Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 40)

17-01-2021 12:35 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 94 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 919.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39
Alle reacties Link kopieren
O het ging over die 38 jarige leerkracht? Die was niet gestorven aan corona en dus ook niet aan de Britse variant.

En voor Dweil, niemand doet laconiek, ik ben dat angst aanjagen van jou gewoon kotsmoe. En meer kan ik niet schrijven want dan krijg ik een ban. Ik hoop dat je ervan geniet, want ik vind het niet kunnen dat je mensen in paniek brengt. Ik heb heb er geen last van, maar er lezen ook mensen mee en je kan er zéker van zijn dat wat jij doet schadelijk is voor sommigen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Buitenhof vandaag: interview met Peter Piot, Vlaams viroloog die in Londen werkt en de belangrijkste COVID-adviseur van de Europese Commissie is.
https://www.npostart.nl/buitenhof/17-01 ... ON_1324929 (vanaf minuut 16:10)
En met Charles Michel, president van de Europese Raad, over Europees coronabeleid.
nounou
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-01-2021 14:04
Dat laatste gaat over een docente. Er is niet naar buiten gebracht waaraan ze is overleden. wel dat ze eerder Corona heeft gehad en dat nu in haar omgeving de Britse variant heerst. En omdat ze ook op de kaart van 'door Corona overleden leerkrachten' staat, vinden sommige mensen dat ze recht hebben om te weten waar deze dame nu precies aan overleden is. Want dat stelt gerust of zo.

En toen kwam een discussie over privacy en is bovenstaande nog steeds de info waar iedereen het mee mag doen ;-)
Ja ik las het later. Niet aan corona overleden, maar waaraan dan wel gaat ons geen bal aan.
Life is short. Eat dessert first.
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst van het Catshuisoverleg van vanmiddag.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
17-01-2021 14:01
Coalitievorming. In tijden van crisis is het voor Rutte en Hoekstra makkelijker te verklaren waarom toch met PVV in zee gegaan wordt. GroenLinks is voor hen beide geen optie......
Yeah right. In tijden van crisis willen ze vast en zeker opeens toch met een partij als de PVV in zee gaan, denk je het echt? Laat staan met Forum. Allemaal zo lekker stabiel en goed onderbouwd enzo, die partijen. En als ze niet met (zeer) rechts in zee willen betekent dat niet dat ze per se met GL samen moeten, er is wel meer mogelijk dan dat.
Anna2208 schreef:
17-01-2021 14:05
Ik ben helemaal niet alleen maar positief over het beleid, maar ik ben er wel van overtuigd dat onze politiek zodra het kan de maatregelen weer op gaat heffen. Die doen dat echt niet voor de lol hoor, Rutte zit echt niet 's avonds in zijn handen te wrijven dat het hem toch gelukt is om iedereen met een mondkapje te laten lopen en dat dan zo lang mogelijk volhouden want dan heeft hij 'macht'. Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat dat het doel van politici is.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 14:01
Ik heb het over verlengen voor de zekerheid.
Als het nodig is is het nodig, maar je gaat het niet doen ‘voor de zekerheid’
Als er iets momenteel niet is, is het “zekerheid”.
Of het nodig is, zul je nooit zeker weten maar de Engelse en Ierse toestanden nu negeren, is ook niet verstandig.
Laten we hopen dat Pfizer en AstraZeneca snel met grote hoeveelheden vaccins over de brug komen!
En dat GGD en huisartsen genoeg prikkers hebben geregeld! Ik zou alle pensionado’s met prikervaring een gratis vaccin aanbieden onder de toezegging dat ze over een maand zich beschikbaar stellen om te helpen bij de vaccinatiecampagne. Alle handen helpen!
Laten we beginnen met de huisartsen zodat die over 3-4 weken beschermd zijn en niet bij bosjes uitvallen omdat ze omvallen vanwege de Britse variant.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 14:04
Dat zou mooi zijn! Zeker als daarmee GL buitenspel kan worden gezet.
Waarom zal je GL buiten spel willen zetten? VVD etc maakt zich weinig zorgen over het klimaat met alle gevolgen van dien. Als er niets wordt gedaan aan hoeveel vlees die gegeten wordt, ontbossing, megastallen en hoeveelheid goedkope vluchten komen er nog enorm veel problemen (en lees: nieuwe virussen) op ons af.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-01-2021 13:59
Nee hoor. Ik blijf het zeggen. Hier in het voorjaar ontzettend veel clusters in woonzorgcentra. Meer dan de helft van de doden bij ons komen uit wzc.

Trouwens jonge man in mijn omgeving in april gestorven. En zorgmedewerker ergens in de dertig. Ik las vluchtig iets over een 37 jarige en de Britse mutatie. Gaat te snel hier om alles bij te lezen.

Dat er in het voorjaar veel clusters waren in woonzorgcentra (in Nederland ook) sluit toch niet uit dat het nu sneller gaat door de Britse variant?
Sommige clusters zijn nu groot, met erg veel besmettingen, meer dan in het voorjaar. 40-50 personeelsleden besmet, in één zorgcentrum, las ik ergens.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Patients currently in the hospital: (difference with yesterday)

2.384 (19)

Clinic: 1.708 (14)

ICU: 676 (5) New:

Clinic: 179

ICU: 38 In

: 5

Gelukkig relatief lage instroom op verpleegafdeling.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
17-01-2021 14:05
Ik ben helemaal niet alleen maar positief over het beleid, maar ik ben er wel van overtuigd dat onze politiek zodra het kan de maatregelen weer op gaat heffen. Die doen dat echt niet voor de lol hoor, Rutte zit echt niet 's avonds in zijn handen te wrijven dat het hem toch gelukt is om iedereen met een mondkapje te laten lopen en dat dan zo lang mogelijk volhouden want dan heeft hij 'macht'. Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat dat het doel van politici is.
Precies dit. Ik snap ook niet dat sommige mensen het zo zwart-wit opdelen, dat je óf een blinde ja-knikker die nooit zelf nadenkt zou zijn óf dat je meteen denkt dat Rutte het doet om te pesten of meer macht te krijgen. Ik denk dat het overgrote deel van Nederland ergens tussenin zit en denkt dat Rutte het land leidt met de beste bedoelingen, maar zelf in bepaalde dingen misschien wel een andere keuze had willen maken.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
17-01-2021 14:07
O het ging over die 38 jarige leerkracht? Die was niet gestorven aan corona en dus ook niet aan de Britse variant.

En voor Dweil, niemand doet laconiek, ik ben dat angst aanjagen van jou gewoon kotsmoe. En meer kan ik niet schrijven want dan krijg ik een ban. Ik hoop dat je ervan geniet, want ik vind het niet kunnen dat je mensen in paniek brengt. Ik heb heb er geen last van, maar er lezen ook mensen mee en je kan er zéker van zijn dat wat jij doet schadelijk is voor sommigen.
Waarvan akte!
Chumlee schreef:
17-01-2021 14:15
Patients currently in the hospital: (difference with yesterday)

2.384 (19)

Clinic: 1.708 (14)

ICU: 676 (5) New:

Clinic: 179

ICU: 38 In

: 5

Gelukkig relatief lage instroom op verpleegafdeling.
Is dat in een weekend niet sowieso lager?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 14:19
Is dat in een weekend niet sowieso lager?
Nee, lijkt me niet. Als je opgenomen moet worden, moet je opgenomen worden, dat kan bij corona dan niet wachten tot maandag.

Er worden wel minder mensen ontslagen in het weekend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-01-2021 14:16
Precies dit. Ik snap ook niet dat sommige mensen het zo zwart-wit opdelen, dat je óf een blinde ja-knikker die nooit zelf nadenkt zou zijn óf dat je meteen denkt dat Rutte het doet om te pesten of meer macht te krijgen. Ik denk dat het overgrote deel van Nederland ergens tussenin zit en denkt dat Rutte het land leidt met de beste bedoelingen, maar zelf in bepaalde dingen misschien wel een andere keuze had willen maken.
Hier ben ik het mee eens. Ik zou niet graag nu een beleid willen maken.
Alle reacties Link kopieren
Over dat woonzorgcentrum in België kun je denk ik niet veel concluderen. Ja, dat de Britse variant in België ook aanwezig is, maar dat wisten we al. En dat als er corona heerst in zo'n centrum het hard kan gaan, maar dat was ook al zo met de oude variant. De oma van mijn man woonde ook in een woonzorgcentrum en is afgelopen week overleden aan corona. In haar groep hebben/hadden alle bewoners corona. Ook de meeste mensen op de andere afdelingen hebben corona en overlijden er bij bosjes. De helft van het personeel is ook besmet. Naar mijn weten gewoon de oude variant.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-01-2021 14:20
Nee, lijkt me niet. Als je opgenomen moet worden, moet je opgenomen worden, dat kan bij corona dan niet wachten tot maandag.

Er worden wel minder mensen ontslagen in het weekend.
Er lijken op zondag wel iets minder mensen te worden opgenomen, zie Nice. Kan ook een kwestie zijn van wel opgenomen maar nog niet doorgevoerd in de administratie.
Op zondag een maandag zien we inderdaad wel vaker (hogere) stijging in bezetting, inderdaad door het lage aantal ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
17-01-2021 14:13
Waarom zal je GL buiten spel willen zetten? VVD etc maakt zich weinig zorgen over het klimaat met alle gevolgen van dien. Als er niets wordt gedaan aan hoeveel vlees die gegeten wordt, ontbossing, megastallen en hoeveelheid goedkope vluchten komen er nog enorm veel problemen (en lees: nieuwe virussen) op ons af.
Dat zijn typisch de dingen waar Redbulletje zich ook niet druk om maakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
17-01-2021 14:13
Als er iets momenteel niet is, is het “zekerheid”.
Of het nodig is, zul je nooit zeker weten maar de Engelse en Ierse toestanden nu negeren, is ook niet verstandig.
Laten we hopen dat Pfizer en AstraZeneca snel met grote hoeveelheden vaccins over de brug komen!
En dat GGD en huisartsen genoeg prikkers hebben geregeld! Ik zou alle pensionado’s met prikervaring een gratis vaccin aanbieden onder de toezegging dat ze over een maand zich beschikbaar stellen om te helpen bij de vaccinatiecampagne. Alle handen helpen!
Laten we beginnen met de huisartsen zodat die over 3-4 weken beschermd zijn en niet bij bosjes uitvallen omdat ze omvallen vanwege de Britse variant.
Zucht... ik heb het niet over ‘momenteel’, nu zijn de cijfers nog te hoog.
Ik heb het over mensen die zeggen dat de kabinet misschien wel besluit om voor de zekerheid de lockdown tot mei aan te houden.
Er vanuitgaande dat de daling doorzet is dat gewoon iets dat je niet kan beargumenteren als politici.
Solomio schreef:
17-01-2021 14:27
Dat zijn typisch de dingen waar Redbulletje zich ook niet druk om maakt.
Of ik maak me juist druk de andere kant op dan die wordt gesuggereerd ;)
In West Brabant gaan deze week al 'n aantal verzorgingstehuizen worden gevaccineerd, o.a. die van Tante Louise.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
17-01-2021 14:25
Over dat woonzorgcentrum in België kun je denk ik niet veel concluderen. Ja, dat de Britse variant in België ook aanwezig is, maar dat wisten we al. En dat als er corona heerst in zo'n centrum het hard kan gaan, maar dat was ook al zo met de oude variant. De oma van mijn man woonde ook in een woonzorgcentrum en is afgelopen week overleden aan corona. In haar groep hebben/hadden alle bewoners corona. Ook de meeste mensen op de andere afdelingen hebben corona en overlijden er bij bosjes. De helft van het personeel is ook besmet. Naar mijn weten gewoon de oude variant.
Het gaat niet alleen om het woonzorgcentrum maar over de hele gemeente Houthulst waar het woonzorgcentrum onder valt. In twee weken is daar het aantal besmettingen van 8 toegenomen tot 85. Vanochtend werd duidelijk dat het de Britse variant betrof.
Alle reacties Link kopieren
Deze grafiek, over het verloop van het aantal gegeven vaccinaties in EU-landen is interessant om te gaan volgen, de komende maanden.
Share of people that have received at least one dose of COVID-19 vaccine
https://ourworldindata.org/grapher/shar ... ion=Europe

Slowakije is ook vrij laat begonnen (4 januari) maar nu wel een stuk verder dan Nederland.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 17-01-2021 14:37
8.78% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Mijn demente vader is helaas positief getest. Hij woont in een verpleeghuis en daar is nu bijna iedereen positief getest. Mijn vader had en heeft geen klachten maar omdat ze iedereen gingen testen kwam dit naar buiten. Ik heb afgelopen week nog contact met hem gehad en heb net een afspraak gemaakt om mij te testen. Vandaag voor het eerst, spannend. Ik hoop dat mijn vader er goed vanaf komt. Hij heeft gelukkig nog geen klachten.
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 14:28
Zucht... ik heb het niet over ‘momenteel’, nu zijn de cijfers nog te hoog.
Ik heb het over mensen die zeggen dat de kabinet misschien wel besluit om voor de zekerheid de lockdown tot mei aan te houden.
Er vanuitgaande dat de daling doorzet is dat gewoon iets dat je niet kan beargumenteren als politici.

Dan moet je toch echt iets aan je leeskwaliteiten doen. Er is niemand die zegt dat ze de lockdown tot mei aanhouden voor de zekerheid. Ik ben degene die zei dat ik me kan voorstellen dat ze niet direct open gaan, maar even aanhouden om te kijken of het wel werkbaar is (in andere woorden). En ik had het over weken, niet over maanden. Dus je bent op iets aan het voortborduren waar helemaal niet over gesproken is. Kun je wel "zuchten" maar jij bent degene die blijkbaar niet begreep dat er iets anders staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven