Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Darwins nightmare vond ik wel indrukwekkend. Een eyeopener.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik eens een indrukwekkende documentaire gezien over een vrouw die mensen bewust wilde maken van discriminatie. Ze deed dit onder andere door bijvoorbeeld alle mensen in de groep met blauwe ogen een witte kraag om te doen. Dit was dan de mindere groep voor die dag.



Ook had ze een hekel aan kinderlijk klinkende meisjesnamen als Daisy, Lizzy en Suzie. Dit is zo even het enige wat ik ervan kan herinneren, iemand anders die misschien haar naam weet of de naam van de documentaire?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vishnu schreef op 21 september 2009 @ 22:10:

VPRO's Import: Jonestown, the life and death of Peoples Temple



Jonestown is een plaats die in de jungle van Guyana, afgeschermd van de rest van de wereld, werd gebouwd onder de leiding van Jim Jones. Hij beval de leden van zijn sekte, genaamd People`s Temple, hiertoe.



Oorspronkelijk stichtte Jones zijn sekte in Indianapolis, Indiana. Hij moest echter uitwijken naar Guyana toen er steeds meer geruchten circuleerden over drugsmisbruik, fraude en moord binnen zijn sekte. Een bezoek aan de stad door de Amerikaanse senator Leo Ryan liep uit op een aanslag op diens leven, waarna de leden van de sekte gedwongen werden collectief zelfmoord te plegen.



link
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
quote:heartwork schreef op 22 september 2009 @ 00:49:

Forever door Heddy Honigmann.

.[/i]



Inderdaad een mooie docu, net als veel werk van Louis Theroux. Ik heb door de jaren heen zoooooveel documentaires gezien maar kan zo gauw geen tips geven.

Film over die Afrikaanse muzikant met Hollandse partner, en die daar in de zee overleed was ook tragisch.
Een kennis van mij is documentairemaker en ik weet dat ook hij dingen in scène zet, of als hij dan zelf aan het woord komt, over dingen liegt. Heel vreemd.

Vaak praten ze ook als brugman om bepaalde personen maar voor hun camera te krijgen. Komen met een heel empathisch verhaal ('het is zo bijzonder wat je hebt meegemaakt! Ik vind je zo dapper") terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet menen of alleen maar een bepaald shot willen krijgen.

Maar goed, iedereen weet allang dat heel veel journalisten totaal niet neutraal zijn en we met z'n allen door hen op het verkeerde been worden gezet!
Ergo: wees kritisch en denk voor jezelf.

Alle reacties Link kopieren
Ik vond deze documentaire erg leuk:

http://threeofheartsfilm.com/

Gaat over 2 homo's die er een vrouw bij nemen in hun relatie en 2 kinderen krijgen.



Deze vond ik ook niet slecht: Flying: Confessions of a Free Woman.

Ik kan soms heel lang hollanddoc kijken, komen veel leuke dingen voorbij. Jesus camp vond ik ook erg indrukwekkend. En ook Grizzly Man.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vishnu schreef op 22 september 2009 @ 11:18:

[...]





Jonestown is een plaats die in de jungle van Guyana, afgeschermd van de rest van de wereld, werd gebouwd onder de leiding van Jim Jones. Hij beval de leden van zijn sekte, genaamd People`s Temple, hiertoe.



Oorspronkelijk stichtte Jones zijn sekte in Indianapolis, Indiana. Hij moest echter uitwijken naar Guyana toen er steeds meer geruchten circuleerden over drugsmisbruik, fraude en moord binnen zijn sekte. Een bezoek aan de stad door de Amerikaanse senator Leo Ryan liep uit op een aanslag op diens leven, waarna de leden van de sekte gedwongen werden collectief zelfmoord te plegen.



linkWaar kan ik deze docu helemaal bekijken? Want deze link was een klein voorstukje..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gezocht, volgens mij is dit de volledige versie..ga hem nu bekijken.



http://video.google.com/v ... cid=-1876667182447436591#
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldig topic, super!



Ik houd ook altijd erg van documentaires, wist niet dat er zoveel andere liefhebbers waren :-)



Ik kijk zelf heel veel op www.hollanddoc.nl, daar kun je bij 'Kijk en Luister' echt de meest uiteenlopende docu's zien. Echt een walhalla voor docu-liefhebbers. Ook ben ik fan van Frans Bromet en zijn docu's. Kun je vinden op zijn website. Vooral de docu Late liefde (ook op zijn site) en dan die van Gré en Jaap heeft me erg ontroerd.



Ga zelf eens een kijkje nemen op Zembla en NCRV Dokument.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer hoe het heet of van wie het was, maar een documentaire die me erg is bijgebeleven gaat over een kindertehuis in China. Hier worden kinderen met een verstandelijke beperking "verzorgd". Er was ook een speciaal kamertje waar ze kinderen die er te erg aan toe waren onder een stapel dekens dood lieten gaan...gewoon geen eten en drinken geven en wachten. Verschrikkelijk om te zien en heeft heel veel indruk op mij gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet heel dit topic gelezen dus misschien staatie er al bij

The dying rooms

Over de afschuwelijke dingen die er gebeuren met chinese meisjes die in weeshuizen worden 'gedumpt'

Heel erg schokkend!!
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 22 september 2009 @ 12:50:

Ik heb even gezocht, volgens mij is dit de volledige versie..ga hem nu bekijken.



http://video.google.com/v ... cid=-1876667182447436591#



Gezien..

Tja, wat moet ik hier over zeggen. Ik heb over deze gebeurtenis wel al eens gelezen en gehoord, maar het hele verhaal niet gezien.

Ik ben ontzet.. echt onwerkelijk, vreselijk gewoon. Die arme kindjes allemaal...

Dat zoiets kan bestaan en kan gebeuren, dat is gewoon niet te geloven.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Och kwarktaart, lees nu pas jouw

Waar jij t over hebt is dus the dying rooms. Maar dat waren géén verstandelijk gehandicapte kids hoor. Enkel meisjes, en die willen ze daar niet he?

Leuk land.
Alle reacties Link kopieren
quote:_69_ schreef op 22 september 2009 @ 14:32:

Heb niet heel dit topic gelezen dus misschien staatie er al bij

The dying rooms

Over de afschuwelijke dingen die er gebeuren met chinese meisjes die in weeshuizen worden 'gedumpt'

Heel erg schokkend!!



Tja, weet je... wat dit betreft ligt er voor mij een grens tussen 'aangrijpend en indrukwekkend' of gewoon walgelijk en schokkend.



Ik weet dat dat soort dingen gebeuren, maar nee, ik zou er niet voor kiezen om dat soort documentaires bewust te gaan bekijken. Ik ken mezelf, ik ben dan de hele dag van slag. Sommige dingen gaan me te ver.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Deze docu is ook heel erg aangrijpend

Bulgaria’s abandoned children



Gaat over een kindertehuis voor geestelijk gehandicapte kinderen in bulgarije. De ergste dingen overkomen deze kinderen en meestal krijgen ze geen bezoek meer van familie.

Neem bijvoorbeeld Vasky, een 13-jarig meisje. Ooit kwam zij binnen als een redelijk gezonde peuter. Nu kan zij niet meer lopen, niet praten, ze ziet eruit als een skelet en haar botten breken door ondervoeding. Het enige wat zij de hele dag doet is haar bovenlichaam wiegen. Of het kleine jongetje dat altijd in bed ligt. Een duim is geamputeerd omdat hij er teveel op zoog en er gangreen ontstond. Binnenkort volgt waarschijnlijk de andere.

s Nachts zijn de kinderen opgesloten en zijn er volgens mij maar 2 vrouwen of zelfs maar 1 vrouw aanwezig voor als er iets gebeurt. Heel heftig!!
Alle reacties Link kopieren
Hele dag van slag? Ikke weken! Maar t opent wel je ogen.

Je kunt zeggen ik kijk niet, maar het ís werkelijkheid!

Kijken en proberen er iets aan te doen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:_69_ schreef op 22 september 2009 @ 14:40:

Deze docu is ook heel erg aangrijpend

Bulgaria’s abandoned children



Gaat over een kindertehuis voor geestelijk gehandicapte kinderen in bulgarije. De ergste dingen overkomen deze kinderen en meestal krijgen ze geen bezoek meer van familie.

Neem bijvoorbeeld Vasky, een 13-jarig meisje. Ooit kwam zij binnen als een redelijk gezonde peuter. Nu kan zij niet meer lopen, niet praten, ze ziet eruit als een skelet en haar botten breken door ondervoeding. Het enige wat zij de hele dag doet is haar bovenlichaam wiegen. Of het kleine jongetje dat altijd in bed ligt. Een duim is geamputeerd omdat hij er teveel op zoog en er gangreen ontstond. Binnenkort volgt waarschijnlijk de andere.

s Nachts zijn de kinderen opgesloten en zijn er volgens mij maar 2 vrouwen of zelfs maar 1 vrouw aanwezig voor als er iets gebeurt. Heel heftig!!http://www.youtube.com/watch?v=jyCGYp4IzEU
Alle reacties Link kopieren
quote:_69_ schreef op 22 september 2009 @ 14:42:

Hele dag van slag? Ikke weken! Maar t opent wel je ogen.

Je kunt zeggen ik kijk niet, maar het ís werkelijkheid!

Kijken en proberen er iets aan te doen!!



Heb jij er al wat aan geprobeerd te doen?



Ik weet dat het de werkelijkheid is, maar ik kies er niet voor om zulke afschuwelijk schokkende beelden te bekijken..ik kan dat gewoon niet aan. Mijn ogen hoeven niet geopend te worden, ik wéét dat het speelt.



Maar goed, dat is mijn mening hierover.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:_69_ schreef op 22 september 2009 @ 14:36:

Och kwarktaart, lees nu pas jouw

Waar jij t over hebt is dus the dying rooms. Maar dat waren géén verstandelijk gehandicapte kids hoor. Enkel meisjes, en die willen ze daar niet he?

Leuk land.Ik denk dat ik dat bedoel inderdaad. Was even de war. De kinderen waren niet gehandicapt, maar hadden wel een ontwikkelingsachterstand. Dat kwam omdat er niet tegen ze gepraat werd en ze totaal geen lichamelijk contact hadden met de verzorgers of andere kinderen. Klopt dat ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 22 september 2009 @ 14:38:

[...]





Tja, weet je... wat dit betreft ligt er voor mij een grens tussen 'aangrijpend en indrukwekkend' of gewoon walgelijk en schokkend.



Ik weet dat dat soort dingen gebeuren, maar nee, ik zou er niet voor kiezen om dat soort documentaires bewust te gaan bekijken. Ik ken mezelf, ik ben dan de hele dag van slag. Sommige dingen gaan me te ver.Dit is inderdaad geen documentaire waar je bewust voor gaat zitten (tenminste, ik niet). Ik viel er middenin maar was zo onder de indruk dat ik moest blijven kijken.
quote:La Vie en Rose schreef op 22 september 2009 @ 14:46:

[...]





Heb jij er al wat aan geprobeerd te doen?



Ik weet dat het de werkelijkheid is, maar ik kies er niet voor om zulke afschuwelijk schokkende beelden te bekijken..ik kan dat gewoon niet aan. Mijn ogen hoeven niet geopend te worden, ik wéét dat het speelt.



Maar goed, dat is mijn mening hierover.





Zoiets als dit heb je vast og nooit gezien. Dit is niet meer 'indrukwekkend' inderdaad. Dit is te erg voor woorden. Dit is gewoon misselijkmakend. Ik heb die docu ook gezien, en word er nu weer aan herinnerd.

Wat een vreselijke dingen gebeurden daar. :(

Mij ontgaat in ieder geval de eetlust. Wat verschrikkelijk. Krijg weer een brok in mijn keel.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik weet over welke docu jullie het hebben. Erger dan mensonterend was dat inderdaad.......
Ja Liv. Daar zijn geen woorden voor.
Kan wel huilen. Voel me gewoon misselijk door de beelden van die documentaire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven