Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 40)

17-01-2021 12:35 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 94 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 919.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu eigenlijk met groepen als ContainmentNu en RedTeam?
Die zijn altijd maar voor alles dichtgooien.
Nu is alles dicht, gaan ze dan voor totale lockdown met 1x per week naar de super?
Of gaan we nu gewoon ‘goed’ en moet het zo blijven?
CharlotteCcc schreef:
17-01-2021 13:22
Nogmaals: ik denk dat Gommers helemaal niet bedoeld heeft dat de lockdown die we nu hebben verlengd gaat worden tot de zomer. Ik denk dat hij bedoeld heeft dat niet alle maatregelen verdwijnen voor de zomer. Daar zit een behoorlijk verschil in.
Dat is ook logisch. Ik denk dat de basisregels zoals afstand houden, handen stuk wassen, mondkapje, beperking van groepsgrootte en bezoek pas verdwijnen als de meeste mensen een vaccinatie hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
17-01-2021 13:09
Ik zou het zwaar deprimerend vinden als wij in een lockdown terechtkomen waarin je niet meer naar buiten mag om te wandelen of te sporten. Daar ben ik toch wel wat angstig voor merk ik.
Ik prijs mij echt gelukkig dat wij dat in Nederland nog niet gehad hebben. Zoals nu in Frankrijk vanaf 18.00 uur lijkt mij echt verschrikkelijk. Net zoals ander landen hebben dat je alleen voor noodzakelijke zaken je huis mag verlaten.
tvp
Alle reacties Link kopieren
110 besmettingen met Britse variant in Belgisch verzorgingshuis

In een woonzorgcentrum in het Belgische Merkem zijn zeker 72 bewoners en 38 medewerkers besmet geraakt met de Britse coronavirusvariant, melden Belgische media. Drie bewoners zijn overleden. Ook elders in de West-Vlaamse gemeente Houthulst, waarvan Merkem deel uitmaakt, is het aantal nieuwe coronagevallen binnen twee weken snel gestegen: van 8 naar 85.

Nos

Als ik dit zo lees gaat mijn laatste beetje hoop dat het misschien toch wel mee viel met de extra besmettelijkheid verloren
tvp
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/go ... ~a137d636/

Hierin zegt hij dat het RIVM de derde golf pas verwacht in mei. Dus mogelijk wel degelijk een echte lockdown tot de zomer.
CharlotteCcc schreef:
17-01-2021 13:22
Nogmaals: ik denk dat Gommers helemaal niet bedoeld heeft dat de lockdown die we nu hebben verlengd gaat worden tot de zomer. Ik denk dat hij bedoeld heeft dat niet alle maatregelen verdwijnen voor de zomer. Daar zit een behoorlijk verschil in.
En ik denk dat de bedoeling niet uitmaakt. Hij heeft geen glazen bol. En de een leest het negatief en de ander positief en weer een ander plast er eerst nog over heen of negeert het gewoon. Ik ga er maar van uit dat er versoepelingen komen als het kan en tot die tijd worden beslissingen gemaakt waarvan gedacht wordt dat dat het beste voor nu is. Meer kan er niet gedaan worden.

Dus ik ga er eigenlijk gewoon uit van "alle berichten rondom de intensiteit en de duur van de maatregelen zijn een indicatie. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie in de toekomst en de markt is zeer instabiel te noemen." Dan heb ik gewoon altijd gelijk, nou ja een soort van dan :proud:
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
17-01-2021 13:27
110 besmettingen met Britse variant in Belgisch verzorgingshuis

In een woonzorgcentrum in het Belgische Merkem zijn zeker 72 bewoners en 38 medewerkers besmet geraakt met de Britse coronavirusvariant, melden Belgische media. Drie bewoners zijn overleden. Ook elders in de West-Vlaamse gemeente Houthulst, waarvan Merkem deel uitmaakt, is het aantal nieuwe coronagevallen binnen twee weken snel gestegen: van 8 naar 85.

Nos

Als ik dit zo lees gaat mijn laatste beetje hoop dat het misschien toch wel mee viel met de extra besmettelijkheid verloren
Hoezo? Het is niet alsof we vorig jaar nooit een zorgcentrum zagen met een grote uitbraak.
GenieInABottle schreef:
17-01-2021 13:23
Fijn dat dat gelukt is! Heb je ook werk en contacten daar?
Ik ben sinds 1 december weer baanvrij, dat valt echt wel even tegen nu. In die zin, ik zat in een cruciaal werkveld, dus was gewoon 40 uur per week onder collega's.

Ik zie de effecten van de lockdown bij onder andere mijn ouder die het psychisch sowieso al heel zwaar heeft. Zo'n gevecht. Heel verdrietig om te zien. Tegelijkertijd vind ik het ook weer knap. Ouder slaat zich er dapper doorheen en stom genoeg vind ik dat ook heel pijnlijk om te zien. Ik zou graag het leed over willen nemen, ruimte en plezier kunnen brengen, maar helaas. Met mijn ouders praat ik ook heel bewust over een langere periode van maatregelen. Steeds die lichtpuntjes die toch kapot blijken zijn killing voor hen. Dus ik heb aangegeven dat we hun verjaardag dit jaar vast gewoon kunnen vieren (en dan zijn we ver in de zomer, dus wie weet).
Nee, ik ben werk zoekende maar dat schiet natuurlijk helemaal niet op nu. Maar ik heb besloten mezelf daar nu niet al te druk over te maken want anders heb ik daar ook weer veel stress van en dat wil ik voorkomen. Ik doe wat ik kan en dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
17-01-2021 13:27
110 besmettingen met Britse variant in Belgisch verzorgingshuis

In een woonzorgcentrum in het Belgische Merkem zijn zeker 72 bewoners en 38 medewerkers besmet geraakt met de Britse coronavirusvariant, melden Belgische media. Drie bewoners zijn overleden. Ook elders in de West-Vlaamse gemeente Houthulst, waarvan Merkem deel uitmaakt, is het aantal nieuwe coronagevallen binnen twee weken snel gestegen: van 8 naar 85.

Nos

Als ik dit zo lees gaat mijn laatste beetje hoop dat het misschien toch wel mee viel met de extra besmettelijkheid verloren
Het valt mij op dat deze britse variant veel in zorginstellingen gevonden wordt. Klopt dat? In NL ook al in een aantal instellingen.
Als dat zo doorgaat zie ik het nog gebeuren dat ze die instellingen misschien nog eens op slot gooien
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
17-01-2021 13:28
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/go ... ~a137d636/

Hierin zegt hij dat het RIVM de derde golf pas verwacht in mei. Dus mogelijk wel degelijk een echte lockdown tot de zomer.
Of versoepelingen eind februari/begin maart en dan weer terug in lockdown in mei en juni.

Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat het virus in mei en juni nog hard om zich heen kan grijpen.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
17-01-2021 13:28
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/go ... ~a137d636/

Hierin zegt hij dat het RIVM de derde golf pas verwacht in mei. Dus mogelijk wel degelijk een echte lockdown tot de zomer.
Maar hebben we in mei al niet heel veel mensen gevaccineerd?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
17-01-2021 13:10
O ik vind dat juist wel interessant om daar verschillende meningen over te lezen. De uitleg van sommigen werkt heel verhelderend.
Ja, maar dat bedoel ik precies. Niet alleen maar kale linkjes, maar ook hoe jij het opvat enz. En ja, dat gaat dan wel eens over in geklets. (Dat vind ik dus helemaal niet erg.)
quincy2 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 13:33
5.09% gewijzigd
tvp
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:29
Of versoepelingen eind februari/begin maart en dan weer terug in lockdown in mei en juni.

Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat het virus in mei en juni nog hard om zich heen kan grijpen.
Ja, dat kan inderdaad ook.

Ik hou me er maar aan vast dat virussen meestal wel verdwijnen in het voorjaar/zomer. Net als vorig jaar ook met corona. En in combinatie met de vaccinaties komt het wel goed dit jaar.
Liara schreef:
17-01-2021 13:28
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/go ... ~a137d636/

Hierin zegt hij dat het RIVM de derde golf pas verwacht in mei. Dus mogelijk wel degelijk een echte lockdown tot de zomer.
We mogen toch hopen dat het merendeel van de kwetsbaren dan toch al gevaccineerd is. En het leven zal zich weer grotendeels buiten kunnen afspelen.
Liara schreef:
17-01-2021 13:28
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/go ... ~a137d636/

Hierin zegt hij dat het RIVM de derde golf pas verwacht in mei. Dus mogelijk wel degelijk een echte lockdown tot de zomer.
En in hetzelfde stuk zegt hij "dat kan ik niet voorspellen".
Het is een mogelijkheid, maar vooralsnog ook niet meer dan een mogelijk scenario.

Het is dus net zo goed mogelijk dat we zo aan blijven modderen als nu / dat het gelijk blijft / dat het virus besluit te verdwijnen / dat er nog een ander virus overheen komt / dat er gekozen wordt dat vechten tegen de bierkaai niet kan en dus alles open wordt gegooid op eigen risico en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan. Het zegt nog helemaal niets. Een maand geleden was hij al bezig met festivals in augustus, nu dit. Ik zie het dan wel.
newspaper schreef:
17-01-2021 13:29
Het valt mij op dat deze britse variant veel in zorginstellingen gevonden wordt. Klopt dat? In NL ook al in een aantal instellingen.
Als dat zo doorgaat zie ik het nog gebeuren dat ze die instellingen misschien nog eens op slot gooien
In zorginstellingen valt het misschien meer op, zodat eerder wordt onderzocht om welke variant het gaat.
Maar dan kun je er dus van uit gaan dat er buiten die instellingen ook besmettingen zijn, zeker als ze niet weten waar het vandaan komt. Dat lijkt op de situatie uit het voorjaar van 2020.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
17-01-2021 13:30
Maar hebben we in mei al niet heel veel mensen gevaccineerd?
Hij zegt ook dat veel afhangt van de hoeveelheid mensen die dan al gevaccineerd is.

Verder hadden we in oktober al de tweede golf en hadden we toen toch niet een lockdown zoals nu, dus ik denk niet dat het hoeft te betekenen dat het tot de zomer blijft als dit
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
17-01-2021 13:31
Ja, dat kan inderdaad ook.

Ik hou me er maar aan vast dat virussen meestal wel verdwijnen in het voorjaar/zomer. Net als vorig jaar ook met corona. En in combinatie met de vaccinaties komt het wel goed dit jaar.

Ja dat denk ik ook.
En ik denk ook echt wel dat bij mooier en warmer weer mensen meer buiten zullen afspreken en daardoor minder snel besmet zullen raken.
Dus ik hoop op een zonnig voorjaar. :sun: En zo spoedig mogelijk graag. :-D

(Tvp)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
TsumTsum schreef:
17-01-2021 13:28
Nee, ik ben werk zoekende maar dat schiet natuurlijk helemaal niet op nu. Maar ik heb besloten mezelf daar nu niet al te druk over te maken want anders heb ik daar ook weer veel stress van en dat wil ik voorkomen. Ik doe wat ik kan en dat is prima.

Oh ik heb er niet zoveel last van. Er zijn best veel vacatures in mijn richtingen. Ik krijg elke dag wel relevante meldingen. En mijn WW verloopt snel, dus ik moet wel. In welke richting zoek je? Ik merk wel dat ik de gesprekken via laptop echt flut vind. :(
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-01-2021 13:26
Ik prijs mij echt gelukkig dat wij dat in Nederland nog niet gehad hebben. Zoals nu in Frankrijk vanaf 18.00 uur lijkt mij echt verschrikkelijk. Net zoals ander landen hebben dat je alleen voor noodzakelijke zaken je huis mag verlaten.

Vanaf zes uur 's avonds lijkt mij ook heel naar. Aan de andere kant: de reguliere zorg schijnt in Frankrijk veel meer door te gaan, en als de horeca en winkels overdag open mogen zijn hebben die een grotere kans om te overleven.
En de scholen, zowel basis- als voortgezet onderwijs, zijn open.

Misschien hangen 'wij' in Nederland zozeer aan onze individuele vrijheid om te gaan en staan waar we willen dat veel belangrijke zaken in onze samenleving (zoals zorg, onderwijs en vertier) door de effecten van dit virus kapot gaan.
nounou
AnAppleADay schreef:
17-01-2021 13:29
Of versoepelingen eind februari/begin maart en dan weer terug in lockdown in mei en juni.

Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat het virus in mei en juni nog hard om zich heen kan grijpen.

Dat eerste denk ik dat ze niet doen. Ik ga ervan uit dat ze liever een paar weken langer aanhouden en met meer 'zekerheid' dingen gaan opengooien.

Dat tweede is, denk ik, ook afhankelijk van mutaties. Als er een agressieve mutatie komt waarbij het vaccin niet (voldoende) resultaat heeft, dan zou het zomaar nog harder dan nu om zich heen kunnen slaan.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-01-2021 13:39
Vanaf zes uur 's avonds lijkt mij ook heel naar. Aan de andere kant: de reguliere zorg schijnt in Frankrijk veel meer door te gaan, en als de horeca en winkels overdag open mogen zijn hebben die een grotere kans om te overleven.
En de scholen, zowel basis- als voortgezet onderwijs, zijn open.

Misschien hangen 'wij' in Nederland zozeer aan onze individuele vrijheid om te gaan en staan waar we willen dat veel belangrijke zaken in onze samenleving (zoals zorg, onderwijs en vertier) door de effecten van dit virus kapot gaan.
Als een avondklok vanaf 18.00 met open scholen en open winkels en horeca en reguliere zorg die doorgaat hetzelfde effect zou hebben als géén avondklok en alles dicht, zou ik echt veel liever het eerste willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven