Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Andersom schreef:
29-12-2020 13:07
Of nog iets duidelijker met baas bespreken dat het opvangen van kinderen in deze lockdown niet alleen de taak van de moeder is, die ook haar eigen baan heeft.

Niet alleen in dit topic maar ook in andere en in real life zie ik veelal de moeders opdraaien voor het opvangen van de kinderen én de planning van de opvang van de kinderen én alles daar omheen. Waarom? We zien met zijn allen, man, vrouw, jong, oud in deze crises. Wie bepaalt dat bepaalde mannen zich daarvoor niet hoeven inspannen?
Dit dus. Echt belachelijk hoeveel vaders ermee wegkomen. Ik zie het om me heen gebeuren. Vader gaat hoe dan ook naar kantoor/ externe locatie en verder is er niks mogelijk. 0,0.

En die moeders maar zwoegen thuis met kinderen verzorgen, onderwijs geven + hun eigen uren draaien, waarbij het ook eigenlijk niet kan, maar ja, wat moet dat moet. Jammer hoe weinig je die instelling ziet bij vaders.

Wij hebben de dag verdeeld in shifts, dat werkt prima voor ons. Voor jou de tip: beter onderhandelen met je man en beter aangeven wat je nodig hebt om je werk te doen. Jouw werk is even belangrijk als zijn werk en de kinderen zijn net zo goed van hem.

Ouderschapsverlof is een wettelijk recht voor ouders van kleine kinderen, heeft je man die uren al opgenomen?
Alle reacties Link kopieren
Over het online les geven: dat gaat hier anders. Ze krijgen een dagtaak en 1x per week is er contact met de leerkracht.

Ik vind het vervelend dat er zo negatief over mijn man wordt gedaan. Mijn werkgever is namelijk precies hetzelfde qua starheid : met enige verschil dat ik uren ook op andere tijden kan maken. Man werkt in ploegen dus dat lukt daar niet. En dat is logisch. Hij heeft ouderschapsverlof, vandaar de ene dag vrij.

Zoals eerder gezegd: we hebben het te doen met deze werkgevers. Man denkt ook hard na net als ik, maar de oplossing die hier makkelijk gezegd wordt "met vuist op tafel slaan" werkt niet voor zowel mijn werkgever als de zijne. Het gaat gewoon van ons verlof af. En dan is mijn verlof handiger omdat ik wel kan bijkopen en hij niet.

Maar, ook dank voor alle praktische tips, daar kan ik zeker wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-12-2020 13:01
Maar zo star vasthouden aan 'ik ben de baas dus ik bepaal' is niet meer van deze tijd. En al helemaal niet in deze situatie.

Het eerste mailtje van onze leidinggevenden, toen de lockdown bekend werd, was de melding dat je het vooral moest bespreken als je in de knoei komt met kinderen.
Helaas zijn er nog echt zulke bedrijven. Mijn werkgever is ook zo, muv flexibel werken qua tijden. Haar 1e mailtje was in de trant van : "als je voorziet dat je je uren niet kan werken vergeet dan niet om voor datum x extra verlof te kopen of om je vakantie plannen bij te stellen ".
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-12-2020 15:27
Reden: misbruik algemeen account
98.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 13:42
Over het online les geven: dat gaat hier anders. Ze krijgen een dagtaak en 1x per week is er contact met de leerkracht.

Ik vind het vervelend dat er zo negatief over mijn man wordt gedaan. Mijn werkgever is namelijk precies hetzelfde qua starheid : met enige verschil dat ik uren ook op andere tijden kan maken. Man werkt in ploegen dus dat lukt daar niet. En dat is logisch. Hij heeft ouderschapsverlof, vandaar de ene dag vrij.

Zoals eerder gezegd: we hebben het te doen met deze werkgevers. Man denkt ook hard na net als ik, maar de oplossing die hier makkelijk gezegd wordt "met vuist op tafel slaan" werkt niet voor zowel mijn werkgever als de zijne. Het gaat gewoon van ons verlof af. En dan is mijn verlof handiger omdat ik wel kan bijkopen en hij niet.

Maar, ook dank voor alle praktische tips, daar kan ik zeker wat mee!
Zijn er nog ploegen met verschillende tijden waarmee hij eventueel diensten kan ruilen waardoor het soms beter uitkomt?

Inderdaad lang niet voor elke baan kun je vanuit huis werken. Wel jammer dat er geen mogelijkheden zijn voor onbetaald verlof bij man.
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 13:45
Helaas zijn er nog echt zulke bedrijven. Mijn werkgever is ook zo, muv flexibel werken qua tijden. Haar 1e mailtje was in de trant van : "als je voorziet dat je je uren niet kan werken vergeet dan niet om voor datum x extra verlof te kopen of om je vakantie plannen bij te stellen ".
Ja zo’n baas had ik ook. Dat ik uren kon kopen of vakantie kon opnemen of als tip om een student aan huis in te huren. Wel gelukkig dat ik mijn uren ook in de avond en in het weekend mocht maken. Want als ik de hele dag met de kids gespeeld had was in de avond werken toch een prima optie vind zij. Maar ik was echt kapot!
Dat ze zelf een au pair had toen haar kids in deze leeftijd zaten vergeet ze geloof ik... en toen hoefde ze die kids niet eens 3 uur onderwijs per dag te geven met verplicht bewijs aanleveren in de vorm van filmpjes en foto’s en digitale opdrachten
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 29-12-2020 21:41
1.79% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ruil opgezet met mijn vriendin. Op mijn parttime dag pas ik op haar 3 kinderen (inclusief huiswerkbegeleiding) en op haar parttime dag, gaat mijn zoon naar haar toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel met je mee, ik vind het vreselijk, thuis werken en de kinderen thuis.

Wij proberen op te delen in shifts: man de ochtend, ik de middag of andersom.

Al met al merk ik toch dat werk en prive erg door elkaar lopen, ook geen reistijd om af te schakelen. Heel onrustig en slecht voor de concentratie.

Hoe we het de vorige lockdown hebben gedaan wil ik niet meer (kinderen teveel tv, ik teveel werk). Dus ik ben nu qua werk strenger, ik schrap alles uit mijn agenda wat niet strikt prioriteit heeft, en heb ook veel doorgeschoven na 18 januari (hopelijk dan scholen weer open). Ik ben wel blij dat dit vrij goed kan en dat klanten, collega;s en mijn baas hier begrip voor hebben. Nou ja, iedereen zit in hetzelfde schuitje.
MevrouwPanda schreef:
29-12-2020 13:58
Ik heb een ruil opgezet met mijn vriendin. Op mijn parttime dag pas ik op haar 3 kinderen (inclusief huiswerkbegeleiding) en op haar parttime dag, gaat mijn zoon naar haar toe.
Dat is nog eens een goede ruil (in haar voordeel). Ook hier valt het me weer op, waar zijn de vaders in dit verhaal? Of zijn jullie beide alleenstaande moeders?
Alle reacties Link kopieren
Ik weiger overigens om vakantieverlof in te zetten voor de uren die ik minder maak.
Vanaf 1 januari ga ik zelf een team leiden, no way dat ik dat aan de mensen ga vragen. Ik geloof er in dat een flexibele en begripvolle houding zich later terugbetaalt.
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 13:42
Over het online les geven: dat gaat hier anders. Ze krijgen een dagtaak en 1x per week is er contact met de leerkracht.

Ik vind het vervelend dat er zo negatief over mijn man wordt gedaan. Mijn werkgever is namelijk precies hetzelfde qua starheid : met enige verschil dat ik uren ook op andere tijden kan maken. Man werkt in ploegen dus dat lukt daar niet. En dat is logisch. Hij heeft ouderschapsverlof, vandaar de ene dag vrij.

Zoals eerder gezegd: we hebben het te doen met deze werkgevers. Man denkt ook hard na net als ik, maar de oplossing die hier makkelijk gezegd wordt "met vuist op tafel slaan" werkt niet voor zowel mijn werkgever als de zijne. Het gaat gewoon van ons verlof af. En dan is mijn verlof handiger omdat ik wel kan bijkopen en hij niet.

Maar, ook dank voor alle praktische tips, daar kan ik zeker wat mee!

Extra dag OSV?
Wij hebben het hier overigens op een akkoordje gegooid met de buren (ja, ook met de buurman, en ook mijn man) die ook kinderen in dezelfde leeftijd hebben. Gooien we dezelfde leeftijd bij elkaar voor het schoolwerk en één van de anderen entertaint de kleintjes (die hebben geen schoolwerk, groep 1 is dat).
Dat vond ik de vorige keer vreselijk, probeer je de één te helpen, dendert de ander er doorheen (want nog klein en nul focus).
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
29-12-2020 17:23
Wij hebben het hier overigens op een akkoordje gegooid met de buren (ja, ook met de buurman, en ook mijn man) die ook kinderen in dezelfde leeftijd hebben. Gooien we dezelfde leeftijd bij elkaar voor het schoolwerk en één van de anderen entertaint de kleintjes (die hebben geen schoolwerk, groep 1 is dat).
Dat vond ik de vorige keer vreselijk, probeer je de één te helpen, dendert de ander er doorheen (want nog klein en nul focus).
Dit maar dan met drie stellen, acht kinderen & 1 student.

Rooster gemaakt en allemaal dagdelen ingetekend. We gaan groep 1 (vier vrij brave meisjes) ochtenden laten spelen onder begeleiding van student en om en om ochtendschool voor groep 3/4 verzorgen. 12.30 iedereen klaar en naar huis/spelen/naar buiten etc.
Alle reacties Link kopieren
Slim die deals met de buren.

TO in jouw geval zou ik zoveel mogelijk op de 2 dagen die je hebt doen. En dan 1 avond en 1 filmmiddag voor je kinderen (het is nu toch regelmatig slecht weer) en dan ben je er wel.
Alle reacties Link kopieren
zomerkoninkje schreef:
29-12-2020 13:59
Ik voel met je mee, ik vind het vreselijk, thuis werken en de kinderen thuis.

Wij proberen op te delen in shifts: man de ochtend, ik de middag of andersom.

Al met al merk ik toch dat werk en prive erg door elkaar lopen, ook geen reistijd om af te schakelen. Heel onrustig en slecht voor de concentratie.

Hoe we het de vorige lockdown hebben gedaan wil ik niet meer (kinderen teveel tv, ik teveel werk). Dus ik ben nu qua werk strenger, ik schrap alles uit mijn agenda wat niet strikt prioriteit heeft, en heb ook veel doorgeschoven na 18 januari (hopelijk dan scholen weer open). Ik ben wel blij dat dit vrij goed kan en dat klanten, collega;s en mijn baas hier begrip voor hebben. Nou ja, iedereen zit in hetzelfde schuitje.
Dit hebben wij tijdens de vorige lockdown gedaan en gaan we weer doen straks in januari. Wat ons betreft de enige eerlijke optie en het zorgt voor rust en regelmaat voor onze dochter (groep 2). Maar wat zie ik er tegenop.. ik voelde me op alle fronten tekort schieten. Kon niet mijn normale uren draaien en aan de andere kant mijn dochter, die ik ook de aandacht wil geven die ze verdient en niet uren met de Ipad wil laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
29-12-2020 20:25
Dit maar dan met drie stellen, acht kinderen & 1 student.

Rooster gemaakt en allemaal dagdelen ingetekend. We gaan groep 1 (vier vrij brave meisjes) ochtenden laten spelen onder begeleiding van student en om en om ochtendschool voor groep 3/4 verzorgen. 12.30 iedereen klaar en naar huis/spelen/naar buiten etc.
Waar woon je, kan ik intekenen :-D
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
arpeggio schreef:
29-12-2020 21:35
Dit hebben wij tijdens de vorige lockdown gedaan en gaan we weer doen straks in januari. Wat ons betreft de enige eerlijke optie en het zorgt voor rust en regelmaat voor onze dochter (groep 2).
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
Alle reacties Link kopieren
Die reistijd van man: is dat met ov, of eigen vervoer? Als t met ov is, is het een optie om met eigen vervoer te gaan? Dat kan in de ochtendspits thuis net even schelen.

De lestijd van de kinderen is erg beperkt qua verplichtingen. Dat biedt ook ruimte in je eigen planning. S ochtends bv aan het werk, s middags ruimte om te spelen met herrie. Kun jij s ochtends nog iets doen waarbij je je aandacht nodig hebt. Voor jou je overleggen plannen op de dag dat man thuis is, zodat hij de deur uit kan en jij rustig kunt vergaderen bv. En maak juist op de thuisdag van man extra veel uren. De kids zijn op dat moment onder de pannen namelijk, en hoeven op dat moment niks aan jou te vragen. Dat doen ze dan maar aan hun vader.

Zeker met de oudste kun je al wel wat afspraken maken over bereikbaarheid van jou: op school moeten ze soms ook een half uur ongestoord werken en dat kunnen ze ook prima. Moet je ze alleen wel die ruimte bieden en er niet steeds bovenop zitten 😉 Datzelfde geldt ook voor je jongste: ook die kan best even alleen spelen.

Werk eventueel met een stoplicht: rood is niemand storen, groen wel storen, oranje alleen als je er samen niet uitkomt.

Kids uitwisselen is ook een mogelijkheid. En haal een frisse neus met de kinderen ergens in de middag. Voor jou een pauzemoment, voor je kinderen ook lekker en ondanks dat ze misschien vier meter voor je uitrennen, hebben zij het idee dat ze samen iets met mama doen.

Overigens is het bij mij op mn werk geaccepteerd dat de productiviteit lager is. Ik merk zelf dat ik meer uren maak, juist omdat er geen reistijd meer is.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk is er begrip voor minder uren. Dat gaf mij gerust gevoel in voorjaar. In praktijk maakte ik wel mijn uren, want geen reistijd. Partner werkte in voorjaar in vitaal beroep en we wilden zo min mogelijk noodopvang gebruiken, vandaar dat meeste bij mij terecht kwam.

Nu is hij zzp-er, maar zonder werk nu scholen dicht zijn. Hij gaat dus schooldeel voor zijn rekening nemen deze keer.
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 22:12
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
De uren die ik mis in mijn shift haal ik in op mijn vrije dagen en avonden. Dat lukt niet altijd, de resterende uren mag ik dan als bijzonder verlof schrijven en krijg ik dus van de baas. Natuurlijk wel binnen de perken.
Relativeer....jij doet dit naast je werk. Ik na mijn werk. Zeur niet zo. Man en ik werken beide in cruciale beroepen en hebben niet de luxe om te helpen onder werktijd. Wij kunnen het na onze diensten doen. Gek genoeg is er enkel podium voor thuiswerkers.
Alle reacties Link kopieren
Lees even mee voor tips..het is alleen hier zo dat ik lockdown 1 niet werkte en sinds oktober wel..nu ook thuis maar kan niet zelf mijn uren bepalen ..oudste 2 redden zich wel (middelbare) maar jongste 2 van 8 en 10 gr 5 en gr 6 moeten dus 2 x per dag een uur online les 1x ochtend en 1x middag plus eentje nog 2x extra half uur met een ander persoon wat ze normaal op school heeft plus nog logopedie online..en alletwee verschillende tijden...alleenstaand..
En vaders werkt in het middelbaar onderwijs en moet op school aanwezig zijn voor de examenklassen . ..jammer is dat ze op een nieuwe school zitten sinds de zomervakantie wegens sluiting oude school ,dus vriendinnetjes erc ook verspreid zitten en elke school het weer anders doet ..kan er nu al tegenop zien.
Kan gelukkig extra pauze houden dus zet ze aan het werk .
Bso mogen ze nu niet heen .2x normaal
Gelukkig 1 dag vrij per week
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
29-12-2020 17:23
Wij hebben het hier overigens op een akkoordje gegooid met de buren (ja, ook met de buurman, en ook mijn man) die ook kinderen in dezelfde leeftijd hebben. Gooien we dezelfde leeftijd bij elkaar voor het schoolwerk en één van de anderen entertaint de kleintjes (die hebben geen schoolwerk, groep 1 is dat).
Dat vond ik de vorige keer vreselijk, probeer je de één te helpen, dendert de ander er doorheen (want nog klein en nul focus).
Hier idem. De halve straat zit bij elkaarin de klas, dus we hebben een soort mini-klas opgericht waarbij iedereen zich dus maar op 1 groep/lesstof hoeft te focussen ipv groep 2 en 4 begeleiden, en ondertussen nog een peuter entertainen. Iedereen van groep 2 kan aanschuiven bij familie a, groep 4 bij familie b, de peuters gaan naar c, en de volgende dag andersom. Kleuters zijn hier t meeste werk want die krijgen dus wel veel opdrachten en hebben veel begeleiding nodig en voorbereiding qua printen, materiaal klaarleggen etc. Vanaf groep 3 werken ze vooral zelfstandig op de computer, met 2x dagelijks live instructies van school.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
30-12-2020 00:12
Relativeer....jij doet dit naast je werk. Ik na mijn werk. Zeur niet zo. Man en ik werken beide in cruciale beroepen en hebben niet de luxe om te helpen onder werktijd. Wij kunnen het na onze diensten doen. Gek genoeg is er enkel podium voor thuiswerkers.
Maar als jullie beiden een cruciaal beroep hebben, is je kind toch op school en op de opvang welkom? Dan verandert er toch niks ten opzichte van hoe het voor Corona was?
tieger schreef:
30-12-2020 00:51
Maar als jullie beiden een cruciaal beroep hebben, is je kind toch op school en op de opvang welkom? Dan verandert er toch niks ten opzichte van hoe het voor Corona was?

School hoeft alleen maar opvang te bieden, geen onderwijs dus dat moeten die kinderen na die tijd nog doen.

Wij bieden als school in de opvang ook onderwijs. De kinderen maken de taken en volgen de online lessen maar dat hoor ik ook anders. Wij zijn daarin redelijk uniek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven