Scholen
zondag 3 januari 2021 om 19:57
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!
Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?
Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.
Wat is jullie idee hier bij?
Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?
Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.
Wat is jullie idee hier bij?
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
zondag 17 januari 2021 om 11:16
Dat van die zomervakantie was vorig schooljaar ook een van de opties en ik had toen mentorleerlingen die in de lockdown echt heel hard gewerkt hadden en echt het gevoel hadden dat ze dan nog een keer gestraft werden.Redballoon schreef: ↑17-01-2021 10:35Dat bedacht ik me ook inderdaad.
Dat zou echt veel meer rust bieden voor iedereen.
Maar of dat haalbaar is weet ik niet.
Ik dacht ook aan de zomervakantie nu inzetten en in de zomer gewoon school. Maar dan zit je weer met de hitte en leraren die dat niet zien zitten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat de kinderen nu de rekening moeten betalen en dat de kerken doodleuk door kunnen gaan. Walgelijk gewoon.
De rechten van gelovigen zijn belangrijker dan kinderen. Ja ik weet dat het eerst in de Grondwet staat, maar nood breekt wetten! Ik vind school een eerste levensbehoefte. De scholensluiting heeft nu lang genoeg geduurd.
zondag 17 januari 2021 om 11:17
Ja dat zou ik ook een hele fijne vinden voor mijn dochter in groep 7.NoPepsiPlease schreef: ↑17-01-2021 11:09Het schooljaar als verloren zien Zou ik echt een heel slecht idee vinden. Zoveel kinderen gedijen nu prima.
Ik werk in het vrijeschoolonderwijs en ga dus met mijn groep mee. Dat geeft me heel veel rust. Als we weer openen kijk ik waar we zitten. Als er een achterstand is dan lopen we dat wel weer in. En hebben ze eind dit jaar de doelen niet behaald, dan begin volgend schooljaar.
Misschien dat het fijn zou zijn als meer leerkrachten met hun leerlingen mee zouden gaan naar volgend schooljaar.
Haar leerkracht mee naar volgend jaar.
zondag 17 januari 2021 om 11:19
Vorig jaar was het tijdens de lockdown tenminste nog mooi weer. Nu de zomervakantie inzetten lijkt me helemaal niks. Het is slecht weer, er is niks te doen. En dan inderdaad straks met 30 graden op school moeten zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 17 januari 2021 om 11:23
En ook erg afhankelijk van het type kind. Voor mijn zoon werkt online onderwijs duidelijk niet, die heeft gewoon uitleg in interactie in de klas nodig. Voor mijn oudste dochter werkt het wel goed.Snouth schreef: ↑17-01-2021 11:06Ik denk dat de hoeveelheid “schade” die de leerlingen oplopen sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de online instructies en begeleiding (zowel vanuit school als vanuit thuis).
Overigens zou het voor mijn oudste zeer onwenselijk zijn om nog een jaar basisschool te doen. Die had ik vorig jaar eigenlijk al versneld naar VO willen laten gaan. Maar o.a. vanwege corona hebben we het toen maar niet gedaan.

zondag 17 januari 2021 om 12:32
Ik vind het echt erg voor alle kinderen die nu niet naar school kunnen. Vorig schooljaar was al een ramp en als dit zo doorgaat dan is dit schooljaar ook een ramp. Hoop niet dat de diploma's nu minder waard worden en ik vraag me af hoe de DUO hier mee omgaat omdat veel studenten nu waarschijnlijk vertraging oplopen.

zondag 17 januari 2021 om 14:21
Het zou mij niets verbazen als ze aansturen op de zomervakantie gebruiken voor inhaallessen. Niet omdat het echt nodig is ofzo, maar zo kun je de ouders tenminste verbieden om op vakantie te gaan.TsumTsum schreef: ↑17-01-2021 12:32Ik vind het echt erg voor alle kinderen die nu niet naar school kunnen. Vorig schooljaar was al een ramp en als dit zo doorgaat dan is dit schooljaar ook een ramp. Hoop niet dat de diploma's nu minder waard worden en ik vraag me af hoe de DUO hier mee omgaat omdat veel studenten nu waarschijnlijk vertraging oplopen.
Zo rolt dit kabinet inmiddels.
zondag 17 januari 2021 om 15:37
Ja dat begrijp ik. Maar daarom zei ik ook nu de zomervakantie inzetten.
Maargoed, onder aan de streep is het allemaal niks...
Ik zeg basisscholen sowieso open, voortgezet onderwijs vind ik een lastige...
Mijn dochter van 4 (aankomende week 5) is een ontzettend slim meisje, ze kan al lezen en schrijven. Maar sociaal gezien moet ze nog een hoop leren. Zij klampt zich op dit moment ontzettend aan mij vast, net zoals ze deed voordat ze naar school ging. Ze speelde op school eindelijk met andere kinderen. Ik probeer nu speelafspraakjes te regelen maar het lukt haar weer niet meer. Ze gaat echt achteruit op sociaal gebied, ik vind dit heel schadelijk. Het was zo'n vrolijk meiske, maar ze raakt nu echt in zichzelf.
Ze is woensdag jarig. Ik ga de oprit versieren en haar klasgenoten uitnodigen om een traktatie op te komen halen. Hopelijk ontdooid ze dan weer wat..

zondag 17 januari 2021 om 17:17
Ik dank inmiddels god op mijn blote knieën dat mijn zoon VSO doet. Hij zit in de eindexamenklas en mag dus gewoon naar school, zijn klas is klein dus de 1,5 meter kan prima worden aangehouden, school werkt met staatsexamens die niet devalueren en zoon mag zijn eindexamen fijn uitsmeren over twee jaar, wat heel prettig is want vorig jaar heeft ie een behoorlijke achterstand opgelopen met al dat lockdown gedoe.
Maar je zal maar eindexamenleerling zijn op een reguliere school zeg, dan ben je mooi klaar.
Maar je zal maar eindexamenleerling zijn op een reguliere school zeg, dan ben je mooi klaar.

zondag 17 januari 2021 om 17:33
Nee, iedereen het schooljaar laten overdoen is uiteindelijk ook geen optie. En er zijn uiteindelijk ook genoeg kinderen die die prima bij kunnen blijven zo.
Mijn eigen kinderen liepen voor cognitief. Maar sociaal gezien zijn ze jonger dan hun kalenderleeftijd. En ondanks speelafspraakjes staat die sociale ontwikkeling bijna stil. Want daar speelt school ook een grote rol in. En dat vind ik heel erg.
De besmettingen dalen en ziekenhuis opnames ook. Toch blijven de scholen dicht. Ik snap het, want die Britse variant rukt op. Wat ik niet snap is dat er op geen enkele manier gekeken lijkt te worden naar hoe het evt wel zou kunnen. Toch groepen splitsen oid.
En er is geen enkel perspectief. De lockdown wordt gewoon steeds met een paar weken verlengd.
Mijn eigen kinderen liepen voor cognitief. Maar sociaal gezien zijn ze jonger dan hun kalenderleeftijd. En ondanks speelafspraakjes staat die sociale ontwikkeling bijna stil. Want daar speelt school ook een grote rol in. En dat vind ik heel erg.
De besmettingen dalen en ziekenhuis opnames ook. Toch blijven de scholen dicht. Ik snap het, want die Britse variant rukt op. Wat ik niet snap is dat er op geen enkele manier gekeken lijkt te worden naar hoe het evt wel zou kunnen. Toch groepen splitsen oid.
En er is geen enkel perspectief. De lockdown wordt gewoon steeds met een paar weken verlengd.
zondag 17 januari 2021 om 17:40
Misschien vinden ze dat te riskant voor de leerkrachten?Pyjamaheldin schreef: ↑17-01-2021 17:33Nee, iedereen het schooljaar laten overdoen is uiteindelijk ook geen optie. En er zijn uiteindelijk ook genoeg kinderen die die prima bij kunnen blijven zo.
Of durven ze het vanwege het onderzoek naar de britse variant nog niet aan...
De groepen splitsen vorige lockdown was ideaal voor de kinderen. Kleinere klasjes. meer aandacht
Maar denk dat het voor leerkrachten wel lastig was...
zondag 17 januari 2021 om 17:53
Ik heb kinderen in groep 8, groep 7 en groep 3. Ik heb zelf een vitaal beroep dus ik ben 24 uur pw van huis weg. Mijn man zit al sinds maart 2020 thuis en geeft 3x in de week online les aan zijn studenten. Hij spreekt weinig Nederlands dus ik neem de taalvakken voor mijn rekening. Lees na een lange werkdag nog met mijn dochter in groep 3 haar les door en mask nog een dictee. Mijn kind in groep 7 heeft elke dag buikpijn nu. Van de stress, van de online les, van de hele dag op de lip zitten met broer en zus, van zijn vriendjes missen, ik weet het niet maar geestelijk gaat het niet zoals het moet. Van de meester uit groep 8 heb ik nog niks gehoord mbt middelbare school, advies, wanneer, hoe en wat. Godzijdank had hij een prima rapport en vwo advies maar ik had graag zekerheid. Kind zelf vond het eerst wel leuk maar is het nu wel zat.
En ik ook. Ben het echt zat☹☹
En ik ook. Ben het echt zat☹☹
thing1 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 18:31
Reden: Typefouten
Reden: Typefouten
0.63% gewijzigd

zondag 17 januari 2021 om 17:57
Dat laatste doen ze waarschijnlijk express. Als je nu al zegt dat je tot mei in een lockdown wil gaan is de kans veel groter dat mensen het niet meer pikken.Pyjamaheldin schreef: ↑17-01-2021 17:33Nee, iedereen het schooljaar laten overdoen is uiteindelijk ook geen optie. En er zijn uiteindelijk ook genoeg kinderen die die prima bij kunnen blijven zo.
Maar goed, aan de andere kant is het vertrouwen in de overheid wel meer en meer aan het afbrokkelen. En terecht wat mij betreft.
zondag 17 januari 2021 om 18:02
Neeeeeee. Inderdaad.. ik had echt gehoopt ( en hoop het nog) dat ergens in mei weer enigzins normaal zou zijn..Eva1977 schreef: ↑16-01-2021 17:27Volgens Diederik Gommers is het goed mogelijk dat lockdown tot de zomer duurt.
Ik heb hem hoog zitten; kan dit bericht dan ook niet negeren onder het mom van: weer iemand die wat roept....
Als het zo is zijn de gevolgen toch niet te overzien?
Voor de ondernemers niet, voor de leerlingen niet, voor niemand niet.
En ja ik wil het even niet horen en ontkennen maar als Diederik het zegt kan je er niet omheen.
zondag 17 januari 2021 om 18:06

zondag 17 januari 2021 om 18:16
fanatic schreef: ↑17-01-2021 17:40Misschien vinden ze dat te riskant voor de leerkrachten?
Of durven ze het vanwege het onderzoek naar de britse variant nog niet aan...
De groepen splitsen vorige lockdown was ideaal voor de kinderen. Kleinere klasjes. meer aandacht
Maar denk dat het voor leerkrachten wel lastig was...
Dat spitsen was bij ons best lastig omdat de kinderen thuis dan niet zo goed mee konden doen. Kijken of de klas meedoet en het snapt en dan ook nog in de gaten houden of 12 tot 15 kinderen in teams meedoen is gewoon heel lastig voor één leerkracht. Dan zou elke leerkracht een assistent in de klas moeten hebben. Daar moet dan rap geld voor beschikbaar komen.
Zelf een online-cursus gehad waar de cursusleider inderdaad een assistent had. De assistent gaf fysiek materialen aan waardoor de cursusleider niet uit beeld ging, ook hield de assistent de chat bij een gaf aan als er vragen waren die direct in de les behandeld konden worden. Was echt zo goed geregeld.

zondag 17 januari 2021 om 18:54

zondag 17 januari 2021 om 19:55
Maar dat hoeft toch niet? Gewoon dag 1 stof aanbieden voor groep A. Groep B werkt thuis aan materiaal voor die week waar minder uitleg bij nodig is (bijv leeswerk, weektaak, online taken in gynzy/redactiesommen/moo ofzo).Andersom schreef: ↑17-01-2021 18:16Dat spitsen was bij ons best lastig omdat de kinderen thuis dan niet zo goed mee konden doen. Kijken of de klas meedoet en het snapt en dan ook nog in de gaten houden of 12 tot 15 kinderen in teams meedoen is gewoon heel lastig voor één leerkracht. Dan zou elke leerkracht een assistent in de klas moeten hebben. Daar moet dan rap geld voor beschikbaar komen.
Zelf een online-cursus gehad waar de cursusleider inderdaad een assistent had. De assistent gaf fysiek materialen aan waardoor de cursusleider niet uit beeld ging, ook hield de assistent de chat bij een gaf aan als er vragen waren die direct in de les behandeld konden worden. Was echt zo goed geregeld.
Dag 2 andersom.
Dochter in groep 4 heeft nu ook geen online les. Alleen korte instructiefilmpjes die klaarstaan. Die kunnen dan vervallen want uitleg op school (eind van de dag evt vast voor dag erna). En 1 inbelmoment om te kletsen/spelletjes te doen. Maar dat hoeft niet als ze de juf de dag erna ziet.
Dochter in groep 1 heeft alleen een filmpje van de juf. Kan ook vervallen als ze de juf de dag erna ziet.
Op de thuisdagen kunnen de kinderen dan verder werken zoals nu. Je zou zelfs kunnen denken aan elke groep 2 dagen per week en de woensdag (bij ons korte dag) voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
zondag 17 januari 2021 om 19:59
Nou perspectief als scholen kunnen open als:
- minimaal een week dalende besmettingen en onder aantal X (plus desnoods andere meetbare factoren).
- plus geen onderzoek waaruit blijkt dat kinderen een grotere bijdrage leveren aan de besmettingen dan X (kunnen de onderzoekers vast wel iets op bedenken, bijv gemiddelde kans dat kind iemand aansteekt. Die zag ik al in onderzoeken langs komen).
Iets van gevoel van dat het logisch beredeneerd wordt ipv dat we aan de grillen van de politiek en het OMT zijn overgeleverd. Qua besmettingscijfers snap ik dat het nu niet kan, maar wanneer wel?
zondag 17 januari 2021 om 20:04
Blijkt dat niet min of meer uit die Corona-routekaart?sprietgras schreef: ↑17-01-2021 19:59Nou perspectief als scholen kunnen open als:
- minimaal een week dalende besmettingen en onder aantal X (plus desnoods andere meetbare factoren).
- plus geen onderzoek waaruit blijkt dat kinderen een grotere bijdrage leveren aan de besmettingen dan X (kunnen de onderzoekers vast wel iets op bedenken, bijv gemiddelde kans dat kind iemand aansteekt. Die zag ik al in onderzoeken langs komen).
Iets van gevoel van dat het logisch beredeneerd wordt ipv dat we aan de grillen van de politiek en het OMT zijn overgeleverd. Qua besmettingscijfers snap ik dat het nu niet kan, maar wanneer wel?
Ik ben het met je eens dat het fijn zou zijn als er harde deadlines zouden komen maar ik begrijp dat het met die Engelse variant nu heel lastig is omdat ze er gewoon nog onvoldoende van weten?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zondag 17 januari 2021 om 20:11
Nee want sluiting van basisscholen stond niet op de routekaart.
En ja de Engelse variant maakt het lastiger, maar ook daar kun je een ‘als voorwaarde voor bedenken (aandeel daarvan niet te hoog, r daarvan niet te hoog of iets dergelijks).
Perspectief is gewoon hard nodig, ook als dat ver weg ligt.

zondag 17 januari 2021 om 20:17
sprietgras schreef: ↑17-01-2021 19:55Maar dat hoeft toch niet? Gewoon dag 1 stof aanbieden voor groep A. Groep B werkt thuis aan materiaal voor die week waar minder uitleg bij nodig is (bijv leeswerk, weektaak, online taken in gynzy/redactiesommen/moo ofzo).
Dag 2 andersom.
Dochter in groep 4 heeft nu ook geen online les. Alleen korte instructiefilmpjes die klaarstaan. Die kunnen dan vervallen want uitleg op school (eind van de dag evt vast voor dag erna). En 1 inbelmoment om te kletsen/spelletjes te doen. Maar dat hoeft niet als ze de juf de dag erna ziet.
Dochter in groep 1 heeft alleen een filmpje van de juf. Kan ook vervallen als ze de juf de dag erna ziet.
Op de thuisdagen kunnen de kinderen dan verder werken zoals nu. Je zou zelfs kunnen denken aan elke groep 2 dagen per week en de woensdag (bij ons korte dag) voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Maar dan krijg je in een week minder gedaan dan als iedereen op school komt.
zondag 17 januari 2021 om 20:20
Ik vind het stukje wat Jaap van Dissel heeft gezegd apart:
"Dat uit Brits onderzoek bleek dat de Britse variant zich sneller verspreidde onder kinderen, kwam doordat het onderzoek werd uitgevoerd in een periode dat Britse scholen nog gedeeltelijk open waren. Daardoor is een vertekend beeld ontstaan"
Ik interpreteer dit als:
Scholen waren open, Britse variant ging ook erg snel rond onder kinderen. Dat werd logischerwijs minder toen de scholen dicht gingen. Dus scholen open zorgt voor een snellere rondgang.
Ik heb geen onderzoeken gelezen, alleen dit stukje in de media en mn wenkbrauwen fronsten. Hoezo een vertekend beeld..omdat het gedeeltelijk was? Wie hier heeft er meer kaas van gegeten?
"Dat uit Brits onderzoek bleek dat de Britse variant zich sneller verspreidde onder kinderen, kwam doordat het onderzoek werd uitgevoerd in een periode dat Britse scholen nog gedeeltelijk open waren. Daardoor is een vertekend beeld ontstaan"
Ik interpreteer dit als:
Scholen waren open, Britse variant ging ook erg snel rond onder kinderen. Dat werd logischerwijs minder toen de scholen dicht gingen. Dus scholen open zorgt voor een snellere rondgang.
Ik heb geen onderzoeken gelezen, alleen dit stukje in de media en mn wenkbrauwen fronsten. Hoezo een vertekend beeld..omdat het gedeeltelijk was? Wie hier heeft er meer kaas van gegeten?
Een baksteen is nooit alleen
zondag 17 januari 2021 om 20:23
Ik zie het juist als effectiever, ook mijn ervaring al. Je hoeft niet te wachten tot er werk gemaakt is in de klas. Dat doen ze thuis. Instructie, inoefening en dooorrrr.
Een baksteen is nooit alleen