Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Eindexamens gaan niet door.

24-03-2020 10:56 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/c ... ~a4e3ff04/

Ik vind het een raar idee, voor mijn dochter betekend dit dat ze geslaagd is. Maar wat sneu voor de kinderen, die nu kantje boord staan en nu de kans missen om hun cijfers nog op te halen 😢

En hoe gaat het verder, krijgen ze wel een diploma of alleen een overgangsbewijs?
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Oudste puber zit nu te rekenen, alle normen erbij etc
Alle reacties Link kopieren
D0ris schreef:
24-03-2020 11:25
Voor degenen die een vervolgopleiding gaan doen is de schade echt wel te overzien.
Het is meer gevoelsmatig dat het sneu is, het gevoel het niet verdiend te hebben, idd geen telefoontje, geen examenfeest, geen spanning, anders zijn dan diegenen die je voor gingen.

Maar ik geloof er niet in dat men ze straks betiteld als: de generatie die zomaar een diploma heeft gekregen. Denk dat het meer de moederharten is die nu spreken dan dat dit feitelijk zo zijn uitwerking gaat hebben.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best wel een vreemde beslissing. Waarom niet gekeken of de eindexamens in een andere vorm konden doorgaan. Deze kinderen krijgen inderdaad te horen jullie zijn van het jaar dat iedereen gewoon zijn diploma kreeg.
Ook denk ik dan aan vorig jaar alle kinderen die een jaar moesten overdoen omdat hun schoolexamen niet op orde was. Toen kon/mocht niets en nu dan dit. Ik denk dat die kinderen best wel boos zijn.
Mwah, niet iedereen krijgt zijn diploma nu. Vooral op de havo heb ik aardig wat jongemannen met een economie en maatschappij-profiel uit de categorie "liever lui dan moe" die het heus met hun CSE allemaal opgehaald hadden, maar ja, dat wordt lastig nu.
Als docent maak ik me nu al zorgen om die laatste schoolexamens. Ga ik die nog afnemen? Hoe dan? En hoe vervelend gaat de bespreking worden, wanneer leerlingen precies weten dat 0.2 erbij voor een diploma gaat zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Zhy schreef:
24-03-2020 11:26
Over het MBO is nog geen besluit genomen qua examens. Bij ons beginnen die aanstaande maandag. Alles is omgezet vanwege max. aantal personen per lokaal. Het was een megaklus dus als het niet doorgaat, al het werk voor niks.
Toch lijkt het me een verstandig besluit, het is schier onmogelijk om alle richtlijnen van het RIVM te volgen en de veiligheid te garanderen.

Hier alle mbo examens al gehad en behaald, maar nu gooit zijn stage bedrijf roet in het eten. Hij is naar huis gestuurd (net als alle andere stagiaires in het bedrijf) en moet thuis zijn eindproject doen.. Maar dat is niet zo eenvoudig, wij zijn thuis namelijk niet ingericht als technisch bedrijf. Hij probeert het zo goed en zo kwaad als het kan, maar of hij daarmee aan zijn verplichte aantal uren kan komen ??? Ik hoop dat ze die eis laten vallen en dan per student bekijken wat ze wel hebben kunnen doen..

Daarbij wil hij door naar hbo.. tja.. geen stage = geen diploma = niet door naar hbo. En nog 0 info vanuit school.. ook dikke faal..
Alle reacties Link kopieren
En voor de kinderen die nu "zomaar" een diploma krijgen en door kunnen naar vervolg onderwijs.. tja.. als er kinderen tussen zitten die daar niet op juiste plek zitten, dan komt het er alsnog wel uit.. Dus dat is geen verschil.

Of scholen anders naar ze kijken ? ik vermoed van niet..
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
24-03-2020 12:16
Hier alle mbo examens al gehad en behaald, maar nu gooit zijn stage bedrijf roet in het eten. Hij is naar huis gestuurd (net als alle andere stagiaires in het bedrijf) en moet thuis zijn eindproject doen.. Maar dat is niet zo eenvoudig, wij zijn thuis namelijk niet ingericht als technisch bedrijf. Hij probeert het zo goed en zo kwaad als het kan, maar of hij daarmee aan zijn verplichte aantal uren kan komen ??? Ik hoop dat ze die eis laten vallen en dan per student bekijken wat ze wel hebben kunnen doen..

Daarbij wil hij door naar hbo.. tja.. geen stage = geen diploma = niet door naar hbo. En nog 0 info vanuit school.. ook dikke faal..
Geldt helaas niet voor alleen (eind) stages.
De opleiding van mijn dochter bestaat voor 75% uit praktijklessen die ze nu dus mist. En ze is duidelijk niet de enige.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met over gaan en zo.
Betty_Slocombe schreef:
24-03-2020 12:05
Mwah, niet iedereen krijgt zijn diploma nu. Vooral op de havo heb ik aardig wat jongemannen met een economie en maatschappij-profiel uit de categorie "liever lui dan moe" die het heus met hun CSE allemaal opgehaald hadden, maar ja, dat wordt lastig nu.
Als docent maak ik me nu al zorgen om die laatste schoolexamens. Ga ik die nog afnemen? Hoe dan? En hoe vervelend gaat de bespreking worden, wanneer leerlingen precies weten dat 0.2 erbij voor een diploma gaat zorgen?
En dan zijn er ook leraren die denken dat ze liever lui dan moe zijn en hun conclusie daarop baseren.

Ik heb een hoogbegaafde zoon die gaat onderpresteren als hij niet de les krijgt die hij nodig is.
Hij is 'slechts' aanwezig in de les en dat weten de leraren. Sommigen gaan er goed mee om of dagen hem uit, dan staat hij echt aan, maar sommige willen er niets mee en die bestraffen hem liever met de woorden 'liever lui dan moe'.
Voor alle vakken staat hij mooie cijfers behalve voor deze 2 en staat hij op zakken...Hoogbegaafd lijkt zo mooi 😥
Alle reacties Link kopieren
StouteBeau schreef:
24-03-2020 12:35
En dan zijn er ook leraren die denken dat ze liever lui dan moe zijn en hun conclusie daarop baseren.

Ik heb een hoogbegaafde zoon die gaat onderpresteren als hij niet de les krijgt die hij nodig is.
Hij is 'slechts' aanwezig in de les en dat weten de leraren. Sommigen gaan er goed mee om of dagen hem uit, dan staat hij echt aan, maar sommige willen er niets mee en die bestraffen hem liever met de woorden 'liever lui dan moe'.
Voor alle vakken staat hij mooie cijfers behalve voor deze 2 en staat hij op zakken...Hoogbegaafd lijkt zo mooi 😥
Mijn zoon is ook hoogbegaafd, vorig jaar tijdens zijn diploma uitreiking, zij zijn mentor in haar speech, super slim, maar superlui, niks mis mee, want is gewoon waar. Hij heeft nooit een boek ingekeken.
Such a beautiful place to be with Friends.
Hier een hard rekende dochter en zoon en zoals ze er nu voorstaan zijn ze allebei geslaagd. Zoon is alleen maar blij, dochter moet nog ff wennen. Gek hoor dit!
Alle reacties Link kopieren
Snapt er iemand hier toevallig hoe het nu zit met de staatsexamens? Ik zou een staatsexamens wiskunde B moeten maken voor toelating voor een vervolgstudie na mijn bachelor, maar ik kan er nergens duidelijkheid over vinden.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
24-03-2020 13:03
Snapt er iemand hier toevallig hoe het nu zit met de staatsexamens? Ik zou een staatsexamens wiskunde B moeten maken voor toelating voor een vervolgstudie na mijn bachelor, maar ik kan er nergens duidelijkheid over vinden.
De maatregelen gelden tot nu toe alleen voor: VMBO, HAVO, VWO en GYMNASIUM
Such a beautiful place to be with Friends.
poldervrouw schreef:
24-03-2020 12:16
Hier alle mbo examens al gehad en behaald, maar nu gooit zijn stage bedrijf roet in het eten. Hij is naar huis gestuurd (net als alle andere stagiaires in het bedrijf) en moet thuis zijn eindproject doen.. Maar dat is niet zo eenvoudig, wij zijn thuis namelijk niet ingericht als technisch bedrijf. Hij probeert het zo goed en zo kwaad als het kan, maar of hij daarmee aan zijn verplichte aantal uren kan komen ??? Ik hoop dat ze die eis laten vallen en dan per student bekijken wat ze wel hebben kunnen doen..

Daarbij wil hij door naar hbo.. tja.. geen stage = geen diploma = niet door naar hbo. En nog 0 info vanuit school.. ook dikke faal..
Hier ook 0.0 info van school. Dochter moest nog een paar dingetjes afronden. Op de site staat alleen dat ze verlenging kunnen krijgen als het door de coronacrisis niet afgerond kan worden. Dus geen HBO na vakantie, geen werk, ze had al sollicitaties lopen waar ze haar HBO kon gaan lopen. Stage is dicht en blijft dicht. Niet leuk deze onzekerheid.
StouteBeau schreef:
24-03-2020 12:35
En dan zijn er ook leraren die denken dat ze liever lui dan moe zijn en hun conclusie daarop baseren.

Ik heb een hoogbegaafde zoon die gaat onderpresteren als hij niet de les krijgt die hij nodig is.
Hij is 'slechts' aanwezig in de les en dat weten de leraren. Sommigen gaan er goed mee om of dagen hem uit, dan staat hij echt aan, maar sommige willen er niets mee en die bestraffen hem liever met de woorden 'liever lui dan moe'.
Voor alle vakken staat hij mooie cijfers behalve voor deze 2 en staat hij op zakken...Hoogbegaafd lijkt zo mooi 😥
Ik begrijp je frustratie, maar die heeft niets met mij en mijn manier van lesgeven te maken. Ik praat veel met mijn leerlingen en tenzij ze heel goed kunnen liegen, heb ik een aardig beeld van ze.
Alle reacties Link kopieren
geef scholen even de tijd om dit besluit om te zetten in actie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
24-03-2020 13:13
Hier ook 0.0 info van school. Dochter moest nog een paar dingetjes afronden. Op de site staat alleen dat ze verlenging kunnen krijgen als het door de coronacrisis niet afgerond kan worden. Dus geen HBO na vakantie, geen werk, ze had al sollicitaties lopen waar ze haar HBO kon gaan lopen. Stage is dicht en blijft dicht. Niet leuk deze onzekerheid.
Geef de schoolleiding even de tijd om een gedegen plan te maken! De persconferentie is anderhalf uur voorbij en het heeft een enorme impact.
pixymama schreef:
24-03-2020 13:20
Geef de schoolleiding even de tijd om een gedegen plan te maken! De persconferentie is anderhalf uur voorbij en het heeft een enorme impact.
Mijn ergernis is er al vanaf dag 1. School communiceert helemaal niet. Er is geen contact met docenten. Ze hebben geen idee waar ze aan toe zijn. De persconferentie ging toch over de middelbare scholen of ook MBO? Heb het niet kunnen zien helaas.
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
24-03-2020 13:20
Geef de schoolleiding even de tijd om een gedegen plan te maken! De persconferentie is anderhalf uur voorbij en het heeft een enorme impact.
Nou het spijt me wel hoor.. maar du moment dat er twee weken terug de boel dicht ging had zijn mbo al kunnen bedenken dat de stages in gevaar zouden komen. Hij zit in zijn laatste jaar, alleen nog maar die stage uren. Ze hadden daar nu wel een ei over kunnen hebben gelegd..

Die eindexamens is van een compleet andere orde

School van zoon heeft sinds twee weken 0,0 meer informatie gegeven, heeft geen contact gezocht met zoon. Mentor reageert niet of nauwelijks. Enige wat hij kreeg was " vervelend dat je stage niet op de normale manier kan doorgaan" en dat was het. Hij gaat zo goed en kwaad als het kan verder maar zal bij lange na zijn uren niet gaan halen.. Daar hadden ze allang over kunnen nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-03-2020 11:26
Het kan niet anders, maar wel erg sneu voor de pubers. Geen feestjes, geen feestelijke uitreiking.
Het is 1x eerder gebeurd, aan het einde van de tweede wereldoorlog.
Ze kunnen nu gewoon doorstromen naar een vervolgopleiding.
De uitreiking vindt meestal plaats in juni toch? Zou dat dan al niet mogen??
Mijn zoon zit ook in HAVO 5 en is “ geslaagd”
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
24-03-2020 13:20
Geef de schoolleiding even de tijd om een gedegen plan te maken! De persconferentie is anderhalf uur voorbij en het heeft een enorme impact.

we praten over mbo he geen voortgezet onderwijs.. mbo en hbo scholen liggen al twee weken stil. Mijn jongste, 1e jaars hbo student kan 2 periodes geen tentamens maken nu. Digitaal is onmogelijk. het bsa is gelukkig opgeschoven. Maar wat dat gaat betekenen voor het 2e jaar ? Kunnen de gemiste tentamens er tussen gepropt worden ? Kunnen cruciale lessen nog in het 2e jaars rooster gepropt worden.. Maar zijn school communiceert tenminste. Kan van de mbo school van oudste niet gezegd worden.
Alle reacties Link kopieren
Excuus, ik dacht dat het over middelbare school ging. Over MBO weet ik niks, maar wat ik van jullie lees, klinkt inderdaad stom. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
24-03-2020 13:26
Mijn ergernis is er al vanaf dag 1. School communiceert helemaal niet. Er is geen contact met docenten. Ze hebben geen idee waar ze aan toe zijn. De persconferentie ging toch over de middelbare scholen of ook MBO? Heb het niet kunnen zien helaas.

exact.. en nee geen info over mbo
poldervrouw schreef:
24-03-2020 13:28
Nou het spijt me wel hoor.. maar du moment dat er twee weken terug de boel dicht ging had zijn mbo al kunnen bedenken dat de stages in gevaar zouden komen. Hij zit in zijn laatste jaar, alleen nog maar die stage uren. Ze hadden daar nu wel een ei over kunnen hebben gelegd..

Die eindexamens is van een compleet andere orde

School van zoon heeft sinds twee weken 0,0 meer informatie gegeven, heeft geen contact gezocht met zoon. Mentor reageert niet of nauwelijks. Enige wat hij kreeg was " vervelend dat je stage niet op de normale manier kan doorgaan" en dat was het. Hij gaat zo goed en kwaad als het kan verder maar zal bij lange na zijn uren niet gaan halen.. Daar hadden ze allang over kunnen nadenken.
Precies. Ik hoor wel veel over het basisonderwijs, daar wordt het onderwijs thuis best goed opgepakt en nu is er ook een besluit over de eindexamens van het voortgezet onderwijs, maar vanuit het MBO blijft het stil. Al vanaf dag 1.
raindrop57 schreef:
24-03-2020 13:31
Precies. Ik hoor wel veel over het basisonderwijs, daar wordt het onderwijs thuis best goed opgepakt en nu is er ook een besluit over de eindexamens van het voortgezet onderwijs, maar vanuit het MBO blijft het stil. Al vanaf dag 1.

Het lijkt mij ook supermoeilijk voor een mbo-instelling om nu te communiceren, omdat er zo veel verschillend onderwijs wordt gegeven en dan ook nog in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en organisaties die nu mogelijk met heel andere dingen bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
24-03-2020 13:35
Het lijkt mij ook supermoeilijk voor een mbo-instelling om nu te communiceren, omdat er zo veel verschillend onderwijs wordt gegeven en dan ook nog in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en organisaties die nu mogelijk met heel andere dingen bezig zijn.
het onderwijs is per afdeling en niveau georganiseerd (althans bij school van zoon), dus niveau 1 heeft niets van doen met niveau 4 bijvoorbeeld.

Zoon doet mbo-4, mentor laat niets horen, op de website 0,0 informatie.Stagebedrijf weet niet zo goed hoe of wat , dus sturen ze ze maar naar huis want geen idee hoe het zit met aansprakelijkheid etc. etc.. Mentor heeft 1 ! klas van max. 24 leerlingen. Ik mag toch hopen dat ze het afsluitende jaar belangrijk genoeg vinden. Het heeft nogal wat consequenties namelijk. A. studievertraging van een half schooljaar (stage is normaal 20 weken) , wie gaat het collegegeld betalen dan ? Niet kunnen starten met vervolg opleiding, dus half jaar wat anders doen ? Zonde toch ?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven