Entertainment alle pijlers

De mooiste kinderboeken

10-11-2010 18:48 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?

Mijn boeken:

Ronja de roversdochter

De kinderen van bolderburen

Hasse Simonsdochter

De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.

Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.

Kent iemand deze serie?
gyo fujikawa; maar dan in t nederlands:

en

pinkeltje en de boze tovenaar mocht ik niet lezen vlak voor ik naar bed ging. was veel te eng.

Natuurlijk heb ik het stiekem gelezen voor het slapen gaan en eng dat ik het boek vond, maar begon al met kloppend hart aan het verhaal.
Kruistocht in spijkerbroek

Pitty op kostschool van Enid Blyton
quote:Mirremara schreef op 13 november 2010 @ 21:14:

Ik moet ook altijd dezelde uitgave hebben die ik zelf had. Van die Pitty boekjes heb je nog weer een nieuwere maar dat vind ik niets.

Ja dat zou ik precies zo hebben!

Is jullie vocabulaire trouwens ook zo uitgebreid na die Enid Blyton kostschool boeken? Lacrosse, matrone, dat soort woorden.

Mooie illustraties zie ik ook voorbijkomen!
quote:leonor schreef op 14 november 2010 @ 13:54:

[...]

Is jullie vocabulaire trouwens ook zo uitgebreid na die Enid Blyton kostschool boeken? Lacrosse, matrone, dat soort woorden.

Mooie illustraties zie ik ook voorbijkomen!Hahaha en mam'zelle ik kreeg pas op mijn 18e (als het al niet later was) in de de gaten dat het van madamemoiselle was...ik lees nog steeds mamzelle.
quote:leonor schreef op 14 november 2010 @ 13:54:

[...]

Mooie illustraties zie ik ook voorbijkomen!Hahaha en mam'zelle ik kreeg pas op mijn 18e (als het al niet later was) in de de gaten dat het van madamemoiselle was...ik lees nog steeds mamzelle.
Even weer omhoog voor nieuwe inspiratie.
Voor mij mogen hier ook zeker bij

- De kinderen van het achtste woud van Els Pelgrom

- Pjotr van Jan Terlouw

- Koning van Katoren van Jan Terlouw

- De Zevensprong van Tonke Dragt

En inderdaad alles van Simone van de Vlugt en Thea Beckman.
I choose happy!

Verhalen uit de Godenwereld van de Edda van Henk van Kerkwijk.

Een bewerking van oude Noorse mythen, vanaf het ontstaan tot en met de ondergang van de aarde, over de belevenissen van de goden met mensen, reuzen en dwergen.

Ik heb het zelf gelezen toen het "Dondergoden en Pestkoppen" heette, ik was toen een jaar of 10/11. Mijn zoon van 8 leest het nu.
Alle boeken van Roald Dahl

En mijn grootste favoriet: Zwarte stenen door Roald Dahl

Omar en Dolon zullen binnenkort bij de échte steenhouwers horen, want ze zijn bijna vijftien. Dan kunnen ook zijn eindelijk gaan werken aan de toren die het leven van heel hun volk bepaalt. Voor de toren wordt letterlijk alles en iedereen opgeofferd. Dolon is een echte actieveling: hij kijkt vol ongeduld uit naar de grote dag. Maar zijn broer Omar vraagt zich af of het wel zo zinnig is je hele leven te besteden aan het opeenstapelen van stenen. Ook Dolons zekerheid krijgt een knauw als hij zijn eerste liefje achterna gaat. Zij komt uit de naburige stad van de handelaren. Daar blijken de mensen een heel andere levensopvatting te hebben dan het torenvolk: zij leven voor zichzelf en hun eigen plezier. De onmoetingen tussen Dolon en Brigan blijken levensgevaarlijk te zijn en tot vreemde ontdekkingen te leiden.

Krijg gelijk zin om hem weer te lezen!
Ik wil weer een leuk jeugdboek. Graag 12+. Wat ik mooi vind aan boeken uit die leeftijd: Groene Bloem trilogie, Hongerspelen trilogie, Evert Hartman... Heb wel veel gelezen, maar als ik er dan over nadenk kan ik me niets herinneren wat ik nu graag nog eens wil lezen. Terwijl dat er vast wel zal zijn.
En boeken van Thea Beckman heb je die ook gelezen? Vind ik nog steeds erg mooi, jammer dat ik ze al ken. Met goede boeken zou het fijn zijn om je geheugen op dat specifieke onderdeel te wissen zodat je het weer voor de eerste keer kan lezen.
Van Evert Hartman vond ik morgen ben ik beter en het onzichtbare licht mooi.
En gevangenis met open deru is geloof ik van Jan Terlouw, vond ik ook erg mooi. Alleen zijn sommige van die boeken een beetje gedateerd.

Ik ken deze niet van de gouden boekjes maar ik vind het plaatje zo mooi.
Ik las/lees heel veel . Het boek dat ik letterlijk stuk heb gelezen was Blijf lachen Irmgard van Irmgard Smits
* Luun het boek Meester van de zwarte molen heb ik hier liggen*

Nachten van wakker gelegen....
quote:bankje schreef op 06 maart 2011 @ 10:59:

* Luun het boek Meester van de zwarte molen heb ik hier liggen* Is dat ook met die enge verhalen, ja toch? Ik zie de voorkant zo voor me.
Volgens mij waren er in mijn tijd alleen maar brave kinder/ jeugdboeken. Gezinnen waarvan papa of mama dood was, of de hoofdpersoon was gehandicapt ofzo. Tegenwoordig zijn er veel betere boeken, Vooral in het fantasygenre neem ik er wel mee van de bieb.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Pitty was ik alweer vergeten, maar ik heb ze allemaal gelezen. Ze had ook geen koffer maar een valies.

Pinkeltje, saskia en Jeroen, alles van Annie mg schmidt, roald dahl, en Guus kuijer vond ik ook erg leuk! Op je kop in de prullenbak heette dat boek geloof ik.
Pitty was echt mijn favoriet, ik wilde ook zo graag naar een kostschool leek me zo gezellig.

En de vijf waren ook leuke boeken om te lezen.

En verder Jan Terlouw, en De Olijke Tweeling met die nare Tante Freda en de Loe loe's

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven