Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-12-2020 14:20
Als iemand nog tips heeft voor dingen voor een groep 2 kleuter van bijna 6 die ze zelfstandig kan doen dan is dat heel welkom!

Ik heb een kleuter die niet van (zelfstandig) spelen houdt. :cry: Dat is normaal al een uitdaging, maar als de school dicht is al helemaal. Zeker in combinatie met haar broer (groep 5, serieuze bakken met schoolwerk) en zusje (peuter van 2) plus ons werk dat ook gedaan moet worden.

Dochter heeft in het voorjaar veel op de site van de Voorleeshoek gezeten, dat vond ik een uitkomst (het was toen ook tijdelijk gratis). Zijn er meer van dit soort dingen (met of zonder schermpjes) of andere goede ideeën? Qua niveau mag het groep 3 niveau zijn, ze is al door de groep 2 stof heen en kan al lezen. Maar iets wat helemaal niet schools is is ook helemaal prima! Dochter houdt van voorgelezen worden en gezelschapsspelletjes en niet van fantasiespel, bouwen of knutselen.
Jufmilou.nl

Printen maar en een leuk boekje van maken. Vindt zoontje erg leuk!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
...laatst kwam ik iemand tegen die ervan uitging dat alle ouders en kinderen in de kerstvakantie sowieso vrij zijn...en niet had bedacht dat er niet voor niets kinderopvang en vakantieopvang bestaat.

Zucht. Kan me daar echt aan ergeren, aan zulke naiviteit. Zal er ook wel mee te maken hebben dat mijn eigen lontje steeds korter wordt :-(
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-12-2020 11:33
Wat moeten sommige kleuters veel doen. Mijn groep 1 kind hoeft niks. En mijn andere kind zat in de eerste lockdown in groep 2 en toen was er ook geen verplicht werk. Nou ja, een half uurtje oid per dag, zelf in te delen.
Onze groep 1-er moest van het voorjaar verplicht een uur werken en daarvan koetsen we iedere dag foto’s en filmpjes maken. In groep twee zal het werk ongeveer 2 tot 2,5 uur zijn. Tijd maakt niet uit waarop je het doet maar het moet wel gefilmd (als ze iets hakken plakken) of foto’s van knutsels. En ook bewegingslessen moeten we filmen. De juffen hebben filmpjes gemaakt van hinkelen en tellen bijvoorbeeld. Dat moeten ze dan nadoen en dat moet jij als ouder filmen.
Groep 2 was voor mijn vriendin van het voorjaar meer werk dan groep 4. En deze juf hebben wij nu aankomende lock-down...
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
30-12-2020 14:35
Onze groep 1-er moest van het voorjaar verplicht een uur werken en daarvan koetsen we iedere dag foto’s en filmpjes maken. In groep twee zal het werk ongeveer 2 tot 2,5 uur zijn. Tijd maakt niet uit waarop je het doet maar het moet wel gefilmd (als ze iets hakken plakken) of foto’s van knutsels. En ook bewegingslessen moeten we filmen. De juffen hebben filmpjes gemaakt van hinkelen en tellen bijvoorbeeld. Dat moeten ze dan nadoen en dat moet jij als ouder filmen.
Groep 2 was voor mijn vriendin van het voorjaar meer werk dan groep 4. En deze juf hebben wij nu aankomende lock-down...
Dat meen je niet!
En wat wil juf doen als je deze bewijsstukken niet aanlevert?
Als ik zo'n mail zou krijgen ging er direct een mail terug naar juf en directie.
En ik ben zelf juf.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
NoPepsiPlease schreef:
30-12-2020 14:23
Jufmilou.nl

Printen maar en een leuk boekje van maken. Vindt zoontje erg leuk!

Juf Milou is zelf niet heel nauwkeurig zitten vaak fouten in haar werkbladen. Heel frustrerend.
HawaZon schreef:
30-12-2020 10:32
Jouw kinderen zijn ouder denk ik? Want als je kleine kinderen hebt dan beperkt de zorg zich niet tot af en toe even helpen. Dat werkt niet zo met een baby, en/of een peuter/kleuter.
Een baby/peuter hoef je niet te helpen met schoolwerk ;-)

Maar mijn standpunt is ook dan hetzelfde, als de overheid de opvang sluit en je moet thuiswerken, zal dat niet gaan zoals dat normaal kan. Dan doe je je best om dat zo goed mogelijk te regelen, en kan je werkgever niet verwachten dat dat precies zo gaat zoals altijd.
En toch... de werkgever van je man kan wel zo dwars doen maar dat is exact de reden waarom de kinderen nu thuiszitten.... Om de ouders thuis te houden.

Ik werk inmiddels 9 maanden volledig vanuit huis. Omdat het moet, ik vind het verschrikkelijk om thuis te werken, op de koop toe krijg ik de kinderen er nu thuis bij omdat er dus nog zoveel bedrijven waar wel thuisgewerkt kan worden marines gebeurd.

Hier partner in cruciaal beroep dus kinderen mogen de helft van de tijd naar de noodopvang maar de andere helft van de tijd niet plus het schoolwerk nog...
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-12-2020 08:30
Zo komen praatjes dus in de wereld. Lees het wél goed voordat je iets neerplempt op een forum.
Nou, zoveel scholen, zoveel manieren.

Is het zo gek om te denken dat als er beperkt opvang is voor kinderen, geregeld door school, dat die kinderen in (logische) jaargroepen samengevoegd worden en op die manier ook online hun lessen aangeboden krijgen?

Of kinderen in een bso situatie zitten en aan de slag gaan, of thuis zitten en aan de slag gaan, de begeleiding zal net zo goed (of slecht) zijn. En als die opvang gedaan wordt door een leerkracht (en niet de bso), kan een kind betere begeleiding krijgen. Ik weet namelijk niet hoe mijn kind een bepaalde aanpak voor rekenen of ontleden aangeleerd heeft gekregen, dus die begeleiding kan ik haar niet geven.

En bij ons komt er een overkill aan informatie over alles wat er gebeurt en niet gaat gebeuren. Dus nee, ik lees niet alles maar filter op wat voor ons van toepassing is. En krijg voor de rest maar de helft mee inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
30-12-2020 14:20
Als iemand nog tips heeft voor dingen voor een groep 2 kleuter van bijna 6 die ze zelfstandig kan doen dan is dat heel welkom!

Dochter houdt van voorgelezen worden en gezelschapsspelletjes en niet van fantasiespel, bouwen of knutselen.
Luisterboeken met eventueel zelf meelezen?

Niet van knutselen houden: vallen strijkkralen daar ook onder? Tekenen en verven? Puzzelen? Dat zijn ook dingen die ze naast je aan tafel kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-12-2020 14:45
Juf Milou is zelf niet heel nauwkeurig zitten vaak fouten in haar werkbladen. Heel frustrerend.
Jammer! Al denk ik dat ik zelf de fouten er wel uit kan halen, maar alles op die manier screenen is natuurlijk wel weer meer werk.

Ik weet dat er meer van dit soort juffen-sites zijn, welke zou je wel aanbevelen?
Alle reacties Link kopieren
tieger schreef:
30-12-2020 16:02
Luisterboeken met eventueel zelf meelezen?

Niet van knutselen houden: vallen strijkkralen daar ook onder? Tekenen en verven? Puzzelen? Dat zijn ook dingen die ze naast je aan tafel kunnen doen.
Luisterboeken vind ze leuk ja, maar doet ze wel al veel in haar vrije tijd. Ik zal in ieder geval zorgen voor een mooie voorraad. Meelezen met luisterboeken gaat nog niet, ze leest op midden groep 3 niveau

Verven vindt ze soms wel leuk, maar dan wil peuter ook meedoen en moet ik er bovenop zitten. Tekenen, puzzelen en strijkkralen vindt ze helaas niet leuk. Ze heeft pas Aquabeads gekregen en dat vindt ze op zich wel leuk, maar wel moeilijk en wil ze daarom alleen maar samen met mij doen.

Ik hoop eigenlijk op flink wat werk van school, want als het van de juf moet dan doet ze het wel en is ze tenminste even bezig. Bij ons kun je trouwens ook foto's of filmpjes van het werk uploaden voor de juf, maar echt verplicht is dat niet. Ik heb in het voorjaar veel dingen vervangen voor iets anders en dat vond de juf helemaal prima. Werkjes vervangen voor spelen lijkt me ook helemaal niet zo'n punt, want kleuters leren heel veel door te spelen, op school ook. Als een kleuterjuf daar moeilijk over gaat doen dan zou ik dat wel heel rigide vinden. Wel lijkt het me heel lastig om als kleuterjuf goed vorm te geven aan de thuisschool. Allerlei dingen verplichten vind ik te rigide, maar zeggen 'tabee, zoek het zelf maar uit ouders!' lijkt me ook niet de bedoeling. En heel veel op de kleuterschool draait om het sociale en dat valt natuurlijk allemaal weg.
Alle reacties Link kopieren
Je man gewoon de kids laten meenemennaar kantoor. Eens kijken hoe die manager reageert.
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
30-12-2020 14:40
Dat meen je niet!
En wat wil juf doen als je deze bewijsstukken niet aanlevert?
Als ik zo'n mail zou krijgen ging er direct een mail terug naar juf en directie.
En ik ben zelf juf.
Echt hè?
Mijn zesjarige heeft in lockdown 1 misschien 3 werkbladen gemaakt. Verder hebben we wel allerlei leuke en leerzame activiteiten gedaan. Maar ze heeft vooral veel in haar eigen restaurant-hoek en dierenarts-hoek gespeeld. Waar ze heel veel van geleerd heeft.
Als kleuterjuffen echt verwachten dat leermomenten te filmen zijn, dan zijn het geen echte kleuterjuffen.
Alle reacties Link kopieren
@Nicole, dit is dezelfde dochter die wel van sensomotorisch spel is toch?

Ken je Orbeez balletjes? Zijn een soort gelballetjes die je in water legt en dan worden ze groter. Ik heb dat met Kerst voor mijn zoontje gedaan in zo’n zelfde doos als die jij aanraadde voor het kinetische zand en het is hier al dagen een mega succes. Misschien heb je er wat aan :)

(overigens niet giftig en te klein om in te stikken voor peuterzusje)
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerken en kinderen gaat gewoon niet samen maar ik begrijp wel dat werkgevers willen dat er verlofdagen voor worden ingezet. Uiteindelijk is het wel de verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de werkgever. Uiteraard in goed overleg maar een werkgever kan er niet voor blijven opdraaien. Dat is ook niet eerlijk tegenover de mensen die geen kinderen hebben.
Verder begrijp ik ook echt niet goed waarom er op school niet gewoon les wordt gegeven aan de ouders van cruciale beroepen. Wat zijn die leerkrachten dan aan het doen? Het is toch hun werk om les te geven?
On topic heb ik eigenlijk weinig tips. Ik heb geen kinderen en ben daar blij om in deze crisis. Denk dat afspraken maken met andere ouders de beste optie is. Uiteindelijk zal je wel je werk moeten doen want daar word je ook voor betaald.
Leraren geven wel les maar dat zijn online lessen voor hele klassen. Denk dat als kinderen van de opvang wel les van de leraar zouden krijgen ze ook een voordeel zouden hebben op de kinderen van online lessen.

Op onze school wordt de opvang geregeld door onderwijsassistenten, BSO werknemers. Die hebben ook de handen vol aan verschillende leeftijden.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
30-12-2020 19:41
@Nicole, dit is dezelfde dochter die wel van sensomotorisch spel is toch?

Ken je Orbeez balletjes? Zijn een soort gelballetjes die je in water legt en dan worden ze groter. Ik heb dat met Kerst voor mijn zoontje gedaan in zo’n zelfde doos als die jij aanraadde voor het kinetische zand en het is hier al dagen een mega succes. Misschien heb je er wat aan :)

(overigens niet giftig en te klein om in te stikken voor peuterzusje)
Ja, dat is die dochter. Dank je wel voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen moeten de kinderen die op school opgevangen worden wel gewoon het thuiswerk maken (in ieder geval vanaf groep 3), maar dan op school. Onder leiding van een onderwijsassistent, met een paar leerjaren bij elkaar. De reguliere juffen en meesters zijn er voor de hele klas op afstand, het is niet zo dat die verder niks te doen hebben ofzo. Ik vind dit een prima regeling. De onderwijsassistenten hebben niet echt een taak in het afstandsonderwijs, dus zijn hiervoor inzetbaar en de kinderen die op school mogen komen worden hiermee niet bevoordeeld en ook niet benadeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4-jarige mag maandag een werkpakketje ophalen met weekplanning. Als ze naar de noodopvang gaat moet ze die dag het werk meenemen, dan maken ze het op school. Dus hier wordt wel lesgegeven/begeleidt tijdens de noodopvang.
Onze werkgevers zijn flexibel, doe wat je kan en geef het aan als je in de knel komt. Tijdens de eerste lockdown kregen we beide 1 dag bijzonder verlof per week. Ik werk normaal 3 dagen en partner 4. Toen dus 2 en 3 dus kwam precies goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Heutink voor thuis heeft ook leuke ideetjes.
Werkbladen om down te loaden maar ook speelgoed en leerlingen.
Voor wat oudere (vanaf 8) kids organiseren ze nu een middagprogramma zag ik:
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/s-oc ... /news/388/
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe schreef:
30-12-2020 23:14
Heutink voor thuis heeft ook leuke ideetjes.
Werkbladen om down te loaden maar ook speelgoed en leerlingen.
Voor wat oudere (vanaf 8) kids organiseren ze nu een middagprogramma zag ik:
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/s-oc ... /news/388/

Dat is handig! Als je kind dan schooltje wil spelen dan kan je kind de juf zijn en bestel je gewoon wat leerlingen. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
30-12-2020 23:14
Heutink voor thuis heeft ook leuke ideetjes.
Werkbladen om down te loaden maar ook speelgoed en leerlingen.
Voor wat oudere (vanaf 8) kids organiseren ze nu een middagprogramma zag ik:
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/s-oc ... /news/388/
Oh top, naar dit soort dingen zoek ik. Dat middagprogramma ziet er veelbelovend uit! Ik hoop dat het ook geschikt is voor dochter van bijna 6, anders schieten we er nog niet zoveel mee op. Officieel is ze 2 jaar te jong, maar ze kijkt graag naar 9+ programma’s als Topdoks, Klokhuis en het Jeugdjournaal, dus wie weet kan ze prima meedraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een drukke baan van 32 uur. Mijn dochter zit nu in groep 7. En ze heeft met sommige vakken echt hulp nodig.
Het is heel simpel. Als zij hulp nodig heeft dan laat ik mijn laptop voor wat het is en mijn werk telefoon rinkelt maar een eind weg.
Mijn kind gaat voor. Gelukkig heb ik een manager die het daar mee eens is.

Mijn uren maak ik gewoon. Ga in de avond een uurtje langer door.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-12-2020 23:18
Dat is handig! Als je kind dan schooltje wil spelen dan kan je kind de juf zijn en bestel je gewoon wat leerlingen. :yes:
Ooooh!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
30-12-2020 23:14
Heutink voor thuis heeft ook leuke ideetjes.
Werkbladen om down te loaden maar ook speelgoed en leerlingen (ik bedoelde leer-dingen)...
Voor wat oudere (vanaf 8) kids organiseren ze nu een middagprogramma zag ik:
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/s-oc ... /news/388/
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven