Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuisblijvers

11-05-2020 10:30 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat niet naar school. Zijn er meer ouders waarvan de kinderen niet naar schoolgaan bijv, omdat ouders/ verzorgers of een het kind zelf onderliggend lijden heeft?

Hebben jullie een planning gekregen van school , hoe gaan jullie het thuiswerken verder oppakken ?

Mijn kind blijft thuis, omdat er onderliggend lijden in het gezin is. We proberen de schoolplanning zo goed mogelijk op te pakken. Al vind ik het nu vrij lastig, omdat we geen schoolschriften meer hebben. Ik heb al een mail gestuurd maar verwacht niet zo snel reactie.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 23:33
En terecht. Ik neem aan groep 3? Daar wil je geen achterstand oplopen.
Ik ga het donderdag voor je vragen (misschien eerder maar de collega's zijn ook druk :proud: )
Ja, dat snap ik! Ik vind het heel lief dat je het überhaupt wil vragen.
Groep 3 ja! En ik denk vooral spelling. Want rekenen zit hij denk ik op eind groep 4 niveau ( heeft hij niet van z’n moeder :P ) dus als hij daar even niets mee doet zal het geen grote problemen opleveren.
Green17 schreef:
11-05-2020 23:38
Ja, dat snap ik! Ik vind het heel lief dat je het überhaupt wil vragen.
Groep 3 ja! En ik denk vooral spelling. Want rekenen zit hij denk ik op eind groep 4 niveau ( heeft hij niet van z’n moeder :P ) dus als hij daar even niets mee doet zal het geen grote problemen opleveren.

Als ik het weet zet ik de linkjes hier neer, hebben de anderen er wellicht ook nog wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 23:40
Als ik het weet zet ik de linkjes hier neer, hebben de anderen er wellicht ook nog wat aan.
Ja! Er zullen vast meer mensen zijn zoals ik en coetje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat ook niet naar school. We hebben weken geleden al een email gekregen van de school waarin staat dat het geen probleem is als je het allemaal nog niet aandurft.

Ik snap ook niet zo goed waarom onderliggend lijden binnen het gezin hierin bepalend zou moeten zijn. Er is toch gewoon een motie aangenomen waarin is bepaald dat ouders die vanaf 11 mei hun kinderen willen thuishouden, geen boete krijgen? Dan kunnen ze de leerplichtambtenaar inschakelen zo veel ze willen, maar ze mógen gewoon thuisblijven. Het is dan echt niet aan de school of de gemeente om hier eigen beleid op te maken.
sllybnnyrbbt schreef:
12-05-2020 00:31
Mijn kind gaat ook niet naar school. We hebben weken geleden al een email gekregen van de school waarin staat dat het geen probleem is als je het allemaal nog niet aandurft.

Ik snap ook niet zo goed waarom onderliggend lijden binnen het gezin hierin bepalend zou moeten zijn. Er is toch gewoon een motie aangenomen waarin is bepaald dat ouders die vanaf 11 mei hun kinderen willen thuishouden, geen boete krijgen? Dan kunnen ze de leerplichtambtenaar inschakelen zo veel ze willen, maar ze mógen gewoon thuisblijven. Het is dan echt niet aan de school of de gemeente om hier eigen beleid op te maken.

De enige leerlingen waar we wel achteraan zitten zijn de kinderen in nare thuissituaties. Maar daar is jeugdzorg dan al vaak ook in beeld.
Meprim schreef:
11-05-2020 18:33
Zijn de kinderen die wel naar school mogen/ kunnen en thuis gehouden worden ontheven van de leerplicht?

Zijn jullie niet bang voor de boetes en dwangsommen?

Nee. Kinderen mogen sinds gister weer naar school. Ze moeten niet.

De leerplicht (als in fysiek op school aanwezig moeten zijn) wordt momenteel - nav een aangenomen motie van Wilders en Asscher - niet gehandhaafd. Tot wanneer weer ik niet.

Ik zie hier een document langskomen waarin staat dat kinderen thuis mogen gehouden worden als een van de ouders risicopatient is. Misleidend, want ze mogen (als in: er staan geen sancties op) zelfs thuis worden gehouden als je een ontstoken teennagel hebt.

Scholen die moeilijk doen, zou ik dus heel even fijntjes wijzen op de motie van Wilders en Asscher.

En nee, mijn kind blijft tot 2 juni thuis. Niet vanwege angst, ook niet vanwege risicopatient zijn (al ben ik dat wel). Simpelweg omdat ze het goed doet op thuisonderwijs en dit zelfs op suggestie van school is.

Ik doe overigens aan unschooling. Geen schriften nodig :)
sllybnnyrbbt schreef:
12-05-2020 00:31
Mijn kind gaat ook niet naar school. We hebben weken geleden al een email gekregen van de school waarin staat dat het geen probleem is als je het allemaal nog niet aandurft.

Ik snap ook niet zo goed waarom onderliggend lijden binnen het gezin hierin bepalend zou moeten zijn. Er is toch gewoon een motie aangenomen waarin is bepaald dat ouders die vanaf 11 mei hun kinderen willen thuishouden, geen boete krijgen? Dan kunnen ze de leerplichtambtenaar inschakelen zo veel ze willen, maar ze mógen gewoon thuisblijven. Het is dan echt niet aan de school of de gemeente om hier eigen beleid op te maken.

Dit dus. Jij zegt het wat duidelijker!
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
11-05-2020 10:30
Mijn kind gaat niet naar school. Zijn er meer ouders waarvan de kinderen niet naar schoolgaan bijv, omdat ouders/ verzorgers of een het kind zelf onderliggend lijden heeft?

Hebben jullie een planning gekregen van school , hoe gaan jullie het thuiswerken verder oppakken ?

Mijn kind blijft thuis, omdat er onderliggend lijden in het gezin is. We proberen de schoolplanning zo goed mogelijk op te pakken. Al vind ik het nu vrij lastig, omdat we geen schoolschriften meer hebben. Ik heb al een mail gestuurd maar verwacht niet zo snel reactie.
Hoi Green17, is het mogelijk dat je contact zoekt met (de oudergeleding van) de medezeggenschapsraad? Ik zou vragen wat ze hebben afgesproken over het afstandsonderwijs voor risicogroepen. Misschien kunnen zij je helpen om toch weektaken te krijgen voor je zoon.

Een andere mogelijkheid is de gemeente bellen, dat je vind dat je school op dit moment (afstands-)onderwijs wordt onthouden. Ook de schoolinspectie is zelfs een mogelijkheid. Bel gewoon zelf de leerplichtambtenaar op en leg hem/haar de situatie uit. Laat andere mensen de kooltjes voor jou uit het vuur halen bij de directeur. Hij/zij moet gewoon de regels volgen.

Het is een kleine school dus zoveel werk extra is het niet een weektaak te maken voor je zoon en materiaal te leveren.

Wat voor methodes gebruiken ze bij jullie op school? Hij is nu toch bezig met leren lezen neem ik aan. Zwijsen zon en maan boekjes? Misschien heeft iemand nog wel wat liggen (van het Vivaforum).
Alle reacties Link kopieren
@Green17

https://actueel.malmberg.nl/mijn-malmbe ... 1589257619

Ik weet niet welke methode ze gebruiken, maar hierbij de methodes van Malmberg.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne tips hier,bedankt!
Alle reacties Link kopieren
doenja1978 schreef:
12-05-2020 06:29
@Green17

https://actueel.malmberg.nl/mijn-malmbe ... 1589257619

Ik weet niet welke methode ze gebruiken, maar hierbij de methodes van Malmberg.
Dankje! Volgens zoon gebruiken ze deze methode.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net nogmaals gebeld met school en nu te horen gekregen dat ze tijdens de thuisonderwijs periode genoeg voorbeelden hebben gegeven met wat ik kan doen qua thuisonderwijs en dat ik zelf maar moet kijken hoe ik het vorm ga geven.

Ik ga dus maar verder met mijn planning en kijk even of ik zelf schriften kan aanschaffen van de methodes die hij volgde via school.

Als de onderwijs inspectie komt, kan ik in elk geval laten zien wat hij gedaan heeft de afgelopen tijd

En dan schrijf ik bij alles op wat hij precies doet. Bijv rekenen met tientaloverschrijding, bussommen, keersommen, kale sommen, redactie sommen enz.

En bij de rest ook. Dan hoop ik in elk geval dat als de onderwijsinspectie komt, dat ze kunnen zien dat we wel inzet hebben getoond.
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 20-05-2020 10:31
8.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
12-05-2020 05:32
Ik doe overigens aan unschooling. Geen schriften nodig :)
Dat vind ik wel enorm knap. Ik vind het lastig om veel dingen aanbod te laten komen op deze manier en ik ben bang dat ik het dan niet goed inzichtelijk kan maken als de inspectie langskomt.

Ik ben wel benieuwd. Hoe zou jij bijv spelling oefenen op deze manier?
@Green PB me even als je behoefte hebt aan materiaal. Heb hier genoeg liggen (zoon is in de winter veel ziek en werkt dan thuis).
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 12:49
@Green PB me even als je behoefte hebt aan materiaal. Heb hier genoeg liggen (zoon is in de winter veel ziek en werkt dan thuis).
Ik heb je een berichtje gestuurd. Als het goed is :P
Green17 schreef:
12-05-2020 12:56
Ik heb je een berichtje gestuurd. Als het goed is :P
Je hebt PB terug.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 13:00
Je hebt PB terug.
Pb
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
12-05-2020 12:42
Ik heb net nogmaals gebeld met school en nu te horen gekregen dat ze tijdens de thuisonderwijs periode genoeg voorbeelden hebben gegeven met wat ik kan doen qua thuisonderwijs en dat ik zelf maar moet kijken hoe ik het vorm ga geven.

Ik ga dus maar verder met mijn planning en kijk even of ik zelf schriften kan aanschaffen van de methodes die hij volgde via school.

Als de onderwijs inspectie komt, kan ik in elk geval laten zien wat hij gedaan heeft de afgelopen tijd.

Ik maak elke dag een planning met:

- woordenschat
- spelling
- rekenen
- klokkijken
- lezen
- dictee
- lusletters oefenen

En dan schrijf ik bij alles op wat hij precies doet. Bijv rekenen met tientaloverschrijding, bussommen, keersommen, kale sommen, redactie sommen enz.

En bij de rest ook. Dan hoop ik in elk geval dat als de onderwijsinspectie komt, dat ze kunnen zien dat we wel inzet hebben getoond.
Dit klopt natuurlijk wel.
Jij kiest er zelf voor (met goede reden) om je kind thuis te houden.
Ik vind het dan niet de taak van de juf/school om jouw kind ook nog eens bezig te houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
12-05-2020 13:34
Dit klopt natuurlijk wel.
Jij kiest er zelf voor (met goede reden) om je kind thuis te houden.
Ik vind het dan niet de taak van de juf/school om jouw kind ook nog eens bezig te houden
Materiaal op een stapeltje leggen is natuurlijk de moeite niet. Ik heb een kind dat in de winter vaak ziek is en kan altijd op school zijn werkboeken ophalen. Zo kan hij de goede momenten die hij dan heeft nuttig besteden.

Dit is gewoon onwil en dwarsigheid.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
11-05-2020 20:09
Juist. Kinderen en leerkrachten in een risicogroep of met een risicopatient in huis mogen er voor kiezen thuis te blijven.
Er wordt niet gehandhaafd op leerplicht en voor de dagen dat kinderen niet naar school gaan ligt werk voor thuis klaar, al dan niet online.

Kan school hoog of laag springen, maar zo is het voorlopig geregeld.
Dit wist ik dus niet. Ik had begrepen dat scholen nu niet meer voor thuiswerk hoefden te zorgen omdat er gelegenheid is om naar school te gaan.
En ik dacht dus ook dat de leerplicht wel bleef handhaven, maar dat is dus ook niet zo.

Gelukkig heb ik geen kinderen op basisonderwijs want ik had er een zooitje van gemaakt denk ik. :hyper:
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 13:51
Materiaal op een stapeltje leggen is natuurlijk de moeite niet. Ik heb een kind dat in de winter vaak ziek is en kan altijd op school zijn werkboeken ophalen. Zo kan hij de goede momenten die hij dan heeft nuttig besteden.

Dit is gewoon onwil en dwarsigheid.
Precies. Echt niet fraai van de school als het zo is als TO hier schrijft. Ik neem aan dat de lessen altijd gepland worden, dus waarom kan TO niet wat toegestuurd krijgen? Ik zou eens verder gaan kijken, qua school.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-05-2020 13:55
Precies. Echt niet fraai van de school als het zo is als TO hier schrijft. Ik neem aan dat de lessen altijd gepland worden, dus waarom kan TO niet wat toegestuurd krijgen? Ik zou eens verder gaan kijken, qua school.
Nee, deze conclusie had ik ook al getrokken. Als de Corona periode voorbij is ga ik verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta echt te kijken van de reacties van sommige scholen, heel bijzonder.
Mijn zoon (groep 3) blijft voorlopig nog thuis. Ik ben zelf longpatiënt.
Hier op school was alle begrip, en zoon kan gewoon verder waar hij voor de vakantie is gebleven, we hebben alle materialen ook nog in huis.
Wat ik vooral lastig vind, wanneer kan het dan weer wel? Dat virus is er voorlopig nog wel even en een vaccin laat nog wel even op zich wachten.
Ik vind het een vreselijk moeilijke beslissing. Morgen heb ik een telefonische afspraak met mijn longarts, hopelijk kan hij er wat zinnigs over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 13:51
Materiaal op een stapeltje leggen is natuurlijk de moeite niet. Ik heb een kind dat in de winter vaak ziek is en kan altijd op school zijn werkboeken ophalen. Zo kan hij de goede momenten die hij dan heeft nuttig besteden.

Dit is gewoon onwil en dwarsigheid.
Dat laatste vind ik ook! Zijn buurjongen zit in dezelfde klas. Er is aangeboden dat hij de boeken en schriften mee kon nemen. Maar daar doen ze ook moeilijk over.

Ik word hoe langer ik erover nadenk hoe bozer. De directeur beaamt nota bene dat het qua gezondheid een risico is, maar vervolgens kunnen ze alleen maar over de fysieke leerplicht in de klas beginnen en weigeren ze hulp te bieden qua thuiswerk.
Alle reacties Link kopieren
dicha schreef:
12-05-2020 14:01
Ik sta echt te kijken van de reacties van sommige scholen, heel bijzonder.
Mijn zoon (groep 3) blijft voorlopig nog thuis. Ik ben zelf longpatiënt.
Hier op school was alle begrip, en zoon kan gewoon verder waar hij voor de vakantie is gebleven, we hebben alle materialen ook nog in huis.
Wat ik vooral lastig vind, wanneer kan het dan weer wel? Dat virus is er voorlopig nog wel even en een vaccin laat nog wel even op zich wachten.
Ik vind het een vreselijk moeilijke beslissing. Morgen heb ik een telefonische afspraak met mijn longarts, hopelijk kan hij er wat zinnigs over zeggen.
Dit inderdaad, ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Voor nu medewerking en begrip, pakket thuiswerk meegekregen.

De school geeft echter wel aan dat ze geluiden horen dat de leerplichtambtenaar dit niet lang zal tolereren. Rare opmerking vond ik het. Wij hebben hier ook niet om gevraagd he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven