoten waarheid is dat natuurlijk niet.
Precies
Where is my mind?
Rabarbara schreef:
Is toch gewoon Popper-paradox. Natuurlijk mag je intolerant zijn ten opzichte van intolerantie.
Ja is het, maar tegenover welke intolerantie mag ik dan intolerant zijn, die van links of die van rechts?
Hecamel schreef:
Eens, maar die boer is het misschien wel helemaal niet eens met die andere zaken, maar voelt zich wel gesteund door zijn mede leden. Heeft een klankbord gevonden en hoopt dat ze wat milder zullen worden waardoor hij wel lid blijft.
Dat kan, helemaal prima. Maar waarom moet ik daar dan bevriend mee raken van jou?
Where is my mind?
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:39
Dat zegt niemand hier, wat ik zeg is dat je niet iemand bij voorbaat kan uitsluiten. Net zo min dat je asielzoekers bij voorbaat kan uitsluiten omdat ze misschien wel crimineel zouden kunnen zijn.

Alleen vinden we het een normaal, het ander vinden we niet kunnen. Dat is wat ik wil begrijpen, maar nog steeds het antwoord niet op heb.
je wekt niet de indruk dat je het echt wil begrijpen.
Ik vind het een heel vreemde insteek in deze discussie overigens. Natuurlijk ben je intolerant ten opzichte van intolerantie, omdat intolerantie tolerantie kannibaliseert. Het is niet nodig om nu uit te leggen waarom het geen probleem is om intolerante mensen uit te sluiten.
Si abra la puerta hay lobos.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:41
Ja is het, maar tegenover welke intolerantie mag ik dan intolerant zijn, die van links of die van rechts?
mag je zelf weten. En het heeft niks met links of rechts te maken.
Draaideurforummer schreef:
Daar gaat het natuurlijk om, maar we dwalen af van de vraag die ik heb, en nog steeds geen antwoord op heb. Behalve de Popper Paradox.

Waarom vinden we dat we wel de ene kant op intolerant kunnen zijn, maar niet de andere kant op.
Hecamel schreef:
Jij mag alles. Bijvoorbeeld aan mij vertellen welke intolerante standpunten je bij links waarneemt. Als je nu gaat zeggen dat je geen filosofisch verschil ziet tussen het standpunt "racisten zijn fout" en het standpunt "zwarte mensen zijn minderwaardig" dan wens ik je verder veel plezier met deze discussie. Ik ga er niet aan meedoen. Ik vind sowieso dat het nu al veel te lang gezeeleeuw is hier.
rosanna08 schreef:
02-09-2025 12:42
je wekt niet de indruk dat je het echt wil begrijpen.
Jij wekt niet de indruk dat je mijn vraag begrijpt en op een prettige manier het gesprek wil aangaan.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:43
Daar gaat het natuurlijk om, maar we dwalen af van de vraag die ik heb, en nog steeds geen antwoord op heb. Behalve de Popper Paradox.

Waarom vinden we dat we wel de ene kant op intolerant kunnen zijn, maar niet de andere kant op.
open er een topic over, want hier is het off topic. Overigens heb ik daar vorig jaar ergens al een keer een topic over geopend. Misschien vind je daar het antwoord.
SurferRosa schreef:
Dat kan, helemaal prima. Maar waarom moet ik daar dan bevriend mee raken van jou?
Dat zeg ik toch niet.
Dus, om weer ontopic te gaan. Ik weet wel welke partij, maar ik twijfel nog over de persoon. Stemmen jullie bewust op bepaalde mensen?
Hecamel schreef:

Je blijft deze stelling poneren, maar kom eens met voorbeelden.

Ik heb in dit topic nog niemand gezien die iemand die radicaal rechts stemt uitsluit van de samenleving.
Where is my mind?
Hecamel schreef:

Ondanks dat ik je standpunt best begrijp, heb je hier toch al uitvoerig door diverse mensen antwoord op gekregen?

Ik snap niet zo goed dat je de vraag blijft herhalen.
Hecamel schreef:

De wijk waarin ik woon is zo'n beetje een PVV-bolwerk. Hier wonen flink wat mensen met een stevige mening over "linkse gekkies'" hoor. Het gaat twee kanten op.
Rabarbara schreef:
02-09-2025 12:45
Dus, om weer ontopic te gaan. Ik weet wel welke partij, maar ik twijfel nog over de persoon. Stemmen jullie bewust op bepaalde mensen?
ik stem meestal op de 2e vrouw op de lijst, maar ben er nog niet helemaal uit welke partij het gaat worden.
Rabarbara schreef:
Ik kijk vaak wel naar de eerste 5 op de lijst van de partij waarop ik stem en stem op wat me het meest aanspreekt.
Where is my mind?
Paradise schreef:
Ondanks dat ik je standpunt best begrijp, heb je hier toch al uitvoerig door diverse mensen antwoord op gekregen.

Ik snap niet zo goed dat je de vraag blijft herhalen.
Omdat ik naar mijn idee geen antwoord heb gekregen. in ieder geval niet een waardoor ik begrijp waarom het een wel kan en het ander niet.

Blijkbaar krijg ik mijn vraag niet helder genoeg, waardoor ik alleen antwoorden krijg over waarom rechts wel uitgesloten mag worden, maar niet waarom rechts het zelf niet mag.
Ik stem ook bij voorkeur op een vrouw. Maar ik weet nog niet welke partij, laat staan welke persoon.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven