Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
29-11-2023 09:16
Links is niet de duivel en er moet juist wel mee worden bestuurd. Als je de standpunten van PVV over asiel en Islam wegdenkt dan is PVV een hele linkse partij. Overigens ben ik zeker geen PVV'er.
En het afschaffen van de eerste Kamer. Het gebrek aan visie op de toekomst (natuur, begroting). Het sluiten van cultuur en de npo.

Links is de pvv niet.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Inelly schreef:
29-11-2023 08:12

- Zwarte Piet mag niet meer
Dit vind ik zo erg. Mijn dochter en haar vriendinnetjes zijn 7 en geloven heilig. Die hebben nog nooit een zwarte piet gezien in hun leven, voor hen is Niels van der Laan de echte Piet. Waarom zou je dat van die kinderen willen afnemen terwijl je zelf totaal niet de doelgroep bent?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een zgn hoogopgeleide witte vrouw met riant koophuis en goede baan in een witte buurt met witte vrienden die graag naar de sauna gaat en het theater en die toch hartstikke links stemt.
Door mijn werk kom ik continu in aanraking met de zelfkant van de samenleving. Heel letterlijk ook. Ik zie en hoor dingen die heel veel anderen uit dezelfde bubbel idd niet zien en horen. Toch is mijn buurt de buurt waar het meest wordt gecollecteerd, gedoneerd of via andere kanalen aan azc wordt gedacht. Met sintmaarten naar de kindjes snoep geven, in de kou dekens doneren, geld inzamelen voor pasgeboren baby' s ed.
Kan je ook wat van vinden dat je vanuit je ivoren toren zo je karma opschoont maar op die manier kan je nooit iets goeds doen.
Ik vind het super lastig en ik snap het maar snap het niet. Het is een gevecht in mijn hoofd....
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
29-11-2023 08:09
in een aantal topics op de actueelpijler wordt er gesproken over de arrogantie en dedain van links. Jij TO, laat daar een heel goed voorbeeld van zien.
Ik ben me daar niet van bewust. Wil je dat uitleggen?

Ik ervaar juist enorm neerkijken (en jaloezie) andersom. Wij linkse geitenwollensokken met ons dure koophuis hebben makkelijk lullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
29-11-2023 08:19
Ik ben zoo klaar met dit verwijt. Het programma van de pvv biedt 0 oplossingen. Daar op stemmen als bestuurder van ons land begrijp ik niet. Als ik daar naar vraag ben ik arrogant. Als ik genuanceerd formulier heb ik dedain.

Ik vind rechts arrogant met hun gepreek 'het volk heeft gesproken '.
Nou idd; spreek voor jezelf!!

Het is continu dat linkse stemmers arrogant zijn maar ik vind het nogal wat om de helft van je medelanders weg te zetten als oelewappers en niet wakker en schapen etc.

En die Thierry die een ubernazie wil creeeren met eigen volk (mooi, knap, slim, rijk) neukt met elkaar en maakt ook weer mooie, slimme en rijke witte kindjes. Vooral veel kindjes. Hij zei het echt!! Neuken en mooie wijven scoren en baby' s maken! In je eigen Forum Bubbel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwrosa schreef:
29-11-2023 08:34
Ik denk dat de meeste pvv stemmers wel weten dat de dingen die in het partij programma staan helemaal niet haalbaar zijn

Het is denk ik meer een soort protest om een tegengeluid uit te spreken naar links

Terwijl links helemaal niet echt aan de macht was toch?
Dan maar arrogant maar ik vind het merendeel van de pvv' ers die ik via werk of via sociale media ken ook niet bepaald heldere lichten.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
29-11-2023 09:05
In Nederland moet je nou eenmaal extremer stemmen om uit te komen waar je wil. Zelf stem ik dus linkser dan ik zelf ben.

Wel komt TO (niet alle linkse mensen), erg lekker links, lekker rijk, in je witte wijk, over. In haar hoogopgeleide bubbel. Blijkbaar is TO zelf ook niet zo van het mixen met mensen. Ja, wellicht wel met hoogopgeleiden uit andere landen, maar niet tussen sociaal-economische bevolkingslagen.

Mijn broer (wo-opgeleid) werkt als chemicus voor een concern met een grote productielocatie waar echt veel problemen zijn met het personeel. Werkelijk alles moet bij wijze van spreken op slot en vastgeschroefd worden, want echt alles wordt gestolen. Men komt rustig zomaar niet opdagen op werk, is op zijn zachtst gezegd niet sympathiek naar vrouwen en ga zo maar door. Omdat het laagopgeleid werk is, zijn het veelal mensen met een niet-Nederlandse afkomst. Ik heb helaas gemerkt dat mijn broer zijn mening toch wel wat, naar mijn mening, negatief heeft bijgesteld. Dat vind ik erg verdrietig, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik op mijn werk niet met zulke dingen te maken heb. Eerlijk gezegd verdenk ik hem ervan Wilders gestemd te hebben, al zegt hij iets anders gestemd te hebben. Let wel; wij hebben zelf een migratie-achtergrond.
Nou dat zijn behoorlijke aannames. Voor mijn werk zit ik juist altijd in zogenaamde probleemwijken en azs' s en hoewel ik (niet bewust) een witte bubbel heb heb ik echt helemaal nul komma nul met wilders en consorten.
nitflex schreef:
29-11-2023 09:05
In Nederland moet je nou eenmaal extremer stemmen om uit te komen waar je wil. Zelf stem ik dus linkser dan ik zelf ben.

Wel komt TO (niet alle linkse mensen), erg lekker links, lekker rijk, in je witte wijk, over. In haar hoogopgeleide bubbel. Blijkbaar is TO zelf ook niet zo van het mixen met mensen. Ja, wellicht wel met hoogopgeleiden uit andere landen, maar niet tussen sociaal-economische bevolkingslagen.

Mijn broer (wo-opgeleid) werkt als chemicus voor een concern met een grote productielocatie waar echt veel problemen zijn met het personeel. Werkelijk alles moet bij wijze van spreken op slot en vastgeschroefd worden, want echt alles wordt gestolen. Men komt rustig zomaar niet opdagen op werk, is op zijn zachtst gezegd niet sympathiek naar vrouwen en ga zo maar door. Omdat het laagopgeleid werk is, zijn het veelal mensen met een niet-Nederlandse afkomst. Ik heb helaas gemerkt dat mijn broer zijn mening toch wel wat, naar mijn mening, negatief heeft bijgesteld. Dat vind ik erg verdrietig, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik op mijn werk niet met zulke dingen te maken heb. Eerlijk gezegd verdenk ik hem ervan Wilders gestemd te hebben, al zegt hij iets anders gestemd te hebben. Let wel; wij hebben zelf een migratie-achtergrond.
Ik denk dat jouw broer het dubbele verdient dan de medewerkers die vies en zwaar werk doen? Die medewerkers (inhuur?) voelen ook wel dat de leiding op hun neerkijkt terwijl zonder hun het bedrijf op kan doeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
29-11-2023 07:01
Ik vind dat je nu te makkelijk denkt in tegenstellingen. Rechtste mensen zijn dom. Hun oplossingen zijn dom. En intelligente mensen kunnen ook dom zijn.

Lees je hoe verheven dit klinkt tegenover iemand die rechts stemt? Je scheert nu alle rechtse stemmers over 1 kam. Namelijk dom met domme oplossingen.

En dat gevoel wat jij nu weergeeft dat speelt in de samenleving dus ook. Mensen die links stemmen voelen zich slimmer dan mensen die rechts stemmen. En wat krijg je dan? Meer extreem rechts ipv gematigd rechts.

Ja extreem rechts is vreselijk fout en denken misschien wat te simpel in de oplossingen voor hun problemen maar (extreem) links zet mensen die rechts stemmen gelijk in een hoek alsof ze niet meetellen en hun meningen dom zijn. Als je wil weten waar een deel frustratie vandaan komt is dit wel een goeie om over na te denken.
Ik zeg niet dat ze niet meetellen, ik zeg dat rechtse stemmers door het steunen van eendimensionale politiek een dommere indruk maken op mij. Daar kan ik ook niets aan doen, dat is nu eenmaal wat ik ervaar. Ik zie veel domheid onder alle stromingen, want dat is overal, maar de meeste domheid zie ik toch wel bij extreem rechts, en ook toch bij iets minder extreem rechts.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
29-11-2023 07:27
En nu ja voor het migratie probleem is er natuurlijk wel een simpele oplossing te bedenken. Niemand meer binnen laten, de opvang zover versoberen dat er niemand meer binnen wil komen. Het idee dat in Nederland alles voor je geregeld en betaald wordt de wereld uit helpen zodat er geen aanzuigende werking is. En daarvoor dus jezelf als Nederland keihard opstellen in Brussel. Het is een oplossing. Of die mogelijk is is weer een 2e. ;-)
Wat men op dat vlak roept over niemand meer binnen laten is pure onzin. Het is niet mogelijk wettelijk gezien, de EU ziet ons aankomen. En het is ook geen oplossing voor het probleem. Want onze grenzen kunnen niet potdicht dus de migranten vinden toch wel een weg.
Dit is nou precies wat ik bedoel met eendimensionaal.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
fashionvictim schreef:
29-11-2023 09:32
Dit vind ik zo erg. Mijn dochter en haar vriendinnetjes zijn 7 en geloven heilig. Die hebben nog nooit een zwarte piet gezien in hun leven, voor hen is Niels van der Laan de echte Piet. Waarom zou je dat van die kinderen willen afnemen terwijl je zelf totaal niet de doelgroep bent?
Omdat de ZP-discussie niet gaat om wat kinderen willen, maar om wat volwassenen willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
29-11-2023 10:08
Omdat de ZP-discussie niet gaat om wat kinderen willen, maar om wat volwassenen willen.
Precies! Moet je eens kijken op die zgn nostalgische groepen op faceboek: toen we nog gewoon mochten roken in de trein. Toen we nog gewoon luisterden naar onze ouders en af en toe klappen kregen. Toen zwarte piet nog gewoon zwart mocht zijn. Toen we nog gewoon mochten roken in de auto. Toen we nog gewoon een biertje kregen van pa toen we tien waren. Toen we nog gewoon aardappels aten. Toen we nog gewoon blij waren met niks. Toen we nog gewoon buiten speelden. Toen er nog gewoon auto' s door het centrum mochten rijden. Toen we nog zonder riemen in de auto mochten. Toen we nog gewoon van een tien meter hoge glijbaan mochten roetsjen zonder zijkanten. Kon allemaal. Nee dan nu. Allemaal zeikerds en snowflakes en niks mag meer tegenwoordig en je krijgt overal kanker van.

Iets met voortschrijdend inzicht?
Voor sommigen was echt alles vroeger beter terwijl het echt een miljoen keer geromantiseerd is,
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
29-11-2023 10:08
Omdat de ZP-discussie niet gaat om wat kinderen willen, maar om wat volwassenen willen.
Precies! Moet je eens kijken op die zgn nostalgische groepen op faceboek: toen we nog gewoon mochten roken in de trein. Toen we nog gewoon luisterden naar onze ouders en af en toe klappen kregen. Toen zwarte piet nog gewoon zwart mocht zijn. Toen we nog gewoon mochten roken in de auto. Toen we nog gewoon een biertje kregen van pa toen we tien waren. Toen we nog gewoon aardappels aten. Toen we nog gewoon blij waren met niks. Toen we nog gewoon buiten speelden. Toen er nog gewoon auto' s door het centrum mochten rijden. Toen we nog zonder riemen in de auto mochten. Toen we nog gewoon van een tien meter hoge glijbaan mochten roetsjen zonder zijkanten. Kon allemaal. Nee dan nu. Allemaal zeikerds en snowflakes en niks mag meer tegenwoordig en je krijgt overal kanker van.

Iets met voortschrijdend inzicht?
Voor sommigen was echt alles vroeger beter terwijl het echt een miljoen keer geromantiseerd is,
Alle reacties Link kopieren Quote
'Bedenk hoe dom de gemiddelde persoon is en besef dat de helft van de mensen dommer is dan dat.'

Dat is gewoon een feit. Dan kun je je wel of niet aangesproken voelen, maar laten we niet doen alsof heel de stemgerechtigde bevolking op dezelfde weloverwogen of geïnformeerde manier hun stem uitbrengt. Dat verband tussen opleidingsniveau en stemgedrag is er niet voor niks.

En dan nog, mensen kunnen in hun vakgebied uitblinken, een geweldige kok, loodgieter, registeraccountant zijn, een normaal IQ hebben, maar toch geen kaas hebben gegeten van politiek in brede zin. Die stemmen dan voor Geert Wilders want 'protest, het moet anders', maar kunnen totaal niet overzien wat dat in de praktijk betekent. Wat hij allemaal nog meer wil. Waar een rechtse partij in het algemeen voor staat. Dat veel van wat hij wil ongrondwettelijk is en helemaal niet kan. Dat niet zodra hij een kabinet heeft 'de buitenlanders' geweerd worden. Dat links afgelopen tijd helemaal niet aan de macht is geweest. Wat het voor henzelf en de maatschappij als geheel betekent als (extreem)rechts aan de macht is.

Het enge/frustrerende vind ik ook dat veel mensen helemaal niet voor rede vatbaar zijn. Het maakt niet uit wat je tegen ze zegt, links is eng, links heeft alles gedaan, links is verschrikkelijk, het moet rechts rechts rechts. Ze zeggen wel dat politiek over het algemeen in golfbewegingen gaat en dat links ook weer groter kan worden hierna, maar ik betwijfel het echt of dat ooit nog gebeurt.
mijniebelle wijzigde dit bericht op 29-11-2023 10:22
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
29-11-2023 09:42
Nou idd; spreek voor jezelf!!

Het is continu dat linkse stemmers arrogant zijn maar ik vind het nogal wat om de helft van je medelanders weg te zetten als oelewappers en niet wakker en schapen etc.

En die Thierry die een ubernazie wil creeeren met eigen volk (mooi, knap, slim, rijk) neukt met elkaar en maakt ook weer mooie, slimme en rijke witte kindjes. Vooral veel kindjes. Hij zei het echt!! Neuken en mooie wijven scoren en baby' s maken! In je eigen Forum Bubbel.
Maar je op de PVV stemmende medelanders mag je wel wegzetten als dom en gevaarlijk?
Sterrenhemel schreef:
29-11-2023 09:42
Nou idd; spreek voor jezelf!!

Het is continu dat linkse stemmers arrogant zijn maar ik vind het nogal wat om de helft van je medelanders weg te zetten als oelewappers en niet wakker en schapen etc.

En die Thierry die een ubernazie wil creeeren met eigen volk (mooi, knap, slim, rijk) neukt met elkaar en maakt ook weer mooie, slimme en rijke witte kindjes. Vooral veel kindjes. Hij zei het echt!! Neuken en mooie wijven scoren en baby' s maken! In je eigen Forum Bubbel.
Kan aan mij liggen, maar hij is behoorlijk gezakt met zetels en doet niet echt meer mee. Tijdens de Covid periode hebben vooral veel mensen op FvD gestemd , maar zat Wybren van Haga er nog bij. Moet zeggen dat anti-Covid beleid ook vrijwel het enige was waarom deze mensen op FvD stemden. Deze partij is vooral voor 'vrouw achter het aanrecht' principe zover ik weet. 1 grote grap, of je moet jezelf als vrouw te kort willen doen.

Vindt het zelf vooral behoorlijk triest dat we eigenlijk geen partij hebben die echt voor de mensen is, de hard werkende mensen (en daar bedoel ik iedereen mee, want werken loont niet in dit land). We hebben zoveel partijen, maar het is vooral praten en weinig doen, zieltjes winnen.
Het buitenland helpen (bedoel ik vooral EU landen) en hier in ons land op alles bezuinigen. Graaien uit de potjes en uiteindelijk vooral de eigen zakken vullen (wachtgeld is normaal). Ons duurzaamheid projecten opleggen, maar zelf een G woning hebben. Het maakt het leven er niet leuker op, alleen maar zorgelijker.
Lukt het een partij niet, nou dan gaan ze iets anders doen en laten de rest met de zooi achter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kartonnendoos schreef:
29-11-2023 10:34
Kan aan mij liggen, maar hij is behoorlijk gezakt met zetels en doet niet echt meer mee. Tijdens de Covid periode hebben vooral veel mensen op FvD gestemd , maar zat Wybren van Haga er nog bij. Moet zeggen dat anti-Covid beleid ook vrijwel het enige was waarom deze mensen op FvD stemden. Deze partij is vooral voor 'vrouw achter het aanrecht' principe zover ik weet. 1 grote grap, of je moet jezelf als vrouw te kort willen doen.

Vindt het zelf vooral behoorlijk triest dat we eigenlijk geen partij hebben die echt voor de mensen is, de hard werkende mensen (en daar bedoel ik iedereen mee, want werken loont niet in dit land). We hebben zoveel partijen, maar het is vooral praten en weinig doen, zieltjes winnen.
Het buitenland helpen (bedoel ik vooral EU landen) en hier in ons land op alles bezuinigen. Graaien uit de potjes en uiteindelijk vooral de eigen zakken vullen (wachtgeld is normaal). Ons duurzaamheid projecten opleggen, maar zelf een G woning hebben. Het maakt het leven er niet leuker op, alleen maar zorgelijker.
Lukt het een partij niet, nou dan gaan ze iets anders doen en laten de rest met de zooi achter.

Ik vind dit altijd zo makkelijk gesteld. Hoe kom je aan deze informatie en waarom denk je dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het programma niet gezien. Maar ik vind het vooral bijzonder dat jij je niet kan voorstellen waarom mensen nationalist of rechtsextremist zouden zijn. Ik stem zelf geen PVV of FVD, maar ik kan het me zeker wel voorstellen. Je vergeet dat veel links stemmers de middelen en luxe hebben om zelf dingen te veranderen. Die hoogopgeleide witte mensen waar jij het over hebt, steunen hun kind om een huis te kopen. Wonen ze in een wijk die verslechtert? Dan kopen ze een ander huis.
Heel veel anderen hebben die luxe niet. Willen ze verhuizen, moeten ze tientallen jaren op een wachtlijst voor een sociale huurwoning. Rekeningen kunnen ze niet meer betalen. Hun kinderen kunnen niet uit huis, want diezelfde lange wachtlijst. Deze mensen lijden het meest onder corruptie, bezuinigingen, en oneerlijke politici. En wanneer mensen het gaan voelen in hun dagelijks leven, gaan ze extremer stemmen.

Ik ben overigens zon witte hoogopgeleide vrouw. Mijn man en ik zijn allebei arts. Wij hebben de luxe om te verhuizen, wat we dus ook gedaan hebben. We hebben beiden in de Randstad gestudeerd en zijn teruggegaan naar de provincie. Ik wist niet wat me overkwam, komende uit een klein stadje in de provincie met ook allochtonen maar dat waren vriendelijke sociale mensen die gewoon meedraaiden in de maatschappij. Nooit over nagedacht in termen van 'allochtoon' en 'autochtoon' tot ik verhuisde naar de Randstad voor mn studie.
Ik vond het doffe ellende, gigantische wijken die compleet verpauperd zijn en waar buitenlandse jongeren de winkelcentra en straten onveilig maakten. Waar ik mij ook echt onveilig voelde en tot meerdere keren toe ook niet zonder reden. En geen enkele keer daarvan door blanke mannen. Daar zag ik dan ouderen mensen tussen lopen die daar al eeuwen wonen, en hun wijk hebben zien veranderen van gezellige volksbuurt waar iedereen voor elkaar uitkeek met tuintjes met van die gekleurde vlinders aan de muren naar een ghetto met lakens voor de ramen ipv gordijnen en schotels aan de muren waar het onveilig is op straat. En ja, daar woonden inderdaad de mensen van allochtone afkomst. Die oorspronkelijke bewoners kunnen geen kant op, want geen geld of middelen om te verhuizen. En dan die beelden van massa's en massa's aan jonge allochtone mannen die de zuidelijke europese eilanden overspoelen, ik snap heel goed dat het mensen angst aanjaagt, en als er dan een Wilders roept dat hij het gaat veranderen, dat ze dan dus wel op PVV gaan stemmen.
Wellicht kun je me een racist noemen, of op zn minst iemand met vooroordelen, maar wij wisten niet hoe snel we weg moesten komen daar en daar ben ik nog elke dag blij mee. Nu een rustig groot dorp waar onze kinderen veilig kunnen opgroeien.

Overigens leeft deze mening ook volop onder onze andere witte, hoogopgeleide vrienden. Er zijn ook echt wel links stemmers hoor, maar ik denk dat het zo'n 50/50 verdeeld is. Maar ik snap zo maar dat met jouw mening en visie dat mensen dat niet heel snel met je zullen delen.
Wat mij stoort aan dit programma, is dat racisme salonfähig gemaakt wordt. Volgens mij kun je prima de wanhoop en ellende van mensen belichten, met mensen het gesprek aangaan én mensen hun mening laten uiten, zonder daarbij dan ook automatisch begrip te tonen voor bepaalde standpunten.
Ik begrijp prima waarom mensen in Ter Apel PVV gestemd hebben (al zijn die percentages minder extreem dan mensen lijken te denken), maar dat maakt niet dat ik die partij ook ineens oké vind. Ik begrijp heel goed dat het verschrikkelijk is als je de tandarts niet kunt betalen, maar ik ga niet akkoord met jouw stelling dat dat door asielzoekers komt.

Ik woon niet in een linkse, hoogopgeleide bubbel. Ik zie heel goed dat er een hele groep mensen is die het gevoel hebben dat ze door alles en iedereen in de steek gelaten zijn. Ze zijn boos, teleurgesteld en somber. Ik denk alleen niet dat Wilders ze zo goed gaat helpen als ze nu denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeeschelp schreef:
29-11-2023 10:54
Ik heb het programma niet gezien. Maar ik vind het vooral bijzonder dat jij je niet kan voorstellen waarom mensen nationalist of rechtsextremist zouden zijn. Ik stem zelf geen PVV of FVD, maar ik kan het me zeker wel voorstellen. Je vergeet dat veel links stemmers de middelen en luxe hebben om zelf dingen te veranderen. Die hoogopgeleide witte mensen waar jij het over hebt, steunen hun kind om een huis te kopen. Wonen ze in een wijk die verslechtert? Dan kopen ze een ander huis.
Heel veel anderen hebben die luxe niet. Willen ze verhuizen, moeten ze tientallen jaren op een wachtlijst voor een sociale huurwoning. Rekeningen kunnen ze niet meer betalen. Hun kinderen kunnen niet uit huis, want diezelfde lange wachtlijst. Deze mensen lijden het meest onder corruptie, bezuinigingen, en oneerlijke politici.
En wanneer mensen het gaan voelen in hun dagelijks leven, gaan ze extremer stemmen.

Ik ben overigens zon witte hoogopgeleide vrouw. Mijn man en ik zijn allebei arts. Wij hebben de luxe om te verhuizen, wat we dus ook gedaan hebben. We hebben beiden in de Randstad gestudeerd en zijn teruggegaan naar de provincie. Ik wist niet wat me overkwam, komende uit een klein stadje in de provincie met ook allochtonen maar dat waren vriendelijke sociale mensen die gewoon meedraaiden in de maatschappij. Nooit over nagedacht in termen van 'allochtoon' en 'autochtoon' tot ik verhuisde naar de Randstad voor mn studie.
Ik vond het doffe ellende, gigantische wijken die compleet verpauperd zijn en waar buitenlandse jongeren de winkelcentra en straten onveilig maakten. Waar ik mij ook echt onveilig voelde en tot meerdere keren toe ook niet zonder reden. En geen enkele keer daarvan door blanke mannen. Daar zag ik dan ouderen mensen tussen lopen die daar al eeuwen wonen, en hun wijk hebben zien veranderen van gezellige volksbuurt waar iedereen voor elkaar uitkeek met tuintjes met van die gekleurde vlinders aan de muren naar een ghetto met lakens voor de ramen ipv gordijnen en schotels aan de muren waar het onveilig is op straat. En ja, daar woonden inderdaad de mensen van allochtone afkomst. Die oorspronkelijke bewoners kunnen geen kant op, want geen geld of middelen om te verhuizen. En dan die beelden van massa's en massa's aan jonge allochtone mannen die de zuidelijke europese eilanden overspoelen, ik snap heel goed dat het mensen angst aanjaagt, en als er dan een Wilders roept dat hij het gaat veranderen, dat ze dan dus wel op PVV gaan stemmen.
Wellicht kun je me een racist noemen, of op zn minst iemand met vooroordelen, maar wij wisten niet hoe snel we weg moesten komen daar en daar ben ik nog elke dag blij mee. Nu een rustig groot dorp waar onze kinderen veilig kunnen opgroeien.

Overigens leeft deze mening ook volop onder onze andere witte, hoogopgeleide vrienden. Er zijn ook echt wel links stemmers hoor, maar ik denk dat het zo'n 50/50 verdeeld is. Maar ik snap zo maar dat met jouw mening en visie dat mensen dat niet heel snel met je zullen delen.

Maar dit is toch juist het kromme? Hoogopgeleide rijke mensen stemmen links, bange boze mensen die geen huis kunnen krijgen stemmen rechts, terwijl juist rechts heeft gezorgd dat de huizenmarkt een markt is geworden en we nu (onder andere) daarom in deze ellende zitten. Weet je nog Stef Blok, die triomfantelijk meldde dat hij de eerste minister was die een ministerie overbodig had gemaakt? Was toch echt een VVD-minister. Niet links.

Je beschrijft nu precies die omgekeerde wereld die sinds een aantal jaar aan de gang is. Extreemrechts gaat mensen niet aan een huis helpen. Extreemrechts is er misschien voor de bange onderbuik, ja, voor mensen die inderdaad hun wijk zien veranderen door migratie. Ik deel zelfs die angst en die weerzin, ook al stem ik links. Maar Wilders is daarvoor niet de oplossing.
Ik vond die FvD-voorzitster zo wollig. Ze wordt geen moment concreet maar praat over de politieke toekomst als een soort sprookje.

Volgens haar zijn mensen nu slaven die hard moeten werken en straks een karig pensioen hebben, maar zij willen het anders doen. Ze wil een huis buitenaf en haar eigen eten verbouwen en wekt de indruk dat FvD dat mogelijk gaat maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilders is de verkeerde oplossing voor een reëel probleem. De politiek, en de hele maatschappij, is complexer dan dat. Maar dat zijn nuances waarvan veel mensen echt niet in staat zijn om ze te zien. Maakt mij dat dan verheven, arrogant, dat ik zo denk? Tja, dat is dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
grappig wel want de linksen zijn de socialisten en worden hier weggezet als the white supremacy. terwijl ik dat idee juist bij rechts heb....
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
29-11-2023 09:17
Nee, jij stelt to als voorbeeld voor de arrogantie het dedain van links. Daarmee zet je heel links weg.
ach hou toch op, misschien moet je eens lezen wat er echt staat.
Maar ik zal het nog een keer uitleggen: er heerst een bepaald beeld over links en TO bevestigt dat beeld. En als mensen die vooral types als TO zien, kan ik me best voorstellen dat het beeld niet wordt bijgesteld.

Maar he, als jij TO graag als voorbeeld van links wil laten zien, ga vooral je gang.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Sterrenhemel schreef:
29-11-2023 09:38
Ik ben een zgn hoogopgeleide witte vrouw met riant koophuis en goede baan in een witte buurt met witte vrienden die graag naar de sauna gaat en het theater en die toch hartstikke links stemt.
Door mijn werk kom ik continu in aanraking met de zelfkant van de samenleving. Heel letterlijk ook. Ik zie en hoor dingen die heel veel anderen uit dezelfde bubbel idd niet zien en horen. Toch is mijn buurt de buurt waar het meest wordt gecollecteerd, gedoneerd of via andere kanalen aan azc wordt gedacht. Met sintmaarten naar de kindjes snoep geven, in de kou dekens doneren, geld inzamelen voor pasgeboren baby' s ed.
Kan je ook wat van vinden dat je vanuit je ivoren toren zo je karma opschoont maar op die manier kan je nooit iets goeds doen.
Ik vind het super lastig en ik snap het maar snap het niet. Het is een gevecht in mijn hoofd....
Hoezo, die tóch links stemt? Dat is precies de doelgroep van GroenLinks. En in de PvdA is er van oudsher toch ook een hoop linkse elite. Geeft niet hoor, maar je doet dus niets tegenstrijdigs, het past precies in het plaatje. Maar je ziet de problematiek, maar je zit er zelf niet tussen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven