Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuisblijvers

11-05-2020 10:30 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat niet naar school. Zijn er meer ouders waarvan de kinderen niet naar schoolgaan bijv, omdat ouders/ verzorgers of een het kind zelf onderliggend lijden heeft?

Hebben jullie een planning gekregen van school , hoe gaan jullie het thuiswerken verder oppakken ?

Mijn kind blijft thuis, omdat er onderliggend lijden in het gezin is. We proberen de schoolplanning zo goed mogelijk op te pakken. Al vind ik het nu vrij lastig, omdat we geen schoolschriften meer hebben. Ik heb al een mail gestuurd maar verwacht niet zo snel reactie.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 thuisblijvers ivm een operatie van een ouder. Vanuit school veel begrip en ondersteuning. Kinderen hebben heel veel stof gekregen en iedere dag een skype call met school. Echt super.
Maar in die richtlijnen staat toch dat kinderen niet naar school hoeven als ze een gezinslid hebben dat tot de risicogroep behoort. Twijfelen die scholen dan of het familielid tot een risicogroep behoort? Is er een lijst met risicogroepen? Zijn ze op school voldoende medisch onderlegd om te bepalen dat het veilig is?


Ik zou liever vandaag dan morgen weer les gaan geven, maar dat is helaas geen optie (VO). Bij ons wel een heel groot verzorgingsgebied, dus veel kinderen die met bus/trein naar school komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat er scholen zijn die geen begrip hebben voor een mi legitieme reden van het niet naar school laten gaan.

Mijn zoon is ook thuis ( 10 sbo ) we konden gewoon verder waar we waren gebleven met de lessen. Zoon doet het overigens ook veel beter thuis, minder afleiding en prikkels en lekker op zijn eigen tempo doorwerken.

Zijn juf is heel begripvol en heeft een weekplan gemaild en vanmiddag heeft zoon even een belmomentje met haar.

Mijn ex heeft onderliggend lijden en dat is de reden dat zoon nog thuis is, ook om af te wachten wat het de komende weken daadwerkelijk gaat doen.
Kinderen worden inderdaad minder ziek maar kunnen wel anderen besmetten.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
11-05-2020 12:27
Tipje voor jou: tule.slo.nl. Hier staat alle leerstof uitgesplitst en kun je kijken wat je kind aangeboden moet krijgen. Misschien handig. En kijk vooral op marktplaats naar oudere lesmethoden. Die zijn vaak nog prima.

Dit zal voorlopig nog even zo duren denk ik, want na de vakantie is corona niet weg natuurlijk.
Wat een goede tips! Die ga ik zeker nodig hebben als het langer gaat duren.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
11-05-2020 11:04
Mijn kind heeft een longaandoening, maar gaat wel naar school. Kinderpulmonoloog bevestigde dat het echt veilig is en kinderen geen risico lopen.
Mijn zoontje heeft Diabetes type 1 en kan ook gewoon naar school volgens zijn kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
11-05-2020 11:43

Mijn zoon zit in de derde van het vo en mag tot zijn verdriet nog niet. Hij wil ontzettend graag naar school en mist het chillen in de pauzes, het keten en tot zijn eigen verbazing zelfs zijn docenten. Ze zijn blijkbaar minder stom dan hij dacht.

Wat mij betreft hadden ze eerst de middelbare school open mogen gooien. Uit de klas van mijn zoon is er maar eentje die een half uur moet fietsen, de rest woont dichtbij.
VO later heeft te maken met verdere verplaatsingen, ver fietsen of ov-gebruik. Maar ook met het feit dat leerlingen ouder zijn en anderhalve meter regel in acht moeten nemen, ook naar elkaar toe. Chillen in de pauzes gaat dus niet gebeuren. Wij kunnen 8 leerlingen per lokaal kwijt, keten zit er dan ook niet in.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of de volgende zelfcontrolerende methode fijn is?
- Loco maxi
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 10:40
18.64% gewijzigd
Green17 schreef:
11-05-2020 12:24
Ik heb net schriftelijk een reactie gekregen. Ze zijn het hier ook niet eens met ons besluit. Leerplicht zal nu niet handhaven, maar wel een waarschuwing dat dit wel gaat gebeuren.

En voor de rest krijgen we geen leerstof meer voor thuis.

Duidelijk in elk geval. Ik ga nu zelf maar schriften kopen.

Daar zou ik dus gerust nog even wat werk van gaan maken. School hoort niet op de stoel van de huisarts te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 17:09
Daar zou ik dus gerust nog even wat werk van gaan maken. School hoort niet op de stoel van de huisarts te gaan zitten.
Nee, maar ze zeiden letterlijk. We snappen de zorg, maar dit gaat niet werken als een vaccinatie 1 tot 1,5 jaar op zich laat wachten. En dat de leerplicht vanaf begin juni gaat handhaven.

Ik ben net nog gebeld namelijk.

Maar net of wij om deze situatie vragen.
Green17 schreef:
11-05-2020 17:11
Nee, maar ze zeiden letterlijk. We snappen de zorg, maar dit gaat niet werken als een vaccinatie 1 tot 1,5 jaar op zich laat wachten. En dat de leerplicht vanaf begin juni gaat handhaven.

Ik ben net nog gebeld namelijk.

Maar net of wij om deze situatie vragen.

Dat van de leerplicht zou ik met een korrel zout nemen. Ik werk op een school en vooralsnog is de richtlijn dat kinderen met een gezinslid in de risicogroep thuis mogen blijven. Over twee weken is meer duidelijk over het daadwerkelijke besmettingsgevaar en dan ziet de regering verder maar over handhaven ligt nog niets vast.
anoniem_394553 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 20:32
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat stelt wel gerust!

Zou het sowieso een probleem zijn als we in staat zijn ons kind thuis school structuur te bieden en zorgen dat hij bij blijft?

Ik vind het best pittig om te doen, maar ik heb wel het idee dat ik alles wat hij op school krijgt ook verwerkt heb in zijn thuiswerk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de kinderen die wel naar school mogen/ kunnen en thuis gehouden worden ontheven van de leerplicht? Zo niet dan snap ik het verzet van school wel, die hebben hier weer extra werk aan terwijl de beslissing scholen weer te openen niet licht is genomen.

Ik had ook begrepen dat als je kind thuis blijft, dat je zelf verantwoordelijk bent voor de lessen etc. Dus als je dan je probleem bij school neer legt dan heb je het niet helemaal begrepen. Maar misschien is dat niet aan de orde hier? Of ik heb het mis?

Verzet op een email: mijn kind komt niet en ik regel het nu zelf, begrijp ik dan weer niet helemaal.

Zijn jullie niet bang voor de boetes en dwangsommen?
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
11-05-2020 18:33
Zijn de kinderen die wel naar school mogen/ kunnen en thuis gehouden worden ontheven van de leerplicht? Zo niet dan snap ik het verzet van school wel, die hebben hier weer extra werk aan terwijl de beslissing scholen weer te openen niet licht is genomen.

Zijn jullie niet bang voor de boetes en dwangsommen?
Nee, ik vind onze gezondheid belangrijker.

De leerplicht wordt naar ik begreep op dit moment sowieso niet gehandhaafd.
Ik denk ook dat er geen beginnen aan is, kinderen moeten ook thuis blijven als ze licht verkouden zijn enz.
Alle reacties Link kopieren
coetje schreef:
11-05-2020 11:28
Zo,pauze dus ik kan wat uitgebreider reageren.
Mijn vriend is zwaar hartpatient,op advies van de huisarts blijft onze zoon thuis.Zij zegt dat we echt beter even moeten aankijken hoe het nu gaat met de besmettingscijfers.
Wij wonen in Brabant en afgelopen week zijn in er ons dorp toch weer mensen besmet geraakt.
Volgens school loopt het zo'n vaart niet omdat kinderen nauwelijks besmet raken,onze huisarts denkt daar anders over,kinderen worden zelf minder vaak ziek maar kunnen dus wel een ouder besmetten.
Jongste zit in groep 8,doen niks meer behalve oefenen voor de musical en dat vinden ze heel belangrijk.
Wij denken daar dus anders over.
Zoon zelf heeft ook een hartaandoening en ziet het zelf ook niet zitten om naar school te gaan,hij maakt zich echt zorgen.
Ik heb in de vakantie zelf een planning gemaakt,zodat hij iig stof blijft herhalen qua schoolwerk.Dit heb ik doorgestuurd naar school maar vanochtend werd ik al gebeld,het is echt de bedoeling dat hij naar school komt en hoelang dit wel niet gaat duren.
Mijn vragen worden niet echt beantwoord dus ik heb er even flink de balen van.
Trek je je wenkbrauwen niet op bij een huisarts die wel heel erg in jullie eigen plaatje en tegen de adviezen in meepraat?
Heeft je huisarts dit zo echt gezegd? Of heb je dit van je huisarts begrepen?
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
11-05-2020 18:46
Trek je je wenkbrauwen niet op bij een huisarts die wel heel erg in jullie eigen plaatje en tegen de adviezen in meepraat?
Heeft je huisarts dit zo echt gezegd? Of heb je dit van je huisarts begrepen?
Ik trek eerder mijn wenkbrauwen op bij een school die het beter denkt te weten dat een huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
11-05-2020 18:46
Trek je je wenkbrauwen niet op bij een huisarts die wel heel erg in jullie eigen plaatje en tegen de adviezen in meepraat?
Heeft je huisarts dit zo echt gezegd? Of heb je dit van je huisarts begrepen?
Tegen de adviezen in? Coetje haar vriend en zoon zitten beiden in de risicogroep!
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
11-05-2020 18:46
Trek je je wenkbrauwen niet op bij een huisarts die wel heel erg in jullie eigen plaatje en tegen de adviezen in meepraat?
Heeft je huisarts dit zo echt gezegd? Of heb je dit van je huisarts begrepen?
Nee dat doe ik niet,eerder bij jouw reaktie.
Zij heeft dit echt zo gezegd en het is helemaal niet in mijn eigen plaatje.
Ik zou liever hebben dat zoon wel naar school gaat.
Alle reacties Link kopieren
coetje schreef:
11-05-2020 19:31
Nee dat doe ik niet,eerder bij jouw reaktie.
Zij heeft dit echt zo gezegd en het is helemaal niet in mijn eigen plaatje.
Ik zou liever hebben dat zoon wel naar school gaat.
Precies, zoals alle ouders.
Green17 schreef:
11-05-2020 19:14
Ik trek eerder mijn wenkbrauwen op bij een school die het beter denkt te weten dat een huisarts.

Juist. Kinderen en leerkrachten in een risicogroep of met een risicopatient in huis mogen er voor kiezen thuis te blijven.
Er wordt niet gehandhaafd op leerplicht en voor de dagen dat kinderen niet naar school gaan ligt werk voor thuis klaar, al dan niet online.

Kan school hoog of laag springen, maar zo is het voorlopig geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 20:09
Juist. Kinderen en leerkrachten in een risicogroep of met een risicopatient in huis mogen er voor kiezen thuis te blijven.
Er wordt niet gehandhaafd op leerplicht en voor de dagen dat kinderen niet naar school gaan ligt werk voor thuis klaar, al dan niet online.

Kan school hoog of laag springen, maar zo is het voorlopig geregeld.
Nou dat thuiswerk doen ze dus niet aan bij ons. Daar ben ik best boos over eerlijk gezegd. Als ze de schriften en boeken geven kan ik verder. Nu moet ik dus zelf wat gaan verzinnen
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
11-05-2020 20:15
Nou dat thuiswerk doen ze dus niet aan bij ons. Daar ben ik best boos over eerlijk gezegd. Als ze de schriften en boeken geven kan ik verder. Nu moet ik dus zelf wat gaan verzinnen
Echt? Wat raar zeg.
Green17 schreef:
11-05-2020 20:15
Nou dat thuiswerk doen ze dus niet aan bij ons. Daar ben ik best boos over eerlijk gezegd. Als ze de schriften en boeken geven kan ik verder. Nu moet ik dus zelf wat gaan verzinnen

Kijk hier maar eens even. Daar staat het meeste uitgelegd.

https://po.lesopafstand.nl/lesopafstand ... ar-school/

Wat ik raar vind is dat jullie school alle leerlingen op school heeft terwijlmer dus expliciet gezegd is dat er hálve groepen moeten zijn.
Wat naar dat er scholen zijn die het beter denken te weten dan artsen en dat ze zo dwars liggen. Sterkte voor wie daarmee zit.
En deze,

https://po.lesopafstand.nl/lesopafstand ... atregelen/

Bij de bovenste poster rechts staat letterlijk , kinderen uit gezinnen met een risicopatient kunnen thuis blijven
Meprim schreef:
11-05-2020 18:33
Zijn de kinderen die wel naar school mogen/ kunnen en thuis gehouden worden ontheven van de leerplicht?
Nee, maar wel vrijgesteld van fysiek onderwijs. In het protocol opstarten staat onder andere:
"• Leerlingen die behoren tot een risicogroep kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van ouder(s)/
verzorger(s) in overleg met de school).
Leerlingen van wie gezinsleden tot een risicogroep behoren kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van ouder(s)/ verzorger(s) in overleg met de school)."


Onze gezondheidssituatie is bekend bij de juf. Toen wij in de meivakantie een mail stuurden naar school dat kind thuis zal blijven voorlopig, werden we meteen begripvol gebeld door de directie. Die gaf aan dat voorlopig de leerplichtambtenaar zeker niet wordt ingezet. Mijn tante uit het onderwijs zegt me dat ook. Zij geeft ook aan dat als je niet in de risicogroep valt maar bijvoorbeeld om angst voor Corona kind thuis houdt, dat ook geldt.

Onze juf maakt een thuiswerkpakket voor de komende 3 weken met een werkschema erbij. Ik ben blij met hoe school het opvangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven