Entertainment alle pijlers

Meest overrated boek

12-01-2019 13:08 456 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, in navolging van het draadje hier over favoriete boeken ben ik wel eens benieuwd; welk boek, dat alom bejubeld wordt, vond jij nu echt zwaar overrated?

TO trapt af: Wuthering Heights van Emily Brönte. Vreselijk en niet om door te komen!
Piratesse schreef:
07-04-2019 20:19
Ik zie Patrick Bateman er wel voor aan trouwens.
Er zijn stukken die ik overgeslagen heb. Met die prostituees en de kleerhanger. Daar was bijten nog een liefkozend gebaar geweest.
jujuken schreef:
06-04-2019 17:32
Murrmurr: een vampier is slecht, dat letterlijk het leven van iemand uitzuigt, het zijn parasieten, no matter hun achtergrond,..
men zou een verhaal moeten kunnen schrijven waarbij je de hoofdrolspeler van het begin tot het einde haat..
Vampieren zijn seks, enkel in B-films zijn ze enkel slecht.
Betty_Slocombe schreef:
07-04-2019 20:35
Er zijn stukken die ik overgeslagen heb. Met die prostituees en de kleerhanger. Daar was bijten nog een liefkozend gebaar geweest.
Ik ook en die zwerver, getver. Ik vond het boek veel harder to stomach dan de film, die was veel komischer.
ik denk dat King Joffrey Baratheon de mosterd bij Bateman heeft gehaald, qua spelletjes met prostituees.

Om dan weer on topic te eindigen met: in dat laatste geval vind ik de TV-serie een stuk interessanter dan de boeken.
Murrmurr schreef:
07-04-2019 22:51
Ik ook en die zwerver, getver. Ik vond het boek veel harder to stomach dan de film, die was veel komischer.
Ik vond de film bijna kolderiek qua geweld en bij het boek moest ik kokhalzen. Ik was ook jong toen ik het las, maar alsnog.
Betty_Slocombe schreef:
07-04-2019 22:56
Ik vond de film bijna kolderiek qua geweld en bij het boek moest ik kokhalzen. Ik was ook jong toen ik het las, maar alsnog.
Ik denk dat het op mij nog steeds die uitwerking zou hebben.

Ik vond Less than Zero misschien nog wel heftiger, en nog mooier. Niet qua gore maar er zit een ongelooflijk schokkende scène (tenminste zo kwam die op mij over) tegen het einde met een ontvoerd dertienjarig meisje. Heel goed boek maar ik word er erg verdrietig van. De hoofdpersoon is eigenlijk een soort jongere Bateman en er is nog hoop maar ook weer niet. En als je goed oplet zitten wat details in die naar American Psycho verwijzen, iets met een zwarte knuffelpoes op een bed meen ik me te herinneren.

Die scene met dat kerstfeestje met ingehuurde dwergen vond ik in het boek dan wel weer heel grappig.
jujuken schreef:
06-04-2019 17:22
meest overrated?
harry potter, twilight, fifty shades,..
O ja! Harry Potter vind ik ook overrated. Niet dat ik het waardeloos vind, maar de manier waarop dat alom geadoreerd wordt staat niet in verhouding tot wat het is: veel leuke couleur locale, maar thematisch plat en clichématig. En HP is ook nog een Mary Sue.
Murrmurr schreef:
07-04-2019 23:04

Ik vond Less than Zero misschien nog wel heftiger, en nog mooier. Niet qua gore maar er zit een ongelooflijk schokkende scène (tenminste zo kwam die op mij over) tegen het einde met een ontvoerd dertienjarig meisje. Heel goed boek maar ik word er erg verdrietig van. De hoofdpersoon is eigenlijk een soort jongere Bateman en er is nog hoop maar ook weer niet. En als je goed oplet zitten wat details in die naar American Psycho verwijzen, iets met een zwarte knuffelpoes op een bed meen ik me te herinneren.

Die scene met dat kerstfeestje met ingehuurde dwergen vond ik in het boek dan wel weer heel grappig.
Hoera! Nog meer B.E.E. lezers!
In de Informers en Rules of Attraction komt Bateman ook voorbij. Volgens mij ook zijdelings in Glamorama (maar die vind ik werkelijk overschat).
Less than zero vond ik zo mooi toentertijd, paste ook heel bij de 'no future' stemming van de jaren 80 en begin jaren 90. Kweenie, B.B.E was wel mijn literaire held toen. Net zoals Douglas Coupland.

Misschien allemaal weer eens herlezen, kijken hoe ik het nu ervaar.
O, Murrmurr, ben ff aan t googlen, maar er is een vervolg gekomen op Less than zero: Imperial Bedrooms.
Heb jij die gelezen? http://breteastonellis.com/books/
Murrmurr schreef:
07-04-2019 23:04
Het boek was veel beklemmender, vanwege de paginalange beschrijvingen van zowel onzin (zijn schoonheidsrituelen, Huey Lewis) als geweld. Het ging maar door en ging maar door, je kon niet ontkomen aan de geest van Bateman, behalve door actief het boek weg te leggen. En als je dat had gedaan, want te goor of te raar, dan bleven de beschrijvingen nog steeds in je koppie hangen, want te goor en te raar. Knap gedaan eigenlijk.
Betty_Slocombe schreef:
07-04-2019 22:56
Ik heb het ook voor het eerst gelezen toen ik best jong was en toen was echt verontwaardigd en geschokt.
Jaren later opnieuw gelezen, en toen snapte ik de overdrijving en alle dubbele bodems pas, en vond ik het zelfs verbazend grappig. De tergende oppervlakkigheid van die juppen, of ze nu aan het moorden zijn of aan het opscheppen over spullen, het is pure satire.
Ik vind hem een geweldige schrijver.
Murrmurr schreef:
05-04-2019 09:16
Ik vind Houellebecq langzaamaan overrated aan het worden helaas. Hoewel ik me bij dat soort schrijvers afvraag of ze altijd hetzelfde doen en ik gewoon volwassen word, ik heb het ook bij Tarantino's films. Nee dat kan het niet zijn: ze worden gewoon slechter.
Prachtig die zelfkennis. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Stoner is echt één van mijn lievelingsboeken :heart: :heart: en de eerste twee boeken van griet op de beeck, eenzaamheid van de priemgetallen, harry potter, 1q84, knielen op een bed violen, turks fruit, ook allemaal prachtig.

Maar nu on-topic:
-De ontdekking van de hemel. Pretentieus gelul. Niet uitgelezen.
-HhhH. Wel uitgelezen, maar had de helft dunner gekund als het geneuzel van de verteller achterwege werd gelaten
- De zeven zussen. Voorspelbare onzin.
Piratesse schreef:
09-04-2019 16:55
O, Murrmurr, ben ff aan t googlen, maar er is een vervolg gekomen op Less than zero: Imperial Bedrooms.
Heb jij die gelezen? http://breteastonellis.com/books/
Nee maar dat wil ik nu wel!
American Psycho heb ik hier liggen maar kwam ik ook niet doorheen.

Oja, Joe Speedboot! Saai, en niet grappig. Kwam op de helft.
anoniem_354418 wijzigde dit bericht op 10-04-2019 22:34
31.96% gewijzigd
Ik las vroeger met veel plezier. Toen kwam de gevreesde 'literatuurlijst'. Sindsdien kan ik geen boek meer lezen zonder 50x af te haken.
Met als dieptepunt wel het gouden ei, het diner, joe speedboot en de helaasheid der dingen.
Veel Leon de Winter boeken vind ik mwoah.

Fifty shades of Grey: vre-se-lijk. Cliche na cliche en tuurlijk is hij rijk en knap en zij maagd.
Discover schreef:
10-04-2019 22:22
Ik las vroeger met veel plezier. Toen kwam de gevreesde 'literatuurlijst'. Sindsdien kan ik geen boek meer lezen zonder 50x af te haken.
Dit hoor ik zo vaak en vind ik superjammer. Er gaat echt iets fout in het onderwijs.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 18:45
4.84% gewijzigd
Murrmurr schreef:
11-04-2019 18:12
Dit hoor ik zo vaak en vind ik (als literatuurwetenschapper) superjammer. Er gaat echt iets fout in het onderwijs.
Het is ook heel lastig: ik laat boekkeuze altijd vrij (binnen de kaders van mijn taal en het gepaste niveau), maar ik heb zelden een leerling die iets anders kiest dan mijn klassikale voorstel. In een ideale wereld probeer ik aan te sluiten bij hun eigen lievelingsboeken, maar de meeste leerlingen in 4-havo hebben helemaal geen lievelingsboek.

Soms lukt het. En dan is dat heel mooi. Ik doe ook echt mijn best.
Literatuurwetenschapper, wow. Ik zou me er graag wat meer in verdiepen, in literatuur, maar ik kom toch vaak weer bij de 'pulp', die lekker wegleest. Wel vele pagina's en géén 50 tinten.

Moezy, wat is HhhH? Ik kom er niet op :facepalm:
Later is nu
Dreamer schreef:
11-04-2019 19:13
Literatuurwetenschapper, wow. Ik zou me er graag wat meer in verdiepen, in literatuur, maar ik kom toch vaak weer bij de 'pulp', die lekker wegleest. Wel vele pagina's en géén 50 tinten.

Doen! Er is zoveel moois geschreven. Ik heb ook lang gedacht dat het niks voor mij was, tot ik een keer het juiste boek tegenkwam. En van daaruit weer meer gaan proberen.
Daveotion schreef:
11-04-2019 19:50
Doen! Er is zoveel moois geschreven. Ik heb ook lang gedacht dat het niks voor mij was, tot ik een keer het juiste boek tegenkwam. En van daaruit weer meer gaan proberen.

Ja, maar als ik bejubelde literatuur lees, dan denk ik altijd 'Jah.. leuk boek, maar .. '
Heb er wel eens over gedacht om bij open universiteit (bestaat dat nog?) een cursus te doen, maar dan 'moet' ik weer lezen. Dat was op de havo inderdaad de periode dat ik het minste las.
Later is nu
Dreamer schreef:
11-04-2019 19:13

Volgens mij iets van Himmlers hersens heten Heydrich.
Dreamer schreef:
11-04-2019 21:46
Ja, maar als ik bejubelde literatuur lees, dan denk ik altijd 'Jah.. leuk boek, maar .. '
Heb er wel eens over gedacht om bij open universiteit (bestaat dat nog?) een cursus te doen, maar dan 'moet' ik weer lezen. Dat was op de havo inderdaad de periode dat ik het minste las.
Waarom zou je er een studie bij gooien? Het is de auteur zijn bedoeling dat je het verhaal graag leest, niet dat je alle verwijzingen begrijpt; laat dat maar over aan de germanisten.
Piratesse schreef:
12-04-2019 19:05
Volgens mij iets van Himmlers hersens heten Heydrich.
Jep, idd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven