Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het Grote Positiviteitstopic #3: It only gets better!

08-06-2021 17:53 5015 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ruim een maand hebben we een heel topic volgepostivo'd maar het is nog niet voorbij.
We blijven positief al het goede nieuws delen!

:cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer:



Een suggestie voor dingen die besproken kunnen worden:
- Nieuws over vaccinaties
- Het uitblijven van voorspelde doemscenario's
- Het omdenkend herschrijven van clickbait-krantenartikelen.


Dingen die hier niet horen:
- Voorspellingen over derde, vierde en vijfde golven
- Wedstrijdjes wie het meest verschrikkelijke toekomstbeeld kan schetsen
- Paniek om scenario's (die geen voorspellingen zijn)
- Geklaag over de vaccinatiestrategie


p.s. we vinden hier corona dus niet iets positiefs, maar we zoeken de lichtpuntjes aan de horizon.

Afbeelding

Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2021 13:01
7.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
besmettingen-bij-jongeren-sijpelen-nog-niet-door-naar-oudere-leeftijdsgroepen

https://www.nu.nl/coronavirus/6146677/b ... oepen.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
20-07-2021 17:35
Hee , de rode blokjes zijn weg ... :mrgreen:
Inderdaad! Heel goed 😁
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-07-2021 17:37
besmettingen-bij-jongeren-sijpelen-nog-niet-door-naar-oudere-leeftijdsgroepen

https://www.nu.nl/coronavirus/6146677/b ... oepen.html
Sowieso helemaal wel positief stuk zo, ook OMT is nog steeds best positief en vind aanvullende maatregelen ook niet nodig nu.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-07-2021 07:15
265
84 IC

Ietsje hoger, maar valt nog altijd goed mee!
266
87 IC

Zou het zo blijven? Of is het nog te vroeg om te denken dat de ziekenhuisbezetting laag zal blijven?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Al 1/3 van de tieners heeft de eerste prik binnen!

Afbeelding

En bij de tweede prikken loopt het ook al lekker

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wel goed te zien dat de tweede prik echt nog bij veel tot 45 jaar gezet moet worden.
Mijn leeftijdsgroep ook pas 23% tweede prik gehad. En ik moet inderdaad ook nog tweede prik.

Wat is de schatting voor aantal besmettingen vandaag ongeveer? Weer rond de 7000? Woensdag en donderdag zijn meestal de hoogste dagen.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
21-07-2021 12:13
Wel goed te zien dat de tweede prik echt nog bij veel tot 45 jaar gezet moet worden.
Mijn leeftijdsgroep ook pas 23% tweede prik gehad. En ik moet inderdaad ook nog tweede prik.

Wat is de schatting voor aantal besmettingen vandaag ongeveer? Weer rond de 7000? Woensdag en donderdag zijn meestal de hoogste dagen.
Ik verwacht rond de 8.000 vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Om de besmettingen van de laatste tijd even om te denken: ik ben er niet blij mee dat er nu weer flink wat besmettingen zijn, maar zolang de ziekenhuizen niet vollopen is er ook een positieve kant. Een paar honderdduizend mensen hebben op deze manier in de afgelopen weken immuniteit tegen covid opgebouwd. Op verschillende manieren kan dat positief zijn:
- deels zullen het vaccinweigeraars zijn, die nog niet beschermd waren en nu wel
- deels zullen het mensen zijn die al wel enige immuniteit hadden door vaccinatie of het doormaken van covid en die nu extra beschermd zijn (als een soort booster)
- deels zullen het mensen zijn die nog niet gevaccineerd waren, maar het wel wilden. Die hebben straks specifieke immuniteit tegen de Delta variant ipv tegen de originele variant, waardoor ze beter bestand zijn tegen weer mutaties van het Delta virus. Ik las vandaag een uitspraak van Marion Koopmans, dat het wat dit aspect betreft niet zo slecht is dat zolang covid in de wereld nog rondgaat, het hier in Nederland ook rondgaat. Op die manier heb je altijd een deel van de bevolking die de meest recente variant gehad heeft.
Alle reacties Link kopieren
Positief bericht van Martijn Broekman:

De zojuist gepubliceerde LCPS ziekenhuiscijfers vallen lager uit dan verwacht. Met name de nieuwe ziekenhuisopnames zijn flink onder de trend.

In de grafiek is dit goed te zien (rode cirkel). We moeten nog even afwachten, maar het kan het begin van een trendbreuk zijn.


Afbeelding
6945??
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-07-2021 12:23
Ik verwacht rond de 8.000 vandaag.
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 6945 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 142 meer dan gisteren.

Wel meer dan gisteren, maar nog geen 8000!
Alle reacties Link kopieren
Met 6.897 zitten we ruim onder de voorspelling van vandaag! Er is dus weer een lager 7-daags gemiddelde dan gisteren. Als we morgen <9.250 besmettingen halen hebben we ook weer een lager 7-daags gemiddelde dan een week eerder, wat betekent dat we onder de 0% lijn zakken! Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat gebeuren!

Afbeelding
Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 21-07-2021 16:17
1.53% gewijzigd
:jump:
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
21-07-2021 15:25
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 6945 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 142 meer dan gisteren.

Wel meer dan gisteren, maar nog geen 8000!
Meer dan gisteren is normaal op woensdag tov dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-07-2021 15:28
Meer dan gisteren is normaal op woensdag tov dinsdag.
Dat wist ik inderdaad 😊 jouw grafiek is positief, hopelijk gaan de nullijn snel onder van de groei.
Alle reacties Link kopieren
Yes, groen pixeltje hier!
Alle reacties Link kopieren
Man is ook op groen gegaan!
Ik moet nog een weekje wachten.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-07-2021 20:26
Man is ook op groen gegaan!
Ik moet nog een weekje wachten.
Ja ik ook, 28 juli ook toch?
Ik mag gelijk om 8:45, hoppa!

Mijn man is bijna helemaal beschermd, nu ruim week geleden groen geworden.

Van de week sprak hij iemand die hij goed kent (via werk), en deze man heeft vorig jaar van april tm juni op IC gelegen door corona. Paar keer kantje boord. Thuis gekomen in de zomer met rollator en zuurstof en weinig kunnen. Maar inmiddels gaat het echt heel goed met deze man, hij fietst weer, rijd weer auto, bijna geen zuurstof meer nodig. Hij voelt zich ook echt goed! Dus voor alle mensen met long covid vind ik dit wel heel positief als ik zijn herstel zie van afgelopen jaar :cheer:
Hij is ook heel erg pro vaccineren 😉
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
21-07-2021 07:16
266
87 IC

Zou het zo blijven? Of is het nog te vroeg om te denken dat de ziekenhuisbezetting laag zal blijven?
Geen cijfers nog. Wat me wel opvalt is dat het aantal mensen aan de beademing heel laag blijft. Is al een tijd rond 48. Die mensen zullen daar ook wel een lange tijd liggen of nog blijven liggen, denk ik?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-07-2021 10:39
Geen cijfers nog. Wat me wel opvalt is dat het aantal mensen aan de beademing heel laag blijft. Is al een tijd rond 48. Die mensen zullen daar ook wel een lange tijd liggen of nog blijven liggen, denk ik?
Hier lijken de IC opnames ook veel langzamer te stijgen, ook met de vertraging in het achterhoofd.
Misschien ook deels omdat de opnames nu veel jongere mensen zijn en die zijn toch minder ziek.
Winterkoud schreef:
21-07-2021 20:39
Ja ik ook, 28 juli ook toch?
Ik mag gelijk om 8:45, hoppa!

Mijn man is bijna helemaal beschermd, nu ruim week geleden groen geworden.

Van de week sprak hij iemand die hij goed kent (via werk), en deze man heeft vorig jaar van april tm juni op IC gelegen door corona. Paar keer kantje boord. Thuis gekomen in de zomer met rollator en zuurstof en weinig kunnen. Maar inmiddels gaat het echt heel goed met deze man, hij fietst weer, rijd weer auto, bijna geen zuurstof meer nodig. Hij voelt zich ook echt goed! Dus voor alle mensen met long covid vind ik dit wel heel positief als ik zijn herstel zie van afgelopen jaar :cheer:
Hij is ook heel erg pro vaccineren 😉

Toch even iets grappigs vertellen: Ik heb al die tijd gedacht dan ze met long covid de longen bedoelden. Dus dat het een soort chronische longaandoening werd. Een paar dagen geleden dacht ik ineens: ze kunnen natuurlijk ook het Engelse woord long bedoelen, dus langdurige covid. Nagezocht en bleek ook te kloppen. Al die tijd verkeerd begrepen. Ik vind het wel positief, want long covid klinkt voor mij veel enger dan langdurige covid. Alsof je er nooit meer vanaf komt, dat beeld had ik steeds. Dat het virus wel in de longen zit begrijp ik wel, maar toch.

Waarom dan ook weer een Engels woord gebruiken, een mens raakt daar toch van in de war.
ñuca schreef:
22-07-2021 12:20
Ik heb al die tijd gedacht dan ze met long covid de longen bedoelden. Dus dat het een soort chronische longaandoening werd. Een paar dagen geleden dacht ik ineens: ze kunnen natuurlijk ook het Engelse woord long bedoelen, dus langdurige covid. Nagezocht en bleek ook te kloppen. Al die tijd verkeerd begrepen.
Hier nog eentje hoor . Ook lang gedacht idd .
ñuca schreef:
22-07-2021 12:20
Toch even iets grappigs vertellen: Ik heb al die tijd gedacht dan ze met long covid de longen bedoelden. Dus dat het een soort chronische longaandoening werd. Een paar dagen geleden dacht ik ineens: ze kunnen natuurlijk ook het Engelse woord long bedoelen, dus langdurige covid. Nagezocht en bleek ook te kloppen. Al die tijd verkeerd begrepen. Ik vind het wel positief, want long covid klinkt voor mij veel enger dan langdurige covid. Alsof je er nooit meer vanaf komt, dat beeld had ik steeds. Dat het virus wel in de longen zit begrijp ik wel, maar toch.

Waarom dan ook weer een Engels woord gebruiken, een mens raakt daar toch van in de war.
Nou, het is dat jij het zegt.

Staat Long echt voor langdurig in dit geval?

Wat vreselijk stom.

Ik denk echt dat heel veel mensen dit niet weten hoor.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
22-07-2021 12:20
Toch even iets grappigs vertellen: Ik heb al die tijd gedacht dan ze met long covid de longen bedoelden. Dus dat het een soort chronische longaandoening werd. Een paar dagen geleden dacht ik ineens: ze kunnen natuurlijk ook het Engelse woord long bedoelen, dus langdurige covid. Nagezocht en bleek ook te kloppen. Al die tijd verkeerd begrepen. Ik vind het wel positief, want long covid klinkt voor mij veel enger dan langdurige covid. Alsof je er nooit meer vanaf komt, dat beeld had ik steeds. Dat het virus wel in de longen zit begrijp ik wel, maar toch.

Waarom dan ook weer een Engels woord gebruiken, een mens raakt daar toch van in de war.
Ik hoorde ook een interview met een arts(?) die er voor pleitte om het hier 'lang(durig) covid' te noemen, omdat het inderdaad in de Nederlandse taal veel verwarring kan veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook een tijdje gedacht. Het is ook best logisch, want covid gaat ook in je longen zitten als je een ernstige infectie hebt. Ze hadden het beter chronische covid kunnen noemen, al krijg je ook dan weer verwarring omdat sommige mensen denken dat chronisch per definitie 'voor altijd' betekent.

Misschien dan toch maar 'lange covid'. Klinkt als een stripfiguur ('Lijpe Loetje en Lange Covid op avontuur, deel 3') of als een broertje van Lange Frans (dat maakt het niet beter, dan nog liever een stripfiguur), maar goed, het is dan wel duidelijk dat het niet per se met de longen te maken heeft. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven