Geen smartphone - nog mensen?

maandag 9 maart 2020 om 20:12
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort
.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort

dinsdag 10 maart 2020 om 10:37
Mocht iemand Whatsapp op zijn laptop willen zetten dan kan dat hier: https://faq.whatsapp.com/nl/web/26000010
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 10 maart 2020 om 10:41
Hier echt niet, je belt nummer 1, die kan, maar nummer 2 niet, dus nummer 1 weer bellen en zo ging dat maar door. Nu 1 appje, kunnen jullie dan, nee welke datum dan wel. Oké.Dubbeljus schreef: ↑10-03-2020 10:33Ja dat denk je. Vroeger belden we elkaar en zeiden: “dan en dan in die kroeg”. En wie kwam die kwam.
Nu zit je ellenlang te appen en te datumprikken en dan kan die weer niet en die weer niet en omdat je allemaal in een groep zit ga je overal rekening mee houden. Ik weet niet hoor, wat makkelijker is.
Ik heb ook nog nooit zo vaak op mensen moeten wachten sinds het smartphone tijdperk. Mensen appen even dat ze later zijn en daarmee voelt het oké voor ze, en er is toch geen groot ‘vervelen’ of ‘wachten’ meer want die ander vermaakt zich wel even op zijn telefoon.
Vroeger haastte je je nog wat omdat die ander met niks om handen zat te wachten en je kon niks laten weten.
dinsdag 10 maart 2020 om 10:47
Het grote verschil is het in 24/7 contact staan met iedereen. Waar ze vroeger van gruwden, dat omarmen ze nu. Hoe een mens kan veranderen.
Ik ga vanaf nu weer mijn computervrije tijd (zeker Viva-vrije tijd) weer in tot vanavond en ik mis er niets aan. See you later.
Ik ga vanaf nu weer mijn computervrije tijd (zeker Viva-vrije tijd) weer in tot vanavond en ik mis er niets aan. See you later.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

dinsdag 10 maart 2020 om 11:03
Mijn telefoon blijft trouwens altijd beneden als ik ga slapen, tenzij mijn man niet thuis is, dan neem ik 'm nog wel eens mee naar boven. Ik ben verzot op lezen, dus mijn kranten apps vind ik ideaal, ook als ik even ergens moet wachten, in de trein zit etc. In de trein luister ik via mijn telefoon naar de radio, beluister ik podcastst etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 10 maart 2020 om 11:09
Tijdens mijn werk kan ik de telefoon vrijwel nooit aannemen; een appje kan ik tussen de bedrijven door altijd wel even beantwoorden. Maar ja, dat is voor TO dan weer onbegrijpelijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 10 maart 2020 om 11:22
Hier in de familie ook iemand die geen smartphone heeft. Wij hebben een familie app waarin veel dingen gedeeld worden. Zoals bijvoorbeeld een update na een ziekenhuisbezoek. Je hebt niet altijd zin om iedereen apart te bellen, dus dat soort dingen gaan vaak via whatsapp. Zo blijft iedereen toch op de hoogte, behalve degene die geen whatsapp heeft.
dinsdag 10 maart 2020 om 11:25
DAt moeten leg je jezelf op. Ik heb hem, als ik er geen zin in heb, hem gewoon op niet storen staan. Dan krijg ik geen meldingen etc. geen geluid .. niets.. of vliegtuigstand, nog rustiger.Nogmeersterretjes schreef: ↑10-03-2020 10:08Hier nog een dinosaurusOh nee Neanderthaler. Als ik aan een smartphone denk dat voel ik het grote moeten over me heen komen. 24 uur per dag online zijn, op alle berichten reageren. Ik ben liever zelf baas over mijn tijd. Soms is het wel onhandig hoor, omdat iedereen alles via whatsapp communiceert tegenwoordig, zit ik in een soort sociaal vacuüm. Daarom kom ik af en toe hier
![]()
Ik zet hem uit wanneer ik wil, reageer (of niet) wanneer ik wil, ik neem gesprek aan of niet.. ?Kortom.. eigen keuze en je het moeten doe je zelf.
dinsdag 10 maart 2020 om 11:39
Ik zat vroeger veel harder aan m’n mobiel geplakt dan nu het geval is. Vroeger (15 jaar terug) ging ik echt de deur niet uit zonder mobiel. Ik liet mijn toenmalige vriend zelfs terug naar huis rijden om dat ding te halen. Nu heb ik dat helemaal niet meer. Ik ga rustig zonder telefoon de deur uit. Ook ligt ie minder vaak in m’n buurt dan voorheen. Als ik geen zin heb om te reageren dan doe ik dat ook niet meer direct, tenzij ik toevallig m’n telefoon toch al in m’n handen heb. Ik kan er ook niet mee zonder want het is ook m’n agenda, veel reminders staan erin en ik ben toch in contact met de buitenwereld.
Mijn vader daarentegen heeft geen smartphone maar een huis tuin en keuken mobiel die hij alleen bij zich heeft als ie weg moet. Gebruiken doet ie amper dus heb hem ook afgeraden om een smartphone te kopen. Hij heeft ook een iPad waar zo’n beetje alles mee kan wat een smartphone ook kan. En dat gaat ook prima.
Mijn vader daarentegen heeft geen smartphone maar een huis tuin en keuken mobiel die hij alleen bij zich heeft als ie weg moet. Gebruiken doet ie amper dus heb hem ook afgeraden om een smartphone te kopen. Hij heeft ook een iPad waar zo’n beetje alles mee kan wat een smartphone ook kan. En dat gaat ook prima.
dinsdag 10 maart 2020 om 11:47
asimov schreef: ↑10-03-2020 11:22Hier in de familie ook iemand die geen smartphone heeft. Wij hebben een familie app waarin veel dingen gedeeld worden. Zoals bijvoorbeeld een update na een ziekenhuisbezoek. Je hebt niet altijd zin om iedereen apart te bellen, dus dat soort dingen gaan vaak via whatsapp. Zo blijft iedereen toch op de hoogte, behalve degene die geen whatsapp heeft.
En ik denk dan dat als jullie deze persoon echt belangrijk vinden of het echt belangrijk is dat hij op de hoogte is, dat je hem dan heus wel zou bellen.
Of zou je je oma van 85 ook niet bellen als er wat belangrijks is “want ze heeft geen smartphone”?
Misschien vindt je familielid het wel zo prettig om niet van alles op de hoogte te zijn van dingen die blijkbaar niet belangrijk genoeg zijn om hem actief van op de hoogte te stellen.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 11:51
12.36% gewijzigd
dinsdag 10 maart 2020 om 11:49
poldervrouw schreef: ↑10-03-2020 11:25DAt moeten leg je jezelf op. Ik heb hem, als ik er geen zin in heb, hem gewoon op niet storen staan. Dan krijg ik geen meldingen etc. geen geluid .. niets.. of vliegtuigstand, nog rustiger.
Ik zet hem uit wanneer ik wil, reageer (of niet) wanneer ik wil, ik neem gesprek aan of niet.. ?Kortom.. eigen keuze en je het moeten doe je zelf.
Voor de gedisciplineerden onder ons zou dat inderdaad zo werken. Helaas zit ik niet zo in elkaar en heb ik wel moeite met me losrukken van dat ding (zit dit ook weer te typen op m’n mobiel).
Ik ben niet de enige geloof ik.
Voor mij zou het wel beter zijn als ik dat ding gewoon niet had.

dinsdag 10 maart 2020 om 11:53
Ik heb een smartphone, en ik vind dat het argument 'duur' pas opgaat als je je telefoon alleen gebruikt voor bellen. Wat ik niet hoef te hebben omdat ik een smartphone heb:
Wekker
Kookwekker
Stopwatch/timer
Agenda
Rekenmachine
Notitieboekje
Post its
Voicerecorder
Foto/video camera
Navigatie
Pasjes van anwb/zorgverzekeraar/winkels
Dvd's of cd's met ademhalingsoefeningen
Niks van fysieke muziek want ik heb spotify. Geen walkman, discman, mp3 ofzo
Radio
Encyclopedie
Boeken
Kranten
Tijdschriften
Puzzelboekjes
Handheld gamedevice
Afstandbedieningen voor smartverlichting/tv etc
Adressenboekje
Ik ken genoeg mensen die zelfs geen laptop op pc meer hebben. Nu heb ik bijvoorbeeld wel een bullet journal, maar voor losse notities gebruik ik die niet. Ik heb een ereader omdat ik dat fijn vind, maar het hoeft niet. Ik vind het een prachtapparaat, maar net zoals met alles is het belangrijk er verstandig mee om te gaan.
Wekker
Kookwekker
Stopwatch/timer
Agenda
Rekenmachine
Notitieboekje
Post its
Voicerecorder
Foto/video camera
Navigatie
Pasjes van anwb/zorgverzekeraar/winkels
Dvd's of cd's met ademhalingsoefeningen
Niks van fysieke muziek want ik heb spotify. Geen walkman, discman, mp3 ofzo
Radio
Encyclopedie
Boeken
Kranten
Tijdschriften
Puzzelboekjes
Handheld gamedevice
Afstandbedieningen voor smartverlichting/tv etc
Adressenboekje
Ik ken genoeg mensen die zelfs geen laptop op pc meer hebben. Nu heb ik bijvoorbeeld wel een bullet journal, maar voor losse notities gebruik ik die niet. Ik heb een ereader omdat ik dat fijn vind, maar het hoeft niet. Ik vind het een prachtapparaat, maar net zoals met alles is het belangrijk er verstandig mee om te gaan.

dinsdag 10 maart 2020 om 11:55
Ik moest ook een tijdje 'afkicken' toen ik slecht in mijn vel zat en weinig motivatie om dingen te doen. Nu heb ik al geen social media meer dus dat scheelt, toen heb ik ook de nieuwsapp er tijdelijk afgegooid en het viva forum en nog een ander forum geblokkeerd op mijn telefoon. Alleen als ik er echt voor ging zitten achter de laptop kon ik dus forummen of lezen.Dubbeljus schreef: ↑10-03-2020 11:49Voor de gedisciplineerden onder ons zou dat inderdaad zo werken. Helaas zit ik niet zo in elkaar en heb ik wel moeite met me losrukken van dat ding (zit dit ook weer te typen op m’n mobiel).
Ik ben niet de enige geloof ik.
Voor mij zou het wel beter zijn als ik dat ding gewoon niet had.
dinsdag 10 maart 2020 om 12:15

dinsdag 10 maart 2020 om 12:23
Mijn schoonouders laten zich in de winkel altijd verleiden tot het kopen van achterlijk dure geavanceerde apple apparaten. Telefoons, tablets, en pc. Dan worden we ook continue gebeld omdat ze niet weten hoe het werkt, maar wij hebben niks van Apple. Ook niet heel handig... en we wonen er niet in de buurt dus even langs gaan om het uit te vogelen is ook niet echt handig.
Uiteindelijk zijn ze op een cursus geweest, en dat heeft goed geholpen
Uiteindelijk zijn ze op een cursus geweest, en dat heeft goed geholpen
dinsdag 10 maart 2020 om 12:56
Ik ben die ene stem die ook geen gewone mobiel heeft (overigens wel een vaste telefoon en een laptop), dus ik ben pas écht achterlijk. Er zit bij mij niet een hele duidelijke visie of afkeer achter. Heel soms merk ik dat het onhandig is, maar dat is zo zelden dat ik het er toch nog steeds maar bij laat. Ik geef onmiddellijk toe dat ik veel smartphone-activiteiten via de laptop verricht en dat ik soms anderen voor me laat bellen of iets opzoeken (maar ook dat gebeurt niet heel vaak). Het is wel eens voorgekomen dat een vriendin die in een ver buitenland zat een mailtje stuurde of ik een andere vriendin wilde bellen, ze had een appje gehad nl. Gelukkig vonden wij dat alledrie heel grappig.
Voor mij is het ook een soort zelfbescherming (want ik zit best graag nutteloos te internetten en ben veel te nieuwsgierig om appjes niet te lezen) en ik vind het wel prettig om te weten dat ik me nog kan voorbereiden i.p.v. alles op het moment aan te laten komen (als in: vooraf de weg uitzoeken, vooraf duidelijk afspreken hoe laat en waar je iemand treft). Ik denk dat je dat vermogen wel kunt verliezen. En ik vind het ook gewoon wel prettig om niet altijd bereikbaar en online te zijn, ook qua data die je overal achterlaat. Maar goed, ik gebruik wel google en gmail, dus dat gaat ook niet helemaal op.
Oh en ik ken trouwens nog best wat mensen die geen smartphone hebben, toch zeker zo'n vijf in mijn directe omgeving.
Voor mij is het ook een soort zelfbescherming (want ik zit best graag nutteloos te internetten en ben veel te nieuwsgierig om appjes niet te lezen) en ik vind het wel prettig om te weten dat ik me nog kan voorbereiden i.p.v. alles op het moment aan te laten komen (als in: vooraf de weg uitzoeken, vooraf duidelijk afspreken hoe laat en waar je iemand treft). Ik denk dat je dat vermogen wel kunt verliezen. En ik vind het ook gewoon wel prettig om niet altijd bereikbaar en online te zijn, ook qua data die je overal achterlaat. Maar goed, ik gebruik wel google en gmail, dus dat gaat ook niet helemaal op.
Oh en ik ken trouwens nog best wat mensen die geen smartphone hebben, toch zeker zo'n vijf in mijn directe omgeving.
qwe wijzigde dit bericht op 10-03-2020 14:01
0.04% gewijzigd

dinsdag 10 maart 2020 om 13:47
Ik vind het ook vervelend als ik gebeld wordt in een winkel of tijdens stofzuigen.
De beltijd is gewoon voorbij. Behalve voor nood. Vind ik.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:21
Ik heb een smartphone. Prima als jij er geen hebt TO, zo werkt dat nou eenmaal met generaties, al stoppen sommige mensen per generatie eerder met "adopten" van technologie dan anderen. Jouw grootvader had vast ook geen mobiele telefoon of laptop en vond dat vast ook ondingen.
Overigens heb je tegenwoordig al een smartphone voor 100-200 euro en kun je alle functionaliteiten gewoon met een prepaid kaart gebruiken, dus dat is dan 10 euro per 6 maanden of zo omdat anders je nummer op slot gaat. Gezien je al een ouderwetse mobiele telefoon hebt, ben je dat geld toch al kwijt.
Ik vind mijn smartphone vooral fijn voor Whatsapp, zo blijf ik meer op de hoogte van wat mijn familie en vrienden uit spoken want ik háát bellen en zo vaak zie ik sommigen niet.
Verder af en toe de NS app of 9292 omdat ik van het OV afhankelijk ben en soms naar een vreemde plek moet of er dingen zijn uitvallen en dan met 1 druk op de knop de beste route op dit specifieke moment wil weten en mijn bank app om snel even wat over te maken of mijn saldo te checken.
Social media doe ik afgezien Linkedin niet aan (zie generatie dingetje), ik blijf liever alles privé houden.
O en trouwens, ik heb alle "piep/tril/lichtjes" systemen die aangeven dat er iets nieuws is uit staan, zodat alleen als ik zelf ga kijken ik zie of er wat nieuws is in plaats van dat dat ding me de hele tijd loopt te porren.
Overigens heb je tegenwoordig al een smartphone voor 100-200 euro en kun je alle functionaliteiten gewoon met een prepaid kaart gebruiken, dus dat is dan 10 euro per 6 maanden of zo omdat anders je nummer op slot gaat. Gezien je al een ouderwetse mobiele telefoon hebt, ben je dat geld toch al kwijt.
Ik vind mijn smartphone vooral fijn voor Whatsapp, zo blijf ik meer op de hoogte van wat mijn familie en vrienden uit spoken want ik háát bellen en zo vaak zie ik sommigen niet.
Verder af en toe de NS app of 9292 omdat ik van het OV afhankelijk ben en soms naar een vreemde plek moet of er dingen zijn uitvallen en dan met 1 druk op de knop de beste route op dit specifieke moment wil weten en mijn bank app om snel even wat over te maken of mijn saldo te checken.
Social media doe ik afgezien Linkedin niet aan (zie generatie dingetje), ik blijf liever alles privé houden.
O en trouwens, ik heb alle "piep/tril/lichtjes" systemen die aangeven dat er iets nieuws is uit staan, zodat alleen als ik zelf ga kijken ik zie of er wat nieuws is in plaats van dat dat ding me de hele tijd loopt te porren.
dinsdag 10 maart 2020 om 15:24
Ik ook. Hoef niet de hele dag gepingel van meldingen van Facebook, whatsapp , mail etc. Ik heb standaard van alle apps de pushberichten uit staan. Behalve die van de bieb geloof ik.

dinsdag 10 maart 2020 om 21:01
Geen smartphone. Misschien mis ik daardoor wel dingen, maar niet belangrijk genoeg. Ik hou veel van 'real life' contact, en hoef niet de hele tijd contact met heel veel mensen, of allerlei apps. Ik denk dat het me zou storen bij lekker geconcentreerd/creatief bezig zijn. Of wie weet, zou ik wel verslaafd raken, en nergens meer toe komen. Tot nu toe overleef ik het prima. Maar ik ken mensen die het heerlijk vinden, en bij wie het ook veel beter past.
woensdag 11 maart 2020 om 00:11
ik denk dat zeker 90 procent wat aan berichten via whatsapp voorbij komt niet belangrijk is. het gaat meestal over oninteressante onderwerpen waar je prima zonder kan. zelf heb in wel een smartphone, maar ik zit er hevig aan te twijfelen om weer een gewone gsm ga nemen. scheelt een hoop tijd en irritatie
woensdag 11 maart 2020 om 00:13