Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook (gedeeltelijk) gezien. Ik vond het wel interessant om de meningen te horen van mensen waar ik normaal gesproken niet mee om ga. Verhelderend. Die mensen in dat café begreep ik op een bepaalde manier wel. Maar die twee die het hadden over rassenscheidingen en de vergelijking maakten met pony’s die ook niet mixen tussen soorten, die waren behoorlijk van het padje. Al vonden ze dat zelf niet. Het is hun waarheid, niet meer en niet minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga anders even op de vele politieke topics op Actueel kijken. Daar wordt veel gepraat over de PVV stemmers enzovoorts.
Alles komt goed, de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf ook links, maar woon in een rechts dorp. Het is hier veel traditioneler. Familegemeenschappen zijn erg belangrijk. Ik zie veel angst om mij heen dat hun cultuur wordt bedreigd. Zwarte Piet mag niet meer, boeren moeten weg et cetera. En als mensen dan ook nog beginnen over 'witte schuld' en dergelijke termen slaan de stoppen echt door. Men voelt zich niet serieus genomen door de grote stad. En daar zijn zeker argumenten voor. Buslijnen worden wegbezuinigd, net als scholen, bibliotheken, gemeentehuizen, sportverenigingen, ja eigenlijk alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb alle afleveringen gezien op npoplus.
Ik vond dat extreem rechts in de serie genormaliseerd wordt helaas...

De boodschap was; til er niet te zwaar aan, de soep wordt niet zo heet gegeten :cry:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken geen mensen die rechts stemmen.
Je kent echt wel rechts stemmende mensen hoor. Je weet het alleen niet altijd. Zeker in een bubbel als die van jou zijn dat dingen die gereserveerd worden voor het het stemhokje. Mensen komen daar niet altijd voor uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
28-11-2023 20:32
Ga anders even op de vele politieke topics op Actueel kijken. Daar wordt veel gepraat over de PVV stemmers enzovoorts.
Over pvv-stemmers ja.
Niet mét pvv stemmers
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga het eens opzoeken. Lijkt me wel interessant, dankjewel


Ik begrijp wel waarom mensen zo denken. De mensen die de baas uithangen (leiders, ministers ect) zijn alles behalve eerlijk. Daar doel ik op eventuele corruptie, niet alle mensen zijn gelijk (Rijk/arm) ect ect.

Als alles maar dan ook alles eerlijk verdeeld zou zijn dan is er ook meer tevredenheid. Zolang het schever groeit, hoe meer verschillen.
Logisch toch? Geen hoge wiskunde.

Persoonlijk heb ik wel een mening. Die zal door mijn eigen ervaringen ook wel verschillen met anderen. Dat mag zo zijn vind ik.
En overal waar extreem voor staat is niet goed. Links/rechts. Maar we veroorzaken als mensheid alles zelf tenslotte.

Ik probeer het zoveel mogelijk te accepteren dat we nooit gelijk zullen zijn. En ik houd het klein door zoveel mogelijk naar mijn eigen te kijken. Dáár kan ik wat in veranderen en proberen het beste uit te halen.
Dat is soms best lastig maar het maakt mij wel zinvoller dan stil te blijven staan bij de wereld verschillen en niet begrijpen hoe een ander handelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
mallegekkerd schreef:
28-11-2023 20:36
Ik heb alle afleveringen gezien op npoplus.
Ik vond dat extreem rechts in de serie genormaliseerd wordt helaas...

De boodschap was; til er niet te zwaar aan, de soep wordt niet zo heet gegeten :cry:
Dat! Na alle afleveringen merkte ik ook al dat ik dacht: ach ja veel blaten weinig wol, maar dat is niet zo. Die Thierry die zijn supernatie wil creeeren met speciale datingapps voor forum leden. Die roept op een bijeenkomst dat FVD' ers de meeste seks hebben. Zomerkampen waar jongeren worden gedrild om zoveel mogelijk op een bepaalde manier gekleed te gaan en er goed uit te zien en om uit te dragen dat zij sterker, slimmer, knapper, rijker en beter zijn dan de rest. Het is net de hitler jugend die jonge jongetjes recruteerd. En die Iem, zelf vluchteling die daar als een sergeant staat te commanderen maar op vragen geen antwoord weet. Zuipende jongeren wat meer op een studentencorps lijkt dan op een politieke partij. Ik vind het stuitend.

Ik snapte niet dat driekwart van de jongeren onder de 18 als ze mochten stemmen op het forum zou stemmen of de pvv. Nu snap ik het meer. Er zijn veel meer radicaal rechtste mensen in NL dan ik voor mogelijk hield in mijn linkse bubbel. Ik vind het echt erg. Ik ben best onder de indruk.
mallegekkerd schreef:
28-11-2023 20:36
Ik heb alle afleveringen gezien op npoplus.
Ik vond dat extreem rechts in de serie genormaliseerd wordt helaas...

De boodschap was; til er niet te zwaar aan, de soep wordt niet zo heet gegeten :cry:
Dit heb ik ook. Dat gaslighten, ik trek dat niet.
Ik vind de docu op zich interessant maar ik ken het verschijnsel wel.
De benen uit het lijf lopen om een vluchteling te helpen en ze tegelijk weg wensen, het kan allemaal. Ik heb collega's gehad die dag in dag uit met probleemjeugd van veelal allochtone afkomst werken en in het cafe bleren over straatratten, kortom: iedereen heeft een leuke kant.
Maar dat neemt niet weg dat racisme racisme blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt traditioneel blijven is in Nederland bijna onmogelijk. En dat zorgt voor frustratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit hier nog over te mijmeren. Heb de serie niet gekeken, maar over de rechts extremisten.

Ik heb het gevoel dat de kloof tussen links en rechts steeds groter wordt, en we daarom aan beide kanten ons meer gaan verenigen.

Rechtse mensen hebben het gevoel het moeilijker te hebben. Als je ervan uitgaat dat rechtse mensen meer de plattelandsbevolking is, wat zit er voor hun gevoel dan scheef?
- veel wordt wegbezuinigd, steeds minder voorzieningen.
- je bent boer (of je kent een boer), en is de vraag of je mag bestaan. Vaak hebben ze enorme investeringen in een groot (familie) bedrijf + ze werden vroeger gestimuleerd door de overheid om te groeien. Dit zorgt voor veel frustratie.
- stel je leeft nog erg traditioneel, en hebt dus nog geen zonnepanelen of je maakt geen gebruik van andere subsidies,, dan is dat een erg duur bestaan.
- je leeft in een hechte gemeenschap, dan is de verandering heel groot als er een groep ‘buitenstaanders’ bij komt. Het is tegelijk ook een bedreiging voor de hechte gemeenschap, ze zijn bang om uit elkaar te vallen en ons kent ons verdwijnt. En voor hun dus de gezelligheid. + bang voor onveiligheid.
- je wilt graag nog de traditionele feesten vieren, maar er moet ineens rekening gehouden worden met links (zwarte Piet)
- stel je voor je bent gelovig, wat ook voorkomt in die dorpen, dat ligt nu ook onder de vergrootglas of dat nog mag in de toekomst.

Zomaar wat gedachtes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
28-11-2023 21:06
Echt traditioneel blijven is in Nederland bijna onmogelijk. En dat zorgt voor frustratie.
Maar waarom? De wereld verandert. We wonen niet meer in de jaren 50. We zijn wereldbewoners en tradities vervagen, veranderen, buigen mee. Zo vieren we kerst en het suikerfeest en leren we met en van elkaar. We kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren en naast en met elkaar leven. Ik zie geen probleem in Turkse gemeenschappen of Marokkaanse winkels of Afrikaanse cafe' s. Ik noem maar wat. Als wij zouden moeten vluchten voor een oorlog en we zouden met een groep Medelanders elders al dan niet tijdelijk onderdak krijgen zouden we elkaar ook opzoeken en misschien nog wel meer aan kerst en sinterklaas gaan hangen dan we voorheen hier in Nederland deden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:27
Maar waarom? De wereld verandert. We wonen niet meer in de jaren 50. We zijn wereldbewoners en tradities vervagen, veranderen, buigen mee. Zo vieren we kerst en het suikerfeest en leren we met en van elkaar. We kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren en naast en met elkaar leven. Ik zie geen probleem in Turkse gemeenschappen of Marokkaanse winkels of Afrikaanse cafe' s. Ik noem maar wat. Als wij zouden moeten vluchten voor een oorlog en we zouden met een groep Medelanders elders al dan niet tijdelijk onderdak krijgen zouden we elkaar ook opzoeken en misschien nog wel meer aan kerst en sinterklaas gaan hangen dan we voorheen hier in Nederland deden.
Hopelijk gaan we dan niet de straat op om steun te betuigen aan onze bondgenoten de racistische organisatie X, zoals zij in Nederland demonstreren voor de terroristische organisatie Hamas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:27
Maar waarom? De wereld verandert. We wonen niet meer in de jaren 50. We zijn wereldbewoners en tradities vervagen, veranderen, buigen mee. Zo vieren we kerst en het suikerfeest en leren we met en van elkaar. We kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren en naast en met elkaar leven. Ik zie geen probleem in Turkse gemeenschappen of Marokkaanse winkels of Afrikaanse cafe' s. Ik noem maar wat. Als wij zouden moeten vluchten voor een oorlog en we zouden met een groep Medelanders elders al dan niet tijdelijk onderdak krijgen zouden we elkaar ook opzoeken en misschien nog wel meer aan kerst en sinterklaas gaan hangen dan we voorheen hier in Nederland deden.
Ja klopt,, alleen je vergeet volgens mij dat niet iedereen snel meebeweegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ook in je eigen linkse bubbel wel eens mensen kunnen zitten die in het stemhokje toch PVV hebben gestemd. Zelfs mensen die in hun werk dagelijks met asielzoekers hebben te maken kunnen rechtse stemmers zijn. Ik heb de documentaire ook gezien en vond het interessant. Hoewel ik geen PVV aanhanger ben begreep ik de redenering van sommigen wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
28-11-2023 21:26
Ik zit hier nog over te mijmeren. Heb de serie niet gekeken, maar over de rechts extremisten.

Ik heb het gevoel dat de kloof tussen links en rechts steeds groter wordt, en we daarom aan beide kanten ons meer gaan verenigen.

Rechtse mensen hebben het gevoel het moeilijker te hebben. Als je ervan uitgaat dat rechtse mensen meer de plattelandsbevolking is, wat zit er voor hun gevoel dan scheef?
- veel wordt wegbezuinigd, steeds minder voorzieningen.
- je bent boer (of je kent een boer), en is de vraag of je mag bestaan. Vaak hebben ze enorme investeringen in een groot (familie) bedrijf + ze werden vroeger gestimuleerd door de overheid om te groeien. Dit zorgt voor veel frustratie.
- stel je leeft nog erg traditioneel, en hebt dus nog geen zonnepanelen of je maakt geen gebruik van andere subsidies,, dan is dat een erg duur bestaan.
- je leeft in een hechte gemeenschap, dan is de verandering heel groot als er een groep ‘buitenstaanders’ bij komt. Het is tegelijk ook een bedreiging voor de hechte gemeenschap, ze zijn bang om uit elkaar te vallen en ons kent ons verdwijnt. En voor hun dus de gezelligheid. + bang voor onveiligheid.
- je wilt graag nog de traditionele feesten vieren, maar er moet ineens rekening gehouden worden met links (zwarte Piet)
- stel je voor je bent gelovig, wat ook voorkomt in die dorpen, dat ligt nu ook onder de vergrootglas of dat nog mag in de toekomst.

Zomaar wat gedachtes.
Ja ik vind dit dus erg ouderwets, conservatief en niet van deze tijd. Eerlijk gezegd vind ik het star en rigide en zie ik vooral veel boosheid en ontevredenheid. Als je niet meebeweegt dan sta je stil in je ontwikkeling en krijg je dit dus blijkbaar. Ik krijg op de forum aanhangers na niet de indruk dat er veel intelligentie bij die mensen zit. De forum aanhangers vind ik vooral erg brallerig, studentikoos en narcistisch (even gechargeerd dan he)
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
28-11-2023 21:26
Ik zit hier nog over te mijmeren. Heb de serie niet gekeken, maar over de rechts extremisten.

Ik heb het gevoel dat de kloof tussen links en rechts steeds groter wordt, en we daarom aan beide kanten ons meer gaan verenigen.

Rechtse mensen hebben het gevoel het moeilijker te hebben. Als je ervan uitgaat dat rechtse mensen meer de plattelandsbevolking is, wat zit er voor hun gevoel dan scheef?
- veel wordt wegbezuinigd, steeds minder voorzieningen.
- je bent boer (of je kent een boer), en is de vraag of je mag bestaan. Vaak hebben ze enorme investeringen in een groot (familie) bedrijf + ze werden vroeger gestimuleerd door de overheid om te groeien. Dit zorgt voor veel frustratie.
- stel je leeft nog erg traditioneel, en hebt dus nog geen zonnepanelen of je maakt geen gebruik van andere subsidies,, dan is dat een erg duur bestaan.
- je leeft in een hechte gemeenschap, dan is de verandering heel groot als er een groep ‘buitenstaanders’ bij komt. Het is tegelijk ook een bedreiging voor de hechte gemeenschap, ze zijn bang om uit elkaar te vallen en ons kent ons verdwijnt. En voor hun dus de gezelligheid. + bang voor onveiligheid.
- je wilt graag nog de traditionele feesten vieren, maar er moet ineens rekening gehouden worden met links (zwarte Piet)
- stel je voor je bent gelovig, wat ook voorkomt in die dorpen, dat ligt nu ook onder de vergrootglas of dat nog mag in de toekomst.

Zomaar wat gedachtes.
Hier op het forum lees ik dat wel vaker, platteland=Rechts. Ik zie juist heel veel ‘Henk en Ingrids’ voor mij, zich bedreigd voelende van alle kanten in een kans/pracht/Vogelaars/achterstandswijk in de grote steden. Mensen die het idee hebben verlaten en achtergelaten te zijn door alles en iedereen.

Misschien vind je dit ook wel interessant, een gratis boek/onderzoek naar de onvrede in de samenleving, groeiende kloof en burgerschap:
De onbeholpen samenleving: burgerschap ... e 21e eeuw
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:35
Ja ik vind dit dus erg ouderwets, conservatief en niet van deze tijd. Eerlijk gezegd vind ik het star en rigide en zie ik vooral veel boosheid en ontevredenheid. Als je niet meebeweegt dan sta je stil in je ontwikkeling en krijg je dit dus blijkbaar. Ik krijg op de forum aanhangers na niet de indruk dat er veel intelligentie bij die mensen zit. De forum aanhangers vind ik vooral erg brallerig, studentikoos en narcistisch (even gechargeerd dan he)
Er is wel een grote groep die wil blijven bij het oude vertrouwde. En ik denk juist dat de krachten van een democratie is dat het naast elkaar mag bestaan.

We moeten volgens mij niet willen dat we elkaar opleggen wat we moeten vinden of denken. En dat is wat voor mijn gevoel nu wel teveel gebeurd.

Ik zeg hiermee niet dat ik een pvv of fvd stemmer ben. Ik probeer het van verschillende kanten te bekijken.
anemoon wijzigde dit bericht op 28-11-2023 23:32
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat ik ze niet kende maar nu de PVV zo'n overwinning heeft behaald hoor ik ineens mensen; gelukkig dan krijgen we weer een 'normale' zwarte piet. En 'eigen volk eerst', dat vind ik zo'n enorm racistische leus...

Het stemt mij niet heel vrolijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
28-11-2023 21:48
Hier op het forum lees ik dat wel vaker, platteland=Rechts. Ik zie juist heel veel ‘Henk en Ingrids’ voor mij, zich bedreigd voelende van alle kanten in een kans/pracht/Vogelaars/achterstandswijk in de grote steden. Mensen die het idee hebben verlaten en achtergelaten te zijn door alles en iedereen.

Misschien vind je dit ook wel interessant, een gratis boek/onderzoek naar de onvrede in de samenleving, groeiende kloof en burgerschap:
De onbeholpen samenleving: burgerschap ... e 21e eeuw
Dat klinkt heeel interessant ja. Link doet het alleen nog niet bij mij. Wil je het opnieuw sturen?
Alle reacties Link kopieren Quote
en ik heb ook gewoon weinig met mijn eigen cultuur en tradities. De Nederlandse identiteit? Hoe voelt dat? Ik ben er gewoon niet zo mee bezig. Ik ben een mens. Ik ben per toeval in NL geboren en ja dat was het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:35
Ja ik vind dit dus erg ouderwets, conservatief en niet van deze tijd. Eerlijk gezegd vind ik het star en rigide en zie ik vooral veel boosheid en ontevredenheid. Als je niet meebeweegt dan sta je stil in je ontwikkeling en krijg je dit dus blijkbaar. Ik krijg op de forum aanhangers na niet de indruk dat er veel intelligentie bij die mensen zit. De forum aanhangers vind ik vooral erg brallerig, studentikoos en narcistisch (even gechargeerd dan he)
Bedoel je de mensen in de documentaire of de PVV stemmers? Ik denk dat je dan echt eens buiten je linkse bubbel moet gaan kijken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Haat groeit het beste op angst en onvrede....
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:35
Ja ik vind dit dus erg ouderwets, conservatief en niet van deze tijd. Eerlijk gezegd vind ik het star en rigide en zie ik vooral veel boosheid en ontevredenheid. Als je niet meebeweegt dan sta je stil in je ontwikkeling en krijg je dit dus blijkbaar. Ik krijg op de forum aanhangers na niet de indruk dat er veel intelligentie bij die mensen zit. De forum aanhangers vind ik vooral erg brallerig, studentikoos en narcistisch (even gechargeerd dan he)
Het dedain druipt eraf! Kijk eens wat verder dan je neus lang is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven