Wie loopt er mee?

26-06-2011 11:30 231 berichten
Ik heb in de media nog vrij weinig gelezen of gehoord over de "mars der beschaving" dus bij deze een topic om anderen er op attent te maken. Wat mij betreft een goed initiatief!

Zondag 26 en maandag 27 juni 2011 zet de Nederlandse kunstwereld zich schrap tegen de aangekondigde bezuinigen op de kunst. We moeten allemaal bezuinigen, maar de kunstwereld wordt wel erg hard getroffen. De Mars der Beschaving is een initiatief van kunstenaars en kunstliefhebbers en wordt ondersteund door podiumkunstinstellingen. Maar beschaving is méér dan kunst: zorg, onderwijs en milieu zijn ook belangrijke ijkpunten waaraan het beschavingsniveau van een land kan worden afgelezen. Ook die worden door het kabinet disproportioneel hard getroffen. Tijdens de Mars der Beschaving lopen duizenden kunstenaars en kunstliefhebbers in de nacht van zondag op maandag van Rotterdam naar Den Haag, maar alle verontruste Nederlanders kunnen zich aansluiten.

Zondag 26 juni gaan de acties van start met Boijmans Bezet in Rotterdam, op de binnenplaats van het museum Boijmans van Beuningen met van 11.00 tot 17.00 uur een doorlopend programma. Van 17.00 tot 20.00 uur zijn bezoekers en lopers van de Mars welkom op de Parade in het Museumpark. Ondertussen zijn bij het Boijmans voorbereidingen voor de start van de Mars; aanmeldingen, vorming van groepen, uitleg route uitleggen en het vertrek klaarmaken. Om 20.00 uur vertrekken de eerste groepen. In Delft is op de Markt een af –en instappunt. Daar komt De Mars rond 23.00 uur aan. Na een pauze van een half uur gaat de tocht verder; rond 03.00 uur komt De Mars aan in Den Haag. Daar zijn overnachtingsmogelijkheden in verschillende theaters. Om 13.00 uur begint het programma op het Malieveld met sprekers en muziek. Bussen met actievoerders uit het hele land komen het protest versterken. Om 15.30 uur wordt het startschot gegeven voor aanhoudend protest tegen de kaalslag van Nederland.

www.marsderbeschaving.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 14:04:

Ik kan nog zo'n goed ondernemersplan schrijven, van de bank krijg ik géén starterslening.

Kijk ik vind het ook wel een huilebalk gemauw, want er wordt 200 miljoen gekort. Dan blijft er nog 700 miljoen over, dan heb ik de andere sibsidie nog niet vernoemd die uit weer een ander potje komen.

Kunst is prachtig, maar maak dan wat van wat gevraagd wordt.

Er is teveel waardeloos werk afgeleverd, pindakaasvloer hoe komt men op het idee. Ik had die potten met pindakaas, liever bij de voedselbank gezien. Wat een onzin.

Kunst is bij voorkeur altijd en alleen voor de elite geweest, die willen daar zo goedkoop mogelijk aankomen.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 juni 2011 @ 14:11:

Deelnemer aan Mars de Beschaving laat ware beschaving zien.

Komt u maar door met de centen:

[afbeelding]

Helaas alleen niet helemaal waar. Hitler heeft een aantal zeer grote kunstenaars verboden omdat dat ook niet goed was. Hij was alleen van het realisme
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 14:08:

[...]

Ik fröbel dan ook niet.

En nee, bij de bank is een starterslening uitgesloten. Al ben ik Vincent van Gogh, Rembrandt en Marlies Dekkers bij elkaar. Ik werk in de kunst en krijg derhalve geen lening.

Dan kan je altijd nog bij Maxima een krediet aanvragen.

Maar als je zulke mooie kunstzinnige dingen maakt, dan kan je toch ook sparen. Of is dat het nieuwe vieze woord "sparen".
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 14:12:

[...]

Helaas alleen niet helemaal waar. Hitler heeft een aantal zeer grote kunstenaars verboden omdat dat ook niet goed was. Hij was alleen van het realisme

Kunstroof

Adolf Hitler was een groot kunstliefhebber. Vanaf het moment dat hij in de jaren dertig aan de macht kwam in Duitsland, begon hij met het voorbereiden van de bouw van een prestigieus kunstmuseum in Linz, Oostenrijk. Het Führermuseum moest de belangrijkste kunstschatten van Europa gaan herbergen, meer dan vier keer zoveel als het Louvre. Hans Posse?, een museumdirecteur uit Dresden, werd benoemd tot chef voor dit beoogde museum. Hitler laat in een van zijn middernachtelijke tafelgesprekken noteren: 'Voor de Galerie in Linz kan ik slechts dit ene opschrift bedenken: Dem deutschen Volk zu eigen.'

Een inventaris van de gewenste kunst werd gemaakt en de Nazi's gingen direct na het binnenvallen van hun buurlanden van start met een systematische en grootscheepse kunstroof. Ze versleepten een enorme buit richting Oostenrijk, die tijdens de oorlog opgeslagen werd op een geheime locatie.
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 14:12:

Helaas alleen niet helemaal waar. Hitler heeft een aantal zeer grote kunstenaars verboden omdat dat ook niet goed was. Hij was alleen van het realisme Ik heb daar laatst een hele documentaire over gezien. De kunst die hij wél danwel niet toestond, daar had hij een naam voor bedacht.. ben 'm kwijt. Weet jij 't toevallig? (wil 't weten ook nu )

[edit: ik weet 't alweer: 'Entartete Kunst' (ontaarde kunst) en 'Arische Kunst'.]
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 14:03:

[...]

.... Daarnaast heb ik mijn eigen atelier en (probeer) ik mijn eigen werk te verkopen. Dat gaat steeds beter, maar het kost tijd om je naam te vestigen (zoals bij elke ondernemer). .

Zonder je te willen beledigen: Als je er niet vanaf komt, moet je een ander product gaan verkopen.

Er moet een markt voor je produkt zijn, zo niet dan ga je als ondernemer op de fles. Ik zit nu ook in heel zwaar weer op dit moment. Heb nauwelijks inkomen en ben bang dat ik binnenkort de deuren misschien wel dicht moet doen. Dan is mijn plan mislukt, heb ik torenhoge schulden en houd het op. Dan is er te weinig vraag naar mijn product. En die klap moet ik zelf op gaan vangen, niemand die mij even een zak geld toeschuift om het nog maar een keer te proberen. Dat is ondernemer zijn met alle risico's erbij. Als ik geen winkelier zou zijn, maar kunstenaar, dan kreeg ik dat geld wel. Dat idee is gewoon erg krom. Kunnen kunstenaars trouwens ook niks aan doen, dat het vroeger allemaal wel kon en dat de subsidies nog aan bomen groeiden.

Het kan nu gewoon niet meer.

Ik lever in door de crisis, sector kunst en cultuur ook. En toen werd het toch weer eerlijk, hoewel ik het liever voor beide partijen anders zag natuurlijk.
Gaat het niet vooral om je hobby als beroep uit te oefenen. Als ik de verkeerde broodjes bak, omdat ik dit zo graag doe, dan blijf ik ook zitten met een bak vol brood. Dus waar kies je voor? Hobby of brood op de plank.

Met internet kan je tegenwoordig heel goed je product promoten. ( ook op een goedkope manier voor ca. 50 euro per jaar kan je een eigen website opbouwen en onderhouden.
quote:assetze schreef op 27 juni 2011 @ 14:13:

[...]

Dan kan je altijd nog bij Maxima een krediet aanvragen.

Maar als je zulke mooie kunstzinnige dingen maakt, dan kan je toch ook sparen. Of is dat het nieuwe vieze woord "sparen".Waarvan zou ik moeten sparen? Van mijn minimum-loon uit mijn part time baan? (Daar betaal ik mijn huur en levensonderhoud van. Geen vetpot) Of uit de opbrengsten van mijn verkoop? (Dat investeer ik regelrecht weer terug in het bedrijf) Ik spaar een heel klein beetje, maar als de wasmachine kapot gaat, dan heb ik toch ook een nieuwe nodig.
quote:pruttel schreef op 27 juni 2011 @ 14:22:

[...]

Zonder je te willen beledigen: Als je er niet vanaf komt, moet je een ander product gaan verkopen.

Er moet een markt voor je produkt zijn, zo niet dan ga je als ondernemer op de fles. Ik zit nu ook in heel zwaar weer op dit moment. Heb nauwelijks inkomen en ben bang dat ik binnenkort de deuren misschien wel dicht moet doen. Dan is mijn plan mislukt, heb ik torenhoge schulden en houd het op. Dan is er te weinig vraag naar mijn product. En die klap moet ik zelf op gaan vangen, niemand die mij even een zak geld toeschuift om het nog maar een keer te proberen. Dat is ondernemer zijn met alle risico's erbij. Als ik geen winkelier zou zijn, maar kunstenaar, dan kreeg ik dat geld wel. Dat idee is gewoon erg krom. Kunnen kunstenaars trouwens ook niks aan doen, dat het vroeger allemaal wel kon en dat de subsidies nog aan bomen groeiden.

Het kan nu gewoon niet meer.

Ik lever in door de crisis, sector kunst en cultuur ook. En toen werd het toch weer eerlijk, hoewel ik het liever voor beide partijen anders zag natuurlijk.

Ook (juist) in de kunstwereld heb je tijd nodig om je naam te vestigen. Zonder naam is je product minder waard dan wat je er aan kwijt bent. Ik probeer nu naam te maken. Ik verkoop steeds meer, en het gaat steeds beter.

Ik weet niet waar jij je op baseert dat ik als kunstenaar wel dat geld zou krijgen als ik over de kop ga, want dat is dikke vette onzin. Ik vecht net zo hard voor mijn bestaan als elke andere ondernemer in zwaar weer.

Ik heb dan alleen geen dikke vette schulden, want ik kreeg die starterslening van de bank niet. Dat is dan misschien het enige verschil.
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 17:19:

[...]

Waarvan zou ik moeten sparen? Van mijn minimum-loon uit mijn part time baan? (Daar betaal ik mijn huur en levensonderhoud van. Geen vetpot) Of uit de opbrengsten van mijn verkoop? (Dat investeer ik regelrecht weer terug in het bedrijf) Ik spaar een heel klein beetje, maar als de wasmachine kapot gaat, dan heb ik toch ook een nieuwe nodig.Dat geldt toch voor een beginnende ondernemer ook. Een euro verdiend, een euro investeren.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 12:43:

[...]

Omdat bezuinigen op cultuur niet per definitie betekend dat zorg opeens goed is en scholing adequaat. Zoals er nu bezuinigd wordt, betekend dit juist dat er ook in de zorg en in de educatie achteruitgang komt. Omdat alle sectoren met elkaar verweven zijn. Dat er bezuinigd moet worden snapt iedereen, en kan iedereen mee leven. Maar als je 1 kaart uit je kaartenhuis pakt, dan dondert de rest ook in. Het is juist ook in het belang van zorg en educatie dat deze sector blijft bestaan. Innovatie heb je nodig, en die komt uit deze sector.Klopt, maar het lijkt mij wel een logische redenering dat alles wat onder het kopje kunst bezuinigd wordt, niet meer extra wegbezuinigd hoeft te worden bij belangrijkere zaken.
Toch wel jammer dat de ME er aan te pas moest komen.

Was de studenten demonstratie van een tijdje terug toch wat netter.

Persoonlijk mag er van mij flink bezuinigd worden op de kunst. Snap toch al niet waarom bepaalde dingen gesubsidieerd moeten worden. Is je product goed dan verkoop je het en kan je er van rond komen. Lukt het je niet dan is je product waarschijnlijk niet goed genoeg en moet je andere keuzes maken. En waarom dat dan door de overheid gesponsord moet worden is mij een raadsel.
quote:hanneke000 schreef op 27 juni 2011 @ 17:22:

[...]

Ik weet niet waar jij je op baseert dat ik als kunstenaar wel dat geld zou krijgen als ik over de kop ga, want dat is dikke vette onzin. .

Nou, die regeling voor kunstenaars krijg je natuurlijk al vooraf, dat is een investering in jouw"bedrijf. Die heb ik al niet gehad, dus aan het eind van de rit, als wij beiden over de kop zijn, heb jij hulp gehad en ik niet. Dat is wat ik bedoel.

Ik vind trouwens ook, dat je jezelf wel erg als slachtoffer neerzet. Jij verdiend tenminste het minimum. Ik sta al maanden voor jan l*l.

Maar mij hoor je niet klagen, tenzij er gemiep komt omdat er bezuinigd word op kunst en cultuur. Dan vind ik wel dat ik mag zeggen dat als het met mij minder gaat, het niet raar is dat het met jullie ook minder gaat.
quote:pruttel schreef op 27 juni 2011 @ 18:06:

[...]

Nou, die regeling voor kunstenaars krijg je natuurlijk al vooraf, dat is een investering in jouw"bedrijf. Die heb ik al niet gehad, dus aan het eind van de rit, als wij beiden over de kop zijn, heb jij hulp gehad en ik niet. Dat is wat ik bedoel.

Ik vind trouwens ook, dat je jezelf wel erg als slachtoffer neerzet. Jij verdiend tenminste het minimum. Ik sta al maanden voor jan l*l.

Maar mij hoor je niet klagen, tenzij er gemiep komt omdat er bezuinigd word op kunst en cultuur. Dan vind ik wel dat ik mag zeggen dat als het met mij minder gaat, het niet raar is dat het met jullie ook minder gaat.Joh, laat maar. Ik zet mijzelf niet als slachtoffer neer, ik probeer te reageren op het beeld dat van "de kunstenaar" wordt neergezet: een luie subsidietrekker die lekker makkelijk van de staat leeft. Daar heb ik geen zin in, want ik werk wel degelijk hard. Bezuinigen op kunst en cultuur (zelfs 25%) vind ik ook OK, zoals je overal in dit topic kan lezen. Ik zou niet weten waar ik in een slachtofferrol ga zitten.
Dat ik trouwens minimum verdien, is puur en geheel mijn eigen verdienste. Mijn eigen werk. Zelf gemaakt, zelf verkocht. Kom geen cent subsidie bij kijken. Daarnaast een part-time baan om in elk geval mijn huur te garanderen. Maar ook daar werk ik er hard voor.
Jij wel, en genoeg anderen niet. En nu gaat de kraan dicht en gaan ze huilen, en agressief doen....

Jouw schrijfsels ten spijt, ik ben er alleen maar nog vreemder tegenaan gaan kijken. Kunstenaars...

Verder wens ik je wel alle succes toe. Ik hoop dat je op een dag kunt bestaan van jouw eigengemaakte ( ik mag geen gefrobelde zeggen he ) product. Dat gun ik iedereen.Maar inderdaad wel zoals jij.Op eigen kracht.
quote:boarder schreef op 27 juni 2011 @ 17:41:

Persoonlijk mag er van mij flink bezuinigd worden op de kunst. Snap toch al niet waarom bepaalde dingen gesubsidieerd moeten worden. Is je product goed dan verkoop je het en kan je er van rond komen. Lukt het je niet dan is je product waarschijnlijk niet goed genoeg en moet je andere keuzes maken.

Niet mee eens, bijv. die boeken van Kluun zijn razend populair maar duidelijk bagger in het oog van iedereen met meer dan twee hersencellen. Hetzelfde geldt voor andere populaire boeken: Harry Potter, Dan Brown, Herman Koch, en al die pseudopsychologische thrillers. Die boeken zijn allemaal best aardig als oppervlakkig tijdverdrijf maar qua diepzinnigheid en taalgebruik en zo SLECHT. Punt. De massa heeft gewoon geen smaak. Ben je het hier niet mee eens? Bedenk dan hoe populair Frans Bauer, André Rieu en Justin Bieber zijn. En wat betreft de muziek is het net hetzelfde als in andere kunsten.

Persoonlijk voel ik er weinig voor het driedubbele te gaan betalen voor een boek van Tonnus Oosterhoff (kijk mij eens literatuur kennen, haha) omdat al die Truzen uit Wormerveer Kluuns boeken kopen, terwijl die laaste gewoon slechter zijn. Bovendien komt juist Truus (en Truus junior) zo niet in aanraking met betere werken, omdat dat dan al snel te duur is. En da's jammer.

En ja ik besef dat er geen objectieve maattstaf is voor kwaliteit van kunsten. Jammer maar logisch. Je kunt een pianist moeilijk beoordelen op het aantal toetsen dat 'ie per minuut kan aanslaan.
quote:pruttel schreef op 27 juni 2011 @ 18:27:

Jij wel, en genoeg anderen niet. En nu gaat de kraan dicht en gaan ze huilen, en agressief doen....

Jouw schrijfsels ten spijt, ik ben er alleen maar nog vreemder tegenaan gaan kijken. Kunstenaars...

Verder wens ik je wel alle succes toe. Ik hoop dat je op een dag kunt bestaan van jouw eigengemaakte ( ik mag geen gefrobelde zeggen he ) product. Dat gun ik iedereen.Maar inderdaad wel zoals jij.Op eigen kracht.Elke sector heeft rotte peren. Jammer dat ik je beeld van de sector niet heb weten te veranderen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er in geen andere sector zoveel gepassioneerde mensen mensen zo vreselijk hard werken.
ik woon niet in een stad die begint met een Z.

zelf ben ik bijna 20 jaar ondernemer geweest, begonnen toen ik amper 18 was. kreeg geen starterslening, had nooit ergens in loondienst gewerkt en dan kom je daar niet voor in aanmerking.

een hele vreemde regeling trouwens, want op een starterslening zit minimale rente, ook een soort subsidie dus.

maar ja, ook een ondernemer heeft belastingvoordelen, dus laten we hier niet te hard met verwijten gaan slingeren over wie het hardste werkt of de meeste voordelen krijgt.

persoonlijk hou ik wel van kunst, meer de schilderijen en beeldhouwkant. en ik scoor liever een 2e hands bijzonder item voor in mijn huis dan de standaard inrichting.

maar ook dat is persoonlijk.
wij slapen nooit.
quote:Friia schreef op 27 juni 2011 @ 18:37:

[...]

Niet mee eens, bijv. die boeken van Kluun zijn razend populair maar duidelijk bagger in het oog van iedereen met meer dan twee hersencellen. Hetzelfde geldt voor andere populaire boeken: Harry Potter, Dan Brown, Herman Koch, en al die pseudopsychologische thrillers. Die boeken zijn allemaal best aardig als oppervlakkig tijdverdrijf maar qua diepzinnigheid en taalgebruik en zo SLECHT. Punt. De massa heeft gewoon geen smaak. Ben je het hier niet mee eens? Bedenk dan hoe populair Frans Bauer, André Rieu en Justin Bieber zijn. En wat betreft de muziek is het net hetzelfde als in andere kunsten.

Persoonlijk voel ik er weinig voor het driedubbele te gaan betalen voor een boek van Tonnus Oosterhoff (kijk mij eens literatuur kennen, haha) omdat al die Truzen uit Wormerveer Kluuns boeken kopen, terwijl die laaste gewoon slechter zijn. Bovendien komt juist Truus (en Truus junior) zo niet in aanraking met betere werken, omdat dat dan al snel te duur is. En da's jammer.

En ja ik besef dat er geen objectieve maattstaf is voor kwaliteit van kunsten. Jammer maar logisch. Je kunt een pianist moeilijk beoordelen op het aantal toetsen dat 'ie per minuut kan aanslaan.

Dus moeten we maar flink subsidies uitdelen omdat jij er weinig voor voelt om meer te betalen omdat jij andere boeken wil lezen dan wat de massa leest.

Als je, je zo graag beter wil voelen dan de Truzen uit Wormerveer dan is dat jouw keus maar dan vind ik niet dat de maatschappij aan jouw behoefte hoeft mee te betalen.
de subsidie die wat mij betreft gelijk mag stoppen is het geld wat aan bedrijven gegeven wordt die een zgn zakenpartner in een bep land vinden.

daar hoor ik niemand over, velen weten het misschien ook niet, maar dat vind ik gewoon pure oplichting.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 27 juni 2011 @ 19:05:

de subsidie die wat mij betreft gelijk mag stoppen is het geld wat aan bedrijven gegeven wordt die een zgn zakenpartner in een bep land vinden.

daar hoor ik niemand over, velen weten het misschien ook niet, maar dat vind ik gewoon pure oplichting.

We kunnen niet alles weten, maar leg het ons eens uit. Maak ons wijzer.

Zo hoor/ kriig ik nergens een reactie op de export van PGB 's.
quote:boarder schreef op 27 juni 2011 @ 18:56:

[...]

Dus moeten we maar flink subsidies uitdelen omdat jij er weinig voor voelt om meer te betalen omdat jij andere boeken wil lezen dan wat de massa leest.

Als je, je zo graag beter wil voelen dan de Truzen uit Wormerveer dan is dat jouw keus maar dan vind ik niet dat de maatschappij aan jouw behoefte hoeft mee te betalen.

Mee eens.

Overigens worden de 'betere' werken in landen zonder subsidie vaak betaald uit de verkoop van de meer populairdere boeken. Uitgevers leggen wat winst uit bestsellers opzij om de betere schrijvers toch uit te geven en het verlies nemen. Hetzelfde geldt voor de filmindustrie.
Een "mars de beschaving" vindt ik overdreven. Het is op zich prima dat er eens flink wordt gesaneerd in de kunstuitgaven. Op sommige punten gaat het te snel en te hard, en op sommige punten is het ook een beetje rechts revanchisme. Maar in grote lijnen ben ik het toch wel eens met deze bezuinigingen.
op een gegeven moment had ik een produktie bedrijf. ik werd benaderd door iemand met een zelfde productie bedrijf in macedonie. of we konden samenwerken.

ik daarheen, hij had wat gammele gebouwtje waar een paar mensen handmatig kleine dingen in elkaar zetten, wat mijn machines deden.

wij konden via een NL subsidiebureau heel veel geld aanvragen als we zgn zouden samenwerken.

machines kopen in roemenie voor ong een ton, die op papier 2,5 ton zouden kosten, reele prijs, iets voor de roemenen, de rest voor ons.

ging op voor nog meer dingen, zoals bedrijfsruimte, in totaal zou het subsidie bureau een kleine 9 ton voor ons kunnen lospeuteren, waarvan we nog niet de helft kwijt zouden zijn aan de bedrijven.

de macedonier had dit trucje goed onder de knie, behalve daar een fantastische villa heeft hij er ook een in wassenaar.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven