Entertainment alle pijlers

Eurovision 2025 - deel 2

20-05-2025 13:59 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:

- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen :cheer2:

Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
grenada schreef:
23-11-2025 11:21
waarom zo een passief agressie toon? We mogen toch allemaal streven naar een ideaal, ook als dat niet realistisch is?

Je vraag over nazi-duitsland is ook een aparte. Zolang nazi-duitsland geen oorlog begon hadden ze van mij mee mogen doen. op het moment dat ze in europa zelf oorlog begonnen, is er een heel andere situatie. Oorlog in nederland lijkt me niet de beste tijd voor een songfestival.

los daarvan is er ook altijd de vraag of je bij het beoordelen van een kunstwerk wel of niet de achtergrond van de kunstenaar mee moet nemen. De een vind van wel en de ander niet. Ik sta op het standpunt dat ik dat niet doe. Ik beschouw elk kunstwerk als vrijstaand. Dat betekent bv dat als er een schilderij van Hitler of trump tentoongesteld zou worden, ik naar het schilderij kijk zonder de achtergrond mee te nemen. Als het schilderij goed is, is het goed. En mogen wat mij betreft marco Borsato of Michael Jackson gewoon op de radio afgespeeld worden. Als het muziekstuk goed is, is het goed

Een agressieve toon is helaas interpretatie, die is vanuit mijn kant niet bewust.

Wat mij betreft begint agressie niet alleen met een oorlog btw, kan jij anders zien inderdaad. Ik bedoel meer: je hebt zelf geen invloed meer op het politieke gehalte van het Songfestival, dat is al gebeurd.
Such fun!1
Maleficent schreef:
23-11-2025 12:11
Dus Nazi-Duitsland niet, maar wel Rusland en Israël.
Ik mis hier wat logica.

Mss nog niet het volledige besef… iets anders kan ik er niet van maken.
Such fun!1
Maleficent schreef:
Ik mis hier wat logica.
dat gebrek in logica begint met een ridicuul voorbeeld van nazi duitsland die meedoet aan het eurovisie songfestival.....
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Maleficent schreef:
Ik mis hier wat logica.
dat gebrek in logica begint met een ridicuul voorbeeld van nazi duitsland die meedoet aan het eurovisie songfestival.....
Omdat het een populariteitswedstrijd is kùn je politiek niet uitsluiten. Juist door controversiele deelnemers niet mee te laten doen kun je het relatief vrij van politiek houden, gek genoeg.
Zodra er controversiele deelnemers zijn beinvloed dat het stemgedrag (van publiek en van jury) en gaat het niet meer om de liedjes/optredens.
Als alle deelnemers gelijk zijn dan gaat het weer om de muziek.
grenada schreef:
23-11-2025 10:47
ik sta er anders in. ik wil het liefst elke vorm van politiek er uit houden ( ja, ik weet het....). Van mij mag rusland dus ook meedoen.
Maar als je alle politiek eruit zou kunnen halen, vind je dan niet dat Israël op zijn minst voor de Eurovisie-propaganda ('stem op ons, zelfs als je niet kijkt' en 'dit is hoe je vaker dan eigenlijk toegestaan kunt stemmen') op social media zou moeten worden aangesproken? De regels zijn aangescherpt, maar is enkel een impliciete beschuldiging voldoende?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Oh leuk, nóg een discussie over Israël. Die hadden we nog niet. O_o

In other nieuws, de leeftijdsgrens voor deelnemers wordt opgehoogd van 16 naar 18 jaar. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.

En een deel(?) van de artiesten voor Melodiefestivalen 2026 (Zweden nationals) zijn bekend gemaakt! https://youtu.be/gxKLLFcCcEM?si=Vz2fMRtcmFMhAuGB

Ik ben heeeeeel benieuwd naar Fröken Snusk, die vind ik altijd erg leuke nummers en acts hebben. En Smash Into Pieces!!! Hopelijk weer met een banger, ik vind niet alles van ze leuk maar de leuke nummers zijn meteen favo's van me. Can't wait. :D
DG2015 schreef:
24-11-2025 10:06
Maar als je alle politiek eruit zou kunnen halen, vind je dan niet dat Israël op zijn minst voor de Eurovisie-propaganda ('stem op ons, zelfs als je niet kijkt' en 'dit is hoe je vaker dan eigenlijk toegestaan kunt stemmen') op social media zou moeten worden aangesproken? De regels zijn aangescherpt, maar is enkel een impliciete beschuldiging voldoende?
ik zeg alleen dat ik het liefst alle politiek eruit wil houden. realistisch nee. vandaar mijn opmerking erna...."ja, ik weet het". ik snap de complicaties en toch heb ik het liefst dat alle politiek er weg van blijft.... noem me een idealist
Ugli schreef:
24-11-2025 11:27
Oh leuk, nóg een discussie over Israël. Die hadden we nog niet. O_o

In other nieuws, de leeftijdsgrens voor deelnemers wordt opgehoogd van 16 naar 18 jaar. Een goede ontwikkeling wat mij betreft.

En een deel(?) van de artiesten voor Melodiefestivalen 2026 (Zweden nationals) zijn bekend gemaakt! https://youtu.be/gxKLLFcCcEM?si=Vz2fMRtcmFMhAuGB

Ik ben heeeeeel benieuwd naar Fröken Snusk, die vind ik altijd erg leuke nummers en acts hebben. En Smash Into Pieces!!! Hopelijk weer met een banger, ik vind niet alles van ze leuk maar de leuke nummers zijn meteen favo's van me. Can't wait. :D
En er moeten verplicht minstens twee juryleden tussen de 18 en 25 in elke jury komen. Om het gat dat soms tussen jury en publiek zit wat te dichten?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
grenada schreef:
24-11-2025 11:35
ik zeg alleen dat ik het liefst alle politiek eruit wil houden. realistisch nee. vandaar mijn opmerking erna...."ja, ik weet het". ik snap de complicaties en toch heb ik het liefst dat alle politiek er weg van blijft.... noem me een idealist
Mijn vraag ging dus niet over de discussie of Israël wel of niet zou mogen meedoen, maar over het ronselgedrag dat het land van vorig jaar heeft tentoongespreid. Of valt dat voor jou ook onder politiek?
https://www.parool.nl/kunst-media/nu-is ... ~b4c4cb6c/

Ik blijf het grappig vinden dat hier wordt gesproken over ronselgedrag van de Israelische regering. Dit riekt naar de aloude antisemitische stereotypering van de Joodse lobby die achter de schermen de macht heeft.

Nogmaals: ik heb 60 keer op Israel gestemd en ben daarvoor niet benaderd door de Israelische regering, maar heb ervoor gekozen omdat ik de 59 mensen die om politieke redenen juist niet op Israel stemmen, wilde compenseren.

Ik vind de hele discussie totaal politiek! Juist de mensen die zo verontwaardigd zijn over de vele stemmen die israel kreeg van het publiek, maken het politiek. Vraag je in plaats daarvan eens af waarom Israel zo weinig stemmen kreeg van de ‘vakjury’s’ , die hebben pas politiek gestemd!
Citterio schreef:
24-11-2025 13:03
https://www.parool.nl/kunst-media/nu-is ... ~b4c4cb6c/

Ik blijf het grappig vinden dat hier wordt gesproken over ronselgedrag van de Israelische regering. Dit riekt naar de aloude antisemitische stereotypering van de Joodse lobby die achter de schermen de macht heeft.

Nogmaals: ik heb 60 keer op Israel gestemd en ben daarvoor niet benaderd door de Israelische regering, maar heb ervoor gekozen omdat ik de 59 mensen die om politieke redenen juist niet op Israel stemmen, wilde compenseren.

Ik vind de hele discussie totaal politiek! Juist de mensen die zo verontwaardigd zijn over de vele stemmen die israel kreeg van het publiek, maken het politiek. Vraag je in plaats daarvan eens af waarom Israel zo weinig stemmen kreeg van de ‘vakjury’s’ , die hebben pas politiek gestemd!
Ik ben zelf op social media meerdere officiële oproepen tegengekomen om op Israël te stemmen. Dat was de eerste keer dat ik dat ooit heb gezien, van welk land dan ook. En het waren er veel. Niks antisemitisch aan.
DG2015 schreef:
24-11-2025 12:07
En er moeten verplicht minstens twee juryleden tussen de 18 en 25 in elke jury komen. Om het gat dat soms tussen jury en publiek zit wat te dichten?
Misschien wel...Google leert me dat de gemiddelde leeftijd van de jury 40 jaar is.
Citterio schreef:
24-11-2025 13:03

Dat kan natuurlijk ook gewoon komen omdat ze het niet zo'n geweldig nummer vonden.

Ik vond het zeker niet slecht, maar geen nummer waar ik op zou stemmen. Daarbij kwam ik ook oproepen tegen om vooral op Israel te stemmen = dan doe ik dat juist niet. Plus, ik vond het een veel te politiek geladen nummer. Nog een reden om er niet op te stemmen.
DG2015 schreef:
24-11-2025 13:15
Ik ben zelf op social media meerdere officiële oproepen tegengekomen om op Israël te stemmen. Dat was de eerste keer dat ik dat ooit heb gezien, van welk land dan ook. En het waren er veel. Niks antisemitisch aan.
Wat bedoel je met een ‘officiële oproep’, een oproep van of namens de Israelische regering? Ik heb dat totaal niet gezien.

Of bedoel je gewoon dat mensen opriepen om op Israel te stemmen? Dat heb ik zeker wel gezien, maar ook voor andere inzendingen,
Ugli schreef:
24-11-2025 14:24
Misschien wel...Google leert me dat de gemiddelde leeftijd van de jury 40 jaar is.
Als de gemiddelde leeftijd 40 is is de helft dus 20 en de andere helft 60. En zit er nog één iemand van 40 bij.

Niets mis mee en een perfect doorslagje van de normale bevolking.

Kunnen ze wel regels gaan opleggen van dat er iemand tussen de 18 en 25 moet tussenzitten, maar in praktijk is dat al zo.
Anders lag de gemiddelde leeftijd hoger.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Citterio schreef:
24-11-2025 15:52
Wat bedoel je met een ‘officiële oproep’, een oproep van of namens de Israelische regering? Ik heb dat totaal niet gezien.

Of bedoel je gewoon dat mensen opriepen om op Israel te stemmen? Dat heb ik zeker wel gezien, maar ook voor andere inzendingen,
Dit soort advertenties:
Afbeelding

Allemaal op geverifieerde accounts met namen als State of Israel, Israel in the UK, Israel in New York, etc.
De expliciete toevoeging dat je twintig keer kunt stemmen stond ook overal bij. Ik heb ook gezien dat mensen uitlegden hoe je op verschillende apparaten dus extra kunt stemmen, maar ik weet niet meer of dat officiële accounts waren of medestanders.
Dank! Ja ik heb zeker die advertenties gezien, maar altijd gewoon van bekenden of bekende accounts. Nooit vanuit de regering. Lijkt me ook echt niet dat de regering zich hiermee bezighoudt.
Maar goed, kan zijn natuurlijk.

Zonder contacten met de Israelische regering stem ik de volgende keer weer zo vaak mogelijk!
Wissewis schreef:
24-11-2025 16:17
Als de gemiddelde leeftijd 40 is is de helft dus 20 en de andere helft 60. En zit er nog één iemand van 40 bij.

Kunnen ze wel regels gaan opleggen van dat er iemand tussen de 18 en 25 moet tussenzitten, maar in praktijk is dat al zo.
Waar wordt gezegd dat de gemiddelde leeftijd veertig is? Daarnaast kun je op allerlei manieren op een gemiddelde van veertig komen, ook als die verdeling niet een doorsnede van de normale bevolking is. Maar goed, stel dat de verdeling al helemaal prima was en daar niets aan verandert op deze manier, is er toch geen probleem?
Citterio schreef:
24-11-2025 18:04
Dank! Ja ik heb zeker die advertenties gezien, maar altijd gewoon van bekenden of bekende accounts. Nooit vanuit de regering. Lijkt me ook echt niet dat de regering zich hiermee bezighoudt.
Maar goed, kan zijn natuurlijk.

Zonder contacten met de Israelische regering stem ik de volgende keer weer zo vaak mogelijk!
En dan vind je dat juist de jury's politiek bezig waren?

Dit is een van de vele:
https://www.instagram.com/p/DJrQv6Ro1Sh/
Wissewis schreef:
24-11-2025 16:17

Of er is er 1 van 32 en 4 van 42.
Of 1 van 60 en 4 van 35.
Gemiddelde zegt helemaal niks over hoe oud de jongste is.
Citterio schreef:
24-11-2025 18:04
Nou.... onze eigen regering dan, Geert en Caroline, die waren op social media lovend over Israël en zeiden geen woord over Claude.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-11-2025 10:56
Nou.... onze eigen regering dan, Geert en Caroline, die waren op social media lovend over Israël en zeiden geen woord over Claude.
Nou ja! Landverraad! ;-D
tonkje schreef:
25-11-2025 11:20
Nou ja! Landverraad! ;-D
Nou pijnlijk is het wel toch?
Als je je eigen vertegenwoordiging niet eens succes wil wensen en een ander (en omstreden) land wel?
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
25-11-2025 13:24
Nou pijnlijk is het wel toch?
Als je je eigen vertegenwoordiging niet eens succes wil wensen en een ander (en omstreden) land dat genocide pleegt wel?
Such fun!1

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven