Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 18)

26-04-2020 17:57 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,9 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 37.845 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16 / deel 17
Volgens mij heeft Florence heel het vorige topic niet meer meegepost.
Vind het echt jammer, ze is een aanwinst bij dit onderwerp!
Alle reacties Link kopieren
Gordi schreef:
26-04-2020 18:22
Ja ik heb ergens op dit forum, weet absoluut niet meer in welk topic, ooit eens een link naar een studie hierover geplaatst. Was in het Engels. Kwamen tot de conclusie dat het tot drie uur kon overleven in de lucht en nog steeds een grote concentratie had van actieve virusdeeltjes. Maar dat werd toen afgedaan als kul.
Ik denk dat als dat zo zou zijn het aantal besmettingen nog veel groter zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze pandemie de eerste is in een reeks die nog zullen gaan volgen.
We hadden, sars , ebola, mexicaanse griep en iedereen haalde zijn schouders op, maar met de corona is dat wel even. anders, wie weet hebben we volgend jaar wel een pandemie, waarbij de corona vergeleken piece of cake is, en het jaar daarop weer en na 2 jaar weer etc.
Hele enge gedachte hoor.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
26-04-2020 18:45
Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze pandemie de eerste is in een reeks die nog zullen gaan volgen.
We hadden, sars , ebola, mexicaanse griep en iedereen haalde zijn schouders op, maar met de corona is dat wel even. anders, wie weet hebben we volgend jaar wel een pandemie, waarbij de corona vergeleken piece of cake is, en het jaar daarop weer en na 2 jaar weer etc.
Hele enge gedachte hoor.
Ik heb er ook aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
lindaatje1900 schreef:
26-04-2020 18:42
Ik denk dat als dat zo zou zijn het aantal besmettingen nog veel groter zou zijn.
De WHO zegt er dit over : ( of dit moet inmiddels achterhaald zijn ? )

" In the context of COVID-19, airborne transmission may be possible in specific circumstances and settings in which procedures or support treatments that generate aerosols are performed; i.e., endotracheal intubation, bronchoscopy, open suctioning, administration of nebulized treatment, manual ventilation before intubation, turning the patient to the prone position, disconnecting the patient from the ventilator, non-invasive positive-pressure ventilation, tracheostomy, and cardiopulmonary resuscitation. "

https://www.who.int/news-room/commentar ... mendations
Griebus67 schreef:
26-04-2020 18:26
Waar is Florence als je haar nodig hebt? Zij heeft een keer of tien, twintig uitgelegd dat het virus weliswaar buiten het lichaam/in snot en slijm kan overleven, maar dat het dan niet erg besmettelijk meer KAN zijn omdat het zich anders nog sneller had verspreid. Dus ja, je hebt gelijk, en nee, dat is niet iets nieuws.
Misschien is Florence een soort van Nanny McPhee. In dat geval is de Corona snel verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
26-04-2020 18:45
Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze pandemie de eerste is in een reeks die nog zullen gaan volgen.
We hadden, sars , ebola, mexicaanse griep en iedereen haalde zijn schouders op, maar met de corona is dat wel even. anders, wie weet hebben we volgend jaar wel een pandemie, waarbij de corona vergeleken piece of cake is, en het jaar daarop weer en na 2 jaar weer etc.
Hele enge gedachte hoor.
Dan gaan we allemaal de rest van ons leven Netflixen en de voordeur op slot doen. Hoe lang de overheid het dan volhoudt onze salarissen te voldoen en te zorgen dat we te eten en te drinken hebben, tja...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
26-04-2020 18:45
Waar ik een beetje bang voor ben is dat deze pandemie de eerste is in een reeks die nog zullen gaan volgen.
We hadden, sars , ebola, mexicaanse griep en iedereen haalde zijn schouders op, maar met de corona is dat wel even. anders, wie weet hebben we volgend jaar wel een pandemie, waarbij de corona vergeleken piece of cake is, en het jaar daarop weer en na 2 jaar weer etc.
Hele enge gedachte hoor.
Ik denk dat iedereen er alles aan zou doen om dat in de plaats waar het is ontstaan te houden. Dit wil niemand meer, lijkt me.

Maar het kan zeker nog gebeuren natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-04-2020 18:14
Fretten in Erasmus MC bewijzen: social distancing is nodig

https://www.ad.nl/binnenland/fretten-in ... ~a3c0322c/

Ze denken nu dat het virus air born is?
Nee, er staat expliciet dat ze dat (nog) niet weten.

Er staat wel iets over aerosolen die uren in de lucht kunnen zweven, maar tot nu toe wordt aangenomen dat die zo weinig virus bevatten dat je het daar niet van kunt krijgen.

Overigens vermoed ik dat als het idd airborn zou zijn, dat er dan veel meer mensen besmet zouden zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 18:54
Dan gaan we allemaal de rest van ons leven Netflixen en de voordeur op slot doen. Hoe lang de overheid het dan volhoudt onze salarissen te voldoen en te zorgen dat we te eten en te drinken hebben, tja...
Netflixen en tv-kijken zal snel afgelopen zijn als er tgv herhaalde lockdowns en social distancing geen nieuwe programma''s meeŕ gemaakt kunnen worden ;)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-04-2020 18:57
Nee, er staat expliciet dat ze dat (nog) niet weten.

Er staat wel iets over aerosolen die uren in de lucht kunnen zweven, maar tot nu toe wordt aangenomen dat die zo weinig virus bevatten dat je het daar niet van kunt krijgen.

Overigens vermoed ik dat als het idd airborn zou zijn, dat er dan veel meer mensen besmet zouden zijn.
Dat is berekend door knappe koppen en dat was absoluut niet het geval. Idd omdat er dan veel meer mensen besmet zouden zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vanmiddag twee grafieken die de ernst van de situatie in Italië en in Spanje vlak voor de lockdown illustreren.
Het gaat om de 'closed cases', waarin mensen dus ofwel genezen ofwel overleden zijn, als twee lijnen in een grafiek.
Het lukt niet om ze te plakken als plaatje, maar hier zijn links:
Het is de onderste grafiek, lijnen in oranje en groen.
https://www.worldometers.info/coronavir ... try/spain/
https://www.worldometers.info/coronavir ... try/italy/

Als die lijnen beiden in de buurt van de 50% komen is dat angstaanjagend.
nounou
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 18:35
Dan beschikken we dus niet over relevante informatie. Want als we niet weten hoe veel mensen er besmet zijn geweest zonder verdere gevolgen, weten we dus ook niet welk percentage van de besmette mensen wél gevolgen heeft en kunnen we daar dus ook geen cijfers aan toekennen.

Dus als cijfers er niet zijn, moeten we ook niet net doen alsof ze er wél zijn. Dat bedoelde ik dus.
Ten eerste: dat bedoelde je niet.

En ten tweede: iedereen die de afgelopen pak em beet 6 weken het nieuws een beetje gevolgd heeft weet dit.

Wat wel iets zegt is dat het aantal mensen op de ic afneemt, meer hoef je momenteel niet te weten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-04-2020 18:57
Nee, er staat expliciet dat ze dat (nog) niet weten.

Er staat wel iets over aerosolen die uren in de lucht kunnen zweven, maar tot nu toe wordt aangenomen dat die zo weinig virus bevatten dat je het daar niet van kunt krijgen.

Overigens vermoed ik dat als het idd airborn zou zijn, dat er dan veel meer mensen besmet zouden zijn.
Precies. Nogmaals, ik houd me netjes aan alle regels, maar soms kan je niet vermijden dat je even een paar seconden binnen anderhalve meter van een ander bent. En als het virus inderdaad door de lucht zou worden verspreid, lijkt mij dat je zelfs in een supermarkt, waar toch vaak meerdere mensen aanwezig zijn, aangestoken zou kunnen worden door de "lucht" van andere aanwezigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-04-2020 19:02
Precies. Nogmaals, ik houd me netjes aan alle regels, maar soms kan je niet vermijden dat je even een paar seconden binnen anderhalve meter van een ander bent. En als het virus inderdaad door de lucht zou worden verspreid, lijkt mij dat je zelfs in een supermarkt, waar toch vaak meerdere mensen aanwezig zijn, aangestoken zou kunnen worden door de "lucht" van andere aanwezigen.

Ook dát is al 100 keer uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-04-2020 19:00
Netflixen en tv-kijken zal snel afgelopen zijn als er tgv herhaalde lockdowns en social distancing geen nieuwe programma''s meeŕ gemaakt kunnen worden ;)
ja dat zat ik me straks ook te bedenken, er worden nu natuurlijk ook geen nieuwe series of films opgenomen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gommers spreekt

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-ca ... ~ada68623/
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
26-04-2020 19:06
Ook dát is al 100 keer uitgelegd.
Zal best. Maar het enige dat ik tot nu toe wetenschappelijk onderbouwd heb gezien is: we weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geweest en zonder complicaties genezen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt door zomaar op straat te lopen waar ook andere mensen rondlopen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt via het aanpakken van dingen (geld, boodschappenmandje, deurklink)? We weten het niet.
Kan je besmet worden doordat je zomaar in de buurt van een besmet persoon bent? We weten het niet.

Het enige dat ik wel weet is dat ik al 6 weken lang gewoon de dingen doe die ik moet doen, ik ga naar mijn werk, praat met collega's (op gepaste afstand), maar raak tegelijkertijd ook dingen aan die collega's hebben aangeraakt, ik fiets naar mijn werk en weer terug, raak daarbij onderweg de knoppen van het verkeerslicht aan zodat ze op groen springen, ga naar de supermarkt voor het avondeten, pak dingen uit het rek die wellicht al 10 andere mensen in de hand hebben gehad, inclusief de vakkenvullers, en ik ben nog steeds kerngezond. Misschien puur geluk, maar misschien ook gewoon omdat je niet meteen met longontsteking neervalt als je je neus zonder mondkapje buiten de deur steekt. Zeg het maar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
26-04-2020 19:13
Gommers spreekt

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-ca ... ~ada68623/
als deze situatie iets heeft laten zien, is wel dat onze gezondheidszorg een flinke hervorming nodig heeft
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
26-04-2020 18:35
Dan beschikken we dus niet over relevante informatie. Want als we niet weten hoe veel mensen er besmet zijn geweest zonder verdere gevolgen, weten we dus ook niet welk percentage van de besmette mensen wél gevolgen heeft en kunnen we daar dus ook geen cijfers aan toekennen.

Dus als cijfers er niet zijn, moeten we ook niet net doen alsof ze er wél zijn. Dat bedoelde ik dus.
De voorspellingen op basis van de onzekere cijfers die we hebben, kloppen. Dat betekent dat de cijfers waar die voorspellingen mee gedaan geworden ook redelijk kloppen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:16
Zal best. Maar het enige dat ik tot nu toe wetenschappelijk onderbouwd heb gezien is: we weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geweest en zonder complicaties genezen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt door zomaar op straat te lopen waar ook andere mensen rondlopen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt via het aanpakken van dingen (geld, boodschappenmandje, deurklink)? We weten het niet.
Kan je besmet worden doordat je zomaar in de buurt van een besmet persoon bent? We weten het niet.

Het enige dat ik wel weet is dat ik al 6 weken lang gewoon de dingen doe die ik moet doen, ik ga naar mijn werk, praat met collega's (op gepaste afstand), maar raak tegelijkertijd ook dingen aan die collega's hebben aangeraakt, ik fiets naar mijn werk en weer terug, raak daarbij onderweg de knoppen van het verkeerslicht aan zodat ze op groen springen, ga naar de supermarkt voor het avondeten, pak dingen uit het rek die wellicht al 10 andere mensen in de hand hebben gehad, inclusief de vakkenvullers, en ik ben nog steeds kerngezond. Misschien puur geluk, maar misschien ook gewoon omdat je niet meteen met longontsteking neervalt als je je neus zonder mondkapje buiten de deur steekt. Zeg het maar.
Heb je collega's die met corona aan het werk zijn geweest?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Julus schreef:
26-04-2020 19:13
Gommers spreekt

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-ca ... ~ada68623/
Lijkt mij een logisch verhaal .
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-04-2020 19:16
Zal best. Maar het enige dat ik tot nu toe wetenschappelijk onderbouwd heb gezien is: we weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geweest en zonder complicaties genezen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt door zomaar op straat te lopen waar ook andere mensen rondlopen? We weten het niet.
Hoe veel mensen zijn besmet geraakt via het aanpakken van dingen (geld, boodschappenmandje, deurklink)? We weten het niet.
Kan je besmet worden doordat je zomaar in de buurt van een besmet persoon bent? We weten het niet.

Het enige dat ik wel weet is dat ik al 6 weken lang gewoon de dingen doe die ik moet doen, ik ga naar mijn werk, praat met collega's (op gepaste afstand), maar raak tegelijkertijd ook dingen aan die collega's hebben aangeraakt, ik fiets naar mijn werk en weer terug, raak daarbij onderweg de knoppen van het verkeerslicht aan zodat ze op groen springen, ga naar de supermarkt voor het avondeten, pak dingen uit het rek die wellicht al 10 andere mensen in de hand hebben gehad, inclusief de vakkenvullers, en ik ben nog steeds kerngezond. Misschien puur geluk, maar misschien ook gewoon omdat je niet meteen met longontsteking neervalt als je je neus zonder mondkapje buiten de deur steekt. Zeg het maar.
Dan heb je gedaan wat je moest doen (je aan de maatregelen houden) en dat blijkt te werken in je eindconclusie?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-04-2020 19:18
Heb je collega's die met corona aan het werk zijn geweest?
Dat weet geen mens, want er wordt niet getest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven