Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Wat is jammer vind (wel begrijpelijk) is dat we toch de exponenten van extreemrechts te zien krijgen. Als je de peilingen ziet is er een bak mensen die op deze partijen stemt en normaal niet zo uitgesproken is. Die zijn kennelijk recent van mening veranderd, dat zou ik veel interessanter vinden om te horen.
anoniem_6696405a91f67 wijzigde dit bericht op 16-12-2023 18:39
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
16-12-2023 12:58
Wat is jammer vind (wel begrijpelijk) is dat we toch de exponenten van extreemrechts te zien krijgen. Als je de peilingen ziet is er een bak mensen die op deze partijen stemt en normaal zo uitgesproken is. Die zijn kennelijk recent van mening veranderd, dat zou ik veel interessanter vinden om te horen.
Wat bedoel je precies? De mensen die op Wilders hebben gestemd en eerst iets anders stemden of niet stemden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
16-12-2023 12:48
Dat dacht ik ook bij die vlaggenparade in Belgie. Inclusief uniformen met korte broeken. Rechtstreeks uit de jaren 30, Bizar.

Grappig wel hoe die hoge piefen binnen die beweging bepaald niet zaten te wachten op de Enschedese voorzitter, met dat cadeau en het uitgebreid delen van zijn mening, ze wisten niet hoe ze hem sneller konden afwimpelen.
Dat was wel heel opvallend ja, ze wilden allemaal van hem af.
Blckcffee schreef:
13-12-2023 17:49
Deze "marginale doelgroep" infiltreert in plaatsen als universiteiten, waar de toekomstige bestuurders van dit land worden opgeleid.
Alsof ze ook maar ergens invloed hebben op beleid, bestuur, opinie of beïnvloeding. Er zit daar werkelijk nul macht.
Rondstruiner1 schreef:
16-12-2023 14:29
Wat bedoel je precies? De mensen die op Wilders hebben gestemd en eerst iets anders stemden of niet stemden?
Ja, hele volksstammen mensen die door de permanente negatieve berichtgeving over woningnood, toeslagenaffaire en asielcrisis op Wilders zijn gaan stemmen. Ik zou het interessant vinden om eens te horen wat die van de PVV of FvD verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
16-12-2023 09:52
Ik las laatste bij gebrek aan beter eens in de Telegraaf toen ik ergens moest wachten.
Ik schrok ervan hoeveel Wilderstaal ik daarin las.

Ook gister weer.
In een column, waar ik verder niets over zal zeggen omdat die van onjuistheden aan elkaar hing, werd van Joop van Tijn geciteerd (die al bijna 20 jaar dood is) met de zinsnede "de journalistiek was toen nog linkser dan nu".

Volgens mij is de Telegraaf de grootste krant van Nederland. Dat mag je wel main stream media noemen.
Dan vraag ik me af, hoe kan het dat die griezelig rechts is geworden en toch maar steeds het verhaal blijft spinnen en daar nog mee weg komt ook, dat de journalistiek links is.
De Telegraaf is nooit links geweest, was altijd al rechtser.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
16-12-2023 12:58
Wat is jammer vind (wel begrijpelijk) is dat we toch de exponenten van extreemrechts te zien krijgen. Als je de peilingen ziet is er een bak mensen die op deze partijen stemt en normaal zo uitgesproken is. Die zijn kennelijk recent van mening veranderd, dat zou ik veel interessanter vinden om te horen.
Je vergat denk ik het woordje 'niet' voor 'uitgesproken'.
nicole123 schreef:
16-12-2023 18:33
Je vergat denk ik het woordje 'niet' voor 'uitgesproken'.
En zo is het, maar daar las ik (in mijn eigen stuk) 8 keer overheen :|

Dank je.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
16-12-2023 18:33
De Telegraaf is nooit links geweest, was altijd al rechtser.
Maar dan is het toch gek, en valse framing, dat de grootste krant van Nederland het heeft over 'de journalistiek is links'? Hoe zien ze zichzelf dan, niet als journalistiek?

Hetzelfde zie je overigens op meer fronten, bijvoorbeeld parlementsleden die het hebben over een 'nepparlement'.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
16-12-2023 19:10
Maar dan is het toch gek, en valse framing, dat de grootste krant van Nederland het heeft over 'de journalistiek is links'? Hoe zien ze zichzelf dan, niet als journalistiek?

Hetzelfde zie je overigens op meer fronten, bijvoorbeeld parlementsleden die het hebben over een 'nepparlement'.
het is de Telegraaf....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
16-12-2023 19:16
het is de Telegraaf....
Zoals de wind waait, zo waait hun jasje. Dat verklaart ook het marktaandeel. De Telegraaf is je beste vriend die het altijd met je eens is, vooral als je bang of boos bent.
Champoo schreef:
16-12-2023 19:28
Zoals de wind waait, zo waait hun jasje. Dat verklaart ook het marktaandeel. De Telegraaf is je beste vriend die het altijd met je eens is, vooral als je bang of boos bent.
Waarom zou je in hemelsnaam graag bang of boos willen zijn? Of dat gevoel verder willen voeden en versterken?
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
16-12-2023 19:10
Maar dan is het toch gek, en valse framing, dat de grootste krant van Nederland het heeft over 'de journalistiek is links'? Hoe zien ze zichzelf dan, niet als journalistiek?

Hetzelfde zie je overigens op meer fronten, bijvoorbeeld parlementsleden die het hebben over een 'nepparlement'.
Geldt trouwens ook voor de NPO. Sinds een jaar of 10? is het ochtendprogramma dat de toon zet (je weet wel, dat programma waar iedereen naar kijkt omdat ze toch even willen weten of er nog nieuws is voor ze aan het werk gaan) in handen van WNL.
En WNL is ... De Telegraaf*. En zelfs Ongehoord Nederland heeft zendtijd.


*WNL werd opgericht door Sjuul Paradijs, destijds hoofdredacteur van De Telegraaf die zich profileerde als De krant voor wakker Nederland. Voorzitter werd Frank Volmer, tevens commercieel directeur van de Telegraaf Media Groep. Het dagblad zag kansen in de nieuwe omroep, waar in het verleden initiatieven voor een eigen omroep van De Telegraaf vastliepen op de Mediawet.


Maar o, o, o, wat is ons omroepbestel links.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
16-12-2023 22:25
Geldt trouwens ook voor de NPO. Sinds een jaar of 10? is het ochtendprogramma dat de toon zet (je weet wel, dat programma waar iedereen naar kijkt omdat ze toch even willen weten of er nog nieuws is voor ze aan het werk gaan) in handen van WNL.
En WNL is ... De Telegraaf*. En zelfs Ongehoord Nederland heeft zendtijd.


*WNL werd opgericht door Sjuul Paradijs, destijds hoofdredacteur van De Telegraaf die zich profileerde als De krant voor wakker Nederland. Voorzitter werd Frank Volmer, tevens commercieel directeur van de Telegraaf Media Groep. Het dagblad zag kansen in de nieuwe omroep, waar in het verleden initiatieven voor een eigen omroep van De Telegraaf vastliepen op de Mediawet.


Maar o, o, o, wat is ons omroepbestel links.
En dan vergeet je nog PowNed van Dominic Weesie, de oprichter van GeenStijl. Kun je ook niet links noemen toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
16-12-2023 19:16
het is de Telegraaf....
Precies, dat is amper een krant.
Brombaer schreef:
16-12-2023 21:06
Waarom zou je in hemelsnaam graag bang of boos willen zijn? Of dat gevoel verder willen voeden en versterken?
Vraag het al die mensen die massaal roepen op socials dat alles een complot is en dat de blanke Europese bevolking bewust vervangen wordt. Het voelt beter om bang of boos te zijn voor mensen dan zich te realiseren dat de positie waarin ze zitten mede een gevolg is van hun eigen keuzes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Brombaer schreef:
16-12-2023 21:06
Waarom zou je in hemelsnaam graag bang of boos willen zijn? Of dat gevoel verder willen voeden en versterken?
Misschien omdat je dan de schuld van moeilijke dingen bij anderen kunt leggen, in plaats van mede bij jezelf, bij toeval of bij dingen die zo complex zijn dat je ze niet helemaal kunt vatten. Bijvoorbeeld als het gaat over hoge kosten voor gas of levensmiddelen: schoppen tegen 'links' of tegen de regering die dat niet eventjes met een toverstokje oplost is makkelijk. Makkelijker dan bedenken of we met z'n allen niet teveel een consumptiemaatschappij zijn geworden die de wereld uitput of geopolitieke ontwikkelingen (oorlog in Oekraïne) precies kunnen duiden en hoe die ook de prijzen hier beïnvloeden. Liever bang of boos dan schuldig of machteloos.

Daarnaast denk ik dat je de invloed van een land als Rusland op onze social media en daarmee de bevolking niet moet onderschatten. Met desinformatie en wantrouwen zaaien wakkeren zij angst en boosheid aan. Als hierdoor extreemrechts groter wordt komt hen dat heel goed uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
De boosheid is voor een deel best te begrijpen en deels ook terecht ook denk ik.

Eerder dit jaar was Michael Sandel bij Buitenhof te gast, een filosoof die o.a. het boek "tirannie van de verdienste" heeft geschreven. Die man heeft echt een heel goed verhaal over de opkomst van het populisme vind ik, waar iedere politicus in Nederland naar zou moeten luisteren.

Mijn interpretatie van zijn ideeen op de situatie in Nederland in mijn eigen woorden: een op verdienste gebaseerde samenleving heeft er voor gezorgd dat arbeid nauwelijks meer gewaardeerd wordt. HBO/WO is het hoogst haalbare dat iedereen zou moeten nastreven, op MBO of ongeschoold werk wordt al jarenlang (vaak onbewust) neergekeken.

Veel mensen hebben het gevoel niet meer mee te tellen en niet vertegenwoordigd te worden door politici. Ik denk dat van der Plas het bijvoorbeeld oa zo goed deed omdat veel mensen zichzelf in haar herkenden. Ze zou bij wijze van spreken de buurvrouw kunnen zijn, heeft niet gestudeerd en spreekt gewoon Nederlands dat iedereen kan volgen. Jan Marijnissen had dat ook.

Het is de moeite waard om terug te kijken, mijn uitleg is zeer gebrekkig en incompleet.
https://youtu.be/4WMrkpnl_6U
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een slechte docu. Gelukkig kwamen die experts nog even aan het woord in de laatste aflevering met nuttige maar vooral zinnige bijdragen.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 21-12-2023 19:43
9.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weinig extreemrechts in de serie gezien. Meestal niet. Laatste aflevering heel waardevol.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven