OpenSuse 11.3

02-01-2011 15:41 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw jaar,nieuwe goede voornemens....

En 1 die al langer op de lijst staat is om met Linux te gaan werken.Ik heb net Opensuse 11.3 gekregen en ga het binnnekort uitproberen.Heeft iemand al ervaring ermee en evt praktische tips?Bv ik heb een 3-in-1 HP F4272 en vroeg me af of dat dan goed werkt onder Linux..?
Hey Lord,don't ask me questions
Euhm, volgens mij kan je beter bij Tweakers.net deze vraag stellen....
Ubuntu!!
Kan idd ook,Boarn,mss doe ik dat nog..Maar er is ooit een topic hier geweest over Linux En wat ik me (vaag) herinner kwamen daar toen best goede reacties/tips op.Met als groot voordeel in jipenjanneke taal.Voor mij wel zo prettig...

Sorcha,er is (groot) verschil tussen Ubuntu en OpenSuse?Op tweakers.net kwam ik er niet helemaal uit,verschillende waarderingen...
Ik heb 4 jaar terug OpenSUSE geprobeerd en ik kon het er helemaal niet mee worden. Maar misschien kwam dat omdat ik toen al was verpest door Ubuntu .

Voor zover ik heb begrepen is Ubuntu wat simpeler voor beginners. Je kunt ook een live cd runnen, dus je kunt het uitproberen zonder het op je pc te hoeven installeren.

Hier wat informatie:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

https://help.ubuntu.com/community/BootFromCD

Ik gebruik het liefste Linux omdat ik het makkelijker vind met programmeren, maar jij bent zo te lezen een gewone gebruiker dus dat maakt niet zoveel uit .
Oja, en een hele handige website: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Maverick .

Hier staat alles op wat je nodig hebt!
Sorcha,bedankt voor je tips.Heb de sites even bekeken en las daar idd ook dat Ubuntu meer geschikt is voor de huis-tuin en keuken gebruiker (mezelf dus).M'n keuze is gemaakt en idd even achter een live CD aan...Thnx voor je hulp!
De meeste HP printers doen het prima onder linux. Ik gebruik zelf Kubuntu en die pikte mijn HP all-in-one printer meteen op.

Als je naar Ubuntu gaat kijken neem dan ook even een kijkje bij Kubuntu, dat is hetzelfde als Ubuntu maar dan met een andere desktop environment (KDE ipv Gnome). En Linux Mint is ook nog een mogelijkheid, dat is gebaseerd op Ubuntu maar heeft er een hoop extra's bij die je bij (K)Ubuntu nog zelf moet installeren zoals browser plugins, media codecs, support for DVD playback, Java etc.

Mocht je nog meer distributies willen bekijken dan is Distrowatch een goeie site.
Zwabberbats,Kubuntu kwam ik idd ook tegen op Tweakers,met positieve comments.Linux Mint kende ik nog niet.Maar ga ik me ook even in verdiepen.Fijn om goede tips van meer ervaren gebruikers te krijgen,thnx!
Ik heb altijd bewondering voor niet-technici die wel 's wat anders willen proberen maar inderdaad, opensuse is bepaald niet de meest snuggere keus voor de beginner. Niet dat er iets mis is maar het is een minder populaire distributie. Ubuntu of een van de redhats lijkt me handiger.

Verder is het inderdaad een goed idee om van te voren te checken of je hardware ondersteund wordt. HP printers is meestal wel aardig geregeld.
quote:wijnands schreef op 02 januari 2011 @ 22:22:

Ik heb altijd bewondering voor niet-technici die wel 's wat anders willen proberen maar inderdaad, opensuse is bepaald niet de meest snuggere keus voor de beginner. Niet dat er iets mis is maar het is een minder populaire distributie. Ubuntu of een van de redhats lijkt me handiger.

Mijn eerste aanraking als 15-jarige met Linux was met Slackware. Dat was een niet zo goed geslaagd experiment zeg maar .

Ik gebruik sinds 5 en jaar met tussenpozen Ubuntu en het verbaast me iedere keer weer hoeveel vooruitgang er word geboekt met iedere upgrade.
quote:Robin4ever schreef op 02 januari 2011 @ 22:20:

Zwabberbats,Kubuntu kwam ik idd ook tegen op Tweakers,met positieve comments.Linux Mint kende ik nog niet.Maar ga ik me ook even in verdiepen.Fijn om goede tips van meer ervaren gebruikers te krijgen,thnx!

Je kunt gewoon Ubuntu installeren en dan KDE (desktop manager) erover heen installeren. Kubuntu is gewoon Ubuntu met KDE er al standaard bij. Het schijnt dat direct Kubuntu installeren stabieler is (ik heb daar geen ervaring mee).

Wat je ook zou kunnen doen is een live-cd downloaden voor beide, dat uitproberen via de live functie en dan kiezen welke je installeert .

Linux Mint heb ik ooit ook wel eens gebruikt, maar ik kan me er weinig van herinneren. Het komt met meer voorgeinstalleerde programmas, een andere user interface en nog wat dingen. Ik zou gewoon voor Ubuntu gaan, Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu. Dingen installeren voor Ubuntu is helemaal niet moeilijk als je www.ubuntuguide.org volgt.
quote:Sorcha_ schreef op 02 januari 2011 @ 22:34:

[...]

Mijn eerste aanraking als 15-jarige met Linux was met Slackware. Dat was een niet zo goed geslaagd experiment zeg maar .

Toevallig, mijn eerste ervaring is ook met Slackware. En ook bij mij was het een minder geslaagd experiment.

Ik gebruik sinds een jaar of 5 linux. Veel distro's uitgeprobeerd in het begin. Een tijdje blijven hangen bij achtereenvolgens Ubuntu, Mepis, Suse, Gentoo en Arch. Die laatste heb ik een hele tijd gebruikt en een paar maanden geleden ben ik overgestapt op Kubuntu. Bevalt me prima.
Ik zou het wel weer eens willen proberen .
quote:Sorcha_ schreef op 02 januari 2011 @ 23:38:

Ik zou het wel weer eens willen proberen .Nou, wat houdt je tegen?
Zeker in deze tijd van virtuele oplossingen. Aantal linux distributie's zijn als kant en klare vm te downloaden, heb je alleen maar vmware player nog nodig.

Slackware... aardig project alleen de installer was er rommelig. Ik ben lang best gecharmeerd geweest van mandrake voor op de desktop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven