Geen smartphone - nog mensen?

maandag 9 maart 2020 om 20:12
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort
.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.
Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.
Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?
By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort

donderdag 12 maart 2020 om 16:46
Of zoals mensen praten over emigreren naar een verlaten dorp in Spanje om daar een bed & breakfast te beginnen.rumforviva schreef: ↑12-03-2020 16:30Dat zeggen mensen wel, maar waarschijnlijk op dezelfde manier dat mensen dromen van die goeie ouwe tijd met alleen Nederland 1 en 2 en op vrijdag de top-40 opnemen op je cassettedeck.
In werkelijkheid kiezen deze mensen dus toch vrijwillig voor een smartphone, dus zó erg verlangen ze nou ook weer niet terug naar een leven zonder smartphone.
Klinkt heerlijk en romantisch, de werkelijkheid is minder rooskleurig.

donderdag 12 maart 2020 om 18:08
rumforviva schreef: ↑12-03-2020 15:11Ik ben zelf helemaal geen voorloper als het op gadgets en nieuwe dingen aankomt. Ik zie vaak wel het nut of het leuke ervan en begrijp waarom mensen iets kopen, maar zelf hoef ik het dan niet persé.
Maar smartphone en internet is voor mij een basisonderdeel van een huishouden. Je hebt, water en elektriciteit en internet en een smartphone.
Maar ieder z’n ding natuurlijk.
Exact. Alsof je je internetkabel er uit trekt want vroeger konden we ook prima zonder. Het is ook zo inconsequent als wat natuurlijk.
donderdag 12 maart 2020 om 20:30
Ik ben zelf ook niet zo'n early adopter maar ik vind het wel belangrijk om een beetje 'bij' te blijven. Ik zie bij mij op kantoor al mensen van mijn leeftijd (tegen de 50) die de vlekken in de nek kregen toen we van Microsoft Office Jaar Kruik overgingen op Google. Er was best veel weerstand en nog steeds ontvang ik regelmatig documenten waar we gezamenlijk aan/in moeten werken in Word of Powerpoint (wat ik al lang niet meer op mijn macbook heb) want 'de Google' snappen ze niet. Ik word er echt gallisch van om 10 versies van een document op mijn computer te hebben. Er is namelijk ook een goede reden waarom we Google Drive zouden moeten gebruiken.
Mijn vorige manager was een drama met Google Apps. Zij kon uren besteden aan het maken van 'mapjes' en documenten daar in douwen om ze vervolgens alsnog niet te kunnen vinden omdat ze het geen handige naam gegeven had.
De technologie verandert snel en de kans is groot dat je het op je werk moet gebruiken. Het lijkt mij zelf echt enorm ruk als je meerdere malen per dag hulp van je collega's moet hebben om je basistaken uit te voeren.
Mijn vorige manager was een drama met Google Apps. Zij kon uren besteden aan het maken van 'mapjes' en documenten daar in douwen om ze vervolgens alsnog niet te kunnen vinden omdat ze het geen handige naam gegeven had.
De technologie verandert snel en de kans is groot dat je het op je werk moet gebruiken. Het lijkt mij zelf echt enorm ruk als je meerdere malen per dag hulp van je collega's moet hebben om je basistaken uit te voeren.

donderdag 12 maart 2020 om 20:35
Hey, werk jij bij mij?Lady_Day schreef: ↑12-03-2020 20:30Ik ben zelf ook niet zo'n early adopter maar ik vind het wel belangrijk om een beetje 'bij' te blijven. Ik zie bij mij op kantoor al mensen van mijn leeftijd (tegen de 50) die de vlekken in de nek kregen toen we van Microsoft Office Jaar Kruik overgingen op Google. Er was best veel weerstand en nog steeds ontvang ik regelmatig documenten waar we gezamenlijk aan/in moeten werken in Word of Powerpoint (wat ik al lang niet meer op mijn macbook heb) want 'de Google' snappen ze niet. Ik word er echt gallisch van om 10 versies van een document op mijn computer te hebben. Er is namelijk ook een goede reden waarom we Google Drive zouden moeten gebruiken.

donderdag 12 maart 2020 om 21:42
Ik vind dit een rare redenatie. Whatsapp is geen neutraal communicatiekanaal, maar van Facebook. Je kunt mensen toch niet dwingen om zich aan te melden bij een bedrijf dat zo omstreden is qua privacy?tulpje21 schreef: ↑09-03-2020 21:24[...]
En wat je zegt: ze mailen of sms'en maar. Maar hoezo zou men dat doen? Jij bent degene die info mist. Dat maakt voor de anderen toch niet uit, niet hun probleem. Waarom zouden zij moeite doen jou apart te gaan sms'en of mailen of bellen.
Zo kreeg ik vanavond een appje van mn sportgroep. Locatie van sporten morgen is gewijzigd. Wel handig dus om te weten. Waarom zouden zij moeite doen mij daar apart over te mailen of bellen wanneer ik geen whatsapp heb. Is dan toch mijn probleem dat ik morgen op de verkeerde locatie sta? En als je verwacht dat ze jou wel ff apart bellen of mailen.. dan zadel je hun toch met extra werk op? Vind ik best ego te denken dat men dat wel ff doet. [...]
Mijn "sportclubje" bestond bv. al voor whatsapp. Communicatie vond altijd plaats per mail. Dat kun je niet ineens veranderen naar een communicatiekanaal waar niet iedereen toegang toe heeft of wil hebben.
Van mij mag iedereen met elkaar whatsappen ook als het mededelingen betreft. Maar dat betekent dat ze mededelingen via het traditionele kanaal ook nog eens in de app moeten gooien. Prima als ze dat willen, maar het dubbele werk dat ze daarvan hebben is niet mijn probleem, lijkt me.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 12 maart 2020 om 22:58
Ik heb geen smartphone, maar heb wel net een website gebouwd. Dat je de ene technologie afwijst voor bepaalde redenen, wil niet zeggen dat je digibeet bent. Of niet 'bij' blijft.Lady_Day schreef: ↑12-03-2020 20:30Ik ben zelf ook niet zo'n early adopter maar ik vind het wel belangrijk om een beetje 'bij' te blijven. Ik zie bij mij op kantoor al mensen van mijn leeftijd (tegen de 50) die de vlekken in de nek kregen toen we van Microsoft Office Jaar Kruik overgingen op Google. Er was best veel weerstand en nog steeds ontvang ik regelmatig documenten waar we gezamenlijk aan/in moeten werken in Word of Powerpoint (wat ik al lang niet meer op mijn macbook heb) want 'de Google' snappen ze niet. Ik word er echt gallisch van om 10 versies van een document op mijn computer te hebben. Er is namelijk ook een goede reden waarom we Google Drive zouden moeten gebruiken.

donderdag 12 maart 2020 om 23:15
Toen ik ooit een bankrekening nam ontving ik papieren afschriften. Met dat traditionele kanaal zijn ze ook gestopt. En zo zijn er zoveel dingen die niet meer gaan zoals ze gingen toen ik me aanmeldde.merano schreef: ↑12-03-2020 21:42Ik vind dit een rare redenatie. Whatsapp is geen neutraal communicatiekanaal, maar van Facebook. Je kunt mensen toch niet dwingen om zich aan te melden bij een bedrijf dat zo omstreden is qua privacy?
Mijn "sportclubje" bestond bv. al voor whatsapp. Communicatie vond altijd plaats per mail. Dat kun je niet ineens veranderen naar een communicatiekanaal waar niet iedereen toegang toe heeft of wil hebben.
Van mij mag iedereen met elkaar whatsappen ook als het mededelingen betreft. Maar dat betekent dat ze mededelingen via het traditionele kanaal ook nog eens in de app moeten gooien. Prima als ze dat willen, maar het dubbele werk dat ze daarvan hebben is niet mijn probleem, lijkt me.

donderdag 12 maart 2020 om 23:22
En stofzuigen ... dat is toch vervangen door robots intussen

(En nope, een blender heb ik ook al niet.
Nooit gemist of 't nut van gezien.
Ik heb een gewone ordinaire staafmixer die ik 5 keer per jaar gebruik.)

vrijdag 13 maart 2020 om 09:02
Ik proef hier uit dat je zelfs een blender al nieuwerwetse onzin vindt.
Dan denk ik dat we dan inderdaad snel klaar zijn met het praten over smartphones.

vrijdag 13 maart 2020 om 09:37
Maar het alternatief moet er dan wel één zijn dat op zijn minst enigszins gelijkwaardig is qua privacy en beveiliging. Zo is mijn bank gestopt met tancodes, maar biedt wel een apparaatje aan voor de mensen die de app niet op hun telefoon willen hebben.rumforviva schreef: ↑12-03-2020 23:15Toen ik ooit een bankrekening nam ontving ik papieren afschriften. Met dat traditionele kanaal zijn ze ook gestopt. En zo zijn er zoveel dingen die niet meer gaan zoals ze gingen toen ik me aanmeldde.
WA voldoet wat mij betreft aan geen enkel criteriumvoor veiligheid en privacy aangezien het in handen van FB is (dat alleen leeft van handel in gebruikersdata).
https://www.nu.nl/tech-achtergrond/5748 ... ebook.html
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
vrijdag 13 maart 2020 om 10:38
Ik heb geen smartphone en weet dus niet beter. Maar ik denk als je eenmaal eentje hebt, niet anders meer wilt. Dat heb ik nu ook met mijn desktop. En dan gaat het niet zozeer om het apparaat maar om de vele mogelijkheden die het biedt.
En blijkbaar is een smartphone weer fijner dan een desktop of laptop.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

vrijdag 13 maart 2020 om 17:13
Oh nee hoor. Als ik echt moest kiezen koos ik laptop boven smartphone. Want ik heb m’n laptop wel meer nodig.kopjekoffie70 schreef: ↑13-03-2020 10:38Ik heb geen smartphone en weet dus niet beter. Maar ik denk als je eenmaal eentje hebt, niet anders meer wilt. Dat heb ik nu ook met mijn desktop. En dan gaat het niet zozeer om het apparaat maar om de vele mogelijkheden die het biedt.

woensdag 18 maart 2020 om 21:52
Eens. Ik heb wel een smartphone, maar pas sinds 1,5 jaar. Ik ben midden dertig dus niet zo oud dat het te ingewikkeld voor mij is. Het leuke is dat veel mensen het niet verwachtte dat ik geen smartphone had of dat ik nu een extreem uitgekleed model heb die qua formaat twee keer uit de gemiddelde telefoon kan. Ik gebruik hem om te bellen, sms-en en whatsapp/ns-app als er wifi is. Dus waarschijnlijk denken sommige mensen dat ik dus niet bij ben qua technologie, terwijl ik in de praktijk vaak beter met een willekeurige smartphone om kan gaan dan de meesten. Idem voor tablets (heb ik ook niet), ereader (heb ik wel) of een laptop/desktop (die heb ik ook) . Ik vind de techniek en hoe iets werkt of niet werkt namelijk wel leuk en interessant, terwijl de meesten enkel interesse hebben in het gebruik. Idem voor gadgets, vernieuwingen ed. Ik vind het interessant, maar ik hoef het over het algemeen gewoon niet te hebben omdat het voor mij gewoon te weinig toevoegt aan mijn leven.
De reden voor mij om een smartphone te kopen, was omdat ik in een nieuwe omgeving ben gaan wonen. Het is gewoon net iets makkelijker om nieuwe contacten op te bouwen als je tussendoor ook regelmatig even een berichtje kan sturen. En iedereen gebruikt whatsapp... vandaar een basic smartphone, anders had ik die waarschijnlijk nog steeds niet gehad.
Neuh... heel veel zaken gaan echt lekkerder op een laptop of desktop. Ik vind een smartphone meer geschikt voor vluchtigere/kortere dingen. Even een kort berichtje, even snel je saldo denken, even snel de route checken. Voor het hier en nu snel werk, daar zijn ze echt makkelijk voor. Een verhaal tikken op het forum doe ik toch echt liever met een normaal toetsenbord. En een filmpje kijk ik ook liever op een groter scherm. Uitgebreid surfen en dingen op internet lezen en vergelijken idem ditto. Maar dat is een kwestie van voorkeur, als je dat soort dingen niet doet, dan heb je aan een smartphone wel genoeg.kopjekoffie70 schreef: ↑13-03-2020 10:38Ik heb geen smartphone en weet dus niet beter. Maar ik denk als je eenmaal eentje hebt, niet anders meer wilt. Dat heb ik nu ook met mijn desktop. En dan gaat het niet zozeer om het apparaat maar om de vele mogelijkheden die het biedt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 19 maart 2020 om 01:04
Zonder smartphone kun je bij ons niet vanuit huis werken. Je token code om in te loggen en in alle systemen te kunnen gaat via bij mijn huidige werk via je smartphone. Dat is op zich wel een wat ouderwets systeem, bij mijn vorige werkgever ging dat wat handiger, maar volgens mij werken veel bedrijven nog zo.
donderdag 19 maart 2020 om 08:39
Eens.dianaf schreef: ↑18-03-2020 21:52Neuh... heel veel zaken gaan echt lekkerder op een laptop of desktop. Ik vind een smartphone meer geschikt voor vluchtigere/kortere dingen. Even een kort berichtje, even snel je saldo denken, even snel de route checken. Voor het hier en nu snel werk, daar zijn ze echt makkelijk voor. Een verhaal tikken op het forum doe ik toch echt liever met een normaal toetsenbord. En een filmpje kijk ik ook liever op een groter scherm. Uitgebreid surfen en dingen op internet lezen en vergelijken idem ditto. Maar dat is een kwestie van voorkeur, als je dat soort dingen niet doet, dan heb je aan een smartphone wel genoeg.
donderdag 19 maart 2020 om 08:41
Dit systeem bestond al voor de smartphone en vóór de reguliere mobiele telefoon. Dan had je een klein apparaatje (soort dikke sleutelhanger) die random codes genereerde. Eens in de zoveel tijd moest je die dan voor een nieuwe omruilen ivm de batterijen ed.rumforviva schreef: ↑19-03-2020 01:04Zonder smartphone kun je bij ons niet vanuit huis werken. Je token code om in te loggen en in alle systemen te kunnen gaat via bij mijn huidige werk via je smartphone. Dat is op zich wel een wat ouderwets systeem, bij mijn vorige werkgever ging dat wat handiger, maar volgens mij werken veel bedrijven nog zo.
Mijn vorige werkgever wilde ook dat iedereen via een app ging inloggen. Ze hadden nog geen eens bedacht dat dit niet bij iedereen mogelijk was, want niet iedereen had een smartphone en niet iedereen wilde zijn privételefoon voor gebruiken. Daarvoor was er een systeem waarbij je kon kiezen voor een app of sms. Sms vind ik geen probleem omdat er dan geen toegang is tot andere gegevens op mijn telefoon (ook al staat er bijna niets op.) Voor mij en nog een paar mensen moest er ineens haast je rep je een token geregeld worden, ook al had ik twee maanden eerder aangegeven dat mijn privételefoon daar niet geschikt voor was! Mijn telefoon is wel smart, maar veel apps werken niet want te oud of neemt teveel ruimte in.
Ik vind het gewoon heel slordig als werkgevers verwachten dat je jouw privételefoon ineens zakelijk gebruikt mag worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 19 maart 2020 om 08:57