Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 18)

26-04-2020 17:57 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 2,9 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 154.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 37.845 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15 / deel 16 / deel 17
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-04-2020 21:11
Alle gevallen die in woonzorgcentra sterven waar COVID voorkomt of mss voorkomt, worden meegeteld. Daar zijn er heel zeker ook bij die aan andere ziektes gestorven zijn natuurlijk. Ook mensen die thuis sterven en die een waarschijnlijkheid van COVID hebben, tellen ze mee. Niet getest, wel meegeteld.

Ja, er is rumoer om. Onze regering heeft het heel slecht gedaan, want zo hoge sterftecijfers. Dat we niet alleen overlijdens in ziekenhuizen meetellen, dringt bij sommigen niet door. 40% zijn overlijdens uit ziekenhuizen. Dat zeiden ze gisteren nog. 60% overlijdens buiten ziekenhuizen.
Even voor de duidelijkheid: wij tellen ook niet alleen de overlijdens in ziekenhuizen. We tellen wel alleen die die bevestigd zijn als covid+. Maar een hoop ouderen die dus nooit naar het ziekenhuis gaan, tellen ook in NL ook gewoo mee, want zijn wel degelijk getest.
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 21:15
Dit is verontrustend, het is dus geen uitzondering. Hier zijn al eerder berichten over verschenen. Was dat ook in New York, of in de VS, weet jij dat?
Ik heb het ook eerder gelezen . Ik dacht dat men dit ook in Wuhan had geconstateerd?

Ik kon alleen dit vinden:

https://jamanetwork.com/journals/jamane ... le/2764549
De toekomst is niet meer wat het was
Ik hoop dat deze crisis uiteindelijk iets positiefs brengt in de zorg. Ja het is nu bikkelen voor de artsen, verpleegkundigen en andere mensen in de zorg maar ik hoop dat men er straks een mooie beloning voor krijgt. En dat het kabinet voortaan beter nadenkt over bezuinigingen in de zorg want ze zijn zichzelf wel heel erg tegen gekomen nu.
nausicaa schreef:
26-04-2020 21:34
Even voor de duidelijkheid: wij tellen ook niet alleen de overlijdens in ziekenhuizen. We tellen wel alleen die die bevestigd zijn als covid+. Maar een hoop ouderen die dus nooit naar het ziekenhuis gaan, tellen ook in NL ook gewoo mee, want zijn wel degelijk getest.
Ja, dat snap ik! Maar hier dus ook iedereen die niet getest is.
Life is short. Eat dessert first.
Nou dat was toch wel een kluif.
Ik kon het niet helemaal geloven. Dat laatste vond ik toch wel een rare theorie; ik geloof niet dat hun government klaar stond om te kijken hoe hen hun vrijheden te ontfutselen alsof het een soort China moest worden. Maar eigenlijk zie je hier toch hetzelfde verschijnsel: het hardnekkig opdringen van een app terwijl ze ook wel wat extra krachten achter het manueel opsporen van contacten konden zetten.

Maar goed we zullen wel zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Die link was van Julus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
mdh schreef:
Ik heb het ook eerder gelezen . Ik dacht dat men dit ook in Wuhan had geconstateerd?

Het was dacht ik in een artikel over verschillende varianten van het virus, de kleine verschillen tussen het virus zoals het in Europa en aan de oostkust van de VS heeft toegeslagen en dat aan de westkust.
Het virus in New York veroorzaakte opvallend andere klachten, niet alleen in de longen.
nounou
zilverelfje schreef:
26-04-2020 19:56
Grootste vraag is denk ik, waar gaan ze de IC artsen en verpleegkundigen vandaan halen?

Ben bang dat als corona ooit onder controle is, er weer flink bezuinigd moet worden en de zorg als vanouds aan de beurt is....
Ik las net het verhaal van een vrouw die de politie opleiding volgt en die hiervoor verpleegkundige was. Nu zet ze zich weer in als verpleegkundige, en daarnaast volgt ze online lessen.
Het corps is erg trots op haar. En terecht!

Als iedere voormalige verpleegkundige zich nu tijdelijk kan en wil inzetten helpt dat zeker mee.
mdh schreef:

Een Nederlandse arts vertelde er over op TV. Zij vertelde dat receptoren in de longen (waar de spikes van het virus op aangrijpen) overeenkwamen met bepaalde receptoren in de hersenen wat bepaalde gevolgen kan hebben. Ik heb het toen gemeld op het vf.
mdh schreef:
26-04-2020 21:00
Ik las aan het begin van het topic een pleidooi voor het opheffen van beperkende maatregelen voor 50- ers.

Echter, in de VS constateert men dat dertigers en veertigers zonder medische voorgeschiedenis, die besmet zijn met het virus maar a-symptomatisch zijn, vaak het slachtoffer worden van een beroerte.
Een arts constateerde dat er zelfs tijdens het opereren er nieuwe bloedingen ontstonden.
Helaas is er door overbelasting van de medische zorg aldaar nauwelijks tijd voor autopsies.

https://www.google.nl/amp/s/www.washing ... utType=amp

Ik denk hierbij aan het gevolg van bloedverdunners.
Weliswaar geen onderliggend lijden maar misschien slikten ze preventief bloedverdunners om longembolie bij eventuele besmetting te voorkomen?

De neurologische complicaties in China zouden het gevolg kunnen zijn van stolseltjes, die al eerder in aangedane longen zijn aangetoond.
amarna wijzigde dit bericht op 26-04-2020 21:56
7.31% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 21:49
Het was dacht ik in een artikel over verschillende varianten van het virus, de kleine verschillen tussen het virus zoals het in Europa en aan de oostkust van de VS heeft toegeslagen en dat aan de westkust.
Het virus in New York veroorzaakte opvallend andere klachten, niet alleen in de longen.
Het virus zorgt ook voor andere problemen. Dat las ik laatst, maar achter betaalmuur. Het kan ook voor ontstekingen elders in het lichaam zorgen. Denk aan hersenen enz. Daar wordt nu meer onderzoek naar gedaan.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Emma95 schreef:
26-04-2020 20:29
Staat misschien al in het vorige topic.
Erasmus MC onderzoekt besmetting via aerosolen. (Ad.nl)
Klein stukje uit het hele verhaal:

Besmetting met een luchtwegvirus door de lucht kan op twee manieren gebeuren. Ten eerste via druppels (zoals door niezen en hoesten), waarbij de virusdeeltjes door de zwaartekracht binnen een meter van de verspreider al neerdalen. De tweede optie zijn kleine aerosolen, die lang in de lucht kunnen blijven zweven en zelfs uren later nog ingeademd kunnen worden door een ander persoon, die vervolgens geïnfecteerd kan worden.

Vervolgstudies
Of de overdracht bij het coronavirus door de lucht plaatsvindt via druppels, aerosolen of door beide weten de Rotterdamse onderzoekers nog niet. ,,In vervolgstudies zullen we daarom nader gaan onderzoeken of overdracht via de lucht ook over grotere afstand, en dus alleen via aerosolen, mogelijk is.”

Het onderzoek van Erasmus MC is nog niet peer reviewed (door vakgenoten gecontroleerd). Herfst stelt echter dat de bevindingen zeer betrouwbaar zijn.
De bevestiging, corona via lucht overdraagbaar;

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/o ... ~a3c0322c/
Deze licht ik er nog even uit. Gommers in het AD

‘De daling van het aantal Covid-19-patiënten gaat snel en als dit doorzet zou het zomaar kunnen dat er half mei minder dan 500 Covid-19-patiënten op de ic’s zijn en dat er weer ruimte is voor de reguliere zorg’, schrijft Gommers. Maar, uitgaande van het scenario dat er voorlopig geen vaccin komt, is de verwachting dat er de komende jaren nog tienduizenden corona-patiënten op de ic terecht zullen komen. 

Het besmettingspercentage van de Nederlandse bevolking ligt momenteel op 4 procent
retrostar schreef:
26-04-2020 21:45
Nou dat was toch wel een kluif.
Ik kon het niet helemaal geloven. Dat laatste vond ik toch wel een rare theorie; ik geloof niet dat hun government klaar stond om te kijken hoe hen hun vrijheden te ontfutselen alsof het een soort China moest worden. Maar eigenlijk zie je hier toch hetzelfde verschijnsel: het hardnekkig opdringen van een app terwijl ze ook wel wat extra krachten achter het manueel opsporen van contacten konden zetten.

Maar goed we zullen wel zien.

Ik heb een klein stukje van die video gezien, van die dr Erickson, ik vond het een vreemd verhaal.
Die artsen hebben een eigen kliniek gericht op testen ('Accelerated Urgent Care'). Is hier sprake van commerciële belangenverstrengeling?
https://bakersfieldnow.com/news/local/p ... rgent-care
zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-04-2020 21:59
3.56% gewijzigd
nounou
En dus is het zaak dat er snel veel meer IC verpleegkundigen en bedden plus apparatuur bij komt!
miekemv schreef:
26-04-2020 21:54

Zoals al vanaf het begin wordt gesteld.

Via de hoest- en niesdruppeltjes.
New year, new disappointments.
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 21:57
Ik heb een klein stukje van die video gezien, van die dr Erickson, ik vond het een vreemd verhaal.
Die artsen hebben een eigen kliniek gericht op testen ('Accelerated Urgent Care') en ik vraag me af of belangenverstrengeling hier een rol speelt.
https://bakersfieldnow.com/news/local/p ... rgent-care
Er is ook nog een deel 2 ( briefing) van deze dr.
Italianen mogen vanaf 4 mei hun huis verlaten om op bezoek te gaan bij familie, mits die in dezelfde regio woont. Dat heeft premier Conte aangekondigd in een tv-toespraak, waarbij hij nog meer versoepelingen van de quarantainemaatregelen in het vooruitzicht stelde.

Individueel sporten wordt toegestaan en parken gaan weer open. Begrafenissen mogen door maximaal 15 mensen worden bijgewoond. Fabrieken en de bouwsector mogen weer aan de slag en restaurants mogen afhaalbestellingen gaan aanbieden.

Winkels mogen op 18 mei weer open. Twee weken later, vanaf 1 juni, volgen de restaurants, koffiebars en kappers.

NOS
nounou
Zazamaenade schreef:
26-04-2020 22:03
Italianen mogen vanaf 4 mei hun huis verlaten om op bezoek te gaan bij familie, mits die in dezelfde regio woont. Dat heeft premier Conte aangekondigd in een tv-toespraak, waarbij hij nog meer versoepelingen van de quarantainemaatregelen in het vooruitzicht stelde.

Individueel sporten wordt toegestaan en parken gaan weer open. Begrafenissen mogen door maximaal 15 mensen worden bijgewoond. Fabrieken en de bouwsector mogen weer aan de slag en restaurants mogen afhaalbestellingen gaan aanbieden.

Winkels mogen op 18 mei weer open. Twee weken later, vanaf 1 juni, volgen de restaurants, koffiebars en kappers.

NOS
Maar de scholen pas in september? Weet iemand de reden hiervan?
De toekomst is niet meer wat het was
miekemv schreef:

Dat is dus wel iets anders dan (alleen) via hoesten of niezen.

Maar goed, het was te verwachten dat het ook via 'de lucht in een ruimte' verspreid kan worden, dat maakt veel besmettingen verklaarbaar.
(après-ski, zangkoren, carnaval vaker binnen gevierd vanwege het slechte weer, etc.)

Gelukkig zitten we nu in het seizoen waarin je anderen regelmatig buiten (op afstand) kunt treffen.
mdh schreef:
26-04-2020 22:05
Maar de scholen pas in september? Weet iemand de reden hiervan?

Italy's schools were closed before most other businesses and will now be one of the last to reopen.
He said the return to school was filled with peril because many teachers were older and at greater risk of catching the virus.
"Schools are at the centre of our attention and will reopen in September," the premier said.
Conte explained that resuming tuition before then involved "a very high risk of contagion".

https://www.france24.com/en/20200426-it ... -september
nounou
miekemv schreef:

Via druppeltjes dus. Niet airborne. Groot verschil
Life is short. Eat dessert first.
Via aerosolen die nog een hele tijd in de lucht blijven zweven.
emma95 wijzigde dit bericht op 27-04-2020 09:37
2.40% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
26-04-2020 22:26
Via druppeltjes dus. Niet airborne. Groot verschil
Via aerosolen, dat noemen ze dan airborn als ik goed ben ingelicht.

Maar wat ik vervolgens lees is dat ze nu wetenschappelijk hebben aangetoond wat iedereen al aannam: dat social distancing idd zinnig is, omdat corona ook op afstand besmettelijk kan zijn.
New year, new disappointments.
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
mdh schreef:
26-04-2020 21:00
Ik las aan het begin van het topic een pleidooi voor het opheffen van beperkende maatregelen voor 50- ers.

Echter, in de VS constateert men dat dertigers en veertigers zonder medische voorgeschiedenis, die besmet zijn met het virus maar a-symptomatisch zijn, vaak het slachtoffer worden van een beroerte.
Een arts constateerde dat er zelfs tijdens het opereren er nieuwe bloedingen ontstonden.
Helaas is er door overbelasting van de medische zorg aldaar nauwelijks tijd voor autopsies.

https://www.google.nl/amp/s/www.washing ... utType=amp
Jeetje , hier schrik ik ff van.

Iemand in mijn innercircle heeft dus idd op jonge leeftijd een beroerte gekregen.
Daarboven op ook nog een constant weer opvlammende longontsteking.
Veel complicaties, veel vocht in de hersenen. Echt ernstig.

Dat geeft te denken.

* niet quoten svp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven