Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuisblijvers

11-05-2020 10:30 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat niet naar school. Zijn er meer ouders waarvan de kinderen niet naar schoolgaan bijv, omdat ouders/ verzorgers of een het kind zelf onderliggend lijden heeft?

Hebben jullie een planning gekregen van school , hoe gaan jullie het thuiswerken verder oppakken ?

Mijn kind blijft thuis, omdat er onderliggend lijden in het gezin is. We proberen de schoolplanning zo goed mogelijk op te pakken. Al vind ik het nu vrij lastig, omdat we geen schoolschriften meer hebben. Ik heb al een mail gestuurd maar verwacht niet zo snel reactie.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 20:36
Kijk hier maar eens even. Daar staat het meeste uitgelegd.

https://po.lesopafstand.nl/lesopafstand ... ar-school/

Wat ik raar vind is dat jullie school alle leerlingen op school heeft terwijlmer dus expliciet gezegd is dat er hálve groepen moeten zijn.
1
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 10:41
21.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 20:48
En deze,

https://po.lesopafstand.nl/lesopafstand ... atregelen/

Bij de bovenste poster rechts staat letterlijk , kinderen uit gezinnen met een risicopatient kunnen thuis blijven
Ja , ik weet het. Op RTL zag ik net weer hetzelfde staan.

Ik ben nu een beetje in dubio of ik thuis materiaal ga afdwingen of dat ik het zelf ga kopen. Het kind moet nog een tijdje op deze school, dus ik heb geen zin om mensen tegen de haren in te strijken.
Green17 schreef:
11-05-2020 21:12
We hebben een klas die bestaat uit 13 kinderen. Dus dat is goed te doen verwacht ik. Ze mogen alleen tussen de middag niet naar huis en gaan dus een uur korter naar school. En 1 dag in de week geen school.

Toch zou dat ongeacht de groepsgrootte de helft moeten zijn. Maar goed, ik zou dat thuiswerk wel afdwingen. Al snap ik je dilemma hoor.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 21:18
Toch zou dat ongeacht de groepsgrootte de helft moeten zijn. Maar goed, ik zou dat thuiswerk wel afdwingen. Al snap ik je dilemma hoor.
Dat wist ik niet? Ik dacht als ze 1,5 meter afstand kunnen houden is het prima.

Ik weet niet hoe ze het georganiseerd hebben. Ik hoorde via een andere ouder dat de kinderen gewoon samen mogen spelen op het plein, alleen tussen juf/meester en kind moeten ze 1,5 meter afstand houden.
Green17 schreef:
11-05-2020 21:20
Dat wist ik niet? Ik dacht als ze 1,5 meter afstand kunnen houden is het prima.

Ik weet niet hoe ze het georganiseerd hebben. Ik hoorde via een andere ouder dat de kinderen gewoon samen mogen spelen op het plein, alleen tussen juf/meester en kind moeten ze 1,5 meter afstand houden.

Als ik die eerste link zo doorlees is dat wel de richtlijn. Ik kijk even of ik het kan vinden.
Samen spelen mag bij ons per klas, dus alle klassen hebben gespreid pauze, komen niet met elkaar in aanraking en komen ook gespreid binnen en gaan gespreid naar huis. En dat is conform richtlijn.
Moet er wel bij zeggen dat we het ding er geregeld bij pakken want verwarrend is het wel :P
Ja dat klopt:
"In de school is maximaal de helft van de leerlingen aanwezig om zodoende zoveel mogelijk ruimte tussen de leerlingen, maar vooral tussen de volwassenen en leerlingen te creëren."

En samen spelen mag wel, maar afstand houden tot volwassenen en volwassenen onderling.

Green, ken je deze al:
https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... _def-1.pdf
Moeten alle scholen nu alle klassen in halve klassen naar school laten gaan of anders geformuleerd, wat betekent ‘alle leerlingen 50%’ in de praktijk? 

Alle leerlingen komen 50% van de onderwijstijd naar school. De reguliere bezetting op een school mag nooit meer dan 50% tegelijkertijd zijn, tenzij de school ook voorziet in noodopvang (het is dus 50% plus noodopvang). De school organiseert het zo dat daarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte. Dit kan betekenen dat gewerkt wordt met halve klassen of andere vormen van kleinere groepen, maar het is aan de school hoe dit precies vorm te geven. Deze vormgeving is uiteraard afhankelijk van grootte van de huidige groepen t.o.v. de lokaalgroottes, het onderwijsconcept, beschikbare leraren en andere school-specifieke situaties. Daarom schrijven wij geen 

expliciete groepsgrootte of oplossing voor. Dit plan kan het beste op het niveau van de school gemaakt worden. Wel geldt dat de leerlingen zoveel mogelijk verspreid worden over de school/lokalen. 

Komt de 50%-norm van het RIVM

Dit is een kabinetsbesluit. 
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
11-05-2020 21:26
Ja dat klopt:
"In de school is maximaal de helft van de leerlingen aanwezig om zodoende zoveel mogelijk ruimte tussen de leerlingen, maar vooral tussen de volwassenen en leerlingen te creëren."

En samen spelen mag wel, maar afstand houden tot volwassenen en volwassenen onderling.

Green, ken je deze al:
https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... _def-1.pdf
Nee, deze kende ik niet.
Maar goed ik ben bang dat ik er weinig mee kan. Ik kan moeilijk aangeven dat zij het fout doen. We hebben nog wat jaartjes voor de boeg, dus ik durf ook niet zo goed.

De juf reageerde overigens heel begripvol. Het is echt de directeur van de school die zo reageert.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 21:18
Toch zou dat ongeacht de groepsgrootte de helft moeten zijn. Maar goed, ik zou dat thuiswerk wel afdwingen. Al snap ik je dilemma hoor.
Huh?
Mijn oudste zit normaal in een klas van 34 en nu dus van 17
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
11-05-2020 22:23
Huh?
Mijn oudste zit normaal in een klas van 34 en nu dus van 17

Ja, dat zei ik?

Dus ongeacht de groepsgrootte, de helft. In geval van 13 dus 1 groep van 7 en 1 groep van 6.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 22:24
Ja, dat zei ik?

Dus ongeacht de groepsgrootte, de helft. In geval van 13 dus 1 groep van 7 en 1 groep van 6.
Oooh, snap hem nu.
Denk dat meerdere kleine scholen zich hier niet aan houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
11-05-2020 22:30
Oooh, snap hem nu.
Denk dat meerdere kleine scholen zich hier niet aan houden

Dat mag dus niet, van het kabinet.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 22:35
Dat mag dus niet, van het kabinet.
Nee, dat wist ik dus niet. Maar ik kan er vrees ik weinig mee. Mijn kind gaat niet eens naar school :P
Green17 schreef:
11-05-2020 22:41
Nee, dat wist ik dus niet. Maar ik kan er vrees ik weinig mee. Mijn kind gaat niet eens naar school :P

Nee, snap ik. Maar het is dus de bedoeling dat ze dan werk meegeven voor de dag dat ze niet op school zijn. Dus dan zou je kind in ieder geval het werk van de groep waarin hij ingedeeld is moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 22:43
Nee, snap ik. Maar het is dus de bedoeling dat ze dan werk meegeven voor de dag dat ze niet op school zijn. Dus dan zou je kind in ieder geval het werk van de groep waarin hij ingedeeld is moeten krijgen.
Ik durf er eigenlijk niets van te zeggen. Aan de telefoon heb ik wel gevraagd om schiften en ze zouden in het team overleggen of ik ze zou krijgen,
Maar ze waren er niet happig op. Dus ik wacht het maar een weekje af.
Ik ben nog steeds bang dat we vanaf juni worden gedwongen, ook al hebben we hebben een goede reden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag niks meer gehoord van school.Zoon heeft zijn boeken nog thuis en kan ook via laptop nog stof maken dus daar zijn we gewoon mee verder gegaan.
We hebben voor onszelf wat punten op een rij gezet en ik neem morgenvroeg contact op met school want blijkbaar is het de bedoeling dat we zelf met een soort stappenplan komen.
We willen afwachten wat het doet qua besmettingen de komende 2,5 week,de huisarts weet precies de stand van zaken in ons dorp,vindt zij het veilig kan zoon vanaf dan weer naar school.
Musical,wij gaan niet,ook niet als dat mag vanaf 1 juli,in een zaal van 100 mensen zitten.Het virus zal dan heus niet weg zijn en vriend en zoon zijn dan niet opeens geen risicigroep meer.
En op de nog langere termijn,als zoon moet starten op de middelbare en het gaat dan nog niet goed met het virus,dan gaat vriend tijdelijk elders alleen wonen,die mogelijkheid is er eventueel.
We denken er dus echt wel over na.
Green17 schreef:
11-05-2020 22:49
Ik durf er eigenlijk niets van te zeggen. Aan de telefoon heb ik wel gevraagd om schiften en ze zouden in het team overleggen of ik ze zou krijgen,
Maar ze waren er niet happig op. Dus ik wacht het maar een weekje af.
Ik ben nog steeds bang dat we vanaf juni worden gedwongen, ook al hebben we hebben een goede reden.

Ik ga er vanuit dat dat zeker tot na de zomervakantie niet aan de orde is, dat dwingen.
Ik vind het wel erg slecht van school trouwens, ze houden zich domweg niet aan de richtlijnen.

Bij die link van PO raad kun je als ouder ook advies vragen, misschien kun je dat nog proberen?
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 22:51
Ik ga er vanuit dat dat zeker tot na de zomervakantie niet aan de orde is, dat dwingen.
Ik vind het wel erg slecht van school trouwens, ze houden zich domweg niet aan de richtlijnen.

Bij die link van PO raad kun je als ouder ook advies vragen, misschien kun je dat nog proberen?
Ik vind het heel lief meegedacht van je, maar ik durf het niet zo goed. Ik wacht deze week wel even af, misschien krijg ik alsnog boeken en schriften om verder te kunnen.

Ik heb twee jaar geleden een hele berg maxi loco boekjes gekocht op een Braderie. Zou dit ook goed zijn om mee te oefenen. Het is een hele stapel van groep 3 tot boekjes voor groep 8.
Green17 schreef:
11-05-2020 22:59
Ik vind het heel lief meegedacht van je, maar ik durf het niet zo goed. Ik wacht deze week wel even af, misschien krijg ik alsnog boeken en schriften om verder te kunnen.

Ik heb twee jaar geleden een hele berg maxi loco boekjes gekocht op een Braderie. Zou dit ook goed zijn om mee te oefenen. Het is een hele stapel van groep 3 tot boekjes voor groep 8.

Nou ja, ik denk dat het van belang is dat hij bij blijft met zijn klas. En dat kan alleen maar als hij het lesprogramma min of meer mee volgt. School heeft daarin een onderwijsverplichting. Desnoods laten ze hem een Zoomverbinding meekijken met de klas, kwestie van even creatief nadenken.
Wat maxi loco betreft durf ik het niet te zeggen, bij gebrek aan leermiddelen is het beter als niets natuurlijk.
Ik snap wel dat je liever de strijd niet aangaat maar school zit in deze echt fout, volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Green,misschien heb ik eroverheen gelezen,hoe oud is je zoon?
Alle reacties Link kopieren
coetje schreef:
11-05-2020 23:11
Green,misschien heb ik eroverheen gelezen,hoe oud is je zoon?
6 jaar
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 23:08
Nou ja, ik denk dat het van belang is dat hij bij blijft met zijn klas. En dat kan alleen maar als hij het lesprogramma min of meer mee volgt. School heeft daarin een onderwijsverplichting. Desnoods laten ze hem een Zoomverbinding meekijken met de klas, kwestie van even creatief nadenken.
Wat maxi loco betreft durf ik het niet te zeggen, bij gebrek aan leermiddelen is het beter als niets natuurlijk.
Ik snap wel dat je liever de strijd niet aangaat maar school zit in deze echt fout, volgens mij.
Daar heb je wel gelijk in. Als school echt niet meewerkt kan ik misschien nog kijken naar iets van junior Einstein. Volgens mij staan daar veel oefeningen op per leerjaar en ook met uitleg. Ik heb net even zitten Googlen :$
Green17 schreef:
11-05-2020 23:20
Daar heb je wel gelijk in. Als school echt niet meewerkt kan ik misschien nog kijken naar iets van junior Einstein. Volgens mij staan daar veel oefeningen op per leerjaar en ook met uitleg. Ik heb net even zitten Googlen :$

Als je wil wil ik donderdag op school ook nog wel even informeren? Er staan heel veel lesprogramma's online op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 23:27
Als je wil wil ik donderdag op school ook nog wel even informeren? Er staan heel veel lesprogramma's online op het moment.
Ja graag!
Ik vind het echt heel lastig. Hij loopt gelukkig niet achter en met rekenen loopt hij voor. Ik ben niet bang dat hij met rekenen een achterstand oploopt in elk geval. Eerder met spelling.
Green17 schreef:
11-05-2020 23:31
Ja graag!
Ik vind het echt heel lastig. Hij loopt gelukkig niet achter en met rekenen loopt hij voor. Ik ben niet bang dat hij met rekenen een achterstand oploopt in elk geval. Eerder met spelling.

En terecht. Ik neem aan groep 3? Daar wil je geen achterstand oplopen.
Ik ga het donderdag voor je vragen (misschien eerder maar de collega's zijn ook druk :proud: )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven