Wie loopt er mee?

26-06-2011 11:30 231 berichten
Ik heb in de media nog vrij weinig gelezen of gehoord over de "mars der beschaving" dus bij deze een topic om anderen er op attent te maken. Wat mij betreft een goed initiatief!

Zondag 26 en maandag 27 juni 2011 zet de Nederlandse kunstwereld zich schrap tegen de aangekondigde bezuinigen op de kunst. We moeten allemaal bezuinigen, maar de kunstwereld wordt wel erg hard getroffen. De Mars der Beschaving is een initiatief van kunstenaars en kunstliefhebbers en wordt ondersteund door podiumkunstinstellingen. Maar beschaving is méér dan kunst: zorg, onderwijs en milieu zijn ook belangrijke ijkpunten waaraan het beschavingsniveau van een land kan worden afgelezen. Ook die worden door het kabinet disproportioneel hard getroffen. Tijdens de Mars der Beschaving lopen duizenden kunstenaars en kunstliefhebbers in de nacht van zondag op maandag van Rotterdam naar Den Haag, maar alle verontruste Nederlanders kunnen zich aansluiten.

Zondag 26 juni gaan de acties van start met Boijmans Bezet in Rotterdam, op de binnenplaats van het museum Boijmans van Beuningen met van 11.00 tot 17.00 uur een doorlopend programma. Van 17.00 tot 20.00 uur zijn bezoekers en lopers van de Mars welkom op de Parade in het Museumpark. Ondertussen zijn bij het Boijmans voorbereidingen voor de start van de Mars; aanmeldingen, vorming van groepen, uitleg route uitleggen en het vertrek klaarmaken. Om 20.00 uur vertrekken de eerste groepen. In Delft is op de Markt een af –en instappunt. Daar komt De Mars rond 23.00 uur aan. Na een pauze van een half uur gaat de tocht verder; rond 03.00 uur komt De Mars aan in Den Haag. Daar zijn overnachtingsmogelijkheden in verschillende theaters. Om 13.00 uur begint het programma op het Malieveld met sprekers en muziek. Bussen met actievoerders uit het hele land komen het protest versterken. Om 15.30 uur wordt het startschot gegeven voor aanhoudend protest tegen de kaalslag van Nederland.

www.marsderbeschaving.nl
Alle reacties Link kopieren
werd dat niet pas commercieel lang na hun dood?

toen een paar mensen ineens beseften dat ze iets geniaals gemaakt hadden?

herman brood zou je kunnen noemen, maar de vraag is of hij verkocht vanwege zijn roem of dat mensen zijn werk echt mooi vinden.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 27 juni 2011 @ 21:05:

werd dat niet pas commercieel lang na hun dood?

toen een paar mensen ineens beseften dat ze iets geniaals gemaakt hadden?

Nee hoor, al tijdens hun leven deden genoemde kunstenaars goede zaken met hun werken en konden ze er meestentijds royaal van leven. Helaas kon Rembrandt niet goed met geld overweg, anders was hij als een steenrijk man gestorven.

herman brood zou je kunnen noemen, maar de vraag is of hij verkocht vanwege zijn roem of dat mensen zijn werk echt mooi vinden.[/quote]
Ik had net een heel stuk geschreven over hoezeer ik de prijs van die Turkse kapper me niet veel vertrouwen inboezemd mbt de kwaliteit. En dat hij met de enorme klantenkring best een paar euro kan verhogen. Dat zijn usp (de lage prijs) op die manier voor meer winst kan zorgen.

Maar waarom? Omdat een andere ondernemer mij niet wil zien als mede-ondernemer? Enkel omdat we in een andere sector zitten?

Ik neem aan dat ik marktwerking niet hoef uit te leggen? Dat ik niet hoef te zeggen dat prijs en kwaliteit tot elkaar in verhouding staan? Dat bij het marketen van een product de doelgroep, afzetmarkt en verkoopstrategie NET zo belangrijk zijn?

Waarom alleen maar hakken op dat product?

Ik denk dat ik het wel weet. Bij een kunstenaar staat een product dichter bij de persoon en is het makkelijker aan te vallen. Andersom ben ik wss ook sneller op m'n tenen getrapt als een ander mijn product afkraakt zonder het gezien te hebben (en dat "zien" is toch een essentieel onderdeel van de beeldende kunst).
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 20:39:

[...]

Omzet zegt trouwens niks over winstgevend. Ik ken een bedrijf met een kleine miljoen omzet per jaar. Winst: paar duizend. Zegt dus niks.Ik ken heel veel ondernemers, ken er niet een die voor een habbekrats zo'n risico neemt. Of het moet weer afgedekt zijn met subsidies. Ja ja zo kun je nog wel olifanten in een apartement houden.
En verder wil ik me ook aansluiten op valentina-Maria. De bibliotheken mogen in deze discussie niet vergeten worden. Die vallen idd OOK onder dat potje cultuur.

Ik ga zo eens opzoeken wat ook alweer die exacte verdeling was van het cultuurbudget.

Dus waar we het over hebben wanneer we het over de WWIK, musea, bioscopen, muziekscholen en bibliotheken hebben. Dat we zien over welke relatief kleine bedragen we het hebben.

Ik heb het al gezegd: de huidige plannen zijn penny wise and pound foolish.
quote:banaanaap schreef op 27 juni 2011 @ 21:12:

Ik had net een heel stuk geschreven over hoezeer ik de prijs van die Turkse kapper me niet veel vertrouwen inboezemd mbt de kwaliteit. En dat hij met de enorme klantenkring best een paar euro kan verhogen. Dat zijn usp (de lage prijs) op die manier voor meer winst kan zorgen.

Maar waarom? Omdat een andere ondernemer mij niet wil zien als mede-ondernemer? Enkel omdat we in een andere sector zitten?

Ik neem aan dat ik marktwerking niet hoef uit te leggen? Dat ik niet hoef te zeggen dat prijs en kwaliteit tot elkaar in verhouding staan? Dat bij het marketen van een product de doelgroep, afzetmarkt en verkoopstrategie NET zo belangrijk zijn?

Waarom alleen maar hakken op dat product?

Ik denk dat ik het wel weet. Bij een kunstenaar staat een product dichter bij de persoon en is het makkelijker aan te vallen. Andersom ben ik wss ook sneller op m'n tenen getrapt als een ander mijn product afkraakt zonder het gezien te hebben (en dat "zien" is toch een essentieel onderdeel van de beeldende kunst).

Heeft natuurlijk geen donder te maken met de kunstenaar zelf, zeg.

Maar wel met realiteitszin. Als je producten maakt die niet in de markt vallen, dan zal je er zelf wat mee moeten.
volgens mij leefde van gogh in armoede en werd hij gesteund door zijn broer.

nu wordt er flink verdiend aan zijn werken, maar ik heb nooit gehoord of er nog nazaten van hem in leven zijn die daarvan profiteren.
wij slapen nooit.
quote:assetze schreef op 27 juni 2011 @ 21:13:

[...]

Ik ken heel veel ondernemers, ken er niet een die voor een habbekrats zo'n risico neemt. Of het moet weer afgedekt zijn met subsidies. Ja ja zo kun je nog wel olifanten in een apartement houden.Niet afgedekt met subsidies. Een ondernemer die het risico neemt.
Assetze, waaruit concludeer je dat ze niet in de markt liggen?

Heb je helemaal niks gelezen van mijn poging die markt uit te leggen?

Heb je niks gelezen over dat het nu niet verkopen niks zegt over de waarde (juist niet, je moet minimaal een collectie hebben, wil je serieus genomen worden)?

Heb je niks gelezen over het feit dat hobbymatig werken niet bijdraagt aan de professionaliteit en verkoopbaarheid van het werk?

En als mijn producten niet in de markt liggen, waarom kan ik er ondertussen van leven? En met mij die 85% wwikk-ers die zich binnen 3 jaar kunnen bedruipen?
@valentinamaria

De kopers en galeristen verdienen uiteindelijk het meest op die werken.

Over het algemeen is het de kunstenaar die het minst krijgt voor het werk. Maar zo werkt nou eenmaal een verkoopketen. Iedereen wil winst maken. Vandaar dat sommige kunst duur is, maar de kunstenaar lang niet altijd rijk.
@banaanaap, hoe kom je aan zo,n doelgroep, waar spreek je ze mee aan?
wij slapen nooit.
das net zoiets als iets produceren,je hebt een hoop gezeur en kosten.
wij slapen nooit.
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 21:28:

[...]

Niet afgedekt met subsidies. Een ondernemer die het risico neemt.En wie betaalt als het niet lukt? De belastingbetaler?
Banaanaaop, ik ben inmiddels erg benieuwd wat je maakt. Heb je een website, en zou je die willen geven? (als je dat niet wil i.v.m. privacy dan snap ik dat helemaal hoor! Ik vraag dit puur uit interesse, dus als je niet wil geen enkel probleem!!)
quote:assetze schreef op 27 juni 2011 @ 21:38:

[...]

En wie betaalt als het niet lukt? De belastingbetaler?

Wat een negativiteit!!

Er is een investeerder, er is een lening bij de bank, ze werken harder dan welke andere ondernemer dan ook die ik ken, ze investeren vrijwel alles weer terug in het bedrijf en hopen er over een paar jaar de vruchten van te kunnen plukken. Dit gaat trouwens niet over een cultuur-sector gerelateerd bedrijf. Jezus, je kan toch ook wel een klein beetje positief over mensen denken of niet dan?!
Door te exposeren op plekken waar je die doelgroep denkt aan te treffen. Gericht galeries aanschrijven. Social media gebruiken (lekker vaag, maar er is best een groot geschikt netwerk op bijvoorbeeld Facebook). Naar openingen gaan, netwerken, netwerken, netwerken (blegh, maar het moet). Samenwerkingsverbanden opzoeken. Meedoen aan sommige wedstrijden.

Eigenlijk is het vooral zoeken naar verkoopkanalen of exposure. En dan gaat het balletje rollen. Via-via kom je er wel. Maar het is een klein wereldje wat ontzettend subjectief is. Waar "normale" marketingtools al snel te opdringerig of cheesy zijn.
heel basic ondernemen dus.
wij slapen nooit.
@Hanneke

Volgens mij kunnen we lullen tot we een ons wegen. Sommige vooroordelen zijn zo hardnekkig.

En dat terwijl we allebei zeggen dat er toch echt bezuinigd moet worden, :-D.

Ik ga inderdaad niet zeggen wat ik doe. Dit forum is toch wel privé. En ik hou werk en privé graag gescheiden (lukt aardig op dit topic, haha).
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 21:40:

[...]

Wat een negativiteit!!

Er is een investeerder, er is een lening bij de bank, ze werken harder dan welke andere ondernemer dan ook die ik ken, ze investeren vrijwel alles weer terug in het bedrijf en hopen er over een paar jaar de vruchten van te kunnen plukken. Dit gaat trouwens niet over een cultuur-sector gerelateerd bedrijf. Jezus, je kan toch ook wel een klein beetje positief over mensen denken of niet dan?!Je geeft aan dat er zoveel motivatie is. Prima toch, mensen die voor een habbekrats werken zijn vaak idealisten, ook dat moet allemaal kunnen. Met lening van de bank, gaat het mis b.v. faillissementdan draait daar toch weer de belastingbetaler voor op. Of zijn leveranciers de pisang.
quote:banaanaap schreef op 27 juni 2011 @ 21:51:

@Hanneke

Volgens mij kunnen we lullen tot we een ons wegen. Sommige vooroordelen zijn zo hardnekkig.

En dat terwijl we allebei zeggen dat er toch echt bezuinigd moet worden, :-D.

Nou, inderdaad Wel jammer. Ik vind het soms toch best lastig dat er zo laatdunkend over wordt gedaan, terwijl ik m.i. echt wel heel hard werk en een echt beroep heb. (en geen fröbel of hobby)

quote:Ik ga inderdaad niet zeggen wat ik doe. Dit forum is toch wel privé. En ik hou werk en privé graag gescheiden (lukt aardig op dit topic, haha).Heel begrijpelijk! En het lukt inderdaad aardig, want ik heb geen enkel idee wat je nu precies doet!
quote:assetze schreef op 27 juni 2011 @ 21:53:

[...]

Je geeft aan dat er zoveel motivatie is. Prima toch, mensen die voor een habbekrats werken zijn vaak idealisten, ook dat moet allemaal kunnen. Met lening van de bank, gaat het mis b.v. faillissementdan draait daar toch weer de belastingbetaler voor op. Of zijn leveranciers de pisang.In de cultuursector is er inderdaad meer passie, motivatie en werkethiek dan waar dan ook. De ondernemer die ik aanhaalde is, zoals eerder geschreven, niet werkzaam in de cultuursector. Hij is ook belastingbetaler. Ik ook. Banaanaap ook. Hebben wij, omdat wij nu toevallig belasting betalen, nu wat te zeggen over hoe iemand anders in de samenleving zijn of haar geld uitgeeft? Hoe iemand een onderneming opzet? Heb jij recht om te beslissen hoe een ander zijn of haar eventuele uitkering uitgeeft? Enkel en alleen omdat jij belasting betaald?
@VM

Jup! Dat is het. Het product is alleen vrij abstract en je dient (als in elke onderneming) je te positioneren. Dus niet onder de prijs verkopen. Niet exposeren naast knustelclub de vergulde schaar.

Als je je werk commercieel inzet (bijv. Prints op producten), alleen akkoord gaan met goede kwaliteit.

Uiteraard verkoopkanalen zoeken die de kwaliteit waardig is.

Het grootste nadeel is dat die verkoopkanalen (galeristen) vaak eigenwijs zijn en zelf achter nieuw talent willen komen. Aquisitie wordt vaak niet gewaardeerd. (en soms juist weer wel, wanneer je goed binnen de stylo past)
hoop gestress dus, ook wel leuk, want zo bestrijk je wel een breed vlak, van produceren tot marketing.

maar hoeveel tijd hou je dan nog over voor het echte werk?
wij slapen nooit.
Assetze, is die Turkse kapper van 10¤ dan ook een idealist?

Wacht, het is te flauw om je nu op je eigen woorden te pakken.

Wat ik me nu afvraag: is je mening over kunstenaars niet een beetje bijgedraaid na de betogen van Hanneke en mij?

(overigens zijn er wel uitvreters die zich kunstenaars noemen. Maar die kunnen zichzelf niet eens in de WWIK houden met bijbehorende eisen. Die mogen bij mij op de hoop van misbruikers van het systeem. Dat zijn in dit geval de hoogste uitzonderingen. De hardwerkende ondernemende kunstenaars zijn in de regel degene die met subsidies te maken hebben. Graag ook aan hen refereren als je het over kunstenaars hebt en over uitvreters als je over die andere lui hebt)
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 21:54:

[...]

Nou, inderdaad Wel jammer. Ik vind het soms toch best lastig dat er zo laatdunkend over wordt gedaan, terwijl ik m.i. echt wel heel hard werk en een echt beroep heb. (en geen fröbel of hobby)

[...]

Heel begrijpelijk! En het lukt inderdaad aardig, want ik heb geen enkel idee wat je nu precies doet!

Ik maak dat niet uit, dat doet onze Overheid. Die zijn aan het schrappen in kunst/ cultuur. Daar ben ik het mee eens, mag van mij nog harder en meer. Het geld moet immers ergens vandaag komen en naar toe.

Maar andere vraag wat zou jij willen inleveren zodat men kunst/cultuur niet hoeft te korten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven