Eurovision 2025 - deel 2
dinsdag 20 mei 2025 om 13:59
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen
Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen
Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
donderdag 18 september 2025 om 11:16
donderdag 18 september 2025 om 11:46
Nee hoor zo hoog is 297 punten van televoting nou ook weer niet. Toen Duncan Laurence won, had Noorwegen een superleuk liedje. Wij waren helemaal fan. De jury gaf er niet veel voor, maar met televoting kregen ze (even opgezocht) 291 punten. Echt nooit meer ergens te horen.Liv8 schreef: ↑17-09-2025 13:12Ik probeer me dat voor te stellen maar alle informatie zegt wat anders. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het lied van Israël zó populair was dat het overweldigend de hoogste score had. Niets wat dat ondersteunt. Zulke scores zijn uitzonderlijk. Dan ben je mindblowing. Zingt iedereen de komende tien jaar je nummer. Vlieg je door het dak van alle hitlijsten.
Of Cyprus in 2018, 253 punten. Nooit van gehoord.
donderdag 18 september 2025 om 12:10
Maar zelfs als het liedje van Israël oprecht het allerleukst is (of echt wel een terechte top 3) voelt het gezien de politieke situatie dan terecht om een feestje te gaan vieren? Om vervolgens een groot festival te gaan organiseren in Israël terwijl zowel de Israëlische als de Palestijnse bevolking het hier zo ontzettend zwaar heeft? Het voelt voor mij echt wel heel ongepast...
En misschien dat het hele festival eigenlijk wel ongepast is zolang er landen die deelnemen in oorlogssituatie zijn.
Ooit begonnen als verbindend evenement na de oorlog maar zo verbindend zijn we niet meer met elkaar.
Dat er relatief weinig punten vanuit de vakjury naar Israël gingen vind ik overigens net zo goed politiek als de grote score die vanuit de publieksjury werd gegeven.
Het klopt overigens wel dat er andere jaren ook veel publieksstemmen naar andere landen gingen dan hoe de vakjury gingen maar bij mijn weten werd dat niet beïnvloed door lobbyisten die verder geen affiniteit met het songfestival hebben.
En misschien dat het hele festival eigenlijk wel ongepast is zolang er landen die deelnemen in oorlogssituatie zijn.
Dat er relatief weinig punten vanuit de vakjury naar Israël gingen vind ik overigens net zo goed politiek als de grote score die vanuit de publieksjury werd gegeven.
Het klopt overigens wel dat er andere jaren ook veel publieksstemmen naar andere landen gingen dan hoe de vakjury gingen maar bij mijn weten werd dat niet beïnvloed door lobbyisten die verder geen affiniteit met het songfestival hebben.
donderdag 18 september 2025 om 12:24
Tja, als Israël het festival zou winnen, lijkt het sowieso me sterk dat er veel deelnemers te vinden zijn die daar een liedje willen gaan zingen.Dala schreef: ↑18-09-2025 12:10Maar zelfs als het liedje van Israël oprecht het allerleukst is (of echt wel een terechte top 3) voelt het gezien de politieke situatie dan terecht om een feestje te gaan vieren? Om vervolgens een groot festival te gaan organiseren in Israël terwijl zowel de Israëlische als de Palestijnse bevolking het hier zo ontzettend zwaar heeft? Het voelt voor mij echt wel heel ongepast...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
donderdag 18 september 2025 om 19:31
Nou oke misschien was 'door het dak van de hitlijsten' wat aangezet, maar 297 is weldegelijk opvallend hoog. Zo vaak is de 297 niet gehaald (ook even opgezocht) en afgelopen jaar was 297 dan ook nog eens vrij ruim het hoogste aantal punten, dus hoezo niet hoog als het het hoogste aantal is? 13x douze points, dus hoezo niet opvallend hoog?toulouse_74 schreef: ↑18-09-2025 11:46Nee hoor zo hoog is 297 punten van televoting nou ook weer niet. Toen Duncan Laurence won, had Noorwegen een superleuk liedje. Wij waren helemaal fan. De jury gaf er niet veel voor, maar met televoting kregen ze (even opgezocht) 291 punten. Echt nooit meer ergens te horen.
Of Cyprus in 2018, 253 punten. Nooit van gehoord.
Zo veel punten haal je als je een opvalland goed songfestivalnummer hebt (Arcade, en zelfs dan niet), uniek en goed bent (Maneskin), een of andere bizarre act hebt die goed valt, of als je Loreen heet (en zelfs dan niet). Je lied is anders dan anders, het blijft hangen, het is opvallend, mensen streamen je nummer etc. (nr van Israël stond op iets van plek 25 van gestreamde nummers van dat jaar) Of.. als je op andere wijze sympathie verkrijgt (Oekraïne).
Ik beweer nergens dat Israël een slecht nummer had, echt niet, maar voor mij blijft aannemen dat dat een topscore nummer allerminst voor de hand liggend. Een prima doorsnee ballad met zeker prima zang, is meestal geen recept voor die score. Tel daarbij op dat er onmiskenbaar sentiment heerst in de wereld, vind ik het dus echt volkomen logisch dat er getwijfeld wordt over die score en dat dát geen complottheorie is.
En nee ik weet, niet iedereen die goed scoort met streams wint, of andersom. Maar ik vind het wat makkelijk om te doen alsof iemand een complotdenker is omdat je niet voor de uitzonderlijke situatie gaat dat een niet goed gestreamd nummer, dat geen overduidelijke winnaarselementen heeft, dat als nummer verder niet echt relevant was ten tijde van het festival en van een land waarvan de hele wereld wéét dat er sentiment omheen hangt, wint op puur en alleen het nummer.
donderdag 18 september 2025 om 23:19
Dala schreef: ↑18-09-2025 12:10Maar zelfs als het liedje van Israël oprecht het allerleukst is (of echt wel een terechte top 3) voelt het gezien de politieke situatie dan terecht om een feestje te gaan vieren? Om vervolgens een groot festival te gaan organiseren in Israël terwijl zowel de Israëlische als de Palestijnse bevolking het hier zo ontzettend zwaar heeft? Het voelt voor mij echt wel heel ongepast...
En misschien dat het hele festival eigenlijk wel ongepast is zolang er landen die deelnemen in oorlogssituatie zijn.Ooit begonnen als verbindend evenement na de oorlog maar zo verbindend zijn we niet meer met elkaar.
Understatement.
Such fun!1
zondag 21 september 2025 om 19:55
Heeft iemand Intervision nog gezien gisteren?
Voor degenen die het niet weten, Rusland heeft zijn eigen Eurovisie georganiseerd maar dan heet het Intervision. Landen van over de hele wereld deden mee: China, Vietnam, USA, Belarus, Servië, Arabische Emiraten, Zuid Afrika, Cuba, Colombia, Etopië…Echt van alles…Wat Ruslands vriendje is.
Het werd in Rusland zelf gehouden, en Rusland zelf deed natuurlijk ook mee (die vond ik nog de beste act hebben, had duidelijk het grootste budget) maar trok zich terug uit de jury stemmen (er was geen televote) omdat ze het andere landen gunden. USA kwam niet op dagen, die moest zich terug trekken omdat de artiest een dual citizenship had met Australië en Australië verbood diegene om op te treden. Heerlijk trainwreckie wel, maar to be fair het was wel leuk om de niet-Europese acts te zien. Veel minder eenheidsworst dan de Europop van Eurovisie. Allemaal in hun eigen taal ook, de Emiraten in hun kenmerkende witte outfit met hoofdkapding. Zaten draken van nummers tussen, maar ook best aardige. Vietnam heeft gewonnen.
Van de 4(!!) presentatoren snapte ik niks. 2 praatten er Russisch, 1 Chinees en 1 Engels maar ze herhaalden elkaar niet, ze gingen op elkaar door. Waardoor ik alleen kleine stukjes van de Engelse presentatrice mee kreeg en het dus nog niet snapte. Ook de jury uitslag was apart, ze kwamen per land in beeld maar zeiden niks, een commentator las de stemmen op terwijl je naar een in stilte starend jurylid zat te kijken. En tot twee keer toe kwam US in beeld met een jurylid die verbaasd en hoofdschuddend om zich heen keek, er ging wat fout maar Joost mag weten wat. Ik heb me best vermaakt in elk geval,
Voor degenen die het niet weten, Rusland heeft zijn eigen Eurovisie georganiseerd maar dan heet het Intervision. Landen van over de hele wereld deden mee: China, Vietnam, USA, Belarus, Servië, Arabische Emiraten, Zuid Afrika, Cuba, Colombia, Etopië…Echt van alles…Wat Ruslands vriendje is.
Het werd in Rusland zelf gehouden, en Rusland zelf deed natuurlijk ook mee (die vond ik nog de beste act hebben, had duidelijk het grootste budget) maar trok zich terug uit de jury stemmen (er was geen televote) omdat ze het andere landen gunden. USA kwam niet op dagen, die moest zich terug trekken omdat de artiest een dual citizenship had met Australië en Australië verbood diegene om op te treden. Heerlijk trainwreckie wel, maar to be fair het was wel leuk om de niet-Europese acts te zien. Veel minder eenheidsworst dan de Europop van Eurovisie. Allemaal in hun eigen taal ook, de Emiraten in hun kenmerkende witte outfit met hoofdkapding. Zaten draken van nummers tussen, maar ook best aardige. Vietnam heeft gewonnen.
Van de 4(!!) presentatoren snapte ik niks. 2 praatten er Russisch, 1 Chinees en 1 Engels maar ze herhaalden elkaar niet, ze gingen op elkaar door. Waardoor ik alleen kleine stukjes van de Engelse presentatrice mee kreeg en het dus nog niet snapte. Ook de jury uitslag was apart, ze kwamen per land in beeld maar zeiden niks, een commentator las de stemmen op terwijl je naar een in stilte starend jurylid zat te kijken. En tot twee keer toe kwam US in beeld met een jurylid die verbaasd en hoofdschuddend om zich heen keek, er ging wat fout maar Joost mag weten wat. Ik heb me best vermaakt in elk geval,
zondag 21 september 2025 om 23:09
Ik zat het gewoon op YouTube te kijken, zal er vast nog op staan. Wel zonder Engelse ondertiteling dus veel van wat er gebeurde is een mysterie. De puntentelling was wel koddig. Alle artiesten op het podium geroepen. Volgens mij moesten ze bij hun eigen nummer op komen, maar het was totaal verkeerd gesynchroniseerd dus dat ging heel apart, random blikken op het publiek om dit te verdoezelen. En daarna gingen ze elke keer elkaar knuffelen als ze puntjes hadden gekregen, best zoet.
maandag 22 september 2025 om 11:32
Ik wel als het hilarisch slecht is. Zelfde reden dat het af en toe leuk is om fragmentjes van de noord koreaanse nieuwszender te zien.
Overigens, qua manipulatie van Israël, ESC Gabe op YouTube heeft een goede uiteenzetting gemaakt waarom manipulatie zeer duidelijk is, en t beter is voor het festival als Israël zich terug teekt (blijkbaar waren de meldingen dat bij uitsluiting Israël Duitsland en Italië zich terug trekken alleen geruchten).
donderdag 25 september 2025 om 12:11
Er zitten hilarisch slechte dingen in, maar het is ook heel leuk om eens niet Eurocentrische/Europop inzendingen te zien.
Ik vind het wel jammer dat Amerika uiteindelijk niet mee deed, en dat Noord Korea niet is ingegaan op de uitnodiging. Ik was heel benieuwd geweest wat daaruit gekomen zou zijn. Ik denk dat Amerika als een sore thumb erbij gehangen zou hebben.
vrijdag 21 november 2025 om 12:52
De regels zijn gewijzigd:
1. Er zijn duidelijkere regels opgesteld over promotie van deelnemers.
2. Per betaalmethode kunnen er maximaal 10 in plaats van 20 stemmen worden uitgebracht.
3. De jury komt weer terug en de uitslag van de halve finale wordt 50/50 publiek/jury.
4. De techniek wordt aangepast om frauderen te voorkomen.
Zie: https://www.ebu.ch/news/2025/11/ebu-ann ... ansparency
2. Per betaalmethode kunnen er maximaal 10 in plaats van 20 stemmen worden uitgebracht.
3. De jury komt weer terug en de uitslag van de halve finale wordt 50/50 publiek/jury.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 21 november 2025 om 13:51
Dit lees ik trouwens net op een blog maar verder nog niet in het nieuws:
NRK meldt dat EBU Israël wil laten deelnemen aan songfestival
door songfestivalweblog · 21 november 2025
De Noorse omroep NRK meldt dat de stemming over deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival van de baan is. De EBU zou besloten hebben dat de Israëlische omroep KAN mag deelnemen aan het liedjesfestijn. De overkoepelende organisatie EBU heeft laten weten dat er alleen gestemd zal worden als de leden van mening zijn dat de nieuwe maatregelen de neutraliteit en onpartijdigheid onvoldoende beschermen. Het is nog niet bekend wat de landen die zich tegen Israëlische deelname hebben uitgesproken, hiervan vinden.
In de aanloop naar de geplande algemene vergadering op 5 december heeft de EBU inmiddels met alle lidstaten gesproken. Ze hebben onder andere besproken of omroepen een stemming over de deelname van Israël willen. Volgens de Noorse omroep is er geen meerderheid voor een stemming.
AVROTROS heeft ons desgevraagd laten weten pas na de algemene vergadering, die de EBU gepland heeft op 5 december, met een reactie te komen over de voorgestelde wijzigingen en of Nederland wel of niet gaat deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen.
Dat zou betekenen dat wij ons terug trekken.
NRK meldt dat EBU Israël wil laten deelnemen aan songfestival
door songfestivalweblog · 21 november 2025
De Noorse omroep NRK meldt dat de stemming over deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival van de baan is. De EBU zou besloten hebben dat de Israëlische omroep KAN mag deelnemen aan het liedjesfestijn. De overkoepelende organisatie EBU heeft laten weten dat er alleen gestemd zal worden als de leden van mening zijn dat de nieuwe maatregelen de neutraliteit en onpartijdigheid onvoldoende beschermen. Het is nog niet bekend wat de landen die zich tegen Israëlische deelname hebben uitgesproken, hiervan vinden.
In de aanloop naar de geplande algemene vergadering op 5 december heeft de EBU inmiddels met alle lidstaten gesproken. Ze hebben onder andere besproken of omroepen een stemming over de deelname van Israël willen. Volgens de Noorse omroep is er geen meerderheid voor een stemming.
AVROTROS heeft ons desgevraagd laten weten pas na de algemene vergadering, die de EBU gepland heeft op 5 december, met een reactie te komen over de voorgestelde wijzigingen en of Nederland wel of niet gaat deelnemen aan het Eurovisie Songfestival in Wenen.
Dat zou betekenen dat wij ons terug trekken.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 21 november 2025 om 13:59
Ben ik de enige die die 10 stemmen nog altijd belachelijk vind?DG2015 schreef: ↑21-11-2025 12:52De regels zijn gewijzigd:
1 stemmer 1 stem. Of maximaal 3, waarbij het dan wel op 3 verschillende landen moet zijn.
Dan kan er nog altijd gefraudeerd worden. Maar toch al minder.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 21 november 2025 om 15:44
Mee eens, ik vind 10 ook nog wel erg veel. Maar goed, het is een verbetering ten opzichte van de 20.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 23 november 2025 om 10:47
ik sta er anders in. ik wil het liefst elke vorm van politiek er uit houden ( ja, ik weet het....). Van mij mag rusland dus ook meedoen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
zondag 23 november 2025 om 10:51
Dat willen we denk ik allemaal, maar politiek blijkt niet los te koppelen. Dat kun je niet gemist hebben toch?
En uit interesse: had nazi-Duitsland ook mogen meedoen dan?
Such fun!1
zondag 23 november 2025 om 11:21
waarom zo een passief agressie toon? We mogen toch allemaal streven naar een ideaal, ook als dat niet realistisch is?
Je vraag over nazi-duitsland is ook een aparte. Zolang nazi-duitsland geen oorlog begon hadden ze van mij mee mogen doen. op het moment dat ze in europa zelf oorlog begonnen, is er een heel andere situatie. Oorlog in nederland lijkt me niet de beste tijd voor een songfestival.
los daarvan is er ook altijd de vraag of je bij het beoordelen van een kunstwerk wel of niet de achtergrond van de kunstenaar mee moet nemen. De een vind van wel en de ander niet. Ik sta op het standpunt dat ik dat niet doe. Ik beschouw elk kunstwerk als vrijstaand. Dat betekent bv dat als er een schilderij van Hitler of trump tentoongesteld zou worden, ik naar het schilderij kijk zonder de achtergrond mee te nemen. Als het schilderij goed is, is het goed. En mogen wat mij betreft marco Borsato of Michael Jackson gewoon op de radio afgespeeld worden. Als het muziekstuk goed is, is het goed
zondag 23 november 2025 om 11:47
Maar Rusland mag ook weer meedoen van jou, zeg je net.grenada schreef: ↑23-11-2025 11:21
Je vraag over nazi-duitsland is ook een aparte. Zolang nazi-duitsland geen oorlog begon hadden ze van mij mee mogen doen. op het moment dat ze in europa zelf oorlog begonnen, is er een heel andere situatie. Oorlog in nederland lijkt me niet de beste tijd voor een songfestival.
Die zijn toch ook zelf Oekraïne binnen gevallen?
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 23 november 2025 om 12:03
kloptMaleficent schreef: ↑23-11-2025 11:47Maar Rusland mag ook weer meedoen van jou, zeg je net.
Die zijn toch ook zelf Oekraïne binnen gevallen?
zondag 23 november 2025 om 12:07
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in