Entertainment alle pijlers

Eurovision 2025 - deel 2

20-05-2025 13:59 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:

- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen :cheer2:

Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Maleficent schreef:
15-09-2025 11:02
Omdat Moroccanoil uit Israël komt en niet uit Rusland.

Geweldig dat het weer om geld draait, maar zo is het wel, vrees ik.
Ik heb gelezen dat EBU achter de schermen Israël twee opties heeft gegeven, zichzelf terugtrekken uit de wedstrijd of deelnemen onder een neutrale vlag. Ik kan me niet voorstellen dat Israël hieraan meewerkt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DrMcNinja schreef:
15-09-2025 12:48
Ik had er in eerste instantie nog wel begrip voor. Immers, zonder provocatie een neutraal land binnen vallen is toch net een andere grondslag dan na een grote moordpartij en gijzeling binnen vallen (toen nog onder het idee de gijzelaars te bevrijden en aanvalscapaciteiten te neutraliseren).
Maar dat stadia zijn we al lang en breed voorbij. Hamas is nagenoeg niet meer, zeker niet nu tot iets groots in staat en de gijzelaars zijn bevrijd of gedood.
Wat Israël nu doet is puur disproportioneel geweld en genocide. En dát is iets wat wij wel kennen van rusland. Het is nu dus terecht om ze op gelijk voetstuk te plaatsen.

Wat mij betreft plaatsen we beide landen niet op een voetstuk.
Such fun!1
Dala schreef:
13-09-2025 20:16
En je maakt het minder interessant voor mensen om te stemmen als ze niet eens gekeken hebben.

Maar eerlijk? De lol en de glans is er zo wel een beetje vanaf. Met als dat gelobby om Israël een support te geven door mensen die het Songfestival en de lgbt-gemeenschap eigenlijk belachelijk vinden.

Maar ik baal er wel echt heel héél erg van dat het zo gekaapt is. Het was iets waar ik me zo thuis bij voelde, de hysterie en de tolerantie, de uitbundigheid, zowel betreffende het queer- als het Europa-gevoel en weet ook niet goed of er dan een alternatief is en/of bedacht kan worden.
Dit! Het was een jaarlijkse driedaagse adempauze van al het wereldleed en narigheid. Fans zijn fans van het hele songfestival en niet alleen van een kandidaat. Elke kandidaat kreeg applaus, iedereen hield van iedereen, er werd niet gescandeerd en alles bleef heel.

De populisten die songfestivalhaters opriepen om met stemmen het songfestival te saboteren voor een politiek statement hebben mijn feestje verpest. Wat er over is gebleven van het evenement is niet het songfestival wat we gaan missen. Dat songfestival bestaat al twee jaar niet meer.
Ik vind hier dingen van.
DrMcNinja schreef:
15-09-2025 12:48
Ik had er in eerste instantie nog wel begrip voor. Immers, zonder provocatie een neutraal land binnen vallen is toch net een andere grondslag dan na een grote moordpartij en gijzeling binnen vallen (toen nog onder het idee de gijzelaars te bevrijden en aanvalscapaciteiten te neutraliseren).
Maar dat stadia zijn we al lang en breed voorbij. Hamas is nagenoeg niet meer, zeker niet nu tot iets groots in staat en de gijzelaars zijn bevrijd of gedood.
Wat Israël nu doet is puur disproportioneel geweld en genocide. En dát is iets wat wij wel kennen van rusland. Het is nu dus terecht om ze op gelijk voetstuk te plaatsen.
Dit klopt niet, er zijn nog circa 20 levende gegijzelden die as we speak worden gemarteld, uitgehongerd, onder de grond zitten. Mensen die of van een muziekfestival of uit hun huizen zijn ontvoerd. De Nederlandse media berichten er niet meer over, blijkbaar denken mensen dat er geen levende gegijzelden meer zijn. Heel zorgwekkend!
Heel zorgwekkend, maar hier niet relevant. Onder het mom van 'gijzelaars bevrijden' voert Israel een genocide uit en sinds ze dat doen is het Songfestival verpest. Ik mag hopen dat ze zichzelf toch terug gaan trekken..
Charlotta schreef:
15-09-2025 21:04
Heel zorgwekkend, maar hier niet relevant. Onder het mom van 'gijzelaars bevrijden' voert Israel een genocide uit en sinds ze dat doen is het Songfestival verpest. Ik mag hopen dat ze zichzelf toch terug gaan trekken..
Wel relevant: ik reageer op de onjuiste opmerking van Dr McNinja.
Genocide is geen mening en is niet vastgesteld. Ook niet relevant maar omdat jij je erop beroept zet ik ook dat recht. Iets is geen genocide omdat jij dat vindt, maar pas als het juridisch is vastgesteld en dat is het niet.
(Niet dat ik vind dat de oorlog nog gerechtvaardigd is, even voor de duidelijkheid.)

Maar er zijn veel landen die hele nare dingen doen en meedoen aan het ESF, dus daarin is Israël geen uitzondering.
Netanyahu is anders wel uitzonderlijk wreed. Geld pompen in Hamas om Hamas groot te maken om nu Gaza genocidaal in te pikken. Of heb je De Bibi Files niet gezien? Allemaal gedocumenteerd.

Dat zo iemand een afvaardiging naar het Songfestival godbetert mag sturen is een gotspe.
Such fun!1
Citterio schreef:
15-09-2025 21:48
Genocide is geen mening en is niet vastgesteld. Ook niet relevant maar omdat jij je erop beroept zet ik ook dat recht. Iets is geen genocide omdat jij dat vindt, maar pas als het juridisch is vastgesteld en dat is het niet.
(Niet dat ik vind dat de oorlog nog gerechtvaardigd is, even voor de duidelijkheid.)

Maar er zijn veel landen die hele nare dingen doen en meedoen aan het ESF, dus daarin is Israël geen uitzondering.
Er is net een onderzoeksrapport van de VN uitgekomen waarin zij wel degelijk hebben vastgesteld dat Israël genocide pleegt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Citterio schreef:

Noem eens voorbeelden dan? welke landen zijn vergelijkbaar nu met Israël (en Rusland)?
Stressed is just desserts spelled backwards
Spanje (een van de grote 5) trekt zich ook terug:

https://www.nu.nl/songfestival/6369203/ ... edoet.html
Citterio schreef:

Speciaal voor jou, vandaag uitgekomen:

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -gaza.html

Of is dit ook maar een mening?
En stel dat het gewoon allemaal doorgaat, Israël neemt deel, een drie-, viertal landen trekt zich terug. Er volgt een gigantische campagne wereldwijd onder rechts-conservatief om massaal op Israël te stemmen. Een deel van de oprechte liefhebbers is afgehaakt en kijkt en stemt niet meer, een deel laat zich niet ervan weerhouden en kijkt en stemt wel (onder luid boegeroep in de zaal, zoals ook afgelopen keren gebeurde).
En dan?
JJ met een "stralende lach" die de trofee overhandigt aan Israël en een huilende zanger(es) die hartjes maakt met diens handen en roept: Thank you Europe, we love you so much!
Dala schreef:
16-09-2025 16:34
En stel dat het gewoon allemaal doorgaat, Israël neemt deel, een drie-, viertal landen trekt zich terug. Er volgt een gigantische campagne wereldwijd onder rechts-conservatief om massaal op Israël te stemmen. Een deel van de oprechte liefhebbers is afgehaakt en kijkt en stemt niet meer, een deel laat zich niet ervan weerhouden en kijkt en stemt wel (onder luid boegeroep in de zaal, zoals ook afgelopen keren gebeurde).
En dan?
JJ met een "stralende lach" die de trofee overhandigt aan Israël en een huilende zanger(es) die hartjes maakt met diens handen en roept: Thank you Europe, we love you so much!

Klinkt waarschijnlijk. En dat het volgend jaar dan in Tel Aviv wordt gehouden met alleen maar Israelische fans, een paar optredens van Israël vriendelijke landen, en Geert Wilders, want er is natuurlijk geen echte liefhebber die er dan naartoe gaat.
charlotta wijzigde dit bericht op 16-09-2025 17:10
2.92% gewijzigd
Citterio schreef:
15-09-2025 19:56
De Nederlandse media berichten er niet meer over, blijkbaar denken mensen dat er geen levende gegijzelden meer zijn. Heel zorgwekkend!
Ik lees dit wel degelijk terug in de Nederlandse media. Daarin wordt zeker bericht dat er nog gijzelaars in leven zijn. Gewoon bij de NOS.
Phlox24 schreef:
16-09-2025 16:59
Ik lees dit wel degelijk terug in de Nederlandse media. Daarin wordt zeker bericht dat er nog gijzelaars in leven zijn. Gewoon bij de NOS.
Gelukkig!
Verder wil ik hier niet een hele discussie over de oorlog in Gaza etc want daar is al een ander topic over.

Terug naar Eurovisie: ik bespeur hier wel wat complotdenken. Dat allemaal mensen stemmen op Israel die helemaal niet van Eurovisie houden. Is het mogelijk, even gedachtenoefening, dat heel veel mensen het Israelische lied goed vonden? En dat het politiek stemmen vooral bij de vakjury's plaatsvond?
Ook al is het niet wat je aanneemt, probeer je dat eens voor te stellen?

Zelf ben ik trouwens al zolang als ik me kan herinneren een enorme Eurovisie fan! Ik kijk altijd, had vroeger allerlei verzamel CD's etc, heb vaak met groepen vrienden gekeken. Dus het idee dat mensen die op Israel stemmen per definitie niet houden van Eurovisie, is niet waar. Wat wel waar is, is dat je nu inderdaad heel vaak op 1 land kan stemmen, en dat ik heel vaak op Israel heb gestemd: zowel omdat ik het een heel mooi liedje vond, als omdat ik weet dat heel veel mensen ongeacht de kwaliteit van de inzending per definitie niet op Israel stemmen.
Dus het 'politiek' stemmen vindt zowel aan de kant van de Israel-haters, als aan de kant van de Israel-lovers plaats.

Maar als ik het een heel slecht lied vond, had ik er ook niet op gestemd!
Natuurlijk kun je van het Songfestival houden en een inzending van Israël leuk vinden. Maar de uitslag van de publieksstemming was niet logisch.

Maar goed, we zullen het zien. Ik vind de lol er wel af zo.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
17-09-2025 11:44
Natuurlijk kun je van het Songfestival houden en een inzending van Israël leuk vinden. Maar de uitslag van de publieksstemming was niet logisch.

Ik ook. En vooral ook omdat je (voorlopig) ook niet om de verdeeldheid heen kunt. Of Israël nu wel of niet deelneemt. Of je als land jezelf nu wel of niet terugtrekt áls Israël wel deelneemt. Of ze nu gigantisch
veel stemmen halen of helemaal niks.

De glans van dit leuke feestje is er zo wel even vanaf... Ook onderling in vriendengroepen of de cafés waar je samen zou gaan kijken trouwens. En zelfs als je het onderwerp vermijdt. Ik vind dat echt heel erg moeilijk.
Rabarbara schreef:
17-09-2025 11:44

Ja eens, het kan wel en het was ook geen slecht lied. Maar de gigantische winst voor Israël komt natuurlijk simpelweg door de campagne die gevoerd is, tot een billboard op Times Square aan toe. Daar zie ik de Nederlandse overheid nog niet aan mee betalen.
Op Twitter waren tijdens de stemmingen volop reacties te lezen van mensen die expres op Israël hadden gestemd vanwege de politiek en omdat ze op die manier lekker het linkse door-de-strot-geduwde-wokefeest verpestten. Geert en Caroline riepen hun volgers op om op Israël te stemmen en hadden zelfs het fatsoen niet om Claude succes te wensen. Reken maar dat die hoge score niet alleen aan het 'mooie liedje' lag.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
17-09-2025 12:26
Op Twitter waren tijdens de stemmingen volop reacties te lezen van mensen die expres op Israël hadden gestemd vanwege de politiek en omdat ze op die manier lekker het linkse door-de-strot-geduwde-wokefeest verpestten. Geert en Caroline riepen hun volgers op om op Israël te stemmen en hadden zelfs het fatsoen niet om Claude succes te wensen. Reken maar dat die hoge score niet alleen aan het 'mooie liedje' lag.
Precies dat ja. Mensen die tien of twintig jaar geleden echt geen moer om het songfestival gaven, daar zelfs wat lacherig of smalend over deden want belachelijk gay feestje maar verder lieten ze het dan wel met rust. En hadden wij gewoon verder een leuke vrolijke avond.

Maar nu voelt het echt als links woke feest verpesten ja. Als het nou alléén ging om verdeeldheid onder de liefhebbers zelf (want dat is er ook en dat is al moeilijk en ingewikkeld genoeg) maar er is echt wel principieel gestemd door mensen die zeggen: ik kijk het verder niet, maar háhá leuk om het zo op deze manier te kunnen verpesten want oh oh wat brengen we die woke lui in moeilijkheden als ze dadelijk Israël mogen feliciteren.
Dala schreef:
17-09-2025 12:53
Precies dat ja. Mensen die tien of twintig jaar geleden echt geen moer om het songfestival gaven, daar zelfs wat lacherig of smalend over deden want belachelijk gay feestje maar verder lieten ze het dan wel met rust. En hadden wij gewoon verder een leuke vrolijke avond.

Maar nu voelt het echt als links woke feest verpesten ja. Als het nou alléén ging om verdeeldheid onder de liefhebbers zelf (want dat is er ook en dat is al moeilijk en ingewikkeld genoeg) maar er is echt wel principieel gestemd door mensen die zeggen: ik kijk het verder niet, maar háhá leuk om het zo op deze manier te kunnen verpesten want oh oh wat brengen we die woke lui in moeilijkheden als ze dadelijk Israël mogen feliciteren.
Exact. Dat misgunnen. Wij vinden het niks, dus moet het van de buis af. Dezelfde mensen komen elke week even melden hoe walgelijk ze de satirische tv-programma's vinden waar ze blijkbaar met een pistool tegen hun hoofd naar moeten kijken. Die paar afleveringen van 40 minuten enkele weken per jaar is teveel gevraagd voor mensen van wie 'hun club' al jarenlang 365 dagen per jaar het beleid bepaalt.
Het songfestival duurt maar 3 dagen en ze kunnen gewoon zappen. Niemand heeft er last van. Maar nee, raar, stom, anders, dus moet het weg of in elk geval verpest worden.
Ik vind hier dingen van.
Citterio schreef:
17-09-2025 11:33
Gelukkig!
Verder wil ik hier niet een hele discussie over de oorlog in Gaza etc want daar is al een ander topic over.

Terug naar Eurovisie: ik bespeur hier wel wat complotdenken. Dat allemaal mensen stemmen op Israel die helemaal niet van Eurovisie houden. Is het mogelijk, even gedachtenoefening, dat heel veel mensen het Israelische lied goed vonden? En dat het politiek stemmen vooral bij de vakjury's plaatsvond?

Zelf ben ik trouwens al zolang als ik me kan herinneren een enorme Eurovisie fan! Ik kijk altijd, had vroeger allerlei verzamel CD's etc, heb vaak met groepen vrienden gekeken. Dus het idee dat mensen die op Israel stemmen per definitie niet houden van Eurovisie, is niet waar. Wat wel waar is, is dat je nu inderdaad heel vaak op 1 land kan stemmen, en dat ik heel vaak op Israel heb gestemd: zowel omdat ik het een heel mooi liedje vond, als omdat ik weet dat heel veel mensen ongeacht de kwaliteit van de inzending per definitie niet op Israel stemmen.
Dus het 'politiek' stemmen vindt zowel aan de kant van de Israel-haters, als aan de kant van de Israel-lovers plaats.

Maar als ik het een heel slecht lied vond, had ik er ook niet op gestemd!
Ik probeer me dat voor te stellen maar alle informatie zegt wat anders. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het lied van Israël zó populair was dat het overweldigend de hoogste score had. Niets wat dat ondersteunt. Zulke scores zijn uitzonderlijk. Dan ben je mindblowing. Zingt iedereen de komende tien jaar je nummer. Vlieg je door het dak van alle hitlijsten.

Of er speelt wat anders. En dat er vanuit sentiment enorme steun is, is iets waar je gewoon echt niet omheen kan. Dat er een behoefte is om die steun uit te spreken ook. Dat is er gewoon. Ik vind het eerder een complot om dat te ontkennen. Alsof je roept dat de aarde plat is. En daarmee beweert overigens niemand dat 0% van de Israël stemmers het een goed nummer vond. Maar nee, ik ga dus inderdaad niet geloven dat het lied dezelfde score had gehad als het uit België kwam.

Dat de impact van de 'lovers' die 10x op 1 land kunnen stemmen groter is dan de 'haters' die hun stemmen over 25 landen moeten verdelen, is vrij duidelijk
Overigens vind ik het ook al best problematisch als Israël wél echt oprecht het allerbeste lied van het festival weet aan te dragen. Dat het echt een soort Abba of Loreen van dat jaar is die zó goed in elkaar zit dat je er niet meer omheen komt. Ook dan vind ik het gezien de oorlogsmisdaden echt behoorlijk ongepast om dan vrolijke gouden snippers te strooien en een feestje te gaan vieren...
Citterio schreef:
17-09-2025 11:33
....
....
Er waren onderzoeken dat het aantal stemmen dat uitgebracht is tov de kijkcijfers en eerdere jaren significant afweken in veel landen. Dit was vooral te zien in de halve finales waar een deel van de landen niet mag stemmen en waar landen buiten eurovisie wel allebei de rondes mogen stemmen. Ik zal eens kijken of ik die cijfers terug kan vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven