Entertainment alle pijlers

Eigen volk eerst

28-11-2023 20:22 870 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze serie van Sahar gaan kijken een beetje naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen en ik ben behoorlijk stijl achterover geslagen. Naief als ik ben misschien als witte vrouw uit een hoogopgeleide bubbel met alleen maar linkse stemmers was ik wel bewust van de pvv en het forum maar heb me er nooit serieus in verdiept. Ik ken geen mensen die rechts stemmen. Ik ken geen nationalisten, ik ken geen complotdenkers, en eigen volk eerst denkers. Werkwise heb ik best veel met vluchtelingen te maken en ik herken het beeld dat wordt geschetst in de media en door de rechtse politiek en door deze serie totaal niet.
En ik woon nog wel in een grote stad waar veel azc's zijn en veel zogenaamde slechte wijken met veel immigranten. En toch herken ik het niet, ben ik niet bang voor omvolking zoals zij het noemen, denk ik dat wij allen wereldbewoners zijn en dat de grenzen van mij open mogen blijven. Maar goed dat is een heel andere of in ieder geval veel grotere discussie maar ik wil het even centraal over deze serie hebben. Ik ben dus oprecht geschokt dat er zo ongelooflijk veel rechts extremisten in dit land leven en dat ze hun wijsheid uit telegram en het internet halen en elkaar met bijeenkomsten aan het ophitsen zijn incl hun kinderen.
Wie heeft deze serie gezien en wat vond je er van en ken of ben je zelf nationalist of misschien wel een racist en waarom? Ik snap het gewoon niet. Dat mensen zo kunnen denken. Het staat echt enorm ver van mij af. En we wonen toch in hetzelfde land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 22:00
en ik heb ook gewoon weinig met mijn eigen cultuur en tradities. De Nederlandse identiteit? Hoe voelt dat? Ik ben er gewoon niet zo mee bezig. Ik ben een mens. Ik ben per toeval in NL geboren en ja dat was het wel.
Dit vind ik dan wel weer heel erg Nederlands. :-)
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
28-11-2023 22:01
Bedoel je de mensen in de documentaire of de PVV stemmers? Ik denk dat je dan echt eens buiten je linkse bubbel moet gaan kijken...
Ik vind wel dat de rechtse "oplossingen" vaak erg simplistisch en eendimensionaal zijn. Daardoor maakt men bij mij al snel een dommere indruk. Maar ook intelligente mensen kunnen heel dom zijn, helaas.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp wel dat veel mensen zich niet gehoord voelen, of geschoffeerd door "de politiek". Maar wat ik dan absoluut niet begrijp, is dat ze jarenlang bleven stemmen op de VVD die al die teringzooi heeft veroorzaakt (maar die extreemrechtsen zeggen dan dat "links" dat heeft gedaan... huh?? wanneer zat links dan in het kabinet de afgelopen decennia?), en nu stemmen ze zelfs BBB en PVV.
Waarom stemmen die mensen niet op de partijen die juist de kloof tussen arm en rijk willen verkleinen, bijvoorbeeld de SP, PvdD of PvdA? Hoe kan het dat die mensen "links" juist een scheldwoord vinden terwijl links er juist vooral voor hen is?

En hoe kan het dat ze zich voor het karretje laten spannen van overduidelijke volksmenners, het is toch superduidelijk dat PVV vooral "iedereen gratis bier" belooft (wie gaat dat betalen?) en lekker makkelijk een groep als "schuldige" aanwijst voor alles wat scheef is... maar geen oplossingen heeft. En hoe kan het in godsnaam dat mensen braaf gaan zitten herdenken op 4 mei, maar niet de 1 op 1 parallelen zien tussen PVV en de jaren 1930 en hoe die Oostenrijkse snorremans toen aan de macht kwam en welke dingen hij zei? Precies hetzelfde.
En al helemaal Thierry Baudet, nu weer even wat kleiner maar dat is ook wel eens anders geweest, maar je hoe kunnen mensen het niet zíen dat hij de duivel is? Hij praat al als een waanzinnige, zien mensen dat dan niet? o_o

Terwijl de schuldigen juist de superrijken zijn, al die topmanagers die nog meer bonussen naar zich toe harken terwijl hun bedrijf overheidssteun kreeg tijdens de bankencrisis en tijdens de pandemie. Maar nee zij hadden toch echt die 17% salarisstijging per jaar "verdiend", terwijl de uitvoerende mensen in datzelfde bedrijf er nog geen 2% salarisstijging bij kunnen krijgen na jarenlange CAO-onderhandelingen. Waarom maakt niemand zich dáár kwaad over? Onbegrijpelijk.

En die superrijken lachen in hun vuistje: kijk dat volk onderling ruzie maken over verschillen die er niet eens zijn! Dat leidt lekker af van hun eigen gegraai.
In de VS is zo'n geldgraaier zelfs president geweest en dreigt het weer te worden, hij heeft al allerlei maatregelen getroffen om zijn eigen bedrijven veiliger te stellen. En dat nepotisme, ook niet normaal toch. Zijn hele familie allemaal topbaantjes toeschuiven. Dat is hier vast ook niet ver weg meer.

Ik ben echt mijn vertrouwen in de mensheid kwijt. Zo manipuleerbaar.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 28-11-2023 23:27
13.07% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
28-11-2023 21:06
Echt traditioneel blijven is in Nederland bijna onmogelijk. En dat zorgt voor frustratie.
Mensen verlangen "terug" naar een land dat nooit op die manier bestaan heeft.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de termen 'links' en 'rechts' de lading niet dekken. In mijn ogen is links 'de breedste schouders dragen de zwaarste lasten' en rechts 'kapitalisme is goed en ieder is zelf verantwoordelijk'.

Ik heb het gevoel dat het meer over conservatief denken (zwarte piet en alles moet terug naar hoe het ooit was) en progressief denken (woke, klimaatzorgen en het kan niet terug naar hoe het was) hier tegenover elkaar staan.

Verandering is eng en omdat mensen verandering eng vinden, ze idealiseren een soort ouderwets gedachtegoed.

Ik heb een aantal familieleden die woke vooral gedoe vinden, die niet geloven in meerdere genders behalve man of vrouw, die zwarte piet gewoon weer op straat willen zien en vinden dat iedereen aardappels-vlees-groenten moet eten. Dit zijn de mensen die ook op de PVV hebben gestemd en mijn stem (D66) echt vreselijk vinden. We zijn het echter eens over de lastenverdeling en zijn allemaal vrij linksdenkend in de zin van 'breedste schouders zwaarste lasten'. We zijn het echter fundamenteel oneens over alle andere gedachten over klimaat en racisme bijvoorbeeld. Wij voeren dus al jaren discussies hierover en ik ben dus niet verrast over de mening van de mensen die in deze serie aan het woord komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 22:05
Haat groeit het beste op angst en onvrede....
Dat werkt zo aan beide kanten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken de documentaire niet maar ik vind dat je ook erg weinig inlevingsvermogen hebt voor de mensen die om eerder genoemde redenen wel pvv stemmen. En nee ik stem er zelf niet op maar kan mij heel goed voorstellen dat mensen het anders willen.
Hoe je het ook went of keert moslims hebben een andere cultuur andere normen en waarden. Dat kan bedreigend voelen.
Daarbij hoeveel procent van de criminaliteit komt door niet Nederlandse afkomst vooral in de grote steden? Als je wordt nagesist enz is dat ook door een bepaald type. En nee niemand hoeft van mij zomaar weg maar laten we wel kritisch blijven.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 21:27
Maar waarom? De wereld verandert. We wonen niet meer in de jaren 50. We zijn wereldbewoners en tradities vervagen, veranderen, buigen mee. Zo vieren we kerst en het suikerfeest en leren we met en van elkaar. We kunnen ongelooflijk veel van elkaar leren en naast en met elkaar leven. Ik zie geen probleem in Turkse gemeenschappen of Marokkaanse winkels of Afrikaanse cafe' s. Ik noem maar wat. Als wij zouden moeten vluchten voor een oorlog en we zouden met een groep Medelanders elders al dan niet tijdelijk onderdak krijgen zouden we elkaar ook opzoeken en misschien nog wel meer aan kerst en sinterklaas gaan hangen dan we voorheen hier in Nederland deden.
Hier zit het knelpunt. Mensen voelen dat de bekende tradities weg moeten/verdwijnen, maar dat vaste tradities van culturen, neem suikerfeest, wel moet kunnen. Ik ken het wel, maar heb er geen binding mee dus zou dit ook niet vieren.
Verder is er geen probleem met cafe's of restaurants. Het probleem is de onrust die door verschillende groepen wordt veroorzaakt (zij verpesten het ook voor de rest).
De wereld veranderd, maar ik heb het idee dat we hier in Nederland eerder terug de tijd ingaan. Je ziet heel goed het verschil tussen steden (met name Amsterdam) en dorpen. In de stad lijkt het wel of mensen niet weten hoe het in een dorp aan toe gaat. Er is hier niet overal OV verbinding en een auto heb je nodig.

Hier wordt genoemd dat de PvdA er wel voor je is. Vroeger wel ja, nu niet meer. Ik denk dat niemand blij werd van Frans en juist ook daarom PVV stemde. Nog meer betalen voor de zakken van de ministers zat niemand op te wachten. Gaat toch nergens over en vervolgens weer spelletjes spelen.
anoniem_658ddd77de0ef wijzigde dit bericht op 29-11-2023 00:18
Reden: Aanpassing
17.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
28-11-2023 21:52
Dat klinkt heeel interessant ja. Link doet het alleen nog niet bij mij. Wil je het opnieuw sturen?
Poging twee:

https://www.researchgate.net/publicati ... e_21e_eeuw
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
28-11-2023 23:28
Ik vind de termen 'links' en 'rechts' de lading niet dekken. In mijn ogen is links 'de breedste schouders dragen de zwaarste lasten' en rechts 'kapitalisme is goed en ieder is zelf verantwoordelijk'.

Ik heb het gevoel dat het meer over conservatief denken (zwarte piet en alles moet terug naar hoe het ooit was) en progressief denken (woke, klimaatzorgen en het kan niet terug naar hoe het was) hier tegenover elkaar staan.

Verandering is eng en omdat mensen verandering eng vinden, ze idealiseren een soort ouderwets gedachtegoed.

Ik heb een aantal familieleden die woke vooral gedoe vinden, die niet geloven in meerdere genders behalve man of vrouw, die zwarte piet gewoon weer op straat willen zien en vinden dat iedereen aardappels-vlees-groenten moet eten. Dit zijn de mensen die ook op de PVV hebben gestemd en mijn stem (D66) echt vreselijk vinden. We zijn het echter eens over de lastenverdeling en zijn allemaal vrij linksdenkend in de zin van 'breedste schouders zwaarste lasten'. We zijn het echter fundamenteel oneens over alle andere gedachten over klimaat en racisme bijvoorbeeld. Wij voeren dus al jaren discussies hierover en ik ben dus niet verrast over de mening van de mensen die in deze serie aan het woord komen.
Je beschrijft eigenlijk jouw eigen versie van links-rechts op de jaren ‘80 manier waarin het bijna exclusief een verdeling op economisch gebied was. Die familieleden die je beschrijft hebben het dan over links-rechts op cultureel gebied (waarbij links staat voor internationalisatie, pluriforme samenleving, seksualiteit, identiteit en rechts voor conservatief, nationalisme, traditionalisme). Die familieleden zijn dus de mensen die het hebben over ‘economisch links en cultureel rechts’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Linkse witte mensen prediken tolerantie etc. vaak vanuit een riant koophuis, in een wit buurtje, doen activiteiten in hun vrije tijd waar je zowat geen gepigmenteerde medelander tegenkomt zoals theater/ bos/ fietsen/ sauna/ strand/ zeilen/ schaatsen etc.Nogal eens fijne overheidsbaan met hoog inkomen, lage werkdruk en royaal ABP pensioen etc. Niet praten met, maar praten over.

Men heeft gewoon geen idee welke problemen in bijv. een galerijflat van (middel) grote stad zoal kunnen spelen. Drugsoverlast, criminaliteit, statushouders die voorrang krijgen waardoor eigen kinderen geen sociale huurwoning krijgen, taal- en cultuurproblemen, gevoelens van onveiligheid (al dan niet terecht), geluidsoverlast, zwaar gesluierde moslima's die voorbij lopen en gevoel van vervreemding geven etc.. Daar haalt de PVV veel stemmen vandaan.
Ik woon in Vlaanderen, waar de slogan 'eigen volk eerst' is uitgevonden (door Vlaams Blok, nu Vlaams Belang).

My two cents: in iedere mens zit tegelijk een fascinatie voor het onbekende, we worden aangetrokken door wat vreemd is, én een soort oerangst voor dat vreemde.

Als ik voor mijn werk in pakweg Molenbeek of Schaarbeek moet zijn, bekruipt mij ook soms het gevoel 'ben ik nog in België?'Dat vind ik niet ideaal, eerlijk gezegd. Ik heb het idee dat in Nederland meer een mix is in woonwijken in de stad maar ik kan me vergissen.

Mensen die het zelf moeilijk hebben zien soms met lede ogen aan dat sociale woningen, kinderbijslag etc naar immigranten gaan. Een begrijpelijke reflex. Het is dan weer veel minder begrijpelijk dat mensen die het net zeer goed hebben soms een gelijkaardige reflex hebben. Bovendien hebben we (althans in Vlaanderen) (jonge) mensen en werkkrachten nodig.

Het is natuurlijk zo dat er grenzen zijn aan wat een land aankan qua vluchtelingen bijvoorbeeld. Politici zouden de bevolking helder moeten voorrekenen wat X aantal vluchtelingen nu werkelijk 'kosten' aan een burger (ik heb me laten vertellen dat dat minder is dan je zou denken) en dan met instemming van de (meerderheid van de) bevolking beslissen hoeveel vluchtelingen een land aankan. Want er is uiteraard altijd een bovengrens, je kan niet de hele wereld opvangen.

Tegelijk denk ik dat de meeste mensen, indien ze geconfronteerd worden met ellende, willen helpen. En indien ze iemand van buitenlandse origine leren kennen, hun vooroordelen laten varen (de klassieker 'mijn buurman is een goede marokkaan') Ik heb ooit een reportage gezien waarin de dochter van Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter (vergelijk hem maar met Wilders), zelf ook zeer rechts, in een vluchtelingenkamp in tranen uitbarstte toen ze met een klein meisje sprak dat ervan droomde dokter te worden. De meeste mensen deugen ...

Wel vind ik dat er meer eisen mogen worden gesteld aan nieuwkomers wat betreft zich aanpassen dan nu gebeurt. Een voorbeeldje: iemand die ik ken is non-binair en wil als Sarah worden aangesproken terwijl je een man meent te zien. Deze persoon wilde lesgeven in een Brusselse lagere school maar dat vond de directie niet kunnen omdat Marokkaanse ouders het daar moeilijk mee zouden hebben. Dan denk ik: pech. Get over it. Tolerantie is een groot goed, maar tolerantie voor intolerantie hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou heel veel mensen in dit land goed doen als we wat meer invulling zouden geven aan onze nationale identiteit, het verhaal van dit land waar iedereen aan mee mag doen. Een positief verhaal over onze kunstenaars, uitvinders, bouwwerken, onze mooie taal, de positieve invloed van ruim 1500 jaar christendom, deel zijn van de Europese gemeenschap, handelsnatie, MKB-land, precies, eerlijk en direct zijn, recht op onze satire, cabaret, muziek, dat soort dingen. Dan weten we ook weer dat de seculiere staat beperkingen mag opleggen aan religie en hoe dit zo gekomen is, wat de waarde is van onze vrijheden en vrije samenleving in contrast tot totalitair en fundamentalistisch denken. Dan kunnen enge clubs als Identitair Verzet potentieel redelijke mensen ook niet zo uitbuiten.

En er moet veel meer geld in de portemonnee overblijven voor heel normale huishoudens. Dan ben je ook sociaaleconomisch wat weerbaarder en voel je je niet zo snel aangetrokken tot enge clubs. Plus meer huizen of in ieder geval nog dit jaar bedden regelen voor de vele economisch daklozen. Dan ontloop je de ethisch moeilijke discussie over wie meer recht heeft op een bed, kersverse statushouders uit Eritrea, of een gescheiden man van 50, van geboorte Nederlander en slaapt al een jaar in zijn auto en ziet daarom zijn kinderen nauwelijks.
macarinata wijzigde dit bericht op 29-11-2023 00:29
15.17% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
patsy--stone schreef:
28-11-2023 23:17
Ik begrijp wel dat veel mensen zich niet gehoord voelen, of geschoffeerd door "de politiek". Maar wat ik dan absoluut niet begrijp, is dat ze jarenlang bleven stemmen op de VVD die al die teringzooi heeft veroorzaakt (maar die extreemrechtsen zeggen dan dat "links" dat heeft gedaan... huh?? wanneer zat links dan in het kabinet de afgelopen decennia?), en nu stemmen ze zelfs BBB en PVV.
Waarom stemmen die mensen niet op de partijen die juist de kloof tussen arm en rijk willen verkleinen, bijvoorbeeld de SP, PvdD of PvdA? Hoe kan het dat die mensen "links" juist een scheldwoord vinden terwijl links er juist vooral voor hen is?

En hoe kan het dat ze zich voor het karretje laten spannen van overduidelijke volksmenners, het is toch superduidelijk dat PVV vooral "iedereen gratis bier" belooft (wie gaat dat betalen?) en lekker makkelijk een groep als "schuldige" aanwijst voor alles wat scheef is... maar geen oplossingen heeft. En hoe kan het in godsnaam dat mensen braaf gaan zitten herdenken op 4 mei, maar niet de 1 op 1 parallelen zien tussen PVV en de jaren 1930 en hoe die Oostenrijkse snorremans toen aan de macht kwam en welke dingen hij zei? Precies hetzelfde.
En al helemaal Thierry Baudet, nu weer even wat kleiner maar dat is ook wel eens anders geweest, maar je hoe kunnen mensen het niet zíen dat hij de duivel is? Hij praat al als een waanzinnige, zien mensen dat dan niet? o_o

Terwijl de schuldigen juist de superrijken zijn, al die topmanagers die nog meer bonussen naar zich toe harken terwijl hun bedrijf overheidssteun kreeg tijdens de bankencrisis en tijdens de pandemie. Maar nee zij hadden toch echt die 17% salarisstijging per jaar "verdiend", terwijl de uitvoerende mensen in datzelfde bedrijf er nog geen 2% salarisstijging bij kunnen krijgen na jarenlange CAO-onderhandelingen. Waarom maakt niemand zich dáár kwaad over? Onbegrijpelijk.

En die superrijken lachen in hun vuistje: kijk dat volk onderling ruzie maken over verschillen die er niet eens zijn! Dat leidt lekker af van hun eigen gegraai.
In de VS is zo'n geldgraaier zelfs president geweest en dreigt het weer te worden, hij heeft al allerlei maatregelen getroffen om zijn eigen bedrijven veiliger te stellen. En dat nepotisme, ook niet normaal toch. Zijn hele familie allemaal topbaantjes toeschuiven. Dat is hier vast ook niet ver weg meer.

Ik ben echt mijn vertrouwen in de mensheid kwijt. Zo manipuleerbaar.

Hier is in de afgelopen jaren iets grondig 'mis'gegaan of veranderd. In een ander topic zei ik laatst ook al, vroeger stemde de rijke elite rechts, en de boze bange 'arbeider' links. In iets van twintig jaar of minder is dit helemaal omgedraaid.

Veel mensen zijn ontzettend bang voor of boos op 'links', terwijl ze volgens mij helemaal niet begrijpen waar links voor staat, of altijd voor gestaan heeft. Ik pleit voor veel beter onderwijs over politiek en staatsinrichting, want iets gaat er helemaal verkeerd in de kennis over politiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Links is een scheldwoord geworden voor culturele doorbraak dan wel afbraak, afhankelijk van hoe je het ziet. Weinig nog van doen met Keynesiaanse economie.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Sterrenhemel schreef:
28-11-2023 22:00
en ik heb ook gewoon weinig met mijn eigen cultuur en tradities. De Nederlandse identiteit? Hoe voelt dat? Ik ben er gewoon niet zo mee bezig. Ik ben een mens. Ik ben per toeval in NL geboren en ja dat was het wel.

De meeste rechtse stemmers hebben eveneens weinig met Nederlandse tradities. Want massaal viert men geen Sinterklaas meer, maar doet dat 'gezellig onder de kerstboom, massaal wil men buitenlands eten kunnen afhalen en Amerikaanse feestjes als Halloween vieren.

Die eigen cultuur vinden ze lang niet zo belangrijk als ze zelf denken.

Wel is het vanuit de natuur zo dat je je bedreigt kunt voelen door alles wat anders is dan jijzelf of de groep. Dat raakt het voortbestaan van het eigen soort. Maar ik vind dat wij als mens die natuur wel ontstegen zijn en wij kunnen ons verstand dus gebruiken. Iets wat de rest van de natuur niet kan.

Overigens helemaal eens met je, TO.
patsy--stone schreef:
28-11-2023 23:17
Ik begrijp wel dat veel mensen zich niet gehoord voelen, of geschoffeerd door "de politiek". Maar wat ik dan absoluut niet begrijp, is dat ze jarenlang bleven stemmen op de VVD die al die teringzooi heeft veroorzaakt (maar die extreemrechtsen zeggen dan dat "links" dat heeft gedaan... huh?? wanneer zat links dan in het kabinet de afgelopen decennia?), en nu stemmen ze zelfs BBB en PVV.
Waarom stemmen die mensen niet op de partijen die juist de kloof tussen arm en rijk willen verkleinen, bijvoorbeeld de SP, PvdD of PvdA? Hoe kan het dat die mensen "links" juist een scheldwoord vinden terwijl links er juist vooral voor hen is?

En hoe kan het dat ze zich voor het karretje laten spannen van overduidelijke volksmenners, het is toch superduidelijk dat PVV vooral "iedereen gratis bier" belooft (wie gaat dat betalen?) en lekker makkelijk een groep als "schuldige" aanwijst voor alles wat scheef is... maar geen oplossingen heeft. En hoe kan het in godsnaam dat mensen braaf gaan zitten herdenken op 4 mei, maar niet de 1 op 1 parallelen zien tussen PVV en de jaren 1930 en hoe die Oostenrijkse snorremans toen aan de macht kwam en welke dingen hij zei? Precies hetzelfde.
En al helemaal Thierry Baudet, nu weer even wat kleiner maar dat is ook wel eens anders geweest, maar je hoe kunnen mensen het niet zíen dat hij de duivel is? Hij praat al als een waanzinnige, zien mensen dat dan niet? o_o

Terwijl de schuldigen juist de superrijken zijn, al die topmanagers die nog meer bonussen naar zich toe harken terwijl hun bedrijf overheidssteun kreeg tijdens de bankencrisis en tijdens de pandemie. Maar nee zij hadden toch echt die 17% salarisstijging per jaar "verdiend", terwijl de uitvoerende mensen in datzelfde bedrijf er nog geen 2% salarisstijging bij kunnen krijgen na jarenlange CAO-onderhandelingen. Waarom maakt niemand zich dáár kwaad over? Onbegrijpelijk.

En die superrijken lachen in hun vuistje: kijk dat volk onderling ruzie maken over verschillen die er niet eens zijn! Dat leidt lekker af van hun eigen gegraai.
In de VS is zo'n geldgraaier zelfs president geweest en dreigt het weer te worden, hij heeft al allerlei maatregelen getroffen om zijn eigen bedrijven veiliger te stellen. En dat nepotisme, ook niet normaal toch. Zijn hele familie allemaal topbaantjes toeschuiven. Dat is hier vast ook niet ver weg meer.

Ik ben echt mijn vertrouwen in de mensheid kwijt. Zo manipuleerbaar.


Woord voor woord eens.

Onbegrijpelijk inderdaad. En tegelijk heel begrijpelijk, als je het zo opsomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rabarber schreef:
29-11-2023 01:59
De meeste rechtse stemmers hebben eveneens weinig met Nederlandse tradities. Want massaal viert men geen Sinterklaas meer, maar doet dat 'gezellig onder de kerstboom, massaal wil men buitenlands eten kunnen afhalen en Amerikaanse feestjes als Halloween vieren.

Die eigen cultuur vinden ze lang niet zo belangrijk als ze zelf denken.
Dit is echt onzin. Sociale cohesie is enorm van belang en dat hoor en lees je als factor van belang bij de verkiezingsuitslag. Het SCP heeft er zelfs een heel onderzoeksprogramma over. https://www.scp.nl/onderzoeksprogramma/ ... e-toekomst
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Boogschutter10 schreef:
29-11-2023 00:12
Linkse witte mensen prediken tolerantie etc. vaak vanuit een riant koophuis, in een wit buurtje, doen activiteiten in hun vrije tijd waar je zowat geen gepigmenteerde medelander tegenkomt zoals theater/ bos/ fietsen/ sauna/ strand/ zeilen/ schaatsen etc.Nogal eens fijne overheidsbaan met hoog inkomen, lage werkdruk en royaal ABP pensioen etc. Niet praten met, maar praten over.

Men heeft gewoon geen idee welke problemen in bijv. een galerijflat van (middel) grote stad zoal kunnen spelen. Drugsoverlast, criminaliteit, statushouders die voorrang krijgen waardoor eigen kinderen geen sociale huurwoning krijgen, taal- en cultuurproblemen, gevoelens van onveiligheid (al dan niet terecht), geluidsoverlast, zwaar gesluierde moslima's die voorbij lopen en gevoel van vervreemding geven etc.. Daar haalt de PVV veel stemmen vandaan.

Dat is nogal een vooringenomen beeld. Ik: aan de bleke kant, bijstandsuitkering, sociale huurwoning, buitenlandse buren, geen pensioen, praat mét mijn buren en anderen en bovenal... voel ik me vervreemd in mijn eigen woonplaats. En dan niet door buitenlanders, maar door 'eigen volk' wat zo rechts denkt. Niemand is meer wie ik dacht dat ze waren. Dát vind ik beangstigend.
Alle reacties Link kopieren Quote
patsy--stone schreef:
28-11-2023 23:17
Ik begrijp wel dat veel mensen zich niet gehoord voelen, of geschoffeerd door "de politiek". Maar wat ik dan absoluut niet begrijp, is dat ze jarenlang bleven stemmen op de VVD die al die teringzooi heeft veroorzaakt (maar die extreemrechtsen zeggen dan dat "links" dat heeft gedaan... huh?? wanneer zat links dan in het kabinet de afgelopen decennia?), en nu stemmen ze zelfs BBB en PVV.
Waarom stemmen die mensen niet op de partijen die juist de kloof tussen arm en rijk willen verkleinen, bijvoorbeeld de SP, PvdD of PvdA? Hoe kan het dat die mensen "links" juist een scheldwoord vinden terwijl links er juist vooral voor hen is?

En hoe kan het dat ze zich voor het karretje laten spannen van overduidelijke volksmenners, het is toch superduidelijk dat PVV vooral "iedereen gratis bier" belooft (wie gaat dat betalen?) en lekker makkelijk een groep als "schuldige" aanwijst voor alles wat scheef is... maar geen oplossingen heeft. En hoe kan het in godsnaam dat mensen braaf gaan zitten herdenken op 4 mei, maar niet de 1 op 1 parallelen zien tussen PVV en de jaren 1930 en hoe die Oostenrijkse snorremans toen aan de macht kwam en welke dingen hij zei? Precies hetzelfde.
En al helemaal Thierry Baudet, nu weer even wat kleiner maar dat is ook wel eens anders geweest, maar je hoe kunnen mensen het niet zíen dat hij de duivel is? Hij praat al als een waanzinnige, zien mensen dat dan niet? o_o

Terwijl de schuldigen juist de superrijken zijn, al die topmanagers die nog meer bonussen naar zich toe harken terwijl hun bedrijf overheidssteun kreeg tijdens de bankencrisis en tijdens de pandemie. Maar nee zij hadden toch echt die 17% salarisstijging per jaar "verdiend", terwijl de uitvoerende mensen in datzelfde bedrijf er nog geen 2% salarisstijging bij kunnen krijgen na jarenlange CAO-onderhandelingen. Waarom maakt niemand zich dáár kwaad over? Onbegrijpelijk.

En die superrijken lachen in hun vuistje: kijk dat volk onderling ruzie maken over verschillen die er niet eens zijn! Dat leidt lekker af van hun eigen gegraai.
In de VS is zo'n geldgraaier zelfs president geweest en dreigt het weer te worden, hij heeft al allerlei maatregelen getroffen om zijn eigen bedrijven veiliger te stellen. En dat nepotisme, ook niet normaal toch. Zijn hele familie allemaal topbaantjes toeschuiven. Dat is hier vast ook niet ver weg meer.

Ik ben echt mijn vertrouwen in de mensheid kwijt. Zo manipuleerbaar.
Zo goed geschreven, helemaal eens.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Macarinata schreef:
29-11-2023 00:26
Het zou heel veel mensen in dit land goed doen als we wat meer invulling zouden geven aan onze nationale identiteit, het verhaal van dit land waar iedereen aan mee mag doen. Een positief verhaal over onze kunstenaars, uitvinders, bouwwerken, onze mooie taal, de positieve invloed van ruim 1500 jaar christendom, deel zijn van de Europese gemeenschap, handelsnatie, MKB-land, precies, eerlijk en direct zijn, recht op onze satire, cabaret, muziek, dat soort dingen. Dan weten we ook weer dat de seculiere staat beperkingen mag opleggen aan religie en hoe dit zo gekomen is, wat de waarde is van onze vrijheden en vrije samenleving in contrast tot totalitair en fundamentalistisch denken. Dan kunnen enge clubs als Identitair Verzet potentieel redelijke mensen ook niet zo uitbuiten.

En er moet veel meer geld in de portemonnee overblijven voor heel normale huishoudens. Dan ben je ook sociaaleconomisch wat weerbaarder en voel je je niet zo snel aangetrokken tot enge clubs. Plus meer huizen of in ieder geval nog dit jaar bedden regelen voor de vele economisch daklozen. Dan ontloop je de ethisch moeilijke discussie over wie meer recht heeft op een bed, kersverse statushouders uit Eritrea, of een gescheiden man van 50, van geboorte Nederlander en slaapt al een jaar in zijn auto en ziet daarom zijn kinderen nauwelijks.
Eens.

Maar.... Dat eerste vraagt om musea en cultuur. Nu net de enige bezuinigingen in het programma van de pvv die daadwerkelijk kunnen worden doorgevoerd. :facepalm:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
29-11-2023 00:12
Linkse witte mensen prediken tolerantie etc. vaak vanuit een riant koophuis, in een wit buurtje, doen activiteiten in hun vrije tijd waar je zowat geen gepigmenteerde medelander tegenkomt zoals theater/ bos/ fietsen/ sauna/ strand/ zeilen/ schaatsen etc.Nogal eens fijne overheidsbaan met hoog inkomen, lage werkdruk en royaal ABP pensioen etc. Niet praten met, maar praten over.

Men heeft gewoon geen idee welke problemen in bijv. een galerijflat van (middel) grote stad zoal kunnen spelen. Drugsoverlast, criminaliteit, statushouders die voorrang krijgen waardoor eigen kinderen geen sociale huurwoning krijgen, taal- en cultuurproblemen, gevoelens van onveiligheid (al dan niet terecht), geluidsoverlast, zwaar gesluierde moslima's die voorbij lopen en gevoel van vervreemding geven etc.. Daar haalt de PVV veel stemmen vandaan.
Links heeft geen idee, daar is ie weer. Wat een generalisering. Een gouden baan en oh oh oh wat gebruiken ze een moeilijke woorden vanuit hun ivoren toren. Niet dat links de laatste tijd nog aan de macht is geweest. Maar laten we er vooral op inhakken alsof links de duivel is waar echt niet mee bestuurd kan worden. Dan liever een extreem rechtse schreeuwer die bij het eerste zicht op de macht 90% van zijn programma laat vallen.

'Links' is het vooral niet eens met de oplossingen van rechts. De afbraak van sociale voorzieningen en het ontnemen van een gebedsboek gaan alvast niet helpen tegen de problemen die je noemt in ieder geval.
kleinezon wijzigde dit bericht op 29-11-2023 07:11
0.35% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zorroo schreef:
28-11-2023 22:12
Ik vind wel dat de rechtse "oplossingen" vaak erg simplistisch en eendimensionaal zijn. Daardoor maakt men bij mij al snel een dommere indruk. Maar ook intelligente mensen kunnen heel dom zijn, helaas.

Ik vind dat je nu te makkelijk denkt in tegenstellingen. Rechtste mensen zijn dom. Hun oplossingen zijn dom. En intelligente mensen kunnen ook dom zijn.

Lees je hoe verheven dit klinkt tegenover iemand die rechts stemt? Je scheert nu alle rechtse stemmers over 1 kam. Namelijk dom met domme oplossingen.

En dat gevoel wat jij nu weergeeft dat speelt in de samenleving dus ook. Mensen die links stemmen voelen zich slimmer dan mensen die rechts stemmen. En wat krijg je dan? Meer extreem rechts ipv gematigd rechts.

Ja extreem rechts is vreselijk fout en denken misschien wat te simpel in de oplossingen voor hun problemen maar (extreem) links zet mensen die rechts stemmen gelijk in een hoek alsof ze niet meetellen en hun meningen dom zijn. Als je wil weten waar een deel frustratie vandaan komt is dit wel een goeie om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
29-11-2023 07:01
Ik vind dat je nu te makkelijk denkt in tegenstellingen. Rechtste mensen zijn dom. Hun oplossingen zijn dom. En intelligente mensen kunnen ook dom zijn.

Lees je hoe verheven dit klinkt tegenover iemand die rechts stemt? Je scheert nu alle rechtse stemmers over 1 kam. Namelijk dom met domme oplossingen.

En dat gevoel wat jij nu weergeeft dat speelt in de samenleving dus ook. Mensen die links stemmen voelen zich slimmer dan mensen die rechts stemmen. En wat krijg je dan? Meer extreem rechts ipv gematigd rechts.

Ja extreem rechts is vreselijk fout en denken misschien wat te simpel in de oplossingen voor hun problemen maar (extreem) links zet mensen die rechts stemmen gelijk in een hoek alsof ze niet meetellen en hun meningen dom zijn. Als je wil weten waar een deel frustratie vandaan komt is dit wel een goeie om over na te denken.
Altijd opscheppen over man en paard noemen en dan zelf zo formuleren. 8-) Wees eens eerlijk: Zie jij slimme oplossingen in het programma van de pvv?

Er staat vaak, niet altijd. Plus het gaat om de oplossingen, niet over waar ze mee worstelen.

De vvd heeft ook best wel zinnige plannen er tussen zitten in mijn ogen trouwens.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven