Coronavirus COVID-19 (deel 17)

zaterdag 18 april 2020 om 16:27
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland
Checklist bij vermoeden COVID-19

Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,2 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 31.589 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland
Checklist bij vermoeden COVID-19

Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16

zaterdag 18 april 2020 om 17:22
Nou, zet ze dan maar gelijk vast in scholen, want als jongeren toegestaan wordt om in groepen te gaan rondhangen dan zal het vandalisme hoogtij vieren.Eurus schreef: ↑18-04-2020 17:16Voorzitter Veiligheidsberaad: versoepel maatregelen voor jongeren
Na 28 april moeten de coronamaatregelen worden versoepeld voor jongeren. Dat zei Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, in WNL op Zaterdag op NPO Radio 1. Volgens Bruls wordt het voor jongeren met de dag moeilijker zich aan de regels te houden. Bij de veiligheidsregio's is het een zorg "hoe de jeugd nog langer meegenomen kan worden in de maatregelen", aldus de voorzitter.
"Je kan niet verwachten dat jongeren niet naar school gaan én niet naar de sportclub én niet naar concerten", zei Bruls. "Kijk om je heen, jongeren willen graag naar buiten." Het heropenen van de scholen na de meivakantie zou een optie kunnen zijn, maar Bruls benadrukt dat het aan het kabinet is om keuzes te maken.
Gisteren lanceerde zes veiligheidsregio's de campagne "slimmer chillen", waarbij jongeren opgeroepen wordt tips te delen hoe ze met elkaar kunnen chillen, terwijl ze zich aan de coronamaatregelen houden. Ook minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid steunde het initiatief en riep jongeren op elkaar te "challengen" onder het motto "slimmer chillen = corona killen".
NOS
zaterdag 18 april 2020 om 17:23
wat een vertrouwen zegredbulletje schreef: ↑18-04-2020 17:22Nou, zet ze dan maar gelijk vast in scholen, want als jongeren toegestaan wordt om in groepen te gaan rondhangen dan zal het vandalisme hoogtij vieren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 18 april 2020 om 17:24
redbulletje schreef: ↑18-04-2020 17:22Nou, zet ze dan maar gelijk vast in scholen, want als jongeren toegestaan wordt om in groepen te gaan rondhangen dan zal het vandalisme hoogtij vieren.

Honey, you should see me in a crown
zaterdag 18 april 2020 om 17:26
Er stond gisteren op nos dat de terugbetalingsregeling niet geldt voor mensen die geen toeslag ontvangen.vivachantal schreef: ↑18-04-2020 16:38Iemand die toevallig weet hoe het zit met de vergoeding van de kinderopvangkosten in het geval je geen kinderopvangtoeslag ontvangt?
Hier gaat onze jongste naar de Psz, en aangezien ik niet werk krijgen we geen toeslag. Dus betalen we de rekening elke maand volledig zelf. Ik kan wel op allerlei sites van oa Rijksoverheid vinden hoe het zit qua terugbetaling wanneer je toeslag ontvangt en een eigen bijdrage betaalt, maar niet hoe de terugbetaling geregeld is voor mensen die geen toeslag ontvangen.
Dus mocht iemand het toevallig weten... hoor ik het graag. Anders neem ik komende week even contact op met onze kinderopvang organisatie.

zaterdag 18 april 2020 om 17:29
Ben erg benieuwd of Nederland gaat volgen, met name de scholen. In Duitsland zullen ze de scholen toch niet zomaar opengooien, hebben ze daar ook een onderzoek lopen naar kinderen/verspreiding?mdh schreef: ↑18-04-2020 16:56Duitsland heeft het virus onder controle, aldus minister van gezondheid Jens Spahn.
In augustus zullen er wekelijks 50 miljoen mondkapjes worden geproduceerd.
De burger wordt aangeraden hiervan gebruik te maken.
Over 3/4 weken is de app klaar.
En inmiddels gaat men kleine winkels openen, gaan leerlingen gen vanaf 4 mei weer naar school en heft men de lockdown heel geleidelijk op.
https://www.google.nl/amp/s/amp.theguar ... -lockdowns
In ieder geval vind ik het hoopvol te lezen dat Duitsland iets gaat versoepelen

zaterdag 18 april 2020 om 17:33
Hoe halen ze het eigenlijk in hun hoofd? Een bedrijf dat miljardensteun aan de overheid vraagt en duizenden mensen ontslaat.. en dan ook maar overwegen om de CEO een vette bonus te geven. Zijn die lui nu echt wereldvreemd? OK, ze zien er nu vanaf nu ze merken dat het niet zo goed viel, maar dan nog, hoe verzinnen ze het?
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

zaterdag 18 april 2020 om 17:39
Idioot idd. Die CEO's zouden allemaal een percentage van hun normale loon moeten inleveren ipv uberhaupt te denken over bonussen.oudebaas schreef: ↑18-04-2020 17:33Hoe halen ze het eigenlijk in hun hoofd? Een bedrijf dat miljardensteun aan de overheid vraagt en duizenden mensen ontslaat.. en dan ook maar overwegen om de CEO een vette bonus te geven. Zijn die lui nu echt wereldvreemd? OK, ze zien er nu vanaf nu ze merken dat het niet zo goed viel, maar dan nog, hoe verzinnen ze het?
zaterdag 18 april 2020 om 17:40
zaterdag 18 april 2020 om 18:10
Het lijkt me vrij logisch dat als je niet werkt je ook geen recht hebt op toeslag.vivachantal schreef: ↑18-04-2020 16:38Iemand die toevallig weet hoe het zit met de vergoeding van de kinderopvangkosten in het geval je geen kinderopvangtoeslag ontvangt?
Hier gaat onze jongste naar de Psz, en aangezien ik niet werk krijgen we geen toeslag. Dus betalen we de rekening elke maand volledig zelf. Ik kan wel op allerlei sites van oa Rijksoverheid vinden hoe het zit qua terugbetaling wanneer je toeslag ontvangt en een eigen bijdrage betaalt, maar niet hoe de terugbetaling geregeld is voor mensen die geen toeslag ontvangen.
Dus mocht iemand het toevallig weten... hoor ik het graag. Anders neem ik komende week even contact op met onze kinderopvang organisatie.

zaterdag 18 april 2020 om 18:10
Niet alles op alles zetten om tenminste je zorgpersoneel te beschermen (die 20 tot 30 anderen kunnen besmetten) en je niet laten adviseren door deskundigen uit bijvoorbeeld Italië of China waar al veel kennis zat. Het is een aaneenschakeling van navelstaarderij en achter de feiten aanlopen.
Ook zou er in Nederland onvoldoende testcapaciteit zijn, wat Friedrich onzin noemt. "Het was een keuze om maar twee laboratoria in te zetten. Later kwamen daar twaalf labs bij. Maar de meeste labs bleven dicht. Toen die ook open moesten was er geen testmateriaal meer te krijgen."
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het ... navolging/
Ook zou er in Nederland onvoldoende testcapaciteit zijn, wat Friedrich onzin noemt. "Het was een keuze om maar twee laboratoria in te zetten. Later kwamen daar twaalf labs bij. Maar de meeste labs bleven dicht. Toen die ook open moesten was er geen testmateriaal meer te krijgen."
zaterdag 18 april 2020 om 18:37
Even uit de meeleesstand. Dit is wat wij gisteren hebben ontvangen van onze opvangorganisatie.vivachantal schreef: ↑18-04-2020 16:38Iemand die toevallig weet hoe het zit met de vergoeding van de kinderopvangkosten in het geval je geen kinderopvangtoeslag ontvangt?
‘ Op dit moment is nog niet duidelijk of er compensatie mogelijk is voor ouders die geen
kinderopvangtoeslag ontvangen en de kosten voor kinderopvang volledig zelf betalen.
De overheid onderzoekt de mogelijkheden en zal hier later op terugkomen.
De overheid heeft eerder aangegeven dat alle ouders gecompenseerd worden.
Wij gaan er dan ook van uit dat dit in een later stadium alsnog wordt opgelost‘.
Nog niet duidelijk dus, geen definitieve nee zoals ik nu lees. Voor ons geldt dit niet, wij werken beiden, mogen nu geen gebruik maken van opvang en krijgen de eigen bijdrage ergens in juni/juli terug.
zaterdag 18 april 2020 om 18:40
Maar als iedereen zijn eigen bijdrage terugkrijgt dan lijkt het me ook degene die het gehele bedrag als eigen bijdragen betalen. Ze zegt niets over het feit dat ze normaal alles zelf betaald. Ze vraagt zich af of ze nu ook de kosten die ze zelf betaald terugkrijgt.
zaterdag 18 april 2020 om 18:42
Geheel mee eens.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 18 april 2020 om 18:47
Zoals dat het RIVM het benodigde aantal ic bedden had gebaseerd op een opname duur van 10 dagen terwijl uit Italië al lang bekend was dat patiënten gemiddeld 3 weken op een ic lagen. Begin maart had iemand hier een medische verhandeling online gezet van Italiaanse anesthesiologen gericht aan de buitenlandse collega’s waar dat al in vermeld stond. Dat stuk circuleerde al vanaf februari onder anesthesisten.Blankepit schreef: ↑18-04-2020 18:10Niet alles op alles zetten om tenminste je zorgpersoneel te beschermen (die 20 tot 30 anderen kunnen besmetten) en je niet laten adviseren door deskundigen uit bijvoorbeeld Italië of China waar al veel kennis zat. Het is een aaneenschakeling van navelstaarderij en achter de feiten aanlopen.
Hetzelfde geldt voor de casus Lea uit Nieuwendijk,mde vrouw die vrijdagavond 21 februari in het Beatrix ziekenhuis in Gorinchem werd opgenomen. Lea was al ruim een week ziek thuis dus moet al ergens begin februari besmet zijn geweest. Bovendien was het een raadsel hoe ze besmet is want ze was niet in het buitenland geweest. Pas na een week toen ze naar het Erasmus werd overgeplaatst, is ze getest. Artsen van het Beatrix wilden wel testen maar ja, het was geen RIVM beleid.
Precies hetzelfde geldt voor de regio Uden/Veghel want ook daar hadden huisartsen eerste helft februari al aan de bel getrokken over de vele onverklaarbare longontstekingen en dat die niet getest konden worden.
En toen kwam daar de carnaval nog overheen.
Ik denk dat het geen kwaad kan dat na afloop van deze pandemie e.e.a. geëvalueerd wordt.
Ik heb respect voor Alex Friedrich die tegen de stromen in durfde te roeien. De rest lijkt aan de leiband van het RIVM te lopen.
zaterdag 18 april 2020 om 19:22
Erger nog: ze zien af van een EXTRA bonus. Dus de jaarlijkse bonus krijgt hij bljjkbaar wel.oudebaas schreef: ↑18-04-2020 17:33Hoe halen ze het eigenlijk in hun hoofd? Een bedrijf dat miljardensteun aan de overheid vraagt en duizenden mensen ontslaat.. en dan ook maar overwegen om de CEO een vette bonus te geven. Zijn die lui nu echt wereldvreemd? OK, ze zien er nu vanaf nu ze merken dat het niet zo goed viel, maar dan nog, hoe verzinnen ze het?
zaterdag 18 april 2020 om 19:32
Cuomo is vanmiddag in zijn persconferentie uitgebreid ingegaan op het testbeleid van de staat New York, over de problemen en de oorzaken daarvan. Hij gaf openheid en uitleg. Ik heb groot respect voor deze man.
Daar kunnen Jaap van Dissel en Hugo de Jonge een voorbeeld aan nemen, zij komen met vage beloftes en onduidelijke verklaringen.
https://youtu.be/Gb_5w-Iz12w?t=1272
Wat is de manier waarop hij daarna spreekt over de spanningen in het land een verademing, zeg. (vanaf minuut 36).
Daar kunnen Jaap van Dissel en Hugo de Jonge een voorbeeld aan nemen, zij komen met vage beloftes en onduidelijke verklaringen.
https://youtu.be/Gb_5w-Iz12w?t=1272
Wat is de manier waarop hij daarna spreekt over de spanningen in het land een verademing, zeg. (vanaf minuut 36).
zazamaenade wijzigde dit bericht op 18-04-2020 19:39
13.36% gewijzigd
nounou
zaterdag 18 april 2020 om 19:34