Meest overrated boek
zaterdag 12 januari 2019 om 13:08
vrijdag 12 april 2019 om 22:29
Ja, maar ik heb dus het gevoel dat ik veel mis in zo'n boek.Valdemar_II schreef: ↑12-04-2019 19:32Waarom zou je er een studie bij gooien? Het is de auteur zijn bedoeling dat je het verhaal graag leest, niet dat je alle verwijzingen begrijpt; laat dat maar over aan de germanisten.
Als ik een leesclub online volg, dan zien veel mensen zoveel meer dan ik. Ik lees alleen het hoofdverhaal, zeg maar. Soms zou ik wel meer willen zien/lezen. Aan de andere kant moet lezen wel ontspanning blijven en geen werk worden.
Later is nu
vrijdag 12 april 2019 om 22:32
Haha in dat kader:Dreamer schreef: ↑12-04-2019 22:29Ja, maar ik heb dus het gevoel dat ik veel mis in zo'n boek.
Als ik een leesclub online volg, dan zien veel mensen zoveel meer dan ik. Ik lees alleen het hoofdverhaal, zeg maar. Soms zou ik wel meer willen zien/lezen. Aan de andere kant moet lezen wel ontspanning blijven en geen werk worden.![]()
http://2.bp.blogspot.com/-XTpDxVSODnU/T ... 4489_n.jpg
anoniem_354418 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 22:33
1.13% gewijzigd
vrijdag 12 april 2019 om 22:32
Een goed boek is een boek dat je boeit. Of je diepere lagen nu ziet of niet, jij bent de lezer en wat kunnen jou die interpretaties schelen?Dreamer schreef: ↑12-04-2019 22:29Ja, maar ik heb dus het gevoel dat ik veel mis in zo'n boek.
Als ik een leesclub online volg, dan zien veel mensen zoveel meer dan ik. Ik lees alleen het hoofdverhaal, zeg maar. Soms zou ik wel meer willen zien/lezen. Aan de andere kant moet lezen wel ontspanning blijven en geen werk worden.![]()
Boeken bijten niet en mensen die doen alsof je dom bent omdat jij een laag niet begrepen hebt zijn stom.
vrijdag 12 april 2019 om 22:35
Betty_Slocombe schreef: ↑12-04-2019 22:32Een goed boek is een boek dat je boeit. Of je diepere lagen nu ziet of niet, jij bent de lezer en wat kunnen jou die interpretaties schelen?
Boeken bijten niet en mensen die doen alsof je dom bent omdat jij een laag niet begrepen hebt zijn stom.
Ik ben gelukkig nooit voor dom uitgemaakt. Maar soms denk ik dat ik iets mis en dat dat jammer is.
Zeker als ik een boek maar matig vind en anderen lyrisch zijn over datzelfde boek. Dan vraag ik me inderdaad af wat ik gemist heb.
Later is nu
vrijdag 12 april 2019 om 22:36
Tijdens mijn studie is dit er ook vrij vlot uitgeramd door een professor die zei: "Als jij wilt praten over wat de auteur er eigenlijk allemaal mee bedoelde, moet je hem maar opbellen. Maar Goethe is dood. Hahahaha!" Ik ben echt allergisch voor uit de lucht gegrepen interpretaties die vooral het doel hebben te laten zien hoe intelligent de specifieke lezer is.Moezy schreef: ↑12-04-2019 22:32Haha in dat kader:
Dat betekent niet dat een goed boek altijd een leuk boek is. Een paar van mijn lievelingsboeken zijn echt rotboeken. En ik mag dan 100 keer talen-drs zijn, als ik een dipje heb, lees ik liever Jane Austen dan Kafka.
vrijdag 12 april 2019 om 22:36
Moezy schreef: ↑12-04-2019 22:32Haha in dat kader:

Dank je
Wel verhelderend
Later is nu
vrijdag 12 april 2019 om 22:38
Misschien mis je iets, maar als het boek alleen goed is als je alle (al dan niet later bedachte) lagen begrijpt, dan is het misschien niet zo'n heel goed boek. Er zijn boeken die volksstammen fantastisch vinden en ik niet. Dat kan, want ik ben eigenaardig.
vrijdag 12 april 2019 om 22:39
vrijdag 12 april 2019 om 22:41
Dank jeBetty_Slocombe schreef: ↑12-04-2019 22:38Misschien mis je iets, maar als het boek alleen goed is als je alle (al dan niet later bedachte) lagen begrijpt, dan is het misschien niet zo'n heel goed boek. Er zijn boeken die volksstammen fantastisch vinden en ik niet. Dat kan, want ik ben eigenaardig.
Ook wel lekker relativerend.
Ik lees gelukkig veel en graag, maar dus niet zo heel veel literatuur, geloof ik.
Later is nu
vrijdag 12 april 2019 om 22:42
COtweepuntnul schreef: ↑12-04-2019 22:41Ik heb een minor literatuurwetenschap gedaan. Dat vond ik wel echt superleuk.
Als ik ooit tijd en zin heb, ga ik dat misschien toch nog wel doen. Eerst meters maken met boeken, die ook zonder lagen leuk zijn
Later is nu
vrijdag 12 april 2019 om 22:51
Hoezo 'uit de lucht gegrepen'? Als je je interpretatie onderbouwt met voorbeelden uit de tekst (m.a.w. tekstanalyse) dan is dat een legitieme interpretatie. Of dat overeenkomt met de intenties van de auteur doet er dan niet toe.Betty_Slocombe schreef: ↑12-04-2019 22:36Tijdens mijn studie is dit er ook vrij vlot uitgeramd door een professor die zei: "Als jij wilt praten over wat de auteur er eigenlijk allemaal mee bedoelde, moet je hem maar opbellen. Maar Goethe is dood. Hahahaha!" Ik ben echt allergisch voor uit de lucht gegrepen interpretaties die vooral het doel hebben te laten zien hoe intelligent de specifieke lezer is.
Dat betekent niet dat een goed boek altijd een leuk boek is. Een paar van mijn lievelingsboeken zijn echt rotboeken. En ik mag dan 100 keer talen-drs zijn, als ik een dipje heb, lees ik liever Jane Austen dan Kafka.
Ik snap ook niet zo goed waarom dit erbij gehaald wordt als iemand aangeeft meer lagen in een tekst te willen ontdekken. Want er zijn wel degelijk lagen in goede boeken te vinden. Wat is er verkeerd aan meer uit je leeservaring te willen halen?
vrijdag 12 april 2019 om 23:10
Er zijn goede interpretaties en slechte. Ik ben veel slechte tegengekomen, die op een vrij gebrekkige tekstanalyse berusten of verregaande aannames over bedoelingen doen.Daveotion schreef: ↑12-04-2019 22:51Hoezo 'uit de lucht gegrepen'? Als je je interpretatie onderbouwt met voorbeelden uit de tekst (m.a.w. tekstanalyse) dan is dat een legitieme interpretatie. Of dat overeenkomt met de intenties van de auteur doet er dan niet toe.
Ik snap ook niet zo goed waarom dit erbij gehaald wordt als iemand aangeeft meer lagen in een tekst te willen ontdekken. Want er zijn wel degelijk lagen in goede boeken te vinden. Wat is er verkeerd aan meer uit je leeservaring te willen halen?
Voor de rest mag iedereen interpreteren zoals hij/zij wil en uit zijn/haar leeservaring halen wat hij/zij wil. Ik wilde enkel stellen dat je niet bang hoeft te zijn voor literatuur omdat jij wellicht niet al die lagen kunt ontdekken.
vrijdag 12 april 2019 om 23:18
Bij heel veel boeken die in dit topic voorbij kwamen had ik ook van ooh dat was inderdaad niet om door te komen zoals Kluun, Buwelda, stam vd Holebeer en knielen op een bed violen. Wil ook nog de Gelukkige Huisvrouw van Heleen van Rooijen aan dit lijstje toevoegen.
Ik ben nu ook al een maand of 3 bezig in The Rosie's Project, wil maar niet boeiend worden.
Ik ben nu ook al een maand of 3 bezig in The Rosie's Project, wil maar niet boeiend worden.
vrijdag 12 april 2019 om 23:18
Alsof het voorbestemd is. Ik keek een leuk programma op de ZDF, maar dat werd gevolgd door "Das literarische Quartett" en dat vat precies samen hoe spreken over literatuur soms ongelooflijk spannend en sexy is, maar soms ook gewoon echt leeg en pretentieus. Zoiets hebben we helemaal niet in Nederland: https://www.zdf.de/kultur/das-literarische-quartett
vrijdag 12 april 2019 om 23:20
Eens. Het hoeft niet intimiderend te zijn. En dat idee van lagen en diepte is ook maar een metafoor. Als je Kafka leest ga je ervan uit dat alles ergens anders voor staat. Een kasteel is ofwel de hemel of het bolwerk van het patriarchaat. Ik doe met studenten wel eens een oefening met "surface reading" waarbij ze dat juist niet mogen doen, dat is leuk want supermoeilijkBetty_Slocombe schreef: ↑12-04-2019 23:10Ik wilde enkel stellen dat je niet bang hoeft te zijn voor literatuur omdat jij wellicht niet al die lagen kunt ontdekken.
vrijdag 12 april 2019 om 23:30
Dat is leuk!Murrmurr schreef: ↑12-04-2019 23:20Eens. Het hoeft niet intimiderend te zijn. En dat idee van lagen en diepte is ook maar een metafoor. Als je Kafka leest ga je ervan uit dat alles ergens anders voor staat. Een kasteel is ofwel de hemel of het bolwerk van het patriarchaat. Ik doe met studenten wel eens een oefening met "surface reading" waarbij ze dat juist niet mogen doen, dat is leuk want supermoeilijk.
Ik lees regelmatig Die Verwandlung van Kafka in 4-havo. Dat vinden mensen raar, maar ik heb er fantastische ervaringen mee. Het gevoel dat mensen je als ongedierte behandelen, dat je slachtoffer bent van allerlei onduidelijke mechanismes, dat vissen ze er echt heel fijn uit. En ze hebben in elk geval ooit in hun leven eens iets heel raars gelezen en dat is ook goed voor de ontwikkeling.