Het op internet gevonden spelfouten topic!

11-08-2009 18:45 428 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is echt ongelooflijk wat sommige mensen van woorden weten te maken.

Een d of dt her en der vergeten kan gebeuren, maar soms kom je de meest briljante spelvormen tegen van woorden, die de moeite van het delen waard zijn

Soms zó fout geschreven dat je echt 3x moet kijken voor je ziet wat er staat!

Dus: kom je wat tegen op internet (Marktplaats en de reacties bij Telegraaf bijvoorbeeld doen het erg goed), plemp ze dan hier neer en laat ons verbazen!

Mijn vondsten van vandaag op Marktplaats:

Mooie bruine leren jas met een kapision.

Leuk transperant koltruite met gebruide kol, en mouwen!

Maat 38

Erg leuk op een witten broek.

Leuk rokje van Only maat 40.

Met een patico eronder zodat ie een beetje als een ballon rokje valt.
Mijn tante die vroeg wat de verrassing was na de crematie van mijn oom. Had de uitvaartondernemer in de correspondentie gezet, terwijl hij ver-assing bedoelde....oeps
Nope
In de supermarkt gezien: olijven met pigment, Lijdse kaas.

Op tv laatst: ging over gevelreiniging en de man die dat deed had het over een schoonmaakmiddel met toegevoegde biologische bacteriën.....

Marktplaats (en het woord echt):

is egt een leuke boekje met reimpjes.....Dit is egt een leuke verassing voor u kind...Ik heb dese broek gekocht in curacao.Toen paste ik hem nog, nu ik wat dikkeren heupe heb gekregen pas ik er niet meer in haha. Had hem een paar keer gedragen om vakantie toen kwam ik terug en was het hier bij ons heel koud dus toen kon ik hem ook niet aan.Hij is 100% egtegt een heel mooi tvegt 100% vette schoenne.Beschrijving supper moooie schoenne egt 100% goede kwaliteid. MAIL VOOR MAATEN MVG. VANDAG BESTELLE MORGE IN HUIS
Ik ben op het gebied van spelling echt een ramp dus eigenlijk ben ik wel de laatste die zich hier mag vertonen.. maar toch ;)

Op NOS teletekst 401 las ik het bericht; Lilly Allen krijgt weer miskraam. Vreselijk bericht natuurlijk. Maar 'krijgt'?? Dan denk ik aan de toekomst. De miskraam heeft al plaatsgevonden dus is krijgt dan nog wel correct? Overigens was ze al zes maanden in verwachting dus spreek je dan nog wel van een miskraam? Nu.nl schrijft dat de baby dood is geboren, gezien het stadium van de zwangerschap lijkt me dat wel een correcte woordkeuze.

Please, correct me if i'm wrong..
Weet niet of het hier al ter sprake is geweest, maar haal maar es een engelse tekst van een site door de vertaalmachine van Google..
ha ha wat een taal soms zeg.

Af en toe moest ik goed lezen wat er stond.

Ik ken trouwens iemand die zegt:

Die kon ik ook (ipv die kende ik ook, heb ik ook gekend)Zij 'kon' iedereen wel, alles 'hong' (hing) verkeerd.
quote:Maggy1 schreef op 01 november 2010 @ 21:46:

Weet niet of het hier al ter sprake is geweest, maar haal maar es een engelse tekst van een site door de vertaalmachine van Google..

Ben het met je eens dat dat hilarische teksten op kan leveren, maar dat is in ieder geval niet zo tenenkrommend als wanneer (geschoolde) mensen zulke stomme fouten maken in hun taal.

Wat ik in toetsen van leerlingen tegen kom, is soms hemeltergend. Ik zit het wel eens hardop voor te lezen, om te kunnen begrijpen wat ze bedoelen. Ik heb het dan niet alleen over de d's en t's, maar over zei/zij, jouw/jou, leiden/lijden, grote/grootte, na/naar en al dat soort fouten. Ze hebben egt geen idee hoe het moedt.........
Een lerares van mijn zoon (1e klas Middelbare) had op een opdracht van hem geschreven nadat hij een cirkel uit de losse pols getekend had:

"Is jou passer kapot" ?
priema apperaat zeer wijnig gebruikt.
Ik kreeg een keer een verjaardagskaart voor 2 verjaardagen tegelijk:

Ik werd op BIJDEN verjaardagen uitgenodigd.

Ik weet dat het nieuwe spelling is maar van dingen als kontakt en kontrole krijg ik kriebels. Ik vind het echt ik-weet-niet-beter spelling.

Verder maak ik zelf ook regelmatig foutjes, vooral mijn zinnen lopen soms niet lekker.
Bugaboo ,kast,,commode en veel ekstra
er worden 194 niewe producten aangeboden op marktplaats.

zorry alz ik mozterd berigten schreiv maar ik ondek nu paz dese schala aan vouten op markplaatz
Oja en dan mijn allergrootste en domste schrijffout ooit:

Ik dacht totdat ik 14 was dat de verleden tijd van willen, wouden was

Ik bedoel, had niemand mij voor die tijd even kunnen corrigeren ofzo .
Google-ads op marktplaats herkent overigens wel alle schrijffouten. Als je kaggel zoekt krijg je gewoon kachel ads, en als je dreswaar zoekt krijg je dressoir en meubel ads.
Ik zie hier naast de berichten een nieuwe boomerang-opdracht.

Doei Hyves ik ben verhuist naar Facebook.

Ik hoop maar dat de fout met opzet is gemaakt, maar ben bang van niet.
Ik keek net op de website van een broodjeszaak op de menukaart. Daar stonden ook enkele fouten op:

guacomole sause, geitekaas, granberry portsause, honing mostert sausen.

Menukaarten hebben sowieso (een woord dat ook bijna altijd fout gaat ) vaak ernstige spelfouten, helaas.
quote:Daantje1970 schreef op 03 november 2010 @ 05:18:

Ik zie hier naast de berichten een nieuwe boomerang-opdracht.

Doei Hyves ik ben verhuist naar Facebook.

Ik hoop maar dat de fout met opzet is gemaakt, maar ben bang van niet.Ja,die zag ik ook,slecht,zelfs als het met opzet is!
quote:avianflu schreef op 03 november 2010 @ 02:19:

Ik weet dat het nieuwe spelling is maar van dingen als kontakt en kontrole krijg ik kriebels. Ik vind het echt ik-weet-niet-beter spelling.

Kontakt en kontrole zijn geen nieuwe spelling, maar meer iets uit de tijd van het Simplisties Verbond.

En het was geen ik-weet-niet-beter-spelling, maar een waarom-moeilijk-doen-als-het-makkelijk-kan-spelling (waarbij men helaas voorbijging aan de herkomst van het woord).

De juiste spelling is gewoon: contact en controle.
Uithangborden bij winkeliers zijn ook leuk... Jaren geleden werkte ik naast een "Islamieten-slager" Duurde toch minstens een jaar of twee voordat de eigenaar een ander bord op de gevel plaatste. Laatst kwam ik langs een Surinaams eethuis en zag dat de "Roti-rap" in de aanbieding was.
quote:Maeijken schreef op 11 augustus 2009 @ 20:08:

Dieren: visen (haai)

whahah een hele oude post zie ik, maar ik zit hier hardop te lachen...
quote:Cetera schreef op 17 september 2009 @ 20:45:

Mijn moeder schrijft ook zo, maar die laat het heel slim eerst door een ander controleren voordat ze het verstuurd!

Hopelijk laat ze het niet door jou controleren

Ik heb een beetje terug zitten lezen en ben blij dat ik kan concluderen dat ik niet de enige ben die zich regelmatig ergert aan het feit dat er tegenwoordig zo slecht wordt gespeld.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Egt nie normaal, dat zegd me man ook!

Dat me ipv mijn of m'n, grr: daar word ik gewoon heel erg agressief van! Ik hoorde dat het nieuwe spelling ging worden

Of ben ik heel erg mosterd? Ik had niet de puf om alle pagina's terug te lezen...
Deze advertentie (een deel ervan) kwam ik vandaag tegen op Marktplaats:

Poes en kat op de foto gaan misschien kindjes maken. Voor mij zijn deze super zachte pluizenbollen heel belangrijk!

Ik weet dat ze in een leven van een autistisch of blind kindje veel meer waarneming kunnen geven terwijl zij toch de nodige obstakels in andere waarnemingen moeten overwinnen...zo kan een langharige pluizebol extra stimulans en liefde geven om het leven van uw kindje nog waardevoller en aangenamer te maken. Bovendien kunnen ze veel van elkaar leren.

Nadeel: als zij kindjes maken het mannetje heeft wel klitten soms elke dag een paar en de oogjes moeten schoongemaakt worden vaak ook elke dag...ik weet zeker dat een autistisch en blind kindje dit beter kan verzorgen dan menig ander kind door speciaal ander ontwikkelde gaven..is eventueel te oefenen van te voren met een barbie anders is het misschien te heftig allemaal.

Ik weet dat dit eigenlijk een spelfoutentopic is, maar zag meerdere bizarre mpadvertenties voorbij komen. Vind deze wel zo bizar...
quote:JLO80 schreef op 26 oktober 2009 @ 12:26:

Geen martkplaats maar op het werk:

Stagaire Stagiaire levert concept-stageverslag bij me in.

Mijn commentaar: prima verslag, alleen maak je meerdere malen een taalfout. Het is "ik word" en niet "ik wordt".

Het definitieve verslag moet ik ondertekenen. Dit mag ik nog voorzien van commentaar. Ik zie dat hij de fouten niet heeft aangepast en schrijf het dus bij "uw commentaar".

Leerling komt daarna nog een keer op bezoek en zegt dat leraar hier om moest lachen en het niet van belang vond????
Nog een paar van marktplaats:

ik hep 6 kapjes van desen velgen tekoop 10 euro de miden kajes

ik heb een grenen houte tavel

ik doe hem weg omdat ik een andre tavel heb en nu staat ie ijgelijks een beetje in de weg voor 15,00 mag je hem komen ophalen

JASJE IS WIJNIG AGEDRAAGEN U MAG THUIS KOMEM KIJKEN OOK DE BINNEN KANT IS MOOI AF GEWERKT KIJK OOK MIJN ANDEREN ADVERTENTIES VOOR MEER FOTOS VAN HET JASJE IS HEEL MOOI BONT EN STAAT HEEL MOOI ALS JE HEM AAN HEEFT
Up up up!

Jaren geleden hier op het forum, een man die zijn partner "kwijd" was. (zijn berichten bevatten nog veel meer fouten, maar deze is me bijgebleven).

Ergens op een website: "...... staan op de eigen website vermelDT" Boehoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven