anderhalve meter
donderdag 30 april 2020 om 14:47
Ik wil wel eens weten hoe anderen hierover denken en ik kom er op omdat ik er in een ander topic aan moest denken.
We moeten 1,5m. afstand houden en ik zie die 1,5m. als een streven. Ik wil 1,5m. afstand houden en doe mijn best. Soms ontkom je er niet aan om eventjes iets dichterbij elkaar te zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand voor je langs moet in de slagerij om bij het pin-apparaat te komen, of als je getankt hebt en je moet gaan betalen en er staat nog iemand te tanken, of als je eigenlijk niet uit kunt wijken op de stoep, omdat die simpelweg niet breder is. Soms passeer je elkaar dan heel eventjes op een wat minder grote afstand. Maar ik probeer de afstand dan nog steeds zo groot mogelijk te houden. Dat zorgt vaak voor wat acrobatiek, maar eigenlijk komen de ander en ik daar met een glimlach, of een sorry prima doorheen.
Voor mijn gevoel hou ik dus ook dan voldoende afstand, maar kun je soms niet anders. Noem mij naïef, maar ik denk niet dat dat kwaad kan. Als de ander zich aan alle voorzorgsmaatregelen houdt, denk ik niet dat dat moment van passeren binnen de 1,5m. veel kwaad kan. Omdat ik toch wel erg benieuwd ben hoe anderen daarover denken heb ik een pol aangemaakt.
We moeten 1,5m. afstand houden en ik zie die 1,5m. als een streven. Ik wil 1,5m. afstand houden en doe mijn best. Soms ontkom je er niet aan om eventjes iets dichterbij elkaar te zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand voor je langs moet in de slagerij om bij het pin-apparaat te komen, of als je getankt hebt en je moet gaan betalen en er staat nog iemand te tanken, of als je eigenlijk niet uit kunt wijken op de stoep, omdat die simpelweg niet breder is. Soms passeer je elkaar dan heel eventjes op een wat minder grote afstand. Maar ik probeer de afstand dan nog steeds zo groot mogelijk te houden. Dat zorgt vaak voor wat acrobatiek, maar eigenlijk komen de ander en ik daar met een glimlach, of een sorry prima doorheen.
Voor mijn gevoel hou ik dus ook dan voldoende afstand, maar kun je soms niet anders. Noem mij naïef, maar ik denk niet dat dat kwaad kan. Als de ander zich aan alle voorzorgsmaatregelen houdt, denk ik niet dat dat moment van passeren binnen de 1,5m. veel kwaad kan. Omdat ik toch wel erg benieuwd ben hoe anderen daarover denken heb ik een pol aangemaakt.
vrijdag 1 mei 2020 om 09:58
Ik vind het echt irritant dat sommige mensen niet eens de moeite doen om afstand te houden van iemand. Als het bij iemand gebeurd die er geen moeite mee heeft maakt het niet uit maar voor een ander die het nu echt niet prettig vind levert dat irritatie en stress op. Ik neem me best vaak voor om iemand er op aan te spreken maar ik vermijd altijd ruzies en je weet niet hoe de ander reageert. De een reageert waarschijnlijk netjes en neemt afstand, weer een ander scheld je misschien de huid vol en weer een ander gaat dan juist steeds dichterbij staan om je te pesten.
Misschien moet ik meer vertrouwen hebben in de mensheid maar als je leest dat mensen om niks in elkaar getimmerd worden of neergestoken... Je zult maar net zo'n gek treffen.
Misschien moet ik meer vertrouwen hebben in de mensheid maar als je leest dat mensen om niks in elkaar getimmerd worden of neergestoken... Je zult maar net zo'n gek treffen.
vrijdag 1 mei 2020 om 10:02
Ik zou dat persoonlijk best vervelend vinden want ik behoor tot een risicogroep en probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat ik corona krijg. Ik ga daarom ook alleen maar naar buiten om boodschappen te doen. Ik heb laatst ook gehad dat iemand zei ''Je kunt er toch langs?'' en diegene weigerde opzij te gaan...
anoniem_393879 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 10:03
20.00% gewijzigd
vrijdag 1 mei 2020 om 10:03
En ik bedenk me net iets dadelijk houd iemand geen afstand van mij terwijl ik dat zelf wel probeer maar in een situatie geduwd wordt dat dat niet gaat. Je zult dan maar een overijverige boa tegenkomen die je dan nog op de bon slingert ook omdat de ander zo aso is. Fijn, heb je door een ander ook nog een strafblad.
vrijdag 1 mei 2020 om 10:13
Dus zo denken al die mensen doet ik tegenkom? Hele vreemde gedacht, want ik irriteer me mateloos en vind het asociaal. De regel is gewoon neem 1,5 meter afstand, is toch niet zo moeilijk??? En ik vind het echt heel netjes als iemand een meter de wei in springt als ik eraan kom....dus schaam je aub niet, maar spring die wei in....Abyss schreef: ↑30-04-2020 19:14Binnenshuis, in de supermarkt probeer ik wel een beetje afstand te houden.
Maar op straat als je langs iemand loopt die langs je heen loopt de in tegengestelde richting. Dan ga ik niet ineens een stap naar rechts doen of helemaal uitwijken net wanneer die persoon naast mij is.
Gek genoeg vind ik dat nog asocialer. En zou ik mij schamen als ik ineens helemaal uitwijk omdat iemand langs mij heen voorbij loopt.
Ik ben geen viroloog maar ik heb niet het idee dat iemand zo makkelijk besmet kan raken. doordat iemand minder dan 1 seconde in de buitenlucht langs je heen loopt. (tenzij diegene naar je hoest op spuugt of extreem dicht bij je gaat ademen ofzo)
En die vergelijking met dat poepen slaat natuurlijk helemaal nergens op
vrijdag 1 mei 2020 om 10:16
Ja kan hier de basics lezen en van daaruit doorklikken naar de relevante data
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
vrijdag 1 mei 2020 om 10:17
Niet alleen irrelevant als reactie op wat daar staat, ook dat klopt domweg feitelijk niet.redbulletje schreef: ↑01-05-2020 09:23Voor HIV moest je altijd nog eerst neuken om het op te kunnen lopen. Dat kun je in je dagelijkse leven prima vermijden.
vrijdag 1 mei 2020 om 10:17
TsumTsum schreef: ↑01-05-2020 10:03En ik bedenk me net iets dadelijk houd iemand geen afstand van mij terwijl ik dat zelf wel probeer maar in een situatie geduwd wordt dat dat niet gaat. Je zult dan maar een overijverige boa tegenkomen die je dan nog op de bon slingert ook omdat de ander zo aso is. Fijn, heb je door een ander ook nog een strafblad.
Een bon is nog geen strafblad. En strafblad krijg je pas als iets voor de rechter is geweest en je schuldig bent bevonden.
Parkeerboetes, boetes voor te hard rijden vormen ook geen strafblad.
vrijdag 1 mei 2020 om 10:21
vrijdag 1 mei 2020 om 10:23
Dat zijn alleen nog overledenen, nog meer komen er in het ziekenhuis of op de IC.abracadabra schreef: ↑01-05-2020 10:21mijn antwoord staat er niet bij. ik maak me daar helemaal niet druk om, ook niet als mensen in mijn nek hijgen of desnoods in mijn gezicht niezen. Er zijn tot nu toe 56 mensen onder de 70 overleden die geen onderliggend lijden hebben. Ik neem t risico wel.
vrijdag 1 mei 2020 om 10:31
Waarvoor gaan politie en boa's boetes uitdelen en hoe hoog is die boete?
Ben je met drie of meer mensen bij elkaar op straat en houden jullie géén 1, 5 meter afstand, dan ben je strafbaar. Als politie handhaven wij hierop. In de meeste gevallen spreken we je eerst aan en waarschuwen we. Luister je niet, dan krijg je een boete. Op sommige plekken zien we dat mensen de maatregelen blijven overtreden en dat waarschuwen niet helpt. In dat geval delen we direct een boete uit. Blijf je na een boete nog steeds te dicht bij elkaar, dan kunnen we je aanhouden.
Voor 13 t/m 17-jarigen is de boete 95 euro. Ook is het mogelijk minderjarigen in overtreding door te sturen naar HALT. Voor 18 jaar en ouder is het 390 euro.
Ben je ouder dan 18 jaar, dan leidt de boete tot een aantekening op je strafblad.
Bron: https://www.politie.nl/themas/coronavir ... ewerk.html
vrijdag 1 mei 2020 om 11:02
Tja, als je het zo bekijkt is het risico echt wel heel erg klein. Zijn het er echt zo ontzettend weinig?abracadabra schreef: ↑01-05-2020 10:21mijn antwoord staat er niet bij. ik maak me daar helemaal niet druk om, ook niet als mensen in mijn nek hijgen of desnoods in mijn gezicht niezen. Er zijn tot nu toe 56 mensen onder de 70 overleden die geen onderliggend lijden hebben. Ik neem t risico wel.
Natuurlijk is een ic-opname ook een enorm heftig life-event, maar daar belanden mensen met een gewone influenza of griep met complicaties ook op. Weet je zeker dat het er zo weinig zijn?
vrijdag 1 mei 2020 om 11:10
Je zit er een factor 10 naast, zie tabel 3 in dit document https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1215.pdfabracadabra schreef: ↑01-05-2020 10:21mijn antwoord staat er niet bij. ik maak me daar helemaal niet druk om, ook niet als mensen in mijn nek hijgen of desnoods in mijn gezicht niezen. Er zijn tot nu toe 56 mensen onder de 70 overleden die geen onderliggend lijden hebben. Ik neem t risico wel.
Het zijn er 556.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:18
Nee, het zijn er tien keer zoveel, zie mijn vorige post. Maar het punt dat het risico voor gezonde, jonge mensen heel klein is, klopt wel. Afstanden houden doe je als je jong en gezond bent niet voor jezelf.ninanoname schreef: ↑01-05-2020 11:02Tja, als je het zo bekijkt is het risico echt wel heel erg klein. Zijn het er echt zo ontzettend weinig?
Natuurlijk is een ic-opname ook een enorm heftig life-event, maar daar belanden mensen met een gewone influenza of griep met complicaties ook op. Weet je zeker dat het er zo weinig zijn?
vrijdag 1 mei 2020 om 11:23
Nee, dat klopt niet wat je zegt. Uit de tabel kun je niet halen of het mensen zijn die wel of geen onderliggend lijden hebben. Dat zijn alle overledenen in die leeftijdscategorie.Eze schreef: ↑01-05-2020 11:10Je zit er een factor 10 naast, zie tabel 3 in dit document https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1215.pdf
Het zijn er 556.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:27
Oh wacht, dat ‘onderliggend lijden’ had ik gemist. Daar zijn volgens mij geen cijfers voor, dus de aanname zal wel zijn dat 90% onderliggend lijden heeft.ninanoname schreef: ↑01-05-2020 11:23Nee, dat klopt niet wat je zegt. Uit de tabel kun je niet halen of het mensen zijn die wel of geen onderliggend lijden hebben. Dat zijn alle overledenen in die leeftijdscategorie.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:29
Volgens mij klopt het niet wat je zegt en zijn het er wel degelijk 54.Eze schreef: ↑01-05-2020 11:10Je zit er een factor 10 naast, zie tabel 3 in dit document https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1215.pdf
Het zijn er 556.
afgaande op de pdf die je hier zelf net plaats.
op pagina 11. staat het duidelijk.
Tabel 3 waar jij het over heb zie ik nergens 556 staan.
de 556 die je noemt zijn het aantal totaal overledene mensen onder de 70 jaar.
54 hiervan had dus geen onderliggende aandoening.
anoniem_64900e86602d4 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 11:31
0.26% gewijzigd
vrijdag 1 mei 2020 om 11:30
Daar zijn wel cijfers voor. die staan duidelijk aangegeven in jouw document.
het kunnen er trouwens wel iets meer zijn dan 54 , aangezien er ook nog 110 zijn waarbij het niet vermeld is. Dan kom je misschien rond de 70.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:32
En dan nog, er zijn 15miljoen NL onder de 70 en maar 556 overlijdens. We doen er ook wel vreselijk veel aan, maar dat aantal is werkelijk verwaarloosbaar klein. Haast nihil, als je het in procenten uitdrukt.
En hoeveel van die 556 hebben er dan geen onderliggend lijden gehad? Kijk, we doen er vreselijk veel aan, maar het risico dat je sterft aan corona als je onder de 70 bent en geen ziektebeeld hebt, is echt vreselijk klein.
Zou het veel hoger worden als sommige dingen weer zouden mogen?
En hoeveel van die 556 hebben er dan geen onderliggend lijden gehad? Kijk, we doen er vreselijk veel aan, maar het risico dat je sterft aan corona als je onder de 70 bent en geen ziektebeeld hebt, is echt vreselijk klein.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:35
Rond de 70? Waar baseer je dat op?
Het kan natuurlijk heel goed dat in de ‘niet gemeld’ groep de patiënten zónder onderliggend lijden heel zwaar oververtegenwoordigd zijn - want waarom zou je het melden als er niets te melden is?
Voor de conclusie maakt het niet eens heel veel uit: als je jong en gezond bent, houd je geen afstand voor jezelf, maar voor de mensen om je heen (en om je bijdrage te leveren aan flatten the curve).
vrijdag 1 mei 2020 om 11:36
Fuck! Het zijn er echt maar 54! Daarmee wil ik niets afdoen aan het verdriet van de nabestaanden, want dat is hoe dan ook immens.
Meer jeetje, 54 overlijdens van jonge gezonde mensen, dat is nagenoeg niks.
Op basis van dat cijfer kun je toch enkel maar concluderen dat veel maatregelen opgeheven mogen worden?
Op basis van dat cijfer kun je toch enkel maar concluderen dat veel maatregelen opgeheven mogen worden?
vrijdag 1 mei 2020 om 11:37
Dan moet je naar de cijfers van Zweden kijken, want daar mag allesninanoname schreef: ↑01-05-2020 11:32En dan nog, er zijn 15miljoen NL onder de 70 en maar 556 overlijdens. We doen er ook wel vreselijk veel aan, maar dat aantal is werkelijk verwaarloosbaar klein. Haast nihil, als je het in procenten uitdrukt.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:38
Dat zou een exit-strategie kunnen zijn: gezonde mensen onder een leeftijdsgrens weer meer vrijheid geven en die groep steeds vergroten. Er zitten wel praktische bezwaren aan (er zijn nogal wat huishoudens waarin kwetsbare en niet kwetsbare mensen samenleven; hoe doe je dat?) en ethische (vraag voor de grap eens aan mensen die opgehokt zouden moeten blijven wat ze ervan zouden vinden), maar het zou kunnen.ninanoname schreef: ↑01-05-2020 11:32En dan nog, er zijn 15miljoen NL onder de 70 en maar 556 overlijdens. We doen er ook wel vreselijk veel aan, maar dat aantal is werkelijk verwaarloosbaar klein. Haast nihil, als je het in procenten uitdrukt.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:41
Wel nee. Ook in Zweden leeft men anders dan voor Corona. De nadruk ligt alleen, nog iets meer dan hier, op de eigen verantwoordelijkheid van mensen, maar universiteiten zijn bijvoorbeeld ook hartstikke dicht en bijeenkomsten met meer dan 50 mensen mogen niet.
vrijdag 1 mei 2020 om 11:43
Nee, het zijn er 54 voor wie gerapporteerd is dat ze geen onderliggend lijden hadden. Voor twee keer zo veel mensen weten we het niet.ninanoname schreef: ↑01-05-2020 11:36Fuck! Het zijn er echt maar 54! Daarmee wil ik niets afdoen aan het verdriet van de nabestaanden, want dat is hoe dan ook immens.
En nee, je kunt de maatregelen niet zonder meer opheffen. Daarvoor zijn er teveel mensen met onderliggend lijden en/of boven de 70.