Geen smartphone - nog mensen?

09-03-2020 20:12 262 berichten
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.

Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.

Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?

By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort :-).

To phone, smartphone or no phone?

Totaal aantal stemmen: 186

Ik ben een Neanderthaler met gewone gsm (8%)
Ik heb een smartphone (92%)
Ik heb geen telefoon (gsm / smartphone) (1%)
Ik ben vandaag de dag nog blijer met de mogelijkheden van mijn smartphone.
Snel en laagdrempelig contact houden met familie elders in de wereld over hoe het bij hun is. Tuurlijk, kan bellen ook, maar een apje tussendoor gaat heel spontaan.
Op mijn werk (woongroep gehandicaptenzorg) via mijn smartphone de kerkdienst op tv streamen.
Snel op de hoogte van veranderende situaties.

Echt fijn dat ik dat ding heb.
-Darkside- schreef:
22-03-2020 18:40
Ik ben vandaag de dag nog blijer met de mogelijkheden van mijn smartphone.
Snel en laagdrempelig contact houden met familie elders in de wereld over hoe het bij hun is. Tuurlijk, kan bellen ook, maar een apje tussendoor gaat heel spontaan.
Op mijn werk (woongroep gehandicaptenzorg) via mijn smartphone de kerkdienst op tv streamen.
Snel op de hoogte van veranderende situaties.

Echt fijn dat ik dat ding heb.
Daarvoor heb ik dus de vaste telefoon én mijn laptop.
Gaat even snel.

En een kerkdienst streamen is nu wel het laatste waar ik zin in heb :-D.
Als er een God was - stel dat* - zou die Corona hebben geblokkeerd.

*Het is sowieso al jaren misgelopen tussen God en mij :-).
Marnamai schreef:
22-03-2020 18:41
Gaat even snel.

Niet voor mezelf, maar voor mijn bewoners.
Streamen op de laptop is niet handig ivm klein scherm. Via mijn telefoon kon ik contact maken met de tv en voila.
Marnamai schreef:
Gaat even snel.

Dat gaat helemaal niet even snel. Appen doe je tussendoor waar je ook bent. Nu ook nieuws kijken belangrijk!
Mijn moeder van 74 is in deze coronatiijd echt dolblij met haar smartphone. De appjes de filmpjes de smilies. Kom je net wat beter je dag door nu!
En je kan in korte tijd met meedere mensen de stand van zaken vragen hoe het daar gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook dolblij met mijn smart phone. En ook zeer blij dat mijn hoogbejaarde ouders er recent een hebben aangeschaft. Nu kunnen ze hun kleinkinderen toch nog even zien. Ze hebben ook wel een computer, maar Skype krijg ik ze niet uitgelegd. Nu hoeven alleen maar in whatsapp op het icoon voor de video camera te drukken. Dat lukt ze gelukkig wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Marnamai schreef:
Gaat even snel.

Probeer jij in het ziekenhuis maar eens contact te houden met je familie zonder smartphone. Of zaken op elkaar af te stemmen als iemand binnen de familie hulp nodig heeft.

Wat ga je dan doen? Een corona-kaartje sturen?
-Shifty- schreef:
23-03-2020 08:06
Probeer jij in het ziekenhuis maar eens contact te houden met je familie zonder smartphone. Of zaken op elkaar af te stemmen als iemand binnen de familie hulp nodig heeft.

Wat ga je dan doen? Een corona-kaartje sturen?
Precies. Een smartphone is er niet alleen voor de lol. Kijk dat zij er geen wil, prima, maar een smartphone is een noodzakelijk hulpmiddel en al helemaal in deze tijd.
In een ziekenhuis kun je niet luid lopen bellen. Maar wel appjes sturen die erg belangrijk zijn
Ik werk in de gehandicaptenzorg en daar hebben we hem ook. Wat een meerwaarde dat als je een cliënt staat te douchen en een collega van beneden of een familielid wil wat mededelen dat je niet steeds de telefoon hoefr op te nemen!
En idd videobellen met familie. Foto s naar Familie etc
Zeker nu ze hun eigen kind een tijd niet kunnen bezoeken
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:20
Ik stuur maximaal 20 sms'en per maand.

Om gewoon wat berichten via WA te sturen ga ik geen peperduur ding van minstens 200 euro + een maandabo van minstens 15 à 25 euro per maand voor kopen.

(Mijn Nokia-gsm kostte mij 4 jaar geleden 40 euro en ik heb een abo van 8 euro.)

Ze mailen maar, sturen maar sms, bellen of ze brieven mij maar als ik hen zie.

Wellicht mosterd, heb niet alles gelezen, maar zo duur hoeft het niet te zijn. Je kunt voor minder dan 100 euro een telefoon kopen en een sim-only abonnement hoeft ook echt niet meer dan 10 euro per maand te kosten, aangezien je toch niet superveel data of belminuten zou gebruiken. Dus het kostenargument gaat niet echt op.

Mijn vader vond het ook altijd maar onzin want "hij stuurde maar zoveel smsjes per maand". We hebben hem 1.5 jaar geleden gewoon een smartphone voor zijn verjaardag gegeven. Hij gebruikt hem nog steeds niet superveel, maar hij is er wel blij mee en beleeft er plezier aan. En hij is er een stuk handiger mee geworden :biggrin: Dus soms moet je ook iets ervaren om te merken dat je het fijn vindt om te hebben.

Snap trouwens ook niet waarom mensen dat argument van superdrukke groepsapps gebruiken om maar geen smartphone aan te schaffen / whatsapp te gebruiken. Je hoéft niet in een groepsapp; daar heb je gewoon zelf invloed op.
rainydays wijzigde dit bericht op 23-03-2020 09:10
Reden: .
29.51% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Heel wat jaren geleden hoefde van mij zo'n smartphone ook niet zo, vond het maar duur, nieuwerwets en onhandig. Ik had wel een mobiele telefoon, maar in vergelijking met anderen best wel 'laat'. Op gegeven moment ben ik overstag gegaan en zie echt de voordelen van een smartphone in.

Zoals al wel meer aangegeven is: het kostenaspect ligt echt niet zo hoog als TO aangeeft. Recent heb ik een nieuwe smartphone gekocht van nog geen € 90,-. Best eenvoudig, handig in gebruik (dus geen ingewikkelde praktijken) en je kan er toch best veel mee. En daarnaast: mijn abonnement kost me € 8,- per maand. Hiervan kan ik 300 min bellen (of 300 sms-jes sturen) en 2000 MB internet.

Er zijn nog wel dingen die ik liever via een laptop doe / regel: bankieren (tenzij even snel tussendoor, dan via mobiel), grote(re) lappen tekst typen op bijvoorbeeld dit forum of als ik een mail moet sturen. Als ik een groter stuk tekst moet lezen, dan gaat dat ook vooral via laptop. Het is dus niet zo dat de smartphone in mijn geval alles overneemt.

Ook is het handig voor onderweg: stel dat je door wat voor oorzaak dan ook wat vertraging hebt, dan kan je dat makkelijk communiceren of je kan makkelijk dingen regelen / opzoeken. Het is op zich ook niet erg als je dingen thuis opzoekt, alleen als je iedere keer een routeplanner of de informatie voor je treinreis af moet drukken, dan kost dat iedere keer weer papier en dat vind ik gewoon zo zonde van het papier.
Ik heb ook whatsapp op mijn telefoon en ik zit in een aantal whatsapp-groepen. Soms wil het aantal berichten nog wel eens in sneltreinvaart voorbij komen, dus om te voorkomen dat ik alleen maar 'gebliep' hoor, heb ik bepaalde groepen op 'mute' staan.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen: een smartphone kan je dagelijks leven makkelijker maken door dingen op te zoeken voor onderweg, je kan makkelijker in contact komen met anderen en zaken sneller regelen. En het scheelt heel veel als je een smartphone als een verbetering ziet in plaats van een vernieuwing of last.
In this mad house we must all survive
Ik verbaas me ook soms over de reacties ten opzichte van een smartphone. Dat kan variëren van mensen die nog niet zo oud zijn en vinden dat je maar moet bellen of oudere mensen die zeggen dat ze er te oud voor zijn. Als je goed bij de tijd bent dan zou dat geen probleem moeten zijn en je bent nooit te oud om te leren. En dan commentaar hebben op mensen die appen of als iemand een rare
opmerking heeft gemaakt dan zeggen ''goh,ik ben zo blij dat ik geen face-book/whatsapp heb!'' Nou dat heeft niets met face-book of whatsapp te maken maar met de persoon die van die rare opmerkingen maakt. Rare opmerkingen kan je ook in real life en op straat krijgen. Een simpele smartphone of een seniorensmartphone waarmee je kan appen of foto's kunt maken en versturen is als basis al genoeg. Ik zou me nu echt buitengesloten voelen zonder smartphone en ik blijf het maar zeggen dat ik er blij mee ben en vooral nu. Zo kan ik toch contact houden en dingen delen.
pipootje schreef:
22-03-2020 22:26
Dat gaat helemaal niet even snel. Appen doe je tussendoor waar je ook bent. Nu ook nieuws kijken belangrijk!
Mijn moeder van 74 is in deze coronatiijd echt dolblij met haar smartphone. De appjes de filmpjes de smilies. Kom je net wat beter je dag door nu!
En je kan in korte tijd met meedere mensen de stand van zaken vragen hoe het daar gaat.
Ja joh je kan toch niet zonder. Ik werk nu thuis en mn naaste collega's ook. Maar moeten wel regelmatig even overleggen over iets. Even een appje over en weer, gaat zo makkelijk. Echt niet handig dat je dan zou moeten bellen (met 3 man?) (Facetimen? Ook niet praktisch, zijn vaak zomaar korte vragen die we paar keer per dag aan elkaar hebben)

Maar goed, we kunnen TO toch niet overtuigen. En wat maakt het ook uit. Zij is happy zonder smartphone. Ik zou er niet aan moeten denken. Maar voor elk argument wat wij benoemen heeft ze toch wel een tegenargument waarom zij dat niet nodig heeft.
Ik vind het vooral ouderwets, niet met je tijd meegaan. Ik heb ook een zwager zonder smartphone en dus zonder whatsapp, maar wij houden daar in de familieapp echt geen rekening mee. Hij hoort nieuws dan maar via zn vrouw gaan we vanuit. Soms appt ie dan mee op haar naam. Echt, waarom dan niet zelf zo'n ding aanschaffen zou je zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven