Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
16-01-2021 23:03
Mijn kind zit in de examenklas en zit sinds deze week ook thuis. SE-week mag wel op school maar voorderest alles thuis. Hoe moeten die kinderen straks in vredesnaam examen gaan doen?
Ik snap dat het retemoeilijk is allemaal maar ik vind dit nogal wat.
Raar, dit zou niet moeten kunnen. Scholen zijn verplicht fysiek onderwijs te geven aan examenleerlingen.
Dat weet ik maar er zijn echt veel scholen waar dit niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de school er een reden voor gegeven?

Vooral het verschil dat nu ontstaat tussen deze examenleerlingen die geen fysiek onderwijs en leerlingen die wel naar school gaan, lijkt me zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
03-01-2021 20:30

Volgens mij duurt deze lockdown tot 22 januari. En geeft Rutte cs. een week voor die datum weer een perso. Wat heeft het in godsnaam voor zin om nu al te speculeren over wat over 2 weken wordt verkondigd, heb je niets beters te doen ofzo?
Ik begrijp de vraag wel. Persoonlijk word ik gek van deze onzekerheid. Je wil weten waar je aan toe bent. Je wil duidelijkheid. Speculeren helpt niet! Maar ik begrijp de behoefte. Je wil een datum, iets waar je je op in kan stellen.
Ja vind ik ook. Maar feit is dat de leerlingen nu ook afstand moeten houden en school het gewoon niet aankan om alles op zoveel afstand te plaatsen (gymzaal/aula) dat alle examenklassen kunnen komen. Die capaciteit is er gewoonweg niet.

Er wordt nu naar gekeken of er iets met splitsen kan 1/3 op school en 2/3 thuis en dan wisselen daarin. Maar het moest zo ad hoc dat nu hiervoor gekozen.
En hoe verschrikkelijk ik het ook vind, ik snap het ook wel 🙁
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-01-2021 17:27
Volgens Diederik Gommers is het goed mogelijk dat lockdown tot de zomer duurt.
Ik heb hem hoog zitten; kan dit bericht dan ook niet negeren onder het mom van: weer iemand die wat roept....
O, hell no! Ik heb hem ook erg hoog zitten. Het zal toch niet....
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt dat er mogelijk een derde golf komt die niet was ingecalculeerd, dus dat het in dat geval zou kunnen duren tot de zomer, maar hij heeft ook gezegd dat veel afhangt van het tempo van het vaccineren. Overigens weet ik ook niet of hij bedoeld dat het "dus" al die tijd de lockdown in deze vorm blijft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De lockdown tot de zomer???? Ow hell no
Susan schreef:
17-01-2021 00:02
Hij zegt dat er mogelijk een derde golf komt die niet was ingecalculeerd, dus dat het in dat geval zou kunnen duren tot de zomer, maar hij heeft ook gezegd dat veel afhangt van het tempo van het vaccineren. Overigens weet ik ook niet of hij bedoeld dat het "dus" al die tijd de lockdown in deze vorm blijft.
Nee joh, het aantal besmettingen zal snel afnemen.
Ik hoop in elk geval dat de school van mijn jongste nu een keer instructie gaat geven in plaats van stof herhalen. Ik zie de weerstand bij jongste steeds groter worden en als ik de opdrachten zie, kan ik dat begrijpen. Hij maakt zelden of nooit fouten met spelling en dan die eindeloze flitslessen...

Op het VO speelt weer dat ik voor alledrie mijn kinderen een melding over spijbelen kreeg. Ze missen online lessen. Ik geef ze de tips om wekkers in te stellen, maar ik zou echt niet weten wat ik meer zou moeten doen als ouder. Ik weet niet eens wanneer ze online lessen hebben.
Gaat dus om kinderen die met fysiek onderwijs nog nooit gespijbeld hebben...

Kortom, ik en mijn kinderen beginnen het een beetje zat te worden onderhand (ook omdat vanaf het begin overduidelijk was dat deze scholensluiting wel even zou gaan duren).
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie niet dat het goed zou zijn dat er landelijke richtlijn komt waar alle scholen zich aan moeten houden tav thuisonderwijs? Ik lees zoveel verschillen en ergens zou er toch iets van kwaliteitsborging moeten plaatsvinden. Ouders zouden ook mee kunnen denken zodat er bij het opstellen ook rekening wordt gehouden met de praktische zaken waar ouders tegenaan lopen. Misschien dat er een combinatie gemaakt kan worden met afwisselend in kleine groepjes fysiek onderwijs en dat ouders die thuis zitten vanwege bedrijfssluiting ergens een bijdrage kunnen leveren. Als de lockdown nog een maand duurt dan moet je toch alternatieven verzinnen? Volgens mij pleit unicef daar inmiddels ook voor.
anjer84 schreef:
17-01-2021 07:47
Denken jullie niet dat het goed zou zijn dat er landelijke richtlijn komt waar alle scholen zich aan moeten houden tav thuisonderwijs? Ik lees zoveel verschillen en ergens zou er toch iets van kwaliteitsborging moeten plaatsvinden. Ouders zouden ook mee kunnen denken zodat er bij het opstellen ook rekening wordt gehouden met de praktische zaken waar ouders tegenaan lopen. Misschien dat er een combinatie gemaakt kan worden met afwisselend in kleine groepjes fysiek onderwijs en dat ouders die thuis zitten vanwege bedrijfssluiting ergens een bijdrage kunnen leveren. Als de lockdown nog een maand duurt dan moet je toch alternatieven verzinnen? Volgens mij pleit unicef daar inmiddels ook voor.

Dat klinkt natuurlijk heel leuk en eerlijk maar is minder makkelijk in te voeren dan je denkt. Voor kinderen in achterstandswijken liggen de onderwijsbehoeften anders dan voor kinderen met hoog opgeleide ouders.

Veel ouders in mijn bubbel vinden het fijn als er niet de hele dag online-lessen zijn zodat zij de schooldag een beetje kunnen verschuiven over de dag. Kinderen bij ons maken ook in het weekend werk.

Dit keer hebben wij meer contactmomenten dan vorige keer en sommigen vinden dat dus lastig terwijl anderen er juist wel behoefte aan hadden.

Ik denk dat dit thuisonderwijs juist méér moet worden aangepast aan de populatie die je als school bedient.
anjer84 schreef:
17-01-2021 07:47
Denken jullie niet dat het goed zou zijn dat er landelijke richtlijn komt waar alle scholen zich aan moeten houden tav thuisonderwijs? Ik lees zoveel verschillen en ergens zou er toch iets van kwaliteitsborging moeten plaatsvinden. Ouders zouden ook mee kunnen denken zodat er bij het opstellen ook rekening wordt gehouden met de praktische zaken waar ouders tegenaan lopen. Misschien dat er een combinatie gemaakt kan worden met afwisselend in kleine groepjes fysiek onderwijs en dat ouders die thuis zitten vanwege bedrijfssluiting ergens een bijdrage kunnen leveren. Als de lockdown nog een maand duurt dan moet je toch alternatieven verzinnen? Volgens mij pleit unicef daar inmiddels ook voor.

Dat klinkt natuurlijk heel leuk en eerlijk maar is minder makkelijk in te voeren dan je denkt. Voor kinderen in achterstandswijken liggen de onderwijsbehoeften anders dan voor kinderen met hoog opgeleide ouders.

Veel ouders in mijn bubbel vinden het fijn als er niet de hele dag online-lessen zijn zodat zij de schooldag een beetje kunnen verschuiven over de dag. Kinderen bij ons maken ook in het weekend werk.

Dit keer hebben wij meer contactmomenten dan vorige keer en sommigen vinden dat dus lastig terwijl anderen er juist wel behoefte aan hadden.

Ik denk dat dit thuisonderwijs juist méér moet worden aangepast aan de populatie die je als school bedient.
Alle reacties Link kopieren
Auran schreef:
16-01-2021 23:10
Raar, dit zou niet moeten kunnen. Scholen zijn verplicht fysiek onderwijs te geven aan examenleerlingen.
Hier zijn ze nav de laatste persco ook gestopt met fysiek lesgeven aan de eindexamenklassen. Reden: ze krijgen het organisatorisch niet voor elkaar de leerlingen 1.5m afstand te laten houden. Dan zou een docent aan een kleine groep live les kunnen geven en de rest vd klas zou dan verspreid over andere lokalen het digitaal moeten volgen.

De proefwerken voor de onderbouw zijn tot nader order geschrapt. Eindexamenklassen en vooreindexamenklassen moeten wel proefwerken maken op school.

Als die 1.5m blijft staan dan zie ik ze uberhaupt niet meer naar school gaan dit schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
17-01-2021 07:13
Ik hoop in elk geval dat de school van mijn jongste nu een keer instructie gaat geven in plaats van stof herhalen. Ik zie de weerstand bij jongste steeds groter worden en als ik de opdrachten zie, kan ik dat begrijpen. Hij maakt zelden of nooit fouten met spelling en dan die eindeloze flitslessen...

Op het VO speelt weer dat ik voor alledrie mijn kinderen een melding over spijbelen kreeg. Ze missen online lessen. Ik geef ze de tips om wekkers in te stellen, maar ik zou echt niet weten wat ik meer zou moeten doen als ouder. Ik weet niet eens wanneer ze online lessen hebben.
Gaat dus om kinderen die met fysiek onderwijs nog nooit gespijbeld hebben...

Kortom, ik en mijn kinderen beginnen het een beetje zat te worden onderhand (ook omdat vanaf het begin overduidelijk was dat deze scholensluiting wel even zou gaan duren).
Alecta, wij krijgen vanaf morgen eindelijk live online instructies (al die tijd nog niet gehad, moesten het met youtube filmpjes doen)
we zijn klaar met herhalen, deze week komen er toetsen en we gaan voorzichtig beginnen aan de stof van blok 5.
Hier pakt de school het online lesgeven super op. Basisschool midden-en bovenbouw. Ik zie wel grote verschillen tussen de leerkrachten, maar iedereen doet zijn/haar best.

Maar ik krijg de kinderen nauwelijks meer aan het werk. De hele dag door strijd erover. De oudste wordt inmiddels een beetje depressief :cry: .
En geen enkel zicht op wanneer de scholen dan wel weer open kunnen.

Ik ben inmiddels bijna van mening dat dit schooljaar maar als verloren moet worden beschouwd. Zou dat niet veel meer rust geven voor iedereen? Geen druk meer voor ouders, leraren en leerlingen om zo veel mogelijk achterstand te voorkomen. En inzetten op verbinding, contact met elkaar, etc.
Alle reacties Link kopieren
Pyjamaheldin schreef:
17-01-2021 10:24
Hier pakt de school het online lesgeven super op. Basisschool midden-en bovenbouw. Ik zie wel grote verschillen tussen de leerkrachten, maar iedereen doet zijn/haar best.

Maar ik krijg de kinderen nauwelijks meer aan het werk. De hele dag door strijd erover. De oudste wordt inmiddels een beetje depressief :cry: .
En geen enkel zicht op wanneer de scholen dan wel weer open kunnen.

Ik ben inmiddels bijna van mening dat dit schooljaar maar als verloren moet worden beschouwd. Zou dat niet veel meer rust geven voor iedereen? Geen druk meer voor ouders, leraren en leerlingen om zo veel mogelijk achterstand te voorkomen. En inzetten op verbinding, contact met elkaar, etc.
Dat bedacht ik me ook inderdaad.
Dat zou echt veel meer rust bieden voor iedereen.
Maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Ik dacht ook aan de zomervakantie nu inzetten en in de zomer gewoon school. Maar dan zit je weer met de hitte en leraren die dat niet zien zitten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de kinderen nu de rekening moeten betalen en dat de kerken doodleuk door kunnen gaan. Walgelijk gewoon.
De rechten van gelovigen zijn belangrijker dan kinderen. Ja ik weet dat het eerst in de Grondwet staat, maar nood breekt wetten! Ik vind school een eerste levensbehoefte. De scholensluiting heeft nu lang genoeg geduurd.
Bij mijn oudste gr 7 heb ik echt niets te klagen, die krijgt instructie, nog een belinstructie en daar gaat alles gewoon door met nieuwe stof. Alleen de vakken aardrijskunde, geschiedenis en natuur/techniek deden ze via squla. Zit ook niet over zijn niveau in dat staat op Havo en dat gaat nu niet kelderen.

Jongste heeft nu 2 weken herhaling gehad. Die starten vanaf morgen met 3 x online uitleg en nieuwe stof. Ben heel benieuwd of dat beter is, ze had elke keer haar huiswerk al af als ze om half 10 werd gebeld met de instructie. Jongste was wat gedemotiveerd eerste 1,5 week maar die begint op te bloeien, rekenen wat ze op school moeilijk vind krijgt ze thuis wel voor elkaar.
Dat was de vorige keer met thuisonderwijs ook zo, ze heeft toen haar cito ook omhoog gehaald.

Mijn gemoedstoestand word zelf ook wel weer rustiger nu. Het is niet anders. Vind het wel vervelend voor groep 8'ers dat de ene school wel fysiek doet andere niet. Ik vind ook hier in 1 lijn trekken.

Het is hier nu al duidelijk dat de cito's voor nu niet doorgaan en daarme ook de rapporten niet komen. Dat staat me wel tegen want ze hebben wel gewoon van aug - dec les gehad en je hebt echt wel een beeld kunnen vormen van hoe en wat het ging met kind. Dan maar een keer niet de cito er bij op. Vorige keer schoven ze ze ook door naar sept 2020 toen zaten ze al maand in een ander jaar.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 10:46
3.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pyjamaheldin schreef:
17-01-2021 10:24
Hier pakt de school het online lesgeven super op. Basisschool midden-en bovenbouw. Ik zie wel grote verschillen tussen de leerkrachten, maar iedereen doet zijn/haar best.

Maar ik krijg de kinderen nauwelijks meer aan het werk. De hele dag door strijd erover. De oudste wordt inmiddels een beetje depressief :cry: .
En geen enkel zicht op wanneer de scholen dan wel weer open kunnen.

Ik ben inmiddels bijna van mening dat dit schooljaar maar als verloren moet worden beschouwd. Zou dat niet veel meer rust geven voor iedereen? Geen druk meer voor ouders, leraren en leerlingen om zo veel mogelijk achterstand te voorkomen. En inzetten op verbinding, contact met elkaar, etc.
Okee, dus dat we zeggen van we laten iedereen zitten?
Dat kan denk ik ook niet. Dan zit je met een jaar zonder kleuter instroom (want de kleuterklassen zitten al te vol) en je hebt dan geen groep 8?
Want de kinderen die nu in 8 zitten gaan sowieso door naar de middelbare.

Zou een goed plan zijn voor de hulpbehoevenden, maar de kinderen die super slim zijn die hebben er niets aan om nog een jaar in hun eigen klas te zitten. Maar uit elkaar trekken zou ook dramatisch zijn. Zeker in de absolute bovenbouw
Sommige klassen zijn zo hecht, die worden er emotioneel niet beter van als je ze uit elkaar haalt...
Dat iedereen blijft zitten is ook kort in mijn gedachten geweest ,maar dan zit je met een extreme stroom kinderen die 4 jaar word. Waar moeten die heen?

Andere kant, veel kinderen doen het gewoon super goed op afstandsonderwijs en gaan vooruit of deden het al fantastisch, die hoeven echt niet een jaar extra te gaan doen.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 10:50
13.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iedereen het jaar over laten doen lijkt me inderdaad niet wenselijk.
Bovendien lijkt het me ook niet gek bevorderlijk om maanden achter elkaar gewoon niks aan school te doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Redballoon schreef:
17-01-2021 10:35
Dat bedacht ik me ook inderdaad.
Dat zou echt veel meer rust bieden voor iedereen.
Maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Ik dacht ook aan de zomervakantie nu inzetten en in de zomer gewoon school. Maar dan zit je weer met de hitte en leraren die dat niet zien zitten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de kinderen nu de rekening moeten betalen en dat de kerken doodleuk door kunnen gaan. Walgelijk gewoon.
De rechten van gelovigen zijn belangrijker dan kinderen. Ja ik weet dat het eerst in de Grondwet staat, maar nood breekt wetten! Ik vind school een eerste levensbehoefte. De scholensluiting heeft nu lang genoeg geduurd.

Dit inderdaad!
Iedereen laten zitten is gewoon niet haalbaar (zou voor 3 van mijn kinderen ook een heel slecht plan zijn).

Voor mijn zoon merk ik dat ik dit schooljaar wel als verloren beschouw (dat geeft mij inderdaad enorm veel rust).
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
17-01-2021 10:58
Iedereen laten zitten is gewoon niet haalbaar (zou voor 3 van mijn kinderen ook een heel slecht plan zijn).

Voor mijn zoon merk ik dat ik dit schooljaar wel als verloren beschouw (dat geeft mij inderdaad enorm veel rust).
Ik denk dat de hoeveelheid “schade” die de leerlingen oplopen sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de online instructies en begeleiding (zowel vanuit school als vanuit thuis).

Overigens zou het voor mijn oudste zeer onwenselijk zijn om nog een jaar basisschool te doen. Die had ik vorig jaar eigenlijk al versneld naar VO willen laten gaan. Maar o.a. vanwege corona hebben we het toen maar niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Het schooljaar als verloren zien Zou ik echt een heel slecht idee vinden. Zoveel kinderen gedijen nu prima.
Ik werk in het vrijeschoolonderwijs en ga dus met mijn groep mee. Dat geeft me heel veel rust. Als we weer openen kijk ik waar we zitten. Als er een achterstand is dan lopen we dat wel weer in. En hebben ze eind dit jaar de doelen niet behaald, dan begin volgend schooljaar.
Misschien dat het fijn zou zijn als meer leerkrachten met hun leerlingen mee zouden gaan naar volgend schooljaar.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven