Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 22:12
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
Man mag zorgverlof opnemen, maar als het bij twee weken (dus 2 dagen) blijft is dat niet nodig.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
tieger schreef:
30-12-2020 00:51
Maar als jullie beiden een cruciaal beroep hebben, is je kind toch op school en op de opvang welkom? Dan verandert er toch niks ten opzichte van hoe het voor Corona was?
Nee...ze zorgen voor opvang en geen onderwijs. Zo langzamerhand ben ik het gezeik van de thuiswerkers met kids wel een beetje zat. Wij moeten het in onze eigen tijd doen.

Ben je zelf moe en dan zit je nog met alles... kinderen hele dagen in opvang en moe. En nee het gaat niet om mij. ik heb oudere kinderen, maar mijn collega's met kinderen in de leeftijd van de basisschool zitten wel klem. Geen zorgverlof want cruciaal beroep, geen vrij want er zal toch iemand moeten zorgen.

Niet zeiken, maar dealen. Onze kinderen lopen meer achterstand op.
Polsjef schreef:
30-12-2020 07:54
Nee...ze zorgen voor opvang en geen onderwijs. Zo langzamerhand ben ik het gezeik van de thuiswerkers met kids wel een beetje zat. Wij moeten het in onze eigen tijd doen.

Ben je zelf moe en dan zit je nog met alles... kinderen hele dagen in opvang en moe. En nee het gaat niet om mij. ik heb oudere kinderen, maar mijn collega's met kinderen in de leeftijd van de basisschool zitten wel klem. Geen zorgverlof want cruciaal beroep, geen vrij want er zal toch iemand moeten zorgen.

Niet zeiken, maar dealen. Onze kinderen lopen meer achterstand op.
Maar wij (thuiswerkende ouders) moeten het toch ook in onze eigen tijd doen? Eerst kinderen onderwijs geven en dan nog je eigen baan draaien. Ik zie het verschil niet.
Eames6 schreef:
30-12-2020 07:59
Maar wij (thuiswerkende ouders) moeten het toch ook in onze eigen tijd doen? Eerst kinderen onderwijs geven en dan nog je eigen baan draaien. Ik zie het verschil niet.
Jullie doen het er vaak naast...mogen zorgverlof opnemen, kunnen vrij nemen. Dat is toch echt wezenlijk anders dan mijn collega's die aan de frontlinie staan en kapot zijn in de avond.

Maar wederom hoor je de zorg niet....die doet het gewoon.
Eames6 schreef:
30-12-2020 07:59
Maar wij (thuiswerkende ouders) moeten het toch ook in onze eigen tijd doen? Eerst kinderen onderwijs geven en dan nog je eigen baan draaien. Ik zie het verschil niet.

Er is ook geen verschil, maar dat verschil werd door een forummer wel aangedragen omdat kinderen naar de opvang op school konden dachten ze dat die kinderen echt naar school gingen en dus thuiskwamen met gemaakt schoolwerk.

Om mijn school gaan we dat wederom proberen wél te doen. Maar wij hoeven maar weinig kinderen op te vangen, kinderen gaan dan op school met hun Chromebook inloggen in de online-les drie de juf van uit thuis geeft. Het werk dat ze moeten maken, maken ze daar ook. Maar best lastig dat de opvang van groep 1 t/m 6 bij elkaar zit in een lokaal. Kinderen van groep 7 en 8 werden vooralsnog niet aangemeld.
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar ik zou me toch werkelijk niet in allerlei bochten gaan wringen om mijn uurtjes te halen. Je hebt zelf in het verleden toch ook vast wel eens in je pauze doorgewerkt om iets af te krijgen? Of in de avond in eigen tijd iets gedaan omdat je anders de volgende dag in de knel kwam qua werk?

Ik werk deels thuis en als de kinderen verplicht thuis moeten zijn dan houdt dat in dat ik af en toe even moet helpen. Daar kan ik niks aan doen, daar kan mijn werkgever niks aan doen, zo is het nu even. En nu vraag ik op mijn beurt van mijn werk dat ze daar niet te moeilijk over doen. Ik ga er geen verlof voor opnemen, kom nou zeg. Ik schrijf toch ook geen uren voor al die keren dat ik wat eerder op mijn werk was om even snel een klusje te doen?

Geven en nemen, zo werkt het imo.
Polsjef schreef:
30-12-2020 08:08
Jullie doen het er vaak naast...mogen zorgverlof opnemen, kunnen vrij nemen. Dat is toch echt wezenlijk anders dan mijn collega's die aan de frontlinie staan en kapot zijn in de avond.

Maar wederom hoor je de zorg niet....die doet het gewoon.
De zorg hoor je niet? Die hoor ik juist volop! Ook terecht hoor, maar dat jullie het zwaar hebben betekent niet dat het voor anderen niet zwaar is en andersom.

Laten we er geen wedstrijd van maken, het is gewoon voor iedereen klote.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-12-2020 08:10
Er is ook geen verschil, maar dat verschil werd door een forummer wel aangedragen omdat kinderen naar de opvang op school konden dachten ze dat die kinderen echt naar school gingen en dus thuiskwamen met gemaakt schoolwerk.

Om mijn school gaan we dat wederom proberen wél te doen. Maar wij hoeven maar weinig kinderen op te vangen, kinderen gaan dan op school met hun Chromebook inloggen in de online-les drie de juf van uit thuis geeft. Het werk dat ze moeten maken, maken ze daar ook. Maar best lastig dat de opvang van groep 1 t/m 6 bij elkaar zit in een lokaal. Kinderen van groep 7 en 8 werden vooralsnog niet aangemeld.
Ik heb de informatie van school hierover niet goed gelezen omdat dit voor ons niet van toepassing was. Maar ik kreeg ook de indruk dat dit hier ook zo zou gaan werken. In de eerste lockdown waren er ook kinderen die op school les kregen ipv vanuit huis, vandaar dat ik nu ook zou verwachten.
tieger schreef:
30-12-2020 08:22
Ik heb de informatie van school hierover niet goed gelezen omdat dit voor ons niet van toepassing was. Maar ik kreeg ook de indruk dat dit hier ook zo zou gaan werken. In de eerste lockdown waren er ook kinderen die op school les kregen ipv vanuit huis, vandaar dat ik nu ook zou verwachten.

Het kán dus wel maar het hoeft niet dus in veel gevallen zijn de kinderen een hele dag in een soort bso-situatie en moeten dan thuis de lessen nog maken. Als school wel zorgt dat de kinderen (t)huiswerk maken nog je dus, het is de uitzondering niet de regel.
tieger schreef:
30-12-2020 08:22
Ik heb de informatie van school hierover niet goed gelezen omdat dit voor ons niet van toepassing was. Maar ik kreeg ook de indruk dat dit hier ook zo zou gaan werken. In de eerste lockdown waren er ook kinderen die op school les kregen ipv vanuit huis, vandaar dat ik nu ook zou verwachten.

Zo komen praatjes dus in de wereld. Lees het wél goed voordat je iets neerplempt op een forum.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft een eigen zaak en ik ga daar net per januari 3 dagen werken ipv 2, dus dat wordt nu iets van 5 of 6 halve dagen met een peuter en kleuter om me heen, denk ik. Niet bepaald ideaal, maar dit is een van de drukste maanden van het jaar en we hebben op het moment allebei ook geen fut meer om s avonds na 20 uur nog extra uren te werken als de kinderen in bed liggen of om juist al om 6 uur te beginnen. Man werkt ook nog extra uren op zaterdag. Het schoolwerk van kleuter in groep 1, moet ik nog even kijken hoeveel tijd dat echt gaat kosten... Zo nodig krijg ik nog wel wat extra 'vrije' dagen of uren, gok ik. Maar ook dat vind ik voor mij persoonlijk dus niet ideaal, want dan maakt man nog langere werkdagen en ben ik echt alleen nog maar druk met de kinderen en dat vind ik dus ook wel vrij pittig. Al is het misschien toch wel weer makkelijker dan alles half doen... ;-D
Maar ik hoop dus vooral gewoon echt dat de basisscholen en kinderopvang snel weer open mogen... ;-D
happyapple wijzigde dit bericht op 30-12-2020 09:09
22.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier grote school/noodopvang, en tijdens schooluren worden kinderen gewoon door een aanwezige leerkracht begeleid bij maken van hun taken/inloggen voor online instructies. Net als thuis. Na schooltijd gaan de kinderen naar bso locatie waar ze kunnen spelen.
nootboek wijzigde dit bericht op 30-12-2020 08:56
24.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 22:12
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
Nee wij hoeven geen verlof op te nemen. Maar feitelijk zijn onze werkgevers hetzelfde: uren hoeven we niet te maken maar de deadlines blijven gelijk. Ik ben dan ook blij dat we met enige creativiteit gebruik kunnen blijven maken van de noodopvang.

Anders had ik iemand ingehuurd ook had dat 1500euro of meer per maand of meer gekost.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn zelfstandig: geen prestaties betekent geen geld. Met de burendeal en gedeelde kosten voor student lukt het wel. We doen heel veel na 20.00. Geen gezeik van bazen scheelt wel.
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 22:12
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
Onze beide werkgevers zeggen regel het zoals je het wil regelen, je hoeft geen verlof op te nemen. Dus dat is wel heel erg fijn. Ik hoef dus geen rekening te houden met uren maken. Daarvoor deed ik dat ook al niet echt trouwens, zo zit mijn baan niet in elkaar.
globetrotter80 schreef:
29-12-2020 22:12
Maar oprechte vraag aan iedereen die shifts deelt met partner: hoe staan jullie werkgevers daarin? Want jullie missen dan ook werktijd. Is dat verlof, skippen jullie een deel van de zomervakantie, koop je uren bij?
Wij missen geen werktijd. We werken allebei parttime sinds we kinderen hebben (30-34 uur afhankelijk van de drukte op ons werk).

We maken allebei 5 uur op een dag in shifts en doen dit 6 dagen per week. Dan zit je al op 30 uur. Als er nog meer werk is, dan maken we die uurtjes in de avond, maar dat gaat dus maar om maximaal 4 uurtjes per week, dus dat is goed te doen.

Het grappige is dat we op deze manier efficiënter werken dan wanneer we naar ons werk gingen, dan heb je immers reistijd en veel meer minuten tussendoor dat je iets anders doet (lopen van de ene naar de andere locatie bijvoorbeeld).
Penelope_ schreef:
30-12-2020 08:14
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar ik zou me toch werkelijk niet in allerlei bochten gaan wringen om mijn uurtjes te halen. Je hebt zelf in het verleden toch ook vast wel eens in je pauze doorgewerkt om iets af te krijgen? Of in de avond in eigen tijd iets gedaan omdat je anders de volgende dag in de knel kwam qua werk?

Ik werk deels thuis en als de kinderen verplicht thuis moeten zijn dan houdt dat in dat ik af en toe even moet helpen. Daar kan ik niks aan doen, daar kan mijn werkgever niks aan doen, zo is het nu even. En nu vraag ik op mijn beurt van mijn werk dat ze daar niet te moeilijk over doen. Ik ga er geen verlof voor opnemen, kom nou zeg. Ik schrijf toch ook geen uren voor al die keren dat ik wat eerder op mijn werk was om even snel een klusje te doen?

Geven en nemen, zo werkt het imo.
Jouw kinderen zijn ouder denk ik? Want als je kleine kinderen hebt dan beperkt de zorg zich niet tot af en toe even helpen. Dat werkt niet zo met een baby, en/of een peuter/kleuter.
HawaZon schreef:
30-12-2020 10:32
Jouw kinderen zijn ouder denk ik? Want als je kleine kinderen hebt dan beperkt de zorg zich niet tot af en toe even helpen. Dat werkt niet zo met een baby, en/of een peuter/kleuter.
Ik denk dat ze dat wel weet als ze oudere kinderen.
captain_hindsight schreef:
30-12-2020 10:36
Ik denk dat ze dat wel weet als ze oudere kinderen.
Ze vindt het gek dat anderen verlof opnemen om voor hun kinderen te zorgen, maar niet iedereen zit in een situatie waarbij je een ouder kind 'af en toe helpt'.

Het verzorgen van een baby en actieve peuter kun je (in de meeste gevallen) niet doen naast je werk, dus dan kan het opnemen van zorgverlof een goed idee zijn als je er alleen voor staat.
Alle reacties Link kopieren
De kleuter heeft van juf wel wat lesideeën gekregen (staan op een site), maar op een werkdag doen we daar niks mee. Spelen is het belangrijkste. Dus hup, ga spelen. Mijn groep 4 kind heeft elke ochtend een zoommeeting. Die start ik op, maar daar ga ik niet naast zitten. Daarna maakt ze haar werk (uurtje/ 1,5 uur). En de rest van de dag is het lekker spelen. Ik faciliteer knutselspul als dat nodig is. Die tussendoor een keer een spelletje. Man neemt ze ff mee naar buiten na de lunch (maakt hij normaal een ommetje). Maar we zitten er niet de hele tijd naast. Doe ik normaal ook niet.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
HawaZon schreef:
30-12-2020 10:29
Wij missen geen werktijd. We werken allebei parttime sinds we kinderen hebben (30-34 uur afhankelijk van de drukte op ons werk).

We maken allebei 5 uur op een dag in shifts en doen dit 6 dagen per week. Dan zit je al op 30 uur. Als er nog meer werk is, dan maken we die uurtjes in de avond, maar dat gaat dus maar om maximaal 4 uurtjes per week, dus dat is goed te doen.

Het grappige is dat we op deze manier efficiënter werken dan wanneer we naar ons werk gingen, dan heb je immers reistijd en veel meer minuten tussendoor dat je iets anders doet (lopen van de ene naar de andere locatie bijvoorbeeld).
Nou dat heb je slecht geregeld met je werkgever, dat je al je uren moet maken in zulke uitzonderlijke omstandigheden.
Wat moeten sommige kleuters veel doen. Mijn groep 1 kind hoeft niks. En mijn andere kind zat in de eerste lockdown in groep 2 en toen was er ook geen verplicht werk. Nou ja, een half uurtje oid per dag, zelf in te delen.
captain_hindsight schreef:
30-12-2020 11:31
Nou dat heb je slecht geregeld met je werkgever, dat je al je uren moet maken in zulke uitzonderlijke omstandigheden.
Waarom? Het leven gaat gewoon door en ons werk ook. Niet iedereen werkt overigens voor een werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Ons beiden werkgevers zijn ok, we hoeven geen verlof op te nemen.
Maar los daarvan is er werk wat gewoon af moet (in mijn geval: als IT systemen niet goed werken, dan krijgen klanten hun loon niet betaald). Dat geeft me stress, want die deadlines blijven hetzelfde.
En de druk is al zo hoog in deze tijd van het jaar, ook zonder Corona.
Ik hoop echt dat die scholen eerder open gaan, mijn man en ik hebben de komende weken bekeken en ik weet nog steeds niet allemaal hoe ik het moet gaan doen.

Overigens niet bij stil gestaan dat ouders met met beiden een cruciaal beroep het schoolwerk in de avond moeten doen....jeetje, ook niet ideaal.

Maar ik ben het niet eens met het feit, dat er alleen aandacht is voor de 'gewone' werkende ouder....alles wat ik hoor is zorg, zorg, zorg.
Helemaal terecht, maar wat zou het fijn zijn als Mark Rutte eens zou benoemen dat het voor werkende ouders OOK zwaar is.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand nog tips heeft voor dingen voor een groep 2 kleuter van bijna 6 die ze zelfstandig kan doen dan is dat heel welkom!

Ik heb een kleuter die niet van (zelfstandig) spelen houdt. :cry: Dat is normaal al een uitdaging, maar als de school dicht is al helemaal. Zeker in combinatie met haar broer (groep 5, serieuze bakken met schoolwerk) en zusje (peuter van 2) plus ons werk dat ook gedaan moet worden.

Dochter heeft in het voorjaar veel op de site van de Voorleeshoek gezeten, dat vond ik een uitkomst (het was toen ook tijdelijk gratis). Zijn er meer van dit soort dingen (met of zonder schermpjes) of andere goede ideeën? Qua niveau mag het groep 3 niveau zijn, ze is al door de groep 2 stof heen en kan al lezen. Maar iets wat helemaal niet schools is is ook helemaal prima! Dochter houdt van voorgelezen worden en gezelschapsspelletjes en niet van fantasiespel, bouwen of knutselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven