Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuisblijvers

11-05-2020 10:30 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat niet naar school. Zijn er meer ouders waarvan de kinderen niet naar schoolgaan bijv, omdat ouders/ verzorgers of een het kind zelf onderliggend lijden heeft?

Hebben jullie een planning gekregen van school , hoe gaan jullie het thuiswerken verder oppakken ?

Mijn kind blijft thuis, omdat er onderliggend lijden in het gezin is. We proberen de schoolplanning zo goed mogelijk op te pakken. Al vind ik het nu vrij lastig, omdat we geen schoolschriften meer hebben. Ik heb al een mail gestuurd maar verwacht niet zo snel reactie.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
12-05-2020 14:57
Dat laatste vind ik ook! Zijn buurjongen zit in dezelfde klas. Er is aangeboden dat hij de boeken en schriften mee kon nemen. Maar daar doen ze ook moeilijk over.

Ik word hoe langer ik erover nadenk hoe bozer. De directeur beaamt nota bene dat het qua gezondheid een risico is, maar vervolgens kunnen ze alleen maar over de fysieke leerplicht in de klas beginnen en weigeren ze hulp te bieden qua thuiswerk.
Ja en wat nog gekker is eigenlijk, leerkrachten uit een risicogroep of met een familielid uit de risicogroep, mogen ook thuisblijven. Terwijl aangegeven wordt dat de kans dat een leerkracht een leerling besmet, groter is dan andersom.
Dus dan moeilijk gaan doen tegen ouders uit de risicogroep of met een kind uit de risicogroep terwijl het voor nu gewoon in de richtlijnen staat, slaat nergens op. Ik zou het zeker niet pikken, maar begrijp wel dat je de relatie met school ook niet meteen op scherp wil zetten.

Wel een tip, laat dat niet de reden zijn om alles over je heen te laten gaan. Dat heb ik ook jarenlang gedaan en achteraf spijt van.
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 13:51
Materiaal op een stapeltje leggen is natuurlijk de moeite niet. Ik heb een kind dat in de winter vaak ziek is en kan altijd op school zijn werkboeken ophalen. Zo kan hij de goede momenten die hij dan heeft nuttig besteden.

Dit is gewoon onwil en dwarsigheid.

Even een laptop openklappen zodat hij mee kan kijken ook niet. Wat een starre school zeg.
Ik zou ook eens verder kijken naar scholen TO. De kans dat we nog wat Corona uitbarstingen krijgen zit er in, dan ben je niet blij met zo'n inflexibele school.
De onderwijsinspectie controleert de scholen, niet de leerlingen, dus laat die zich er vooral mee bemoeien ;)
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 13:51
Materiaal op een stapeltje leggen is natuurlijk de moeite niet. Ik heb een kind dat in de winter vaak ziek is en kan altijd op school zijn werkboeken ophalen. Zo kan hij de goede momenten die hij dan heeft nuttig besteden.

Dit is gewoon onwil en dwarsigheid.
Maar to verwacht ook hele werkschema's en leerlijnen op papier
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
@Green: heeft de school ook uitgelegd waaróm ze zo dwars/star doen?
Kunnen ze het onderbouwen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
12-05-2020 15:40
Maar to verwacht ook hele werkschema's en leerlijnen op papier
Nee, ik verwacht geen hele leerlijnen hoor. Als ze gewoon de schriften en boeken zouden geven kunnen we verder met de schoolplanning.

Ze zeggen dat deze situatie wel 1 tot 1,5 jaar kan duren, dus zolang thuisblijven is voor hun geen optie.

Ik kan er volledig inkomen, maar ik kan helaas zelf geen invloed uitoefenen op de situatie.
calvijn1 schreef:
12-05-2020 15:40
Maar to verwacht ook hele werkschema's en leerlijnen op papier
Leerkracht heeft heus het weekrooster op papier staan, dat is te printen met 1 klik op de knop. Doe nou niet alsof je dat niet weet. Er wordt aan alle kanten op school gedocumenteerd, dus dit ook.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 15:48
Leerkracht heeft heus het weekrooster op papier staan, dat is te printen met 1 klik op de knop. Doe nou niet alsof je dat niet weet. Er wordt aan alle kanten op school gedocumenteerd, dus dit ook.
Dat wist ik niet heel eerlijk gezegd :P
Maar dan snap ik de moeilijkheid helemaal niet.
Green17 schreef:
12-05-2020 15:47
Nee, ik verwacht geen hele leerlijnen hoor. Als ze gewoon de schriften en boeken zouden geven kunnen we verder met de schoolplanning.

Ze zeggen dat deze situatie wel 1 tot 1,5 jaar kan duren, dus zolang thuisblijven is voor hun geen optie.

Ik kan er volledig inkomen, maar ik kan helaas zelf geen invloed uitoefenen op de situatie.

Ja, de situatie kan lang duren, daarom mag je ook flexibiliteit en hulp verwachten.
Green17 schreef:
12-05-2020 15:49
Dat wist ik niet heel eerlijk gezegd :P
Maar dan snap ik de moeilijkheid helemaal niet.
Calvijn is zelf docent, dus die weet dat best.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 15:50
Calvijn is zelf docent, dus die weet dat best.
Misschien werkt ze op de school van mijn zoon :biggrin:
Green17 schreef:
12-05-2020 15:50
Misschien werkt ze op de school van mijn zoon :biggrin:
Nee, ze werkt op VO. Maar daar liggen de leerlijnen en weekplanningen ook grotendeels vast natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
12-05-2020 15:47
Nee, ik verwacht geen hele leerlijnen hoor. Als ze gewoon de schriften en boeken zouden geven kunnen we verder met de schoolplanning.

Ze zeggen dat deze situatie wel 1 tot 1,5 jaar kan duren, dus zolang thuisblijven is voor hun geen optie.

Ik kan er volledig inkomen, maar ik kan helaas zelf geen invloed uitoefenen op de situatie.
Aha, dan had ik het verkeerd begrepen.
Echt heel vreemd idd.
Zou ook eens naar andere scholen gaan kijken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 15:50
Calvijn is zelf docent, dus die weet dat best.
VO hè, da's toch iets anders dan groep 3 basisschool
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het even met mijn man overleggen vanavond. Ik ben nu toch wel geneigd om er meer druk achter te zetten, zeker als we toch gaan zoeken naar een andere school.
Green17 schreef:
12-05-2020 15:59
Ik ga het even met mijn man overleggen vanavond. Ik ben nu toch wel geneigd om er meer druk achter te zetten, zeker als we toch gaan zoeken naar een andere school.
Wees hier wel voorzichtig mee. In dezelfde woonplaats is er vrijwel altijd een warme overdracht, ons kent ons, leerkrachten die wisselen van school binnen hetzelfde bestuur etc. Als je toch gaat wisselen en het zo nog even redt: geen stennis schoppen zodat je met een schone lei op de nieuwe school kunt starten. En dus niet met het predikaat 'zeikouder'. Dus wel je ongenoegen uiten, maar het niet op de spits drijven.

Maar zo zou ik het doen.
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 16:01
Wees hier wel voorzichtig mee. In dezelfde woonplaats is er vrijwel altijd een warme overdracht, ons kent ons, leerkrachten die wisselen van school binnen hetzelfde bestuur etc. Als je toch gaat wisselen en het zo nog even redt: geen stennis schoppen zodat je met een schone lei op de nieuwe school kunt starten. En dus niet met het predikaat 'zeikouder'. Dus wel je ongenoegen uiten, maar het niet op de spits drijven.

Maar zo zou ik het doen.

Ligt een beetje aan de school, wij nemen ook weleens leerlingen van een andere school aan maar ouders beginnen bij ons echt wel met een schone lei hoor. We kennen de andere scholen natuurlijk ook en soms is het heel begrijpelijk dat er geen klik is.
Merys schreef:
12-05-2020 16:06
Ligt een beetje aan de school, wij nemen ook weleens leerlingen van een andere school aan maar ouders beginnen bij ons echt wel met een schone lei hoor. We kennen de andere scholen natuurlijk ook en soms is het heel begrijpelijk dat er geen klik is.
Dit precies inderdaad. Het ligt ook nog aan het bestuur soms: de cultuur en het personeelsbeleid spelen dan ook mee. Ik heb ook wel besturen meegemaakt waar leerkrachten standaard na 2 jaar wisselden van school. Daar is de kans dat je je oude juf weer tegenkomt op de nieuwe school groter natuurlijk.

Maar dat is een afweging.
Tiana_76 schreef:
12-05-2020 16:09
Dit precies inderdaad. Het ligt ook nog aan het bestuur soms: de cultuur en het personeelsbeleid spelen dan ook mee. Ik heb ook wel besturen meegemaakt waar leerkrachten standaard na 2 jaar wisselden van school. Daar is de kans dat je je oude juf weer tegenkomt op de nieuwe school groter natuurlijk.

Maar dat is een afweging.


In geval van TO heeft de juf begrip, maar de directeur niet.
Aangezien Corona nog wel een poosje onder ons is zal het misschien niet de laatste keer zijn dat kind een poosje thuis moet blijven, dan is het vanaf groep 3 nog een lange zit.

Ik zou het ook een lastige afweging vinden hoor, dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Tiana, inderdaad goed om daar over na te denken inderdaad! We hebben de afgelopen 4 jaar wel drie directeuren gehad op deze school. De nieuwe directeur zit er pas vanaf begin dit schooljaar.

Ik denk dat ik het eerst de leerkrachten ga benaderen, misschien willen zij het wel gewoon meegeven. De directeur zij dat ik geen contact mocht opnemen met ze, want ze zijn druk. Maar ik kan het altijd op een vriendelijke manier proberen.
Green17 schreef:
12-05-2020 16:16
Tiana, inderdaad goed om daar over na te denken inderdaad! We hebben de afgelopen 4 jaar wel drie directeuren gehad op deze school. De nieuwe directeur zit er pas vanaf begin dit schooljaar.

Ik denk dat ik het eerst de leerkrachten ga benaderen, misschien willen zij het wel gewoon meegeven. De directeur zij dat ik geen contact mocht opnemen met ze, want ze zijn druk. Maar ik kan het altijd op een vriendelijke manier proberen.
Dat hij je verbiedt contact op te nemen vind ik idioot.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
12-05-2020 16:21
Dat hij je verbiedt contact op te nemen vind ik idioot.
Nou ja. Het ging zo. Ze maakten zich nu zorgen om zijn voortgang, dus Ik heb aangeboden zijn voortgang te noteren en wekelijks door te geven aan de juf. Maar er is mij verzocht om dit niet te doen, daar hebben ze echt geen tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
Beste directeur,

Wij snappen dat u bang bent voor een flexibele opstelling.
Eigenlijk snappen wij dat niet, maar wij concluderen het uit uw opstelling.
Waarschijnlijk bent u bang dat elke ouder iets anders wil.

Wij willen luisteren naar het advies van onze huisarts en daar verder met de school niet over in discussie. U kunt uiteraard de leerplichtambtenaar naar ons verwijzen, wij zien dat met veel vertrouwen tegemoet.

Wij willen namelijk graag ons kind gewoon onderwijs geven en hebben daarvoor inmiddels al meerdere malen de school om werkboeken en lesmateriaal gevraagd. Wij vragen geen extra instructie of uitleg, maar iets van een planning zodat ons kind gelijk loopt met de klas zou wel erg gewenst zijn. Als dat niet mogelijk is zullen we ons ook wel redden, dat zullen we zelf online zoeken naar vergelijkbare informatie van ondere scholen.

Uiteraard is het voor ons en ons kind ook niet wenselijk om nog hele lange tijd zo verder te gaan. Helaas kan nog niemand voorspellen hoe Corona zich gaat ontwikkelen. Wij houden ons aan de adviezen van onze huisarts en dit staat, nogmaals, niet ter discussie.

Graag verzoeken wij nogmaals om een pakket met werkboeken en lesboeken vanuit de school, zodat wij thuis ervoor kunnen zorgen dat ons kind zo veel mogelijk gelijk loopt met de klas. Uiteraard hopen wij ook dat ons kind zo snel mogelijk weer naar school mag.

Met vriendelijke groet en enige frustratie en teleurstelling over uw opstelling en onbegrip tot nu toe,

X
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
12-05-2020 16:39
Beste directeur,

Wij snappen dat u bang bent voor een flexibele opstelling.
Eigenlijk snappen wij dat niet, maar wij concluderen het uit uw opstelling.
Waarschijnlijk bent u bang dat elke ouder iets anders wil.

Wij willen luisteren naar het advies van onze huisarts en daar verder met de school niet over in discussie. U kunt uiteraard de leerplichtambtenaar naar ons verwijzen, wij zien dat met veel vertrouwen tegemoet.

Wij willen namelijk graag ons kind gewoon onderwijs geven en hebben daarvoor inmiddels al meerdere malen de school om werkboeken en lesmateriaal gevraagd. Wij vragen geen extra instructie of uitleg, maar iets van een planning zodat ons kind gelijk loopt met de klas zou wel erg gewenst zijn. Als dat niet mogelijk is zullen we ons ook wel redden, dat zullen we zelf online zoeken naar vergelijkbare informatie van ondere scholen.

Uiteraard is het voor ons en ons kind ook niet wenselijk om nog hele lange tijd zo verder te gaan. Helaas kan nog niemand voorspellen hoe Corona zich gaat ontwikkelen. Wij houden ons aan de adviezen van onze huisarts en dit staat, nogmaals, niet ter discussie.

Graag verzoeken wij nogmaals om een pakket met werkboeken en lesboeken vanuit de school, zodat wij thuis ervoor kunnen zorgen dat ons kind zo veel mogelijk gelijk loopt met de klas. Uiteraard hopen wij ook dat ons kind zo snel mogelijk weer naar school mag.

Met vriendelijke groet en enige frustratie en teleurstelling over uw opstelling en onbegrip tot nu toe,

X

:proud: Zo klonk ik denk ik al aan de telefoon vanmorgen. Er werd gevraagd naar mijn lange termijn planning. Ik heb gezegd dat Rutte niet in staat is om überhaupt een maand planning ( hij is er natuurlijk wel, maar met slag om de arm en kijken hoe alles gaat) te maken, dus hoe moet ik dan weten hoe de wereld er over een jaar uitziet. Ik had dit liever ook niet zo gezien.

Ik ben zelfs trots dat ik voor dit moment sociale contacten heb ingepland voor hem op een veilige manier. Als het lekker weer is gaat hij met z’n buurjongen fietsen en met een ander vriendje gaat hij gezellig skaten. Dat is prima te doen op 1,5 meter afstand en heeft hij ook z’n sociale contacten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.onderwijsconsument.nl/passe ... en-corona/ Hier is wel duidelijk informatie te vinden ook.
Alle reacties Link kopieren
Er staat onder andere dit:

Voolopig geen leerplichtboetes
In een kamermotie van 12 maart 2020 en opnieuw in een motie van 22 april 2020 is de regering verzocht om “te bewerkstelligen dat ouders die hun kinderen na de meivakantie nog niet naar school willen laten gaan, daarvoor voorlopig geen boete krijgen”. Hierbij is geen onderscheid gemaakt tussen zorgleerlingen en andere leerlingen. De consequenties van deze moties zijn overigens (nog) niet vastgelegd in wetgeving.

En dit:

Wanneer de scholen weer helemaal open zijn kan het gezien de schoolbezoekplicht in de Leerplichtwet raadzaam zijn een kind dat vanwege een onderliggende chronische aandoening niet veilig naar school kan ziek te melden, art. 12 Lpw, en daarbij afspraken te maken over afstandsonderwijs. Ook al dreigt misschien geen leerplichtboete, dan houden ouders van kinderen met een chronische aandoening of beperking de regie over beslissingen m.b.t. de gezondheid van hun kind. Dat is te prefereren boven afhankelijkheid van de leerplichtambtenaar voor vrijstelling van schoolbezoek op grond van gewichtige omstandigheden, art. 11 onder g Lpw. Wellicht komt de overheid nog met een wet of regeling waarin rechten en plichten rondom afstandsonderwijs nader ingevuld worden. Dit zou ook een oplossing kunnen bieden voor een deel van de leerlingen die al langer thuiszitten door het tekortschieten van passend onderwijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven