Brief uit Jamaica
dinsdag 9 september 2008 om 10:02
Brief uit Jamaica beschrijft het verhaal van Lars Lorens (26) die een meisje uit Jamaica ontmoet tijdens zijn stage in Amerika. Waarom is dit weblog leuk om te lezen? Het is op de waarheid gebaseerd. Ik ben op zoek naar tips van de vrouwelijke lezer! Thanks!
Lars
http://briefuitjamaica.web-log.nl
Lars
http://briefuitjamaica.web-log.nl
dinsdag 9 september 2008 om 11:19
Ik vind sommige reacties echt niet nodig, er is een verschil tussen opbouwende kritiek en afbrand kritiek. Van de laatste hebben sommige een handje.
Ik vind spelfouten op plaats twee komen als ik kijk naar een weblog. Als het verhaal me aangrijpt en ik verder wil lezen heeft dat meer waarde, dan als ik een saai iets lees wat perfect geschreven is.
Ik zeg niet dat het niet belangrijk is.
Maar ik zou beginnen met een inleiding schrijven die iedereen leest voordat ze verder gaan lezen op je weblog.
Ik vind spelfouten op plaats twee komen als ik kijk naar een weblog. Als het verhaal me aangrijpt en ik verder wil lezen heeft dat meer waarde, dan als ik een saai iets lees wat perfect geschreven is.
Maar ik zou beginnen met een inleiding schrijven die iedereen leest voordat ze verder gaan lezen op je weblog.
dinsdag 9 september 2008 om 11:22
Ik vind het ook niet boeiend. Er gaan wel meer mensen lang op reis of op stage, je maakt er niks méér van. Het leest als een reisdagboek waarin je voor je zelf herinneringen vastlegt om ze niet te vergeten en niet om te lezen door een ander. 'Nowhere to go' schrijf je bij je aankomst, maar je wordt later opgehaald blijkbaar. Als je op stage gaat slaat dat 'nowhere to go' echt nergens op. Je gaat ook niet erg op je eigen verhaal in: waarom was die leiding kwaad? Erg stereotiep ook 'verlegen aziaten, zwoele mexicaanse...'. Blijkbaar keek je ook alleen naar de vrouwen? En die 'heupen van de stewardess', 'dromend van vrouwen in bikini'... vind ik heel erg puberaal. Je blaast ook erg hoog van de toren met je 'jonge schrijver'...
Maar verder leuk dat je een droom hebt om een boek te schrijven en denk ook dat je alleen maar iets leert door het te laten lezen (en niet bang bent voor kritiek).
Maar verder leuk dat je een droom hebt om een boek te schrijven en denk ook dat je alleen maar iets leert door het te laten lezen (en niet bang bent voor kritiek).
dinsdag 9 september 2008 om 11:28
quote:briefuitjamaica schreef op 09 september 2008 @ 11:25:
Vinden jullie het niet leuk om een eigen insteek aan het verhaal te geven?Nee, dan doen wij het werk voor je. Dat is leuk als het al lekker loopt, dan kan je om suggesties vragen. Eerst moet jij een stevige basis schrijven, die dieper gaat dan wat je nu hebt geschreven. Het moet boeien. Daarbij verwijs ik naar degene voor mij, die wat heeft gequoted uit je blog, die dingen boeien niet.
Vinden jullie het niet leuk om een eigen insteek aan het verhaal te geven?Nee, dan doen wij het werk voor je. Dat is leuk als het al lekker loopt, dan kan je om suggesties vragen. Eerst moet jij een stevige basis schrijven, die dieper gaat dan wat je nu hebt geschreven. Het moet boeien. Daarbij verwijs ik naar degene voor mij, die wat heeft gequoted uit je blog, die dingen boeien niet.
dinsdag 9 september 2008 om 11:32
Meer fictie hoeft niet. Het gaat erom hoe je het verhaal vertelt. Je moet de details doseren en niet alles vertellen, want dat is saai. Zoom in op details die belangrijk zijn voor je verhaal en laat alle andere dingen weg. Je kunt ook spelen met de volgorde van dingen, om een spannender verhaallijn te krijgen.
dinsdag 9 september 2008 om 11:33
quote:ambrosia9 schreef op 09 september 2008 @ 11:19:
Fijn dat jij dat geen probleem vindt. Zelf stoor ik me er behoorlijk aan als iemand moeite heeft normale zinnen te formuleren; het kan mijn plezier in een verhaal behoorlijk vergallen, dan kan ik mijn ogen er bijna niet meer van afwijken, om het maar eens poetisch te stellen. Maar het is goed om te zien dat mijn ergernis niet maatgevend is. Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien en de literaire ster die Lars belooft te worden niet in de weg staan met zinloos advies.
Fijn dat jij dat geen probleem vindt. Zelf stoor ik me er behoorlijk aan als iemand moeite heeft normale zinnen te formuleren; het kan mijn plezier in een verhaal behoorlijk vergallen, dan kan ik mijn ogen er bijna niet meer van afwijken, om het maar eens poetisch te stellen. Maar het is goed om te zien dat mijn ergernis niet maatgevend is. Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien en de literaire ster die Lars belooft te worden niet in de weg staan met zinloos advies.
dinsdag 9 september 2008 om 11:44
quote:Parnell schreef op 09 september 2008 @ 11:33:
[...]
Je hebt anders zelf een behoorlijk probleem met goed lezen. Ik zeg niet dat het geen probleem is, ik zeg dat het niet de kern van het probleem is. Spelling is overigens iets anders dan grammatica. En ja, het is ontzettend belangrijk hoe de zinnen lopen, dat bepaald of het lekker leest of niet.
Jammer dat jij je al zo snel laat wegjagen door een tegengeluid.
[...]
Je hebt anders zelf een behoorlijk probleem met goed lezen. Ik zeg niet dat het geen probleem is, ik zeg dat het niet de kern van het probleem is. Spelling is overigens iets anders dan grammatica. En ja, het is ontzettend belangrijk hoe de zinnen lopen, dat bepaald of het lekker leest of niet.
Jammer dat jij je al zo snel laat wegjagen door een tegengeluid.
dinsdag 9 september 2008 om 11:50
Ik bedoelde in ieder geval dat ik het als tip meeneem en mijn teksten nu schrijf in Word zodat ik in ieder geval de 'snelle tikfouten' eruit haal.
Overigens heb ik een nieuwe start gemaakt op mijn weblog. Misschien is het nadeel van een weblog wel dat je niet lekker door kan lezen, maar dat is nu eenmaal de keus die ik heb gemaakt.
Groetjes,
Lars
Overigens heb ik een nieuwe start gemaakt op mijn weblog. Misschien is het nadeel van een weblog wel dat je niet lekker door kan lezen, maar dat is nu eenmaal de keus die ik heb gemaakt.
Groetjes,
Lars
dinsdag 9 september 2008 om 11:54
Ik vind het behoorlijk storend en onaardig als mijn goedbedoeld advies wordt weggewuifd met een 'dat komt op de tweede plaats'. En over goed lezen: ik heb het gehad over taalfouten en spellingsfouten. Met zijn grammatica is niets mis, wel met zijn contaminerende werkwoordskeuze, en zijn -d's en -t's.
En ja, ik laat me graag wegjagen. Als jij van mening bent dat jouw advies zo waardevol is: he's all yours.
En ja, ik laat me graag wegjagen. Als jij van mening bent dat jouw advies zo waardevol is: he's all yours.
dinsdag 9 september 2008 om 11:59
Ik ben van alle kritieken, adviezen en dergelijken gediend. Alleen op die manier kan ik mijn weblog en verhaal verbeteren. Vooralsnog heb ik een nieuwe start gemaakt, zodat ik niet blijf hangen in de vorige versie van mijn weblog. Jullie tips blijven van toepassing en ideetjes op de mail naar briefuitjamaica@gmail.com kunnen natuurlijk ook.
dinsdag 9 september 2008 om 12:02
quote:Parnell schreef op 09 september 2008 @ 11:54:
Ik vind het behoorlijk storend en onaardig als mijn goedbedoeld advies wordt weggewuifd met een 'dat komt op de tweede plaats'. En over goed lezen: ik heb het gehad over taalfouten en spellingsfouten. Met zijn grammatica is niets mis, wel met zijn contaminerende werkwoordskeuze, en zijn -d's en -t's.
En ja, ik laat me graag wegjagen. Als jij van mening bent dat jouw advies zo waardevol is: he's all yours.Dat zeg ik toch niet, ik zeg dat het VOOR MIJ op de tweede plaats komt. Daarmee ben jij toch vrij om je eigen mening te hebben. Jij mag dat toch het belangrijkste vinden. Of moet iedereen het met je eens zijn?
En ja, ik laat me graag wegjagen. Als jij van mening bent dat jouw advies zo waardevol is: he's all yours.Dat zeg ik toch niet, ik zeg dat het VOOR MIJ op de tweede plaats komt. Daarmee ben jij toch vrij om je eigen mening te hebben. Jij mag dat toch het belangrijkste vinden. Of moet iedereen het met je eens zijn?
dinsdag 9 september 2008 om 12:12
Ik ben in dubio. Ik vraag mij namelijk af hoe vaak ik mijn weblog moet updaten. Als ik namelijk te snel ga schrijven ben ik bang veel fouten te maken, want het verhaal moet aantrekkelijk blijven om te lezen. Bloggers op de site van Viva hebben namelijk een platform dat ik niet heb. Waar haal ik mijn vaste lezers vandaan?
dinsdag 9 september 2008 om 12:19
quote:ambrosia9 schreef op 09 september 2008 @ 12:02:
[...]
Dat zeg ik toch niet, ik zeg dat het VOOR MIJ op de tweede plaats komt. Daarmee ben jij toch vrij om je eigen mening te hebben. Jij mag dat toch het belangrijkste vinden. Of moet iedereen het met je eens zijn?
Heerlijke drogreden weer, die laatste opmerking, en volslagen losstaand van de discussie.
Nogmaals: ik vind het nogal onaardig om goedbedoeld advies weg te wuiven. Dat is mijn mening: dat ik jouw reactie onaardig vind, om niet te zeggen behoorlijk lullig.
Ja, je mag best de mening toegedaan zijn dat je mijn advies minder relevant vindt dan je eigen advies. Net zoals ik vervolgens prima de mening toegedaan mag zijn dat ik dat een onnodig lullige opmerking vindt. Lars vraagt om advies, niet om wat in jouw ogen het zinvolste advies is.
[...]
Dat zeg ik toch niet, ik zeg dat het VOOR MIJ op de tweede plaats komt. Daarmee ben jij toch vrij om je eigen mening te hebben. Jij mag dat toch het belangrijkste vinden. Of moet iedereen het met je eens zijn?
Heerlijke drogreden weer, die laatste opmerking, en volslagen losstaand van de discussie.
Nogmaals: ik vind het nogal onaardig om goedbedoeld advies weg te wuiven. Dat is mijn mening: dat ik jouw reactie onaardig vind, om niet te zeggen behoorlijk lullig.
Ja, je mag best de mening toegedaan zijn dat je mijn advies minder relevant vindt dan je eigen advies. Net zoals ik vervolgens prima de mening toegedaan mag zijn dat ik dat een onnodig lullige opmerking vindt. Lars vraagt om advies, niet om wat in jouw ogen het zinvolste advies is.
dinsdag 9 september 2008 om 14:13
Ik bedoelde niet zozeer 'meer fictie', maar wel de bereidheid aanpassingen in het verhaal te doen als het niet lekker loopt, en niet aan dat niet lekker lopende verhaal vasthouden omdat het zo gebeurd is en niet anders.
Als je een levendig verhaal kunt schrijven over wat er allemaal waargebeurd is, prima, maar als het niet lekker loopt (dwz niet volt leest, niet interessant of spanned blijft voor de lezer), dan zou je je wat vrijer kunnen opstellen tegenover die werkelijkheid. Experimenteer er eens mee, voor jezelf, zou ik zeggen.
Ik moest laatst een stuk schrijven vóór een bepaalde stelling, maar ik kon eigenlijk alleen maar tégenargumenten bedenken. Ik heb toen voor mezelf een 'tegenstuk' geschreven, en bedacht me al schrijvende veel meer dingen, waardoor het ik het uiteindelijke stuk opeens vrij makkelijk kon schrijven.
Verder vind ik dat taalfouten afwezig zouden moeten zijn, ook op een weblog (zeker als je van plan bent er een boek van te maken).
Als je een levendig verhaal kunt schrijven over wat er allemaal waargebeurd is, prima, maar als het niet lekker loopt (dwz niet volt leest, niet interessant of spanned blijft voor de lezer), dan zou je je wat vrijer kunnen opstellen tegenover die werkelijkheid. Experimenteer er eens mee, voor jezelf, zou ik zeggen.
Ik moest laatst een stuk schrijven vóór een bepaalde stelling, maar ik kon eigenlijk alleen maar tégenargumenten bedenken. Ik heb toen voor mezelf een 'tegenstuk' geschreven, en bedacht me al schrijvende veel meer dingen, waardoor het ik het uiteindelijke stuk opeens vrij makkelijk kon schrijven.
Verder vind ik dat taalfouten afwezig zouden moeten zijn, ook op een weblog (zeker als je van plan bent er een boek van te maken).
dinsdag 9 september 2008 om 14:25
Met: Ik vind bepaalde reacties echt niet nodig, had ik het over de toon van je reactie, niet positief, het kwam gewoon afzeikerig over. Verder is het geheel tussen je oren hoe je mijn reacties opvat. Ik vind mijn reacties/adviezen zeker niet waardevoller of belangrijker dan die van een ander. Dat jij mijn eerste opmerking aan jou als ronduit lullig opvatte is dan ook jouw probleem, ik kan er niet mee zitten. Bij deze is dit ook klaar voor mij, zonde van m'n tijd.