*Excel* Getalnotatie vraagje

25-03-2016 21:41 40 berichten
Hoi,

Ik heb hier een excel document liggen waar ik 7800 verkeerde getallen in heb staan.

Ik moet deze allemaal aanpassen, maar weet niet hoe (ja, handmatig). Ik weet wel waar het fout is gegaan.

Vb: Er staat nu: 159.654.123 dit moet worden 15.9654123

Of 12.235.369 dat moet worden 12.235369

Heeft iemand een idee hoe ik dit automatisch kan wijzigen ipv alle 7800 getallen handmatig aan te moeten passen?

Bedankt!
Je kunt ook alle getallen als een lange rij naar Word kopieren. Alles selecteren, dan een tabel maken (converteren: tekst naar tabel) waarbij de punt het scheidingsteken is dat de inhoud tussen twee cellen markeert. Dan weer alles selecteren en converteren: tabel naar tekst. De punten zijn dan weg. Vervolgens kopieer je de hele rij weer naar Excel. Je hebt dan alle punten verwijderd, maar of dat nu precies de bedoeling is.. (en ja, het is omslachtig). Maar het werkt wel!!).
Ja, het zijn codes zoals idd bijv. IP adressen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clubmedfan schreef op 26 maart 2016 @ 07:52:

Nou, het gekke is dat ze goed staan in het document. De persoon die het mij toestuurde geeft aan dat het op de juiste manier er in staat. Alleen als ik het excel bestand open, dan zet hij de punt ergens anders! Ik weet niet of het duizendtalscheidingspunten zijn.Maar moet je het openen in excel dan? Ik begrijp dat je het nodig hebt voor een ander programma dat een specifieke notatie vraagt? Als het dan al goed staat, dan op je het toch gewoon daarin?
Als je het toch nodig heb in excel dan moet je ze anders importeren. Neem een leeg werkblad. Kies voor het tabblad 'gegevens' en dan voor 'van tekst', selecteer dan het bestand waar je gegevens in staan. Kies voor importeren. In de wizard tekst importeren die je dan krijgt kies dan in het derde tabblad bij 'gegevens type voor kolom' voor "tekst".

Dan zou hij de gegevens precies zo moeten importeren als ze in je oorspronkelijke bestand staan.
quote:nimbus schreef op 26 maart 2016 @ 12:41:

Als je het toch nodig heb in excel dan moet je ze anders importeren. Neem een leeg werkblad. Kies voor het tabblad 'gegevens' en dan voor 'van tekst', selecteer dan het bestand waar je gegevens in staan. Kies voor importeren. In de wizard tekst importeren die je dan krijgt kies dan in het derde tabblad bij 'gegevens type voor kolom' voor "tekst".

Dan zou hij de gegevens precies zo moeten importeren als ze in je oorspronkelijke bestand staan.Bedankt, maar dit werkt niet. Ik bedenk mij nu wel dat ik misschien iets heel belangrijks ben vergeten. Het staat in een csv bestand. Is dit van belang?
Klinkt voor mij als een "verkeerde" decimaal notatie? Dit kan je aanpassen bij bestand>>opties>>geavanceerd (even uit m'n hoofd) en dan kan je richting de onderkant van het venster aangeven of je punten/komma's wilt voor je decimaal- en duizendtal notatie. Standaard pakt hij de instellingen van je (Nederlandse) systeem, en dan zijn punten er om duizendtallen te scheiden en komma's voor decimalen. Dat wil je waarschijnlijk andersom.
quote:amby schreef op 26 maart 2016 @ 15:22:

Klinkt voor mij als een "verkeerde" decimaal notatie? Dit kan je aanpassen bij bestand>>opties>>geavanceerd (even uit m'n hoofd) en dan kan je richting de onderkant van het venster aangeven of je punten/komma's wilt voor je decimaal- en duizendtal notatie. Standaard pakt hij de instellingen van je (Nederlandse) systeem, en dan zijn punten er om duizendtallen te scheiden en komma's voor decimalen. Dat wil je waarschijnlijk andersom.

Nee, als het bronbestand wel goed is gaat het echt om verkeerd inlezen in excel. Als je excel niet vertelt wat het moet doen dan probeert excel zelf te definiëren wat er in kolommen staat. Wat er als getal uitziet wordt dan ook geïmporteerd als getal. (en verliest dan de punt op de plek waar topicstarter hem wil hebben). (heb het zelf even uitgeprobeerd met een tekstbestandje)

CSV is een tekstbestand, dus dan zou 'gegegevens', 'externe gegevens ophalen', 'van tekst' moeten werken.

Je moet dan nog wel in de wizard importeren aangeven dat de bewuste kolom tekst bevat (en dus geen getallen). Anders beslist excel nog steeds zelf om de bewuste kolom te zien als getallen (en ze dus ook zo op te maken).
quote:nimbus schreef op 26 maart 2016 @ 15:44:

[...]

Nee, als het bronbestand wel goed is gaat het echt om verkeerd inlezen in excel. Als je excel niet vertelt wat het moet doen dan probeert excel zelf te definiëren wat er in kolommen staat. Wat er als getal uitziet wordt dan ook geïmporteerd als getal. (en verliest dan de punt op de plek waar topicstarter hem wil hebben). (heb het zelf even uitgeprobeerd met een tekstbestandje)

CSV is een tekstbestand, dus dan zou 'gegegevens', 'externe gegevens ophalen', 'van tekst' moeten werken.

Je moet dan nog wel in de wizard importeren aangeven dat de bewuste kolom tekst bevat (en dus geen getallen). Anders beslist excel nog steeds zelf om de bewuste kolom te zien als getallen (en ze dus ook zo op te maken).Maar als ik aangeef dat het tekst moet zijn, vervallen de punten. Hoe krijg ik dan die punt weer op de juiste plek?
quote:miaauw schreef op 25 maart 2016 @ 21:51:

Kolom ernaast maken en dan een formule.. delen door 1000000? Dit knippen en plakken speciaal?Door dit te doen lukt het wel, maar dan heb ik een ander probleem. Er staan dan meer kolommen in het bestand waardoor het inlezen verkeerd gaat. Ga ik de 'bron' kolom verwijderen, dan komt in de kolom waar nu de goede waardes staan 0 te staan. Kan ik die gegevens op de één of andere manier vastzetten zodat ze daar blijven staan als ik die foute kolom verwijder?
Kan de software die inleest niet meer kolommen aan, of gaat het om de volgorde van de kolommen?

In dat laatste geval kun je je huidige bron verplaatsen (knippen en plakken) van bijv. kolom B naar kolom Z (ik zeg maar wat) en vervolgens in kolom B de formule [=Zx/1000000] waarbij de x natuurlijk het rijnummer is. Dan speciaal plakken naar beneden...

De software ziet dan de waarde op kolom B en zal Z hopelijk negeren?
Of kopieer en plak de kolom met plakken speciaal waarbij je alleen de waarden plakt. Daarna kun je de ander kolommen verwijderen.
Ik geef het op. Sommigen hebben nu een 0 er voor staan. En dat hoort niet. De één moet dus wel door 10000000 gedeeld worden en de ander niet. Lekker handig.

Ik ga dinsdag dus even contacten met deze persoon over het aanleveren van de gegevens.

Het vreemde aan het verhaal vind ik wel dat het bij hem in het juiste formaat staat. Hoe kan het dan dat als ik het open de punten niet kloppen?

In ieder geval; allemaal bedankt voor het meedenken!
quote:clubmedfan schreef op 26 maart 2016 @ 20:37:

Ik geef het op. Sommigen hebben nu een 0 er voor staan. En dat hoort niet. De één moet dus wel door 10000000 gedeeld worden en de ander niet. Lekker handig.

Ik ga dinsdag dus even contacten met deze persoon over het aanleveren van de gegevens.

Het vreemde aan het verhaal vind ik wel dat het bij hem in het juiste formaat staat. Hoe kan het dan dat als ik het open de punten niet kloppen?

In ieder geval; allemaal bedankt voor het meedenken!kolom waarin het staat selecteren, dan tab start > getal > onderaan meer getalnotaties > staan links de categorieën > getal en daar even scheidingsteken voor duizendtallen gebruiken uitvinken.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Je moet het .csv bestand vanuit excel openen (dan ziet excel hem in eerste instantie niet, maar als je de opdracht geeft "open alle typen bestanden" of iets dergelijks, dan lukt het wel).

Excel opent dan automatisch een window waar wordt gevraagd hoe je het excel-blad georganiseerd wil hebben. De meeste opties staan in het tweede window, dus als je bij de eerste meteen "verder" klikt. Daar intypen waar je alle scheidingen wilt hebben, kun je ook handmatig invoeren door ergens te klikken.

Helpt dit?
quote:Gravinnetje schreef op 25 maart 2016 @ 22:00:

Ik heb ook een vraag, ik houd een trainingschema bij in excel.

Als ik daar de tijden in zet, bijvoorbeeld 5,26 en 4,50 dan telt hij het totaal op als 9,76 en dus niet als 10,16. Ik heb geprobeerd die eigenschappen te wijzigen maar krijg dan verandert het originele getal....."5,26" en "4,50" zijn geen tijdsaanduidingen. Blijkbaar bedoel je 5 minuten en 26 seconden, en 4 minuten en 50 seconden. Typ dan in "5:26" en "4:50".
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven