Gratis spullen n.a.v. klachtbrieven

27-02-2008 20:16 102 berichten
Toen ik zat te lezen bij het topic 'Doe jij mee aan prijsvragen op internet' zei iemand iets over klachtbrieven die mensen sturen, naar aanleiding waarvan ze dan gratis spullen krijgen.

Ik heb inderdaad ook wel eens van mensen gehoord dat ze 'zomaar' een klachtbrief sturen dat er iets niet in orde is met een product (bijv. make-up of eten). Zij hebben daarmee bijv. een VVVbon t.w.v. 5 euro gehad, een Unox pakket met soep, ragout etc, mascara en lipgloss...

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Eigenlijk vind ik het oplichterij. Heeft iemand wel eens zoiets gedaan, terwijl er eigenlijk geen klacht was? En wat was de reactie? Ik vind het toch vreemd dat bedrijven vanalles opsturen terwijl de klacht vaak niet eens geconstateerd is.
Maar iedereen hier heeft toch ook alleen maar gegronde klachten gestuurd? Er zijn alleen mensen die anderen kennen die klachten verzinnen. :)
Alle reacties Link kopieren
Vind vooral de AH slecht reageren. Zij hadden indertijd een 'Oosterse Tonijnsalade' voor op brood. Heerlijk. Lekker pittig. Die ging eruit. Dus ik balen. Ik schrijf een vriendelijk mailtje met daarin dat ik dat jammer vind en of het weer terug kan komen in het assortiment.

Nou snap ik wel dat bepaalde artikelen echt niet terug kunnen komen wegens te weinig belangstelling.

Maar je krijgt dan zo'n vreselijk flauw gestandaardiseerd antwoord met dat ze producten die niet lopen eruit halen en hopen dat ik een ander product ervoor in de plaats kan nemen. Nergens uit de hele mail blijkt dat het over die salade ging. Nergens een woord dat ze begrijpen dat ik dat ik jammer vind.

Gewoon van: het is eruit en daarmee basta. Nergens empathie. Je schiet er per saldo geen fluit mee op, maar het klinkt zoveel aardiger. Ik mis een persoonlijk tintje aan het verhaal.

Muis66 (die jarenlang in de klantenservice heeft gewerkt toen een dienstverlenende instelling nog heel gewoon was) ;-)
Puck9 schreef op 01 maart 2008 @ 23:46:

Een vriendinnetje van mij heeft een periode gehad dat ze fabrikanten briefjes stuurde met complimenten over hun producten, dat leverde vaak wel wat op :) Stuk leuker dan klachten verzinnen, vind ik.

Da's lief!

Of deed ze het alleen maar in de hoop op gratis producten? Da's ietsje minder lief.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb ooit een klacht ingestuurt over luiers van Kruidvat. Ik had een aantal luiers in een pak zitten waar geen elastiek achterin zat. Eerst opgebeld, toen moest ik er 3 opsturen en ik kreeg er een heel pak voor terug.

Ook eens een klacht over potjes groente ingestuurt, ik geloof van C1000 eigen merk rabarber (leek net visgraten zo hard) en groene bonen (er zaten een aantal van die steeltjes in waar de bonen normaal gesproken aan vast zitten). Hier kreeg ik denk ik zo'n 2 maanden erna ineens een doos vol met verschillende potjes groente voor terug.

Een ex-vriend stuurde altijd stukjes shag op die langer waren als 3 cm en dan kreeg je er bij een bepaald merk ook een heel pakje voor terug, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Hij deed het wel puur voor de gratis shag.
talktome_edie schreef op 01 maart 2008 @ 23:40:

nou en ,

we worden al zo vaak genept ,dus

wat maakt het uit
Ja met zo'n mentaliteit wordt het er allemaal echt beter op in de wereld............. (O)
americagirl schreef op 04 maart 2008 @ 18:20:

[...]

Ja met zo'n mentaliteit wordt het er allemaal echt beter op in de wereld............. (O)

hm

je moet is dokumantaire film zeitgeist is kijken hoe iedereen voor de gek houden word .

Ook grote bedrijven ,meestal verkopen ze troep alleen om aan ons te verdienen.

Grote bedrijven die die met elkaar gehieme prijs afspraken hebben

alleen om meer geld te verdien aan ons.

Grote bedrijven die in de armelanden mensen voor een honger

loontje laten werken, minder jarigen aan het werk hebben (kinderarbeid) :no:

of met bedrijven in zee gaan die de milieu zeer verontrienigen
Ik heb wel eens gemaild naar Hansaplast over van die anti-blaarpleisters. Die waren toen nieuw, en zouden wrijving voorkomen op je hak bij nieuwe schoenen. Na vijf minuten waren de blaarpleisters alleen doorgesleten, en had ik alsnog blarige bloedende hakken :-( Waardeloze blaarpleisters.

Vervolgens kreeg ik een pakje opgestuurd met... meer van diezelfde blaarpleisters O_o

Evengoed wel vriendelijk bedoeld natuurlijk.
Mijn moeder heeft vroeger in de flippo-tijd (die wij toen spaarden) een keer gehad dat ze een paar zakken chips had gekocht waar geen flippo's in zaten, terwijl het wel op de zakstond. Brief gestuurd, en een paar weken later kregen we een brief van smiths, met daarin een stuk of 10 flippo's!

Vond ik toen ook wel erg sympathiek!
Heb ooit eens een stukje ananas in de mona drink gevonden. het was de smaak aardbei en daarom was ook de ananas roze geworden. Ik kreeg het in me mond en voelde heel raar aan. Het leek net een stukje vlees. Heb het productienummer moeten doorgeven en het stukje moeten opsturen bleek het dus gelukkig om ananas te gaan. Dat was er waarschijnlijk van de vorige lichting in blijven zitten. En ze schreven dat ze beter gingen letten op de reiniging. Ik mocht toen voor 5 euro aan mona producten kopen die ik dan vergoed kreeg.

De vrouw die ik aan de lijn kreeg toen ik melde dat het leek of er vlees in mijn drinken zat vertelde een verhaal dat er ooit een man belde die zei dat er een koeientepel in zijn drinken zat. Dit bleek uiteindleijk om het kontje van een citroen te zijn die ook roze was gekleurd.
Sommige mensen maken een sport van het schrijven v dergelijke brieven. Zou zelf niet zo snel een klacht indienen maar is ook afhankelijk van aankoop bedrag. Hoorde toevallig laatst via een vriendinnetje het verhaal dat een collega een mail had verzonden naar cote d'or chocolade omdat er in de vernieuwde bonbonbloc verpakking 33% extra chocolade zit maar dat het aankoopbedrag ook 20 cent duurder was.

Zou die chocolade er niet voor laten liggen in ieder geval ;-)
Muis noemde hier het toverwoord: "empathie"!

Als je een klacht indient, wil je op zijn minst dat jouw gevoel van ontevredenheid / irritatie / ongenoegen door het bedrijf serieus genomen wordt.

Mensen die klachten indienen, kunnen door sommigen als zeurders betiteld worden. Soms is dat correct.

Maar een bedrijf is afhankelijk van feedback van de consument. In een goeie klantenservice is een klacht "een verbeterkans". Voor een bedrijf is dat namelijk een uitgelezen mogelijkheid om in te spelen op onvolkomenheden in produkten. Daarnaast kan het bedrijf, door het goed oplossen van een klacht, negatieve publiciteit voorkomen en omzetten in positieve publiciteit. Mond-op-mond reclame is (op fysiek contact na) de sterkste vorm van communicatie. En dus extreem belangrijk voor een bedrijf. Als je een klacht naar tevredenheid oplost, win je daar veel meer mee dan wanneer je een klacht negeert.

Als jouw klacht terecht is, maar er wordt niet adequaat op gereageerd, dan heeft dat specifieke bedrijf nog niet begrepen waar het om draait. Mocht je klacht ongegrond zijn, dan mag je van het betreffende bedrijf tenminste verwachten dat er aangegeven wordt dat ze de ontstane situatie vervelend vinden.

Verzonnen klachten zijn gewoon flauw...
Eens met o.a. Fleurtje: het is echt belachelijk om klachten te gaan lopen verzinnen. Maar aan de andere kant vind ik dat producenten ook serieus met terechte klachten om moeten gaan.

De kruidvat had een tijdje geleden hun lenzenvloeistof veranderd en ik snapte maar niet waar mijn zere/rode ogen (en slechtere zicht!) vandaan kwamen. Tot er een uitzending van radar -geloof ik- aan werd besteed en ik de link legde. Bleek er een goedje aan toegevoegd waarvan ze wisten dat dat bij sommige mensen problemen zou opleveren. Sommige mensen hadden daar echt serieuze oogproblemen door gekregen, dus ik belde half panisch die klachtenlijn om een klacht in te dienen (en te vragen wat ik moest doen om mijn ogen weer in orde te krijgen). Een paar weken later kreeg ik een nieuwe fles voor gevoelige ogen toegestuurd van ze. Toen heb ik toch nog maar een keer gebeld of ze serieus dachten dat ik nog een product van ze in mijn ogen zou gebruiken :-@

Verder heb ik één keer gemaild over een steentje in een zakje nootjes omdat ik vond dat ze dat moesten weten (gelukkig geen tand op gebroken, maar dat had makkelijk gekund). Maar daarvoor heb ik mijn adres niet gegeven, dus ook nooit iets teruggekregen.
Dat zeg ik....
Oh, die lenzenvloeistof van het Kruidvat ja, verschrikkelijk! Ik was daar altijd heel tevreden over en ineens had ik steeds last van mijn ogen. Totdat ik hier op het forum las, dat heel veel mensen er problemen mee hadden. Ik ben meteen gestopt het te gebruiken. Ik heb een mailtje naar het Kruidvat gestuurd, maar daar heb ik nooit een reactie op gehad.
Muis66 schreef op 02 maart 2008 @ 16:33:

Vind vooral de AH slecht reageren. Zij hadden indertijd een 'Oosterse Tonijnsalade' voor op brood. Heerlijk. Lekker pittig. Die ging eruit. Dus ik balen. Ik schrijf een vriendelijk mailtje met daarin dat ik dat jammer vind en of het weer terug kan komen in het assortiment.

Maar je krijgt dan zo'n vreselijk flauw gestandaardiseerd antwoord met dat ze producten die niet lopen eruit halen en hopen dat ik een ander product ervoor in de plaats kan nemen. Nergens uit de hele mail blijkt dat het over die salade ging. Nergens een woord dat ze begrijpen dat ik dat ik jammer vind.

Nergens empathie. Je schiet er per saldo geen fluit mee op, maar het klinkt zoveel aardiger. Ik mis een persoonlijk tintje aan het verhaal.

Meen je dit nou serieus??? Als ze met een A.H. vrachtwagen je nieuwe puppy hadden overreden, denk ik, ja.... daar had wel een empathisch tintje aan mogen zitten. Maar het gaat over t-o-n-i-j-n-s-a-l-a-d-e.http://www.animatieplaatjes.nl/plaatjesV/vissen4.gif
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Nee, klachten verzinnen doe ik ook niet. Ik heb twee keer in mijn leven een klacht(je) ingediend. Een keer bij Peijnenburg. Ik dacht een stukje glas in mijn ontbijtkoek te hebben gevonden. Dat stukje glas heb ik naar Peijnenbrug gestuurd met een briefje erbij. Kreeg ik een paar weken later een grote doos met daarin de mededeling dat het stukje glas een stukje (harde) kandij bleek te zijn maar dat ze zich konden voorstellen dat ik dacht dat het glas was. En verder zaten er in de doos ALLE soorten koek die ze verkopen inclusief een extra grote ontbijtkoek met extra kandij. Vond ik wel humor.

Ook een keer een klacht ingediend bij dr vd Hoog. Ze hadden een prijsvraag waarbij je een code (die je in de verpakking kon vinden) moest intoetsen op internet en dan kon je een beautyarrangement winnen. Toen ik thuis de verpakking opende en die code intoetste, bleek dat ik alleen maar kaartjes kon winnen voor een of andere (suffe) band. Ik heb toen een mailtje verstuurd daarover. Kreeg ik een prachtig doosje thuisgestuurd met een handgeschreven briefje (op parelmoer papier) dat ik waarschijnlijk een oude verpakking had gehad. In dat doosje zaten vervolgens wel 30 proefmonsters van maskers, cremes etc en ook grote verpakkingen zoals een hand- en lipbalsem in één enzo. Zo kon ik toch nog mijn eigen beautydagje maken...Echt super! Heb wel even een bedankbriefje gestuurd!
Ik heb een keer een brief gestuurd met niet echt een klacht maar meer iets dat ik gewoon errug grappig vond. Ik had een OB-tampon met het touwtje aan de verkeerde, dus de bolle, kant. Ikke die tampon in een envelop gestopt en er een beetje een grappig briefje bij gedaan.

Toen kreeg ik een brief terug met een hele uitleg over het productieproces en dat ie waarschijnlijk niet goed uit de tampontuimelaar gekomen was! 8-P Erbij zaten vier doosjes tampons en zo'n klein meeneemdoosje voor in je tas. Daar was het me helemaal niet om te doen geweest maar ik vond het wel erg aardig!
Oja, en ik had een keer zak wokkels waarvan de helft niet gebakken was. Het zag eruit als ongare, keiharde pasta. Die zak heb ik toen ook opgestuurd en van de doos chips die ik vervolgens toegestuurd kreeg, hebben we met het studentenhuis waar ik toen woonde een maand gegeten!
Ik heb nog nooit iets raars gevonden in eten ofzo...heb laatst wel de paprikachips met rubber gegeten (van lays). Daar kwam ik alleen pas later achter, omdat we een brief kregen van de groothandel waar we het hadden gekocht. Dat is toch een voordeel van al die klantenpasjes, krijg je een net briefje dat je het weer mag inleveren.

Maar ik had de chips dus allang op, geen rubber geproefd dus zal wel goed geweest zijn :D
Hoi,

Ik had een keer een jasbeschermer die na een paar maanden kapot ging en van mijn fiets viel. Leuk briefje geschreven naar de fabrikant (met de historie van mijn fiets enzo, dat was ook nog een leuk verhaal), binnen een week een nieuwe jasbeschermer ontvangen.

En ook een keer naar Bolletje geschreven, omdat hun koeken, (weet niet meer welke) oudbakken werden als je ze uit de doos bewaarde (in burola of jaszak), terwijl ze dan nog wel verpakt waren.

Na een tijdje kwam er een brief van Bolletje, dat ze meer klachten hadden gehad, mét een pak koeken en een ontbijtkoek. De verpakking is inderdaad veranderd en verbeterd!

Oja, ook geschreven aan Unilever, over een bepaalde CupASoup smaak, die 'vernieuwd' was, maar daardoor veel minder lekker geworden was.

Ik geloof dat het over champignonsoep ging....... Kreeg ik een brief terug, dat zo'n verandering na uitgebreid testen ingevoerd werd. Over smaak viel niet te twisten.

Tot mijn verbazing ontving ik máánden later wederom bericht, de oude smaak was weer ingevoerd, vanwege vele klachten. Ik kreeg er toen wat zakjes bij!

Dus dit soort klachten wordt zeker serieus genomen!
Ik heb een paar keer geschreven, met echte klachten. Ik zou het wel heel treurig vinden om klachten te gaan verzinnen. Get a life, denk ik dan ;-)

Grappigste vond ik de keer dat ik de kattenvoerfabrikant schreef met de vraag of het recept veranderd was, want de kat lustte het niet meer. Kreeg ik als antwoord: 4 kilo van datzelfde voer dat de kat dus niet lustte....moehaha

AH vind ik inderdaad ook niet best reageren op klachten. Als je in de winkel klaagt gaat het wel, maar schriftelijk krijg je alleen maar van die standaard-dooddoeners.
Ik heb een keer van OB een fles parfum gekregen (volgens mij Roma van Laura Biagiotti) nadat ik een brief had geschreven.

Ik had namelijk een tampon waarvan het touwtje afbrak toen ik hem eruit wilde halen. Gelukkig wel nog kunnen verwijderen, maar het gaf wat gedoe.

Het bleek dat er iets niet goed was gegaan bij de productie, en ter compensatie kreeg ik die parfum! Had ik nog niet eens aan gedacht dat ik iets zou krijgen, vond het heel attent.
Etosha schreef op 18 maart 2008 @ 11:11:

Erbij zaten vier doosjes tampons en zo'n klein meeneemdoosje voor in je tas. Daar was het me helemaal niet om te doen geweest maar ik vond het wel erg aardig!
Hebben jullie daar met het studentenhuis ook een maand plezier van gehad? :-d
Joeysmiles schreef op 20 maart 2008 @ 19:05:

[...]

Hebben jullie daar met het studentenhuis ook een maand plezier van gehad? :-d
:rofl:
Etosha schreef op 18 maart 2008 @ 11:11:

Toen kreeg ik een brief terug met een hele uitleg over het productieproces en dat ie waarschijnlijk niet goed uit de tampontuimelaar gekomen was! 8-P Erbij zaten vier doosjes tampons en zo'n klein meeneemdoosje voor in je tas. Daar was het me helemaal niet om te doen geweest maar ik vond het wel erg aardig!
Haha, dat vind ik nou leuk, dat ze even uitleggen hoe zoiets kan gebeuren. Nog leerzaam ook. :)
Net van de week een klachtenbrief over Maltesers gestuurd. In een uitdeelzak van Matesers zitten kleine zakjes. In twee van die kleine uitdeelzakjes zaten maar 2 Maltesers. Dus een mooie brief gemaakt en één zakje meegestuurd. Kregen we binnen een week een nieuwe zak uitdeel Maltesers en daarbij nog twee repen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven