Entertainment alle pijlers

De Luizenmoeder

14-01-2018 20:51 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand gezien? Een aaneenschakeling van gênante momenten over de manier waarop ouders met elkaar onderling omgaan, hoe de juf weer met de ouders om gaat... Echt hilarisch! Goede serie! Ga ik volgen!

Papadag vond ik ook heel leuk maar dat is nu klaar helaas. Dat komt voorlopig niet meer.
Ik vond het echt hilarisch en heel herkenbaar. Sommige moeders nemen zichzelf (en hun taak) echt veel te serieus. 😉
Eigenlijk nemen de andere ouders zo'n moeder/vader te serieus.
Ik vond het ook hilarisch. Helaas ook zo herkenbaar. Ik zit net even teveel in het onderwijswereldje en herken echt alles in meer of mindere mate.
Ik ben nu al fan van juf Ank. "Dat vinden we niet raarrr, dat vinden we ... bijzonderrr." :rofl:
Wat een afknapper na Papadag zeg... vond het heel slecht.
Het acteren maakt het juist leuk. Ja, een karikatuur van jezelf zien op tv.
Dat zal wel niet iedereen leuk vinden. Ik heb genoten. :biggrin:
ANGELA KIJKT TVJournaliste Angela de Jong schrijft vijf keer per week een column over wat haar opvalt op televisie.

Een comedy waar Sylvana Simons rode vlekken van krijgt en types als Sunny Bergman het apezuur, kan dat nog anno 2018 bij de publieke omroep? Ja, bleek zondagavond in De Luizenmoeder, verreweg het grappigste dat in jaren op de tv te zien is geweest. Het was heerlijk om weer eens onbedaarlijk te schateren om grappen over huidskleur en spleetogen, waarbij de heren van VI tot onschuldige koorknaapjes verbleken. Al was het tegelijk schuldbewust lachen, dat dan weer wel.

Maar eerst terug naar het begin. Ik had er weinig fiducie in. Een serie met de naam De Luizenmoeder, dat zou wel net zoiets zijn als het zouteloze Papadag. Een beetje spelen met clichés en vooroordelen uit onze moderne maatschappij en we hebben weer een half uurtje gevuld.

Maar nee. De Luizenmoeder is anders. Dat schuurt en bijt door de rake typeringen en geweldige teksten van onder anderen Vliegende Panter Diederik Ebbinge. Zo herkenbaar, de samenklittende moeders op het schoolplein, met hun allesziende ogen en sarrende opmerkingen, in wie je nog moeiteloos de notoire pestkoppen van vroeger herkent. Of die ene hysterische moeder die zich na al die jaren belangeloze inzet (én een snelle wip met de directeur in het fietsenhok) de koningin van de school waant en vindt dat ze vrijelijk iedereen de maat mag nemen. Om nog maar te zwijgen van de zijige directeur en de doorgeslagen maatschappelijke hysterie, die tot uitdrukking komt in de kwestie of het wel hygiënisch verantwoord is om met toiletrolletjes te knutselen in de klas.

Maar ster van de serie is Ank, de juffrouw from hell van groep drie, die gewoon alles zegt waar progressief en politiek correct Nederland van op tilt slaat. Een Japans uitziend meisje bejegent ze in het Engels omdat ze vast geen Nederlands spreekt en noemt ze ‘Lianne’ in plaats van Rianne. Voelt u hem? Nee, denk aan de afhaalchinees van Gordon. Om later nog eens naar haar te verwijzen als ‘die met die oogjes’. De donkere man die de klassenavond komt verstoren, ziet ze aan voor de schoonmaker en stuurt ze weg. Terwijl het een van de vaders blijkt te zijn die te laat is.

Ik heb in tijden niet zó hard gelachen. Zo bevrijdend en tegelijk ongemakkelijk. Want je realiseert je als kijker tussen twee lachbuien door: hierom lachen, dat kan écht niet meer. En dat maakt De Luizenmoeder honderd keer interessanter en effectiever dan al het gedram van de Sylvana’s van deze wereld.


Dit dekt voor mij wel de lading. Ik heb er heel hard om moeten lachen!
Papadag heb ik net als Jeuk niet gekeken. Daar had ik geen zin in.
Na een aflevering was ik daar klaar mee.

De luizenmoeder was afgelopen voordat ik er het in de gaten had.
Maar niet langer dan een half uur is ook een uitnodiging om te blijven kijken.
Ik heb lekker ontspannen met een glimlach zitten kijken.

Winterklaas komt volgende week in beeld en ik ben wel benieuwd hoe de reacties zijn.
Volgens mij gaat twitter ontploffen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
15-01-2018 23:39
Het acteren maakt het juist leuk. Ja, een karikatuur van jezelf zien op tv.
Dat zal wel niet iedereen leuk vinden.
Zou dat het zijn ja? Dat lijkt me best confronterend! Hoewel het veel mensen aan zelfreflectie ontbreekt in zulke gevallen.

Papadag vond ik ook heel leuk zoals ik al eerder had gezegd, en Jeuk is ook een van mijn favorieten. Dat laatste valt echt onder tenenkrommende situaties waar ik heel er om moet lachen. Beetje in de sfeer van de britse serie "the office". Vond ik ook geweldig. Gelukkig hebben Nederlanders kennelijk nog wat humor, daar hou ik wel van.

Winterklaas? Wat is dat voor serie?
iones schreef:
16-01-2018 15:53
Zou dat het zijn ja? Dat lijkt me best confronterend! Hoewel het veel mensen aan zelfreflectie ontbreekt in zulke gevallen.

Papadag vond ik ook heel leuk zoals ik al eerder had gezegd, en Jeuk is ook een van mijn favorieten. Dat laatste valt echt onder tenenkrommende situaties waar ik heel er om moet lachen. Beetje in de sfeer van de britse serie "the office". Vond ik ook geweldig. Gelukkig hebben Nederlanders kennelijk nog wat humor, daar hou ik wel van.

Winterklaas? Wat is dat voor serie?
Ach, ik vond de afleveringen van die mannen te lang en op een fout tijdstip of tegelijk met te veel andere dingen op tv.
Is natuurlijk persoonlijk. De groep met ouders, kinderen en school spreekt me meer aan. Ik houd het nu even graag heel kort. :)

Winterklaas zit in de volgende aflevering van Luizenmoeder. Ik zag een preview, maar heb het door gespoeld, want ik laat me liever verrassen. De cast was gast bij DWDD n.a.v. de recensies over deze NPO serie.

EDIT: Iedereen in Nederland heeft onderwijs gevolgd en herkent iets uit zulke situaties.
Alle reacties Link kopieren
Oke! Ik blijf gewoon kijken dus ook winterklaas zal ik wel te zien krijgen.

Wat betreft tijdstip vind ik het niet zo heel ongelukkig. Ik keek ook heel graag 'het geheime dagboek van Hendrik Groen". Maar ik heb het gevolgd op internet en niet op tv, wegens die belachelijke achterlijke tijdstippen waarop ze uit hebben gezonden. En er bleken achteraf zoveel mensen naar te hebben gekeken! Waarom dan zo laat????????
Alle reacties Link kopieren
Ik decompenseer op voorhand al op termen als "papadag" en "luizenmoeder" dus nee......
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
14-01-2018 21:19
Ik vond het ook grappig en deels herkenbaar.
Of toen die moeder binnenkwam in haar Frozen japon, en bovendien nog te laat ook.
Ik ga ook weer kijken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
16-01-2018 18:56
Ik decompenseer op voorhand al op termen als "papadag" en "luizenmoeder" dus nee......
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een leuke serie om te zien. Heb niet hardop gelachen, maar ik vond het zeker wel vermakelijk!

"Jammer" alleen dat die kinderen echt te oud zijn om in groep 3 te zitten.
Alle reacties Link kopieren
KirstenQY schreef:
16-01-2018 21:39
Ik vond het een leuke serie om te zien. Heb niet hardop gelachen, maar ik vond het zeker wel vermakelijk!

"Jammer" alleen dat die kinderen echt te oud zijn om in groep 3 te zitten.
Ik ook ik vermoed dat zesjarige nog niet voldoende spraakvaardigheid hebben om in dit soort series te kunnen acteren. In musicals of The Voice zijn ze beter op hun plaats.
Ik vond het wel lachen. En i :heart: juf Ank!!
KirstenQY schreef:
16-01-2018 21:39
Ik vond het een leuke serie om te zien. Heb niet hardop gelachen, maar ik vond het zeker wel vermakelijk!

"Jammer" alleen dat die kinderen echt te oud zijn om in groep 3 te zitten.
Ja dat klopt. De meesten zitten in groep 5 ;) Maar met deze leeftijd kan je makkelijker werken dan echte groepers 3 ^^
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelachen maar me ook dood geërgerd. Aan die lome directeur en die chaos bij de klassenfoto en het onbeschofte personeel. En dat maakt het voor mij zeker het kijken waard. Want dat is het. Ze acteren er ook naar. Om zo iets bij je los te maken.

ik hou wel van dat over the top, kneuterige gehannes. Dokter Tinus, vindt ik er goed, maar moest ik ook echt aan dat geklungeld en 'aparte' volk wennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest vreselijk lachen om Hannah die reageerde op Mel & Kim! Tee-tee-tee enz
En dan de asonamen van Mel & Kim’s kinderen, heerlijk voorspelbaar!
Zo’n juf als Ank bestaat écht wel!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
14-01-2018 22:21
Nou, ik denk dat het nogal uitvergroot wordt, al dat hysterische en neurotische gedrag van die ouders en de juf. Zoals dat met die wc rolletjes, dat deze niet geschikt zijn omdat er mee afgeveegd wordt.

Op zowel de peuterspeelzaal als de basisschool van onze zoon werd er geen prijs gesteld op wc-rollen, want dat is niet hygienisch :facepalm: Geen idee waar er ooit doden gevallen zijn t.g.v. wc-rollen, maar het mag dus niet meer.

Ik kan me voorstellen dat ze in de randstad ook veel erger zijn dan hier op het platteland.

Heb met beide ervaring en de laatste vind ik de ergste, maar dat kan natuurlijk toeval zijn. Het ons-kent-ons maakt het allemaal nog een tikje erger.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
15-01-2018 09:13
Dat over de top is juist heerlijk! De uitleg van de hiërarchie op school was ook hilarisch. Bij ons op school merk je echt duidelijk welk moeders in de OR zitten, voelen zich helemaal top. Als er iets is wat ze niks aangaat steken ze toch hun neus erin.
Ja, precies dat dus! Die hierarchie is hier op school precies zo :mrgreen: Om maar niet te spreken over één moeder die overal bij zit en zich het allerbeste voelt van iedereen. Bij elke activiteit of uitstapje staat zij vooraan. Voor mij dus wel herkenbaar en lachen :-D
Toch nieuwsgierig......wat doen jullie zelf dan op school? Meestal zijn voor schoolreis wel ousers te porren maar luizenouders zijn schaars.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijke humor. Totaal satirisch bedoeld maar tenenkrommend ongemakkelijk omdat het net allemaal iets te herkenbaar is.

En juf Ank.... wat is ze goehoed!!!! :cheer:
spookdiertje77 schreef:
17-01-2018 00:44
Ja, precies dat dus! Die hierarchie is hier op school precies zo :mrgreen: Om maar niet te spreken over één moeder die overal bij zit en zich het allerbeste voelt van iedereen. Bij elke activiteit of uitstapje staat zij vooraan. Voor mij dus wel herkenbaar en lachen :-D
Haha ja die moeder hebben wij ook hier op school :rofl:
Ik hoop zooooo dat zij ook kijkt :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven